[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:53

Saaams schreef:
[ [url=m/LDNLjT.png]Afbeelding[/url] ]

Ik overweeg om een thinline graasmasker te kopen. Maar struggle over de maat. Iemand advies?

Gaat om een connemara pony, 1.48. Halstermaat Cob. Royale kaakpartij maar verder normale neus.

Zal ik gaan voor de small horse of medium cob.


Ik zou de cob kiezen dan. Small is voor kleine ponies.

Mijn haf met grote neus had de grootste maat en die paste eigelijk net.

Saaams

Berichten: 13291
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:57

Bedankt! Dan kan ik hem bestellen.
Ik had de cob al wel in het winkelmandje. Maar twijfelde. :Y)

Leo

Berichten: 50198
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:04

Hier gister mijn pony naar een PP aan huis met veel track / loopmeters, en onverpakt hooi verhuisd. Hier staan alleen sobere paarden, waardoor het voorbeleid heel goed overzien wordt.
Hopelijk gaat het hem goed doen en gaan we verschil merken. Het is in ieder geval ontzettend fijn dat ze écht meters maken op een dag, echt goed hooi hebben in slowfeeders en veel kruiden te knabbelen langs de track waardoor de browse behoefte op een heel andere manier wordt voldaan. Ik houd jullie op de hoogte van het hopelijke afvallen. :))

De oude plek was echt fijn, fijne mensen, maar het voerbeleid was niet voldoende goed te krijgen voor mijn paard. De verschillen tussen de paarden in de groep waren te groot.
Toen we deze kans kregen was de keuze dus heel snel gemaakt.

Zo is hij nu, vers verhuisd, nog duidelijk te zwaar.
Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:19

Leo schreef:
Hier gister mijn pony naar een PP aan huis met veel track / loopmeters, en onverpakt hooi verhuisd. Hier staan alleen sobere paarden, waardoor het voorbeleid heel goed overzien wordt.
Hopelijk gaat het hem goed doen en gaan we verschil merken. Het is in ieder geval ontzettend fijn dat ze écht meters maken op een dag, echt goed hooi hebben in slowfeeders en veel kruiden te knabbelen langs de track waardoor de browse behoefte op een heel andere manier wordt voldaan. Ik houd jullie op de hoogte van het hopelijke afvallen. :))

De oude plek was echt fijn, fijne mensen, maar het voerbeleid was niet voldoende goed te krijgen voor mijn paard. De verschillen tussen de paarden in de groep waren te groot.
Toen we deze kans kregen was de keuze dus heel snel gemaakt.

Zo is hij nu, vers verhuisd, nog duidelijk te zwaar.
[ [url=m/GfvEXO.jpg]Afbeelding[/url] ]
wat fijn zeg dat je die mogelijkheid hebt !!

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 06:43

Leo schreef:
Hier gister mijn pony naar een PP aan huis met veel track / loopmeters, en onverpakt hooi verhuisd. Hier staan alleen sobere paarden, waardoor het voorbeleid heel goed overzien wordt.
Hopelijk gaat het hem goed doen en gaan we verschil merken. Het is in ieder geval ontzettend fijn dat ze écht meters maken op een dag, echt goed hooi hebben in slowfeeders en veel kruiden te knabbelen langs de track waardoor de browse behoefte op een heel andere manier wordt voldaan. Ik houd jullie op de hoogte van het hopelijke afvallen. :))

De oude plek was echt fijn, fijne mensen, maar het voerbeleid was niet voldoende goed te krijgen voor mijn paard. De verschillen tussen de paarden in de groep waren te groot.
Toen we deze kans kregen was de keuze dus heel snel gemaakt.

Zo is hij nu, vers verhuisd, nog duidelijk te zwaar.
[ [url=m/GfvEXO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat klinkt als een hele mooi plek!

Hier nog niet aan het aankomen van het gras maar wel reactie dus nu het graasmasker met een kleiner gat besteld, ipv 2,5x5 een rond gaatje van 3

En een kruidenmengsel besteld bij https://www.equipuruspaardenrevalidatie.nl/

Merk wel dat ik met de omslag van het weer mezelf er ook echt toe moet zetten om actief aan het werk te gaan want mijn eigen energieniveau zakt ook naar tempo hangmat :Y)

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:35

Leo schreef:
Zo is hij nu, vers verhuisd, nog duidelijk te zwaar.

Op dit beeld lijkt hij absoluut niet te zwaar. Maar mss ligt dat aan het perspectief.

Leo

Berichten: 50198
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:19

Zou kunnen, de foto is idd vanuit een gek perspectief nu je het zegt. Te zwaar is hij zeker maar hij is gelukkig niet extreem vet. Hij heeft steeds de vetopslag achter de schouders en bij de flanken en billen gehouden maar is ook veel kwijt geraakt sinds vorig jaar gelukkig. Toch kreeg ik dat laatste stukje niet voor elkaar en zat ik aan te hikken tegen weer een zomer en najaar zorgen. Met veel meer vrije beweging / uitdaging en het hooi hoop ik dat laatste stukje ook voor elkaar te krijgen.

Hier zat een jaar tussen (april 2020 vs april 2021). Op de onderste foto was hij net gewogen (503 kg).
Afbeelding

Nu hang ik niet zwaar op gewicht zelf, ik kijk naar en voel zijn lijf, wat mij meer zegt dan gewicht.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:06

Wauw Leo, wat een vooruitgang!!! Super prestatie. Wat was volgens jou nu echt de grootste succes factor?

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:10

Je bent al zo goed op weg Leo! Hij ziet er echt goed uit, denk dat de laatste (ki)lootjes altijd het lastigst zijn _/-\o_

Leo

Berichten: 50198
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:47

Bedankt! :) vorig jaar ben ik gestart met graasmasker, beweging fors omhoog (bovenste foto was ook echt in de top van de lockdown dat we amper wat konden / mochten). Gluco Balance in het weideseizoen. Graasmasker heeft hij ook nog een tijdje in het najaar gedragen in de groep om inname ruwvoer te beperken. En ik zat bovenop de kg voordroog wat de groep kreeg. Maarja, hoe effectief was dat... de Friezen in de groep waren in goede conditie of zelfs wat schraal de winter uit, maar die stopten met eten. De mijne kon rustig door blijven kauwen als de rest lekker buiten ging staan.
Blijft intens lastig in een groep met zulke verschillende voedingsbehoeftes. Vandaar ook nu de beslissing te verhuizen. Hopelijk gaat dit voor het laatste stukje ook helpen. :)

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:50

Jawel. Heel mooi resultaat.
Met uitzondering van de Glucobalance :D doe je het prima.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:55

Wow Leo, wat een immens verschil!
Op die bovenste foto heb ik medelijden met het dier, zo obees. Op de onderste zou ik niet eens meer zien dat hij te dik is! Top gedaan! En leuk zo’n flashy halster :D

Leo

Berichten: 50198
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:13

@BigBen haha :))

Zwaar obees was hij ook weer niet echt (vertekent denk ik ook een beetje, maar die hals was echt rampzalig :x ik vond en vind het echt heel erg), maar wel (veel) te vet en opgeblazen. Dit was diezelfde periode:

Afbeelding

Afbeelding

(Beide dus een jaar geleden!)


Maar heel blij met hoe hij al bijgetrokken is tot zoverre! Het zal denk ik altijd wel een gevaar blijven bij hem. Hij moet echt heel sober gehouden worden. En lekker veel bewegen :))

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:04

Rock ziet er super uit!

Ik kreeg zowaar de complimenten van de osteopaat dat ik zijn gewicht aardig onder controle heb. Fijn om te horen. Ja hij heeft overgewicht en er zit geen spier meer op. Maar van een paard dat van 5 dagen flinke ritten of training naar niks is gegaan, valt het alles mee. Ze staan op een afgemeten portie hooi en stro wat voldoende is voor de kudde, strookbegrazing en daarnaast een vitaminebrokje, beetje Agrobs muesli om te mengen, magnesium en glucobalance. Dat is niet veranderd, alleen de glucobalance en het gras is erbij gekomen. En dan even ter vergelijking:
Afgelopen week
Afbeelding

