[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:07

Kirania schreef:
Hahaha, ik weet niet hoe dat bij jullie is dan, maar mijn merrie heeft één keer zo'n emmer gehad van wat, 10 kilo, en nooit meer. 's avonds bij hen gezet, 's ochtends was de hele emmer zowel leeg als compleet mishandeld _O- Teveel melasse neem ik aan!


Ik heb hem bij 3 paarden in de stal of in de wei staan en ze doen er bij mij minimaal 2 tot 3 maanden mee. Met de regen gaat het wat sneller als ze in de wei staan ;)
Ik heb er nu 1 van equifirst, maar ik heb ze ook van Cavalor en Subli gehad.

Superpony, het is ook best lastig om eraan te komen. Ze zijn best "prijzig" (rond de €30) en voor 1 paard neemt men dan sneller een steen, maar deze zijn qua gewicht wel veel zwaarder. Die van mij lusten geen steen, dus dit is een betere optie.
Je hebt ook de iets grotere emmertjes (denk 3 kg ) van Horslyx, maar daar zit zoveel smaakstof in dat die in een paar uur leeg is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 08:28

Die kleine bakjes van Horselyx ken ik wel. Kom die ook nooit tegen.

Ik had ooit een himalaya steen opgehangen en die was de volgende dag compleet weg.

Heb hier een mandje in de schuilstal met 3 soorten stenen en ze zoeken het zelf maar uit. Zie er soms wel eentje likken, maar niet bizar veel.
Denk dat zo een zoete emmer in het begin wel erg interessant is. Heb een ex hb' er dus als het zo vokl suiker zit, neem ik het risico niet. Hij gaat al mee op het gras.

Zeewier is wel lang geleden. Welke geven jullie en hoeveel?

JorexJarig

Berichten: 9970
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:08

Ik heb voor nu besloten toch bij horse complete te bestellen ook omdat Alex nog steeds jeukt en hij normaal gesproken ophoud met jeuken als ie van het gras af is. Ze hebben wel een zoutblok hangen van de Welkoop. Die is na 5 jaar gebruik bijna op. Ik heb ook nog 2 van die blokken op voorraad liggen. Ik heb ze een poosje algae vitalis gegeven en dat werkte toen ook wel aardig. Maar ik wacht nu even de kruiden af en mocht dat werken dan ga ik haar vragen of ze ook een kat kan uitmeten. We hebben een kat die is allergisch voor bijna alles wat ie aan raakt lijkt het wel en niks van het reguliere werkt.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:39

Ik heb mijn emmer via internet besteld. De paarden hebben hem sinds 12 aug en zijn nog niet eens op de helft. Ik zal vanavond nog eens kijken wat er aan suikers inzit.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:57

puppy1128 schreef:
Foto van vandaag.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hier druk met werk en deze week helemaal, waardoor ik even amper energie, fut en ongemotiveerd was om km's te maken. Even rustiger aan gedaan. Moet ook af en toe even kunnen. Maar hij vond het niet erg dat hij gister en vandaag weer mee mocht. Moest hem vandaag eerst even los gooien in de longeerbak, want waarom zou je in je vrije tijd al je energie eruit rennen? :))

Laatst ook eventjes zonder zadel op hem gezeten, hij is echt flink afgevallen. Ik zat niet meer in een spagaat. :oo :')


Wauw <3 Die is echt knap geworden zeg!
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Mijn paard moet ook afvallen dus ik ben heerlijk dit topic aan het doornemen. Binnenkort ook maar eens foto's!

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:04

Dit heeft even niks met het afvallen te maken maar ben benieuwd of mensen zich hierin kunnen herkennen. Ik vind het een beetje lastig om zomaar zo'n emmer of kruiden te geven. Ik zou dit wel doen als mijn paard verder niks mankeerde maar ik vind het belangrijk dat ze eerst lichamelijk even weer goed in haar vel komt te zitten wat betreft de osteopaat. Zolang deze behandelingen nog niet afgerond zijn, vind ik het niet fijn om qua voeding ook van alles te veranderen. Heb het liever stapje voor stapje.

Heb er bijvoorbeeld 2 jaar geleden ook een natuurgeneeskundige bij gehad. Hier knapte ze enorm van op. Zou hem er ook graag nog weer eens bij hebben, maar ook pas als de osteopaat al haar werk heeft gedaan. Vind het anders moeilijk om te kijken wat haar nou echt goed heeft gedaan. Combinatie van beide ben ik bang dat het misschien te heftig is voor haar. Ze reageert op de osteopaat na een behandeling nogal heftig en ook vorig jaar nadat de natuurgeneeskundige was geweest leek het juist eerst slechter te gaan voordat het super ging (dit hoorde er in beide gevallen ook bij hoor!)

Zo lastig om dan te ondervinden wat mijn paardje goed doet...

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:18

Vorige keer schreef ik al dat de mijne eindelijk netter op gewicht komt, nu vind ik eigenlijk dat ze iets te weinig te eten hebben. Ze loopt nog 24/7 op het land waar het gras inmiddels wel redelijk op is, helaas worden ze nog niet bijgevoerd. Ze mag best wat schraal staan want ze is nog steeds te dik, maar ze heeft nu ook wel honger. Ik doe dus nu elke dag bij voeren, ze krijgt of 2 emmers gedroogd gras van Den Hartog of ze mag 45 minuten grazen op de dijk waar nog erg lang gras staat. Dat schuift ze graag naar binnen. Dan heeft ze elke dag in ieder geval echt een keer de buik goed vol, ze kan ook echt nog wel van het land eten. Het is alleen net te weinig en ik heb een haflinger die sowieso erg snel vind dat ze omvalt van de honger.

Zouden jullie eventueel iets anders bijvoeren? Ik kan haar 24/7 het land afhalen maar dan gaat ze de paddock op en de rest op stal. Dat heeft mijn voorkeur niet, er loopt ook nog geen ander paard op de paddock. Ze zijn nu bezig met een groepsstal waar ze hopelijk vanuit het landseizoen in kan, dus ik wil haar zo lang mogelijk buiten houden.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:57

Ik heb de mijne nu ook nog steeds op het land staat. Kwa energie zit er nog wel wat in het gras. De structuur en gebrek aan vezels is waar ze hier giga hongerig van worden. Dus ze krijgen elke dag een klein netje met voederstro en wilgentakken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:53

Degenen onder jullie die erwten eiwit idolaat voeren; hoe bepaal je het aantal grammen?
Ik geef nu 30 gram aan een pony van 360 kilo.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:03

Ninx schreef:
Degenen onder jullie die erwten eiwit idolaat voeren; hoe bepaal je het aantal grammen?
Ik geef nu 30 gram aan een pony van 360 kilo.


Net wat nodig is. Meeste geven rond de 50-150 gram. Maar meer of minder kan ook.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:19

puppy1128 schreef:
Ninx schreef:
Degenen onder jullie die erwten eiwit idolaat voeren; hoe bepaal je het aantal grammen?
Ik geef nu 30 gram aan een pony van 360 kilo.


Net wat nodig is. Meeste geven rond de 50-150 gram. Maar meer of minder kan ook.


Dat is lastig... ik zou zeggen dat ze nog wel wat meer kan gebruiken.....

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:21

Ik geef nu 100 gram, dat werd aangeraden voor PSSM paarden.
Ik gaf minder maar hij ging enorm invallen op zijn rug, heb het toen opgehoogd.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:39

Nouvel schreef:
Ik geef nu 100 gram, dat werd aangeraden voor PSSM paarden.
Ik gaf minder maar hij ging enorm invallen op zijn rug, heb het toen opgehoogd.


Mmm, mijn merrie weegt 360 kilo..... is nu misschien net even iets te schraal, misschien eens kijken wat 50 gram doet, ik geef nu 30 gram

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:26

Die van mij weegt rond de 530 kg.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:30

Ik geef 2 scheppen. Maar weet niet precies hoeveel zo'n schepje is van bulkpowder. Denk 40 gram? Ze weegt iets van 450 kg.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:08

Even een dilemma - Mijn dikzakje bleek schuurplekken te krijgen van haar hoefschoenen die ze 4x per week aankreeg, maar nu vraag ik me af wat te doen... geen hoefschoenen voor een tijdje sowieso, maar ze loopt zó gevoelig op alles dat niet netjes gras of grond is. Beton gaat nog goed, asfalt als het geen superruwe asfalt is, maar het is een echte "miserie" zoals wij het zouden zeggen. Heb natuurlijk geen zin in een mank paard net nu ze zo goed aan het afvallen is :n Iemand tips daarvoor? De velden hier zijn notoir voor grind, puin en stenen en het bos is te ver.

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:04

Ik ben eigenlijk ook opzoek naar wat tips. Mijn paard is te dik :D
Hij is nog niet zadelmak en staat overdrag op de paddock. Verder wandel ik er zo'n beetje dagelijks een stuk mee. Ongeveer 20 minuten. Hij krijgt een kwart schepje muesli waar eigenlijk niks in zit, alleen voor het idee, omdat de rest ook wordt gevoerd. Verder krijgt hij pavo vital.
In pension geven ze alle paarden onbeperkt ruwvoer. Hooi in de ochtend en avond en voordroog op de paddock. Ik heb al een keer of 5 aangegeven, dat hij echt veel te dik wordt en dat ze het ruwvoer voor mijn paard moeten beperken. Maar op de een of andere manier willen ze daar niet aan. Ze vinden het zielig als hij niet constant kan eten. Iemand nog tips? :Y)

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:15

@Kirania, bij mij hoefschoenen kun je een soort van sokjes kopen om schuren tegen te gaan. Hebben ze niet zoiets? Anders tijd voor nieuwe schoenen ben ik bang!

@Heiberg, kun je zijn hooi niet in netten aanbieden? Desnoods gooi je er nog wat stro doorheen in zijn net, dan heeft hij tocht iets te knabbelen. Dan hang je zelf je net klaar voor de voerbeurten?
En je zegt hij is nog niet zadelmak, hoe oud is hij? Als het geen guppie meer is toch de beweging wat opschroeven, langer wandelen?

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:15

Lenexa schreef:
@Kirania, bij mij hoefschoenen kun je een soort van sokjes kopen om schuren tegen te gaan. Hebben ze niet zoiets? Anders tijd voor nieuwe schoenen ben ik bang!

@Heiberg, kun je zijn hooi niet in netten aanbieden? Desnoods gooi je er nog wat stro doorheen in zijn net, dan heeft hij tocht iets te knabbelen. Dan hang je zelf je net klaar voor de voerbeurten?
En je zegt hij is nog niet zadelmak, hoe oud is hij? Als het geen guppie meer is toch de beweging wat opschroeven, langer wandelen?


Hij krijgt zijn hooi in een net hoor! Dus dat remt al iets af, maar hij staat gewoon echt de hele tijd te eten. Het net zelf klaar hangen kan ik misschien nog doen idd. Dank voor de tip!
Hij is 3,5. Ik ben alleen vrij hoog zwanger, dus het lukt me niet veel langer te wandelen en ik wil hem niet longeren. Weet niet hoe hij daarop reageert en wil mezelf niet onnodig in ‘gevaar’ brengen.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:42

Ik denk toch ook dat onbeperkt voor jouw paard niet echt geschikt is, die van mij blijft dan ook non stop eten....Ik hen het ook geprobeerd en hij eet gewoon door en wordt veel te dik.
Het is jammer, want ik zou ook graag onbeperkt voeren, maar je gunt ze ook geen gezondheidsproblemen...

Ik ben beperkt aan gaan bieden, wegen op advies van de dierenarts, in fijnmazige netten en een deel gemengd met stro en deels graszaadhooi.
Maar dan moet je dat wel kunnen regelen inderdaad en dat is niet altijd mogelijk...

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:19

Nouvel schreef:
Ik denk toch ook dat onbeperkt voor jouw paard niet echt geschikt is, die van mij blijft dan ook non stop eten....Ik hen het ook geprobeerd en hij eet gewoon door en wordt veel te dik.
Het is jammer, want ik zou ook graag onbeperkt voeren, maar je gunt ze ook geen gezondheidsproblemen...

Ik ben beperkt aan gaan bieden, wegen op advies van de dierenarts, in fijnmazige netten en een deel gemengd met stro en deels graszaadhooi.
Maar dan moet je dat wel kunnen regelen inderdaad en dat is niet altijd mogelijk...


Nouja ik vind het eigenlijk best wel irritant, dat ik aangeef dat ze minder moeten voeren en ze blijven hem volgooien. Straks is hij hoefbevangen, zit ik daar weer mee.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:51

En een dubbel net? Dus twee over elkaar heen. Dan kan ie minder snel eten.

Offe in plaats van wandelen fietsen? Als je dat durft tenminste.

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:26

Veulen84 schreef:
En een dubbel net? Dus twee over elkaar heen. Dan kan ie minder snel eten.

Offe in plaats van wandelen fietsen? Als je dat durft tenminste.


Ik denk dat ik voor een dubbel net ga om mee te beginnen.
Fietsen durf ik er niet mee. Is niet verkeersmak genoeg.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:54

Echt lastig zo...
Toch nog met klem aangeven dat het erg slecht voor hem is dat ‘ie te dik wordt van zoveel hooi?
Of iemand zoeken die beweging wil geven?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 00:49

Heiberg schreef:
Ik ben eigenlijk ook opzoek naar wat tips. Mijn paard is te dik :D
Hij is nog niet zadelmak en staat overdrag op de paddock. Verder wandel ik er zo'n beetje dagelijks een stuk mee. Ongeveer 20 minuten. Hij krijgt een kwart schepje muesli waar eigenlijk niks in zit, alleen voor het idee, omdat de rest ook wordt gevoerd. Verder krijgt hij pavo vital.
In pension geven ze alle paarden onbeperkt ruwvoer. Hooi in de ochtend en avond en voordroog op de paddock. Ik heb al een keer of 5 aangegeven, dat hij echt veel te dik wordt en dat ze het ruwvoer voor mijn paard moeten beperken. Maar op de een of andere manier willen ze daar niet aan. Ze vinden het zielig als hij niet constant kan eten. Iemand nog tips? :Y)


Ik lees hieronder dat hij pas 3,5 is en jij zwanger bent, dus ik zou een 24/7 buitenplek zoeken in een kudde/koppel.

De stal kan maar x aantal keren hooi geven en als ze minder geven, staat hij waarschijnlijk inderdaad te lang zonder.
De enige manier om een paard met zo een dieet te laten afvallen is; bewegen, bewegen, bewegen. Dat kan jij nu niet 100% zelf en hij is pas 3,5 dus dat kan deels met 24/7 vrije beweging. Je kan naar iets van een paddock paradise kijken met heuvels en paden, waar de uitdaging wat groter is.
Misschien is er iets te vinden nabij bos/hei waar je ook kan wandelen nog voorlopig.

Dat door blijven eten is ook echt verveling. Mijn obesitas eet ook vrij veel, maar hij is nu redelijk goed en vooral stabiel. Ik zie hem niet non stop eten, hij gebruikt de heuvel veel, waar ik dan wel hooi heb aangeboden, zodat ze erop gaan en ze hebben elkaar, lopen van 1 naar andere plek.

Buiten dat ben ik tegen mn gevoel en ervaring ermee in toch lucerne gaan geven. Hij is nu meer in model en minder buik.

Als je zwanger bent op het eind en zeker het begin als je baby er is, is het fijn dat je even niks hoeft te doen en je paard ook vrij kan bewegen. Ik had ook alles anders gepland destijds, maar soms loopt het toch anders en je kan echt niet voorspellen hoe het gaat en hoe je er zelf dan in staat.