[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLiez

Berichten: 1899
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 17:18

De mijne was super op gewicht tot we 4 weken geleden een blessure kregen. Zijn nu twee weken bezig met de dierenarts. 1 week rust gehad en nu stappen op het harde. Maar helaas de kilo’s vliegen er gelijk weer aan. Hij staat vanwege zijn pees al op een kleine paddock met wat hooi. Bewegen mag hij nog niet zoveel dus afvallen zit er echt niet in. Baal er zo van! Probeer nu met stappen actief door de stappen zodat hij in ieder geval iets doet. Iemand tips?

Hij krijgt al bijna geen brokjes en arm hooi op stal. Voer al sinds de zomer gluco balance bij.

Monody

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 18:49

Ik denk dat je niet meer kan doen dan dat je nu doet xLiez. Stappen zal allicht wat helpen! Je zegt hij krijgt al “bijna” geen brokjes maar als hij krijgt, wat krijgt hij dan voor soort voer?

Aanstaande woensdag komt paardenmeter om Marnix te wegen en meten! Ben heel benieuwd. Zo’n weeglint geeft dus vrijwel nooit een correct gewicht dus ik ben heel benieuwd wat er op de weegschaal gaat staan.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 20:08

Komt dat bol ook niet door al dat extra vocht wat er nu in het gras zit,?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 01:42

Ik dacht vandaag ook nog aan het reserves opslaan zo voor de winter nu de dagen echt snel korter worden.

Omdat wij deze wei voor 1ejr hebben en nog veel zuring staat, maai ik hem af en toe af en het gras groeit nog behoorlijk goed. Ik sla soms ene dagje over, ze staan altijd aan het eind van de middag pas erop en max een uurtje nu.
Dan zijn er nog restjes hooi, maar ik vul ze pas later weer. Zo kunnen ze wat uitbuiken, bij elke hooiplek zoeken, wat rondscharrelen etc.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:20

Hier staan ze sedert dinsdag op pension. Hoewel ze best veel op stal staan vliegt de Tinker niet als een bezetene op het gras als ze buiten gaan, en ook het stro in de stal laat hij redelijk goed liggen. Voorlopig zet ik 'm dan ook geen graasmasker op. Verder komt hij er nog uit voor longeerwerk. Binnenkort mag hij ook mee in de stapmolen.
Ze zitten prima in hun vel, zijn vrolijk. Er is nog niet echt iets af qua gewicht maar hij is iig alvast niet meer bijgekomen. En daar ben ik wel al blij mee.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:40

Fijn dat het goed gaat op pension!

Wat het aankomen betreft, die van mij is ook weer wat aangekomen, maar ik ben ook wel iets meer gaan voeren want ik vond ‘m te veel terug vallen qua bespiering en niet fijn meer in zijn werk sinds hij aan het afvallen is.
Nog wel graasmasker om en nu goed in de gaten houden of hij niet teveel aan gaat komen, blijft een puzzel...

xLiez

Berichten: 1899
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:16

Monody schreef:
Ik denk dat je niet meer kan doen dan dat je nu doet xLiez. Stappen zal allicht wat helpen! Je zegt hij krijgt al “bijna” geen brokjes maar als hij krijgt, wat krijgt hij dan voor soort voer?

Aanstaande woensdag komt paardenmeter om Marnix te wegen en meten! Ben heel benieuwd. Zo’n weeglint geeft dus vrijwel nooit een correct gewicht dus ik ben heel benieuwd wat er op de weegschaal gaat staan.


Hij krijgt nu een handje van d’hooghe vital fibre!
Misschien dat ik hem gewoon terug zet op een vitamine korrel en meer niet. Al zit in dat voer ook niet veel suiker/zetmeel.

Jorex

Berichten: 10006
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:25

Hier heb ik weer een ander probleem sinds een aantal dagen. Ze staan nu alweer een aantal weken op de paddock dus alleen hooi en een zoutsteen. Maar Alex likt nu alweer zand van de paddock. Oftewel die heeft tekort aan wat. Ik voer ze nu huidvitaal en ik heb hun brok al omhoog gedaan van 1 naar 2 handjes per dag. Maar eigenlijk wil ik ze nu op een volwaardige vitaminebrok zetten. Voorgaande jaren begonnen ze pas later in de winter met het graven en likken, dus ergens is het denk ik ook verveling. Maar goed is, wat ik eigenlijk nu zoek is een betaalbare vitaminebrok die geschikt is voor ex-HB'ers en een pony die neigt naar IR te zijn.

@Lies ik zou hem in ieder geval wel een vitaminebrok blijven geven, maar zou je het stappen ook naar langere wandelingen mogen uitbouwen of zit ie op een strak schema nu?

xLiez

Berichten: 1899
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:32

@jorex Misschien dan inderdaag verveling. Of je moet hooi in netten hangen en dan nog 1 eroverheen zodat ze langer bezig zijn. Of speelgoed neerleggen als ze dat leuk vinden.