April (voor de glucobalance en voor het gras erbij)
Afbeelding

Januari
Afbeelding

Oktober 2020, toen we nog revalidatieritjes reden, voor hij helemaal stil kwam te staan.
Afbeelding[/quote]

Sumiry76
Berichten: 63
Geregistreerd: 13-04-18
Woonplaats: Schleiden Duitsland NRW

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 01:38

Mijn Tinker en Haflinger hebben ook een goed graasmasker nodig? Nu Busse maar zo kapot, welke zouden jullie kunnen aanbevelen.
Afbeelding
Afbeelding

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:22

Hier een Best friends graasmasker via Paardeerlijk.nl
Vorig jaar gekocht en nog steeds heel

Leo

Berichten: 50198
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:05

Hier ook Best Friends :) De grijze. Had er voor dit jaar een zwarte bij gekocht ivm kleiner gat.

Wst fijn Amanda dat Jim het goed doet!!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:09

Daihyo schreef:
Rock ziet er super uit!

Sorry, dit wil je niet horen, maar op deze foto ziet hij er veel te zwaar uit.

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:30

Ik vind het heel moeilijk om te zien of er verbetering in zit... ook omdat hij nu het meeste van zijn wintervacht kwijt is, dus dat vertekent ook naar mijn idee. Hebben jullie feedback?
Op dit moment krijgt hij ongeveer 5kg hooi per nacht. Overdag staat hij nu het grootste gedeelte van de dag op de wei met een graasmasker. Hij krijgt 150g vitalbix Daily balancer, plus twee maatschepjes lijnzaad vlokken.
Extra beweging kan ik hem op het moment niet bieden vanwege mijn eigen gezondheid, maar dat gaat stapje voor stapje wel steeds beter en dus ook de goede kant op.
Ik kan zijn ribben wel weer gemakkelijker voelen, daar ben ik heel blij mee!

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:37

marley93 schreef:
Ik vind het heel moeilijk om te zien of er verbetering in zit... ook omdat hij nu het meeste van zijn wintervacht kwijt is, dus dat vertekent ook naar mijn idee. Hebben jullie feedback?
Op dit moment krijgt hij ongeveer 5kg hooi per nacht. Overdag staat hij nu het grootste gedeelte van de dag op de wei met een graasmasker. Hij krijgt 150g vitalbix Daily balancer, plus twee maatschepjes lijnzaad vlokken.
Extra beweging kan ik hem op het moment niet bieden vanwege mijn eigen gezondheid, maar dat gaat stapje voor stapje wel steeds beter en dus ook de goede kant op.
Ik kan zijn ribben wel weer gemakkelijker voelen, daar ben ik heel blij mee!

[ [url=m/sFQiJa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit toch! Op die laatste foto lijkt die helemaal prima en top in zijn vel!
Als je dat ook zo voelt, zou ik zou ik zeggen: houden zo :)
Mooi paard trouwens! Wat een verschil tussen winter en zomervacht

Leo

Berichten: 50198
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:39

BigBen schreef:
Daihyo schreef:
Rock ziet er super uit!

Sorry, dit wil je niet horen, maar op deze foto ziet hij er veel te zwaar uit.


Rock is mijn paard. :)

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:44

Jeezes, sorry.
Ik bedoelde de vos op Daihyo's foto.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:44

BigBen schreef:
Daihyo schreef:
Rock ziet er super uit!

Sorry, dit wil je niet horen, maar op deze foto ziet hij er veel te zwaar uit.

Okee, aanvulling dan :roll:
Rock ziet er super uit in vergelijking met de foto ervoor, maar je bent er natuurlijk nog niet (gelukkig ken ik Leo en Rock en weet ze dit zelf ook wel :x).

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:45

BigBen schreef:
Jeezes, sorry.
Ik bedoelde de vos op Daihyo's foto.

In dat geval raad ik je aan mijn eerdere berichten even terug te lezen. Want dat weet ik zelf ook wel.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:53

Babelse spraakverwarring.
@ Daihyo Mijn excuses. Je hebt helemaal gelijk, maar ik hoop dat je er begrip voor hebt dat ik geen 240 pagina's ga teruglezen.