[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hjartje

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:12

Veulen84 schreef:
Hjartje schreef:
Wat een groot verschil zeg puppy1128!

Ik lees nu al een tijdje mee in dit topic, maar ik heb nu wel even een vraag mbt graasmaskers. Hier namelijk ook een paardje dat flink wat kilo’s kwijt mag, dus wilde ik haar voor op het land een graasmasker omdoen. Ik had van een vriendin twee verschillende soorten “bloempotmaskers” te leen gekregen, alleen weet ze daar echt geen raad mee. Sprietjes door het gat aanbieden werkt wel, maar eenmaal op het gras krijgt ze er geen spriet door heen en staat ze met haar tanden over het masker te schrapen. Ze raakt niet gefrustreerd en ze probeert het wel, maar ze kan er niet goed mee eten. (Wat uiteraard de bedoeling is van zo’n ding, maar helemaal niks kunnen eten is ook zo sneu.) Ook gaat ze er sneller van ademen.
Ik vroeg me af of een ander soort masker, zoals de thinline, dan wel kan werken of dat zij in dit geval daar ook hetzelfde probleem mee gaat hebben qua niks kunnen eten. Reageerden jullie paarden anders op zo’n masker?

Ze staat trouwens elke dag een halfuur op bijna een halve hectare met haast uitgebloeid gras.


Is het gras niet te lang?


Dat zou goed kunnen, al hebben ze sommige gedeeltes al wel vrij kaal. Het hoge gedeelte is iets meer dan 50 cm hoog.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:44

Hjartje schreef:
Veulen84 schreef:

Is het gras niet te lang?


Dat zou goed kunnen, al hebben ze sommige gedeeltes al wel vrij kaal. Het hoge gedeelte is iets meer dan 50 cm hoog.


50 cm gaan ze er gewoon niet goed mee kunnen eten. Het gaat beter tot een cm of 10. Langer betekend dat het plat gedrukt wordt en dat werkt frustrerend.
De mijne lopen op een gemixte weide. Ze eten meestal alleen op de stukken waar het gras zo 5 tot 10 cm lang is. Te kort gras krijgen ze door het masker ook niet te pakken, dat steekt niet ver genoeg omhoog. Te lang gras laten ze staan. Dat eten de jonge koeien wel en wat er dan over blijft aan steel eten de paarden.

Als we er geen koeien hebben lopen dat wordt het al snel te lang en moeten we het tussendoor een keer maaien. Anders krijgen de paarden op een gegeven moment steeds minder binnen en dan gaan ze idd frustratie uiten naar me.

MarjanB

Berichten: 16580
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:22

Zulk lang gras werkt idd vaak niet met graasmasker. Maar aan de andere kant dat gras bevat vaak ook minder suikers. Je zou bij paardeerlijk om advies kunnen vragen?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:34

Ik vind dat verhaal van die minder suiker in lang gras altijd grappig.
Toen ik begon als voermeisje hier jaren geleden was het net augustus. Paarden op een wei met lang, uitgebloeid gras gezet, eigelijk net hooi op een stokje, inclusief gele kleur. Drie weken later zaten alle drie paarden al minimaal 3 singelgaten verder en het heeft me in totaal 1-3 jaar gekost om dat gewicht er terug af te krijgen.
wat ik ervan heb geleerd is dat lang gras net zo goed aanzet en je die paarden na een paar weken evenzeer kan rollen.

Maartje_M

Berichten: 9410
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:38

Komt dat niet meer doordat je de hoeveelheid niet zo onder controle kunt houden als met hooi?

MarjanB

Berichten: 16580
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:30

Ja ze vreten natuurlijk gewoon door... dus het zet wel aan maar t is volgens mij minder gevaarlijk dan gestresst gras met veel suikers.

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:37

Ik denk dat de duur van de weidegang ook cruciaal is. Ons gras is ook zo hoog en uitgebloeid en ik zie mijn ruin nu hij geblesseerd staat wel wat groeien weer, maar het is te lang voor het graasmasker. Ze staan er een paar uurtjes op per dag. Ik monitor hem goed en als het toch te ver doorslaat kunnen ze altijdnog korter. Hij stopt overigens wel, ik zie hem vaker scharrelen, spelen en slapen dan dat ik hem aan de hooinetten zie staan. Dat was op de vorige stal anders (eten, eten, eten, en soms slapen). Sowieso komen ze op veel meer loopmeters per dag wat ze afleggen op hun (grote!) PP.

Op de wei staan ze nu voor de lekker, maar ze gaan er na die paar uurtjes net zo makkelijk weer af. Als ze langer zouden staan kan ik ze denk ik stuk voor stuk rollen binnen een week.