Ik mag de wandelingen prima uitbreiden, graag zelfs. Maar het probleem is dat hij moeite heeft met het erf af gaan heeft. Ik heb gister een klein stukje gestapt op de weg maar echt een blok om durf ik nog niet omdat hij zoveel spanning heeft. Hij vind het helaas best spannend en trekt zich dan gewoon los := Ga deze week met zijn beste vriend proberen om echt een stukje te wandelen, dan is hij vaak rustiger.
Laatst bijgewerkt door xLiez op 06-09-20 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:33

Jorex schreef:
Hier heb ik weer een ander probleem sinds een aantal dagen. Ze staan nu alweer een aantal weken op de paddock dus alleen hooi en een zoutsteen. Maar Alex likt nu alweer zand van de paddock. Oftewel die heeft tekort aan wat. Ik voer ze nu huidvitaal en ik heb hun brok al omhoog gedaan van 1 naar 2 handjes per dag. Maar eigenlijk wil ik ze nu op een volwaardige vitaminebrok zetten. Voorgaande jaren begonnen ze pas later in de winter met het graven en likken, dus ergens is het denk ik ook verveling. Maar goed is, wat ik eigenlijk nu zoek is een betaalbare vitaminebrok die geschikt is voor ex-HB'ers en een pony die neigt naar IR te zijn.

@Lies ik zou hem in ieder geval wel een vitaminebrok blijven geven, maar zou je het stappen ook naar langere wandelingen mogen uitbouwen of zit ie op een strak schema nu?


Laat door Horse Complete eens doormeten wat hij nodig heeft?

Kan soms iets heel eenvoudigs en betaalbaars zijn.... Bij die van mij was het met diatomeeënaarde zo klaar.
De ander had gewoon een wat gevoelige maag en had even zoethout nodig.

Hebben ze wel voldoende te knagen? Staan ze niet zonder eten?

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:36

Misschien kun je aan wilgentakken komen?
Ik droog ook bij goed weer vaak brandnetels als extraatje voor in de paddock, verder doe ik wat stro erbij in de netten.
Zo hebben ze wat langer wat te zoeken en te knagen.

Jorex

Berichten: 10006
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:48

Ze hebben altijd onbeperkt hooi op de paddock, dus ze staan nooit zonder eten. Ik heb helaas geen wilgen in de buurt staan. Ik heb ze een poosje dat zwarte aarde spul gegeven, geen idee meer hoe dat heette, ook wegens zijn huidproblemen. De pony die nu iedere keer staat te graven, schuurt namelijk helaas ook weer op het moment.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:54

Jorex schreef:
Ze hebben altijd onbeperkt hooi op de paddock, dus ze staan nooit zonder eten. Ik heb helaas geen wilgen in de buurt staan. Ik heb ze een poosje dat zwarte aarde spul gegeven, geen idee meer hoe dat heette, ook wegens zijn huidproblemen. De pony die nu iedere keer staat te graven, schuurt namelijk helaas ook weer op het moment.


https://horsecomplete.nl

Ik heb ook altijd met zelf research doen en links en rechts tips vragen wat dingen gesupplementeerd.
Maar dan geef je wat ze niet nodig hebben wel, en wat ze wel nodig hebben niet, of in de verkeerde hoeveelheid.

Sinds ik het gewoon laat uitmeten ben ik goedkoper uit, en ze zijn echt nog nooit zo belachelijk fit geweest.

Jorex

Berichten: 10006
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 15:32

Ik heb daar inderdaad al eens mijn info ingevoerd, maar dat voer is helaas veel te duur voor mij. Vooral omdat ik ook een zinnige eter ertussen heb en ze stelen ook wel eens eten bij elkaar, is het voor mij nog geen optie om daar echt te gaan bestellen. Ik ga denk ik weer de Metazoa broxx voeren alleen dan de variant met esparcette, aangezien ze het daar tot nu toe het best op deden qua zand eten, alleen was de luzerne variant geen optie meer wegens Alex zijn schuren.

Edit; ik geloof ook nooit dat ze tevreden gaan zijn met 300 gram voer voor 5 weken, want het zijn 2 vreetzakken. :')
Ik snap dat het voor jou wel werkt en ik zou het als ik geen student was geweest en ik een goed inkomen had ook graag eens willen proberen, maar dat is helaas niet het geval. Dus dan is 31 euro per pony voor 300 gram voer gewoon te duur.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 17:22

Jorex, ik had dat probleem ook en heb een vitamine emmer voor ze gekocht. In het begin likten ze er heel veel aan, nu alleen als het schijnbaar nodig is en ik heb ze nog geen zand weer zien eten.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:07

Jorex schreef:
Ik heb daar inderdaad al eens mijn info ingevoerd, maar dat voer is helaas veel te duur voor mij. Vooral omdat ik ook een zinnige eter ertussen heb en ze stelen ook wel eens eten bij elkaar, is het voor mij nog geen optie om daar echt te gaan bestellen. Ik ga denk ik weer de Metazoa broxx voeren alleen dan de variant met esparcette, aangezien ze het daar tot nu toe het best op deden qua zand eten, alleen was de luzerne variant geen optie meer wegens Alex zijn schuren.

Edit; ik geloof ook nooit dat ze tevreden gaan zijn met 300 gram voer voor 5 weken, want het zijn 2 vreetzakken. :')
Ik snap dat het voor jou wel werkt en ik zou het als ik geen student was geweest en ik een goed inkomen had ook graag eens willen proberen, maar dat is helaas niet het geval. Dus dan is 31 euro per pony voor 300 gram voer gewoon te duur.


Het is geen voer. Het zijn exact alle kruiden of supplementen die ze nodig hebben.
Vrijwel altijd, zeker bij hele sobere pony's, heb je verder niks nodig.

Soms kun je ook, door het periodiek te doen (en dus niet continue) dit soort problemen als: zand eten, jeuk, gezwollen buik, huidproblemen, etc... relatief snel oplossen.

Ik zou durven stellen dat ik juist minder geld kwijt ben nu.

Jorex

Berichten: 10006
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:14

Voor mij is 31 euro voor 6 maanden voer toch echt minder geld dan 62 euro kwijt zijn elke 5 weken. Sowieso snap ik niet dat ze mijn pony's kunnen meten zonder dat ze de pony hebben gezien, daar ben ik gewoon te nuchter voor om dat te geloven.

Edit; ik vind hun website ook echt vaag, want bij een meting hebben ze het over testen bij hun, dus dan moet ik mijn pony's eerst ook nog inladen en naar ze toe brengen. Daarnaast kon ik de info over mijn pony's niet goed aanpassen, alleen dingen toevoegen niet veranderen en dat vind ik ook zeer vervelend. Dus ik heb beide maar weer uit mijn profiel verwijderd en compleet opnieuw toegevoegd, want de informatie was inmiddels niet meer relevant.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:58

Ik heb ook één zandeter en die vitamine-emmers waren ook hier de oplossing. Normaal zou ze in deze tijd aarde en zand eten. Nu zie ik d'r al een paar dagen van de emmer likken.

Jorex

Berichten: 10006
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:00

Welke emmer hebben jullie dan? Want in bijna elke emmer die ik heb opgezocht zit melasse en dat is een ingrediënt dat ik liever niet zie, omdat het de smaak beïnvloedt en ervoor zorgt dat ze blijven door likke, want suiker is lekker.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 23:17

Ik heb er 1 van nettex. Maar daar zit wel molasses in. Maar ik ben daar niet percee tegen. Heb ook niet het idee dat ze er uren aan zitten te smakken ofzo. Doe met een emmer van 6 kg enorm lang. Kan me zelfs niet eens herinneren wanneer ik hem heb gekocht.

gr_roos
Berichten: 7579
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:33

Ik heb ook een minderalen emmer, wel een grote, iets van 15 of 20 kg. Merk weet ik nu niet, maar heb ze van verschillende fabrikanten gehad en ik vind het ideaal en fijner dan de stenen of zoutblokken. Maken die van mij ook meer gebruik van.
Voeren van zeewier wil ook nog wel eens helpen.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:38

Geloof dat mijn emmer van Subli is. Hij likt echt alleen als hij het nodig vind en dat is zeker niet constant.

Edit; Deze heb ik


Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 00:52

Ik zie zulke emmers nooit ergens staan?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:39

Hahaha, ik weet niet hoe dat bij jullie is dan, maar mijn merrie heeft één keer zo'n emmer gehad van wat, 10 kilo, en nooit meer. 's avonds bij hen gezet, 's ochtends was de hele emmer zowel leeg als compleet mishandeld _O- Teveel melasse neem ik aan!

Leo

Berichten: 50203
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:04

Ik kende dat soort emmers nog niet, onlangs tegengekomen en omdat ik het een interessant concept vond om de ingrediënten lijst gevraagd. Ik schrok oprecht van de hoeveelheid suikers / melasse (bijna 20%).
Voor zand likken geef ik een periode IJslands Zeewier bij en ik geef standaard gewoon zout door het voer. Sindsdien zie ik nog maar zelden dat hij staat te likken en als hij het doet is het te relateren aan bijvoorbeeld rui.