Hjartje

Berichten: 186
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:04

Dat lang gras, ondanks minder suikers, ook gewoon aanzet, geloof ik zo. Het voordeel van lang gras is dat ze wel beter moeten kauwen en niet heel snel alles achter elkaar door grazen zoals op dat raaigras. Mijn paard kan op dat soort gras echt bingen, niet eens de moeite doen om het te pakken en kauwen :+ Maar ja, dit gras gaat er ook nog steeds wel op een hoge snelheid in. Ik laat het voorlopig maar zoals het is, dus elke dag een halfuurtje. Als het wat korter is, probeer ik het dan wel weer met een masker.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:34

Ik wou dat die tip van het hooi mengen met stro bij de mijne ook kon |( Hij mag helaas echt geen stro ivm zijn darmen. Als ik hem ‘s avonds op stal zet en zijn graasmasker af doe vreet hij supersnel hooi uit zijn slowfeeder. Hij krijgt ‘s nachts afgewogen hooi dus als het op is dan is het op. Denk dat ik even een 2x2 hooinet aanschaf, heb nu 4x4 of 3x3

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:00

Ik ben echt blij met mijn 2x2, hierdoor is ze echt veel afgevallen, aangezien wij niks kunnen doen wegens blessure.
Stalgenoot had ook een 2x2 besteld, maar die is wel groter dan de mijne dus goed kijken. Hij had hem via bol besteld, maar ik zou wel voor de echte websites gaan die hierop inspelen.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:49

Samy schreef:
Ik ben echt blij met mijn 2x2, hierdoor is ze echt veel afgevallen, aangezien wij niks kunnen doen wegens blessure.
Stalgenoot had ook een 2x2 besteld, maar die is wel groter dan de mijne dus goed kijken. Hij had hem via bol besteld, maar ik zou wel voor de echte websites gaan die hierop inspelen.


Waar komt de jouwe vandaan?

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:05


Saaams

Berichten: 13300
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:36

Gezien het achterlijk hoge gras van dit weitje waar ze een paar dagen in mogen (kruidenwei)
Heb ik de graasmasker maar even af gedaan. Is geen doen :+


Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5020
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:39

Die van mij eet zowel lang als korter gras met masker. Geen probleem.
Alleen sommige kruiden wel. Maarja die pluk ik dan maar voor hem.
Bijvoorbeeld de fluitekruid is ie dol op, maarja die stomme stengels werken niet echt mee met een masker.. :')

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:22

xLiez schreef:
Ik wou dat die tip van het hooi mengen met stro bij de mijne ook kon |( Hij mag helaas echt geen stro ivm zijn darmen. Als ik hem ‘s avonds op stal zet en zijn graasmasker af doe vreet hij supersnel hooi uit zijn slowfeeder. Hij krijgt ‘s nachts afgewogen hooi dus als het op is dan is het op. Denk dat ik even een 2x2 hooinet aanschaf, heb nu 4x4 of 3x3


Goed toch? 2x2 is alweer beter dan 3 of 4cm mazen :j

Vandaag is ons nieuwe (armere) hooi binnen gekomen.. ben super benieuwd of dat gaat helpen :)) volgende maand ga ik ook investeren in andere hooinetten :j

Super confronterend ook; mevrouw is uit haar vliegendeken van vorig jaar gegroeid :o vandaag een maatje groter gekocht en de kleinere gaan in de kast; 2022-goals :P

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:10

Hai allemaal, ik las al een beetje mee en zal binnenkort ook even foto’s plaatsen van mijn twee vetkleppen.

We hebben een Haflinger x Westfaler en een Gelderse. Beide te dik.

De Haflinger heeft ook de bekende ‘kap’ die ik hier voorbij zie komen. Heb niet alles gelezen, maar iemand bekend met het voeren van zout door het water?

Ik heb drie tonnen staan waarvan 1 met zout. Alleen de Halflinger drinkt hiervan. En behoorlijk ook. Ik kreeg deze tip en merk dat zijn manenkam zachter (echt veel zachter) je geworden hierdoor.

Er was een onderzoek naar gedaan maar heb nog geen tijd gehad om dat snel terug te vinden. Vroeg me af of jullie bekend zijn hiermee?

Hier de voorstel fotos :D

Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88115
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:13

Niet de ervaring met zout water, maar veel rantsoenen bevat te weinig zout. En als je dit aanbiedt dan zal hij dat gebruiken om het tekort te compenseren. Net als dat paarden ook naar behoefte een liksteen gebruiken.

Ik vind jouw track en heuvel echt heel gaaf <3

Leo

Berichten: 50201
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:17

Voor zout kan het volgende artikel interessant zijn:
https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/

Ik voer zeezout met get vitaminebrokje mee, twee theelepels per dag (meer krijg ik er niet in). Daarnaast is inderdaad een ton met (keltisch) zeezout in het water een goed idee, zodat ze kunnen kiezen wat ze drinken.

Black_Moon
Berichten: 686
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:45

Dat is een interessante artikel. Die van mij heeft een graasmasker op en we hebben een liksteen in de wei, maar daar kan hij dus niet bij verwege het masker. Denk dat ik het zout langzaam op ga bouwen in zijn voer.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:06

Thanx Daihyo. Het is allemaal nog niet af, maar ben zelf ook heel happy ermee. En de beestjes ook. Van paard tot kat tot fazant en rotgans haha.

Heel interessant artikel. Dat lijkt inderdaad wel de strekking van wat ik hoorde. Wel apart dat mijn merrie er echt niks van moet weten. Ik schrok van hoeveel zout ze op een normale dag verliezen eerlijk gezegd. Daar moet ik nog eens verder naar kijken vooral voor de merrie dus.

Saaams

Berichten: 13300
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:37

Ik voer meestal 5 gram keltisch zeezout. Bestel ik meestal bij pit&pit. Erg fijn gemalen.
Gewoon door de muesli en soms zomers ook in een emmer met water extra naast haar automatische drinkbak.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:10

Poekkie schreef:
Ik vind dat verhaal van die minder suiker in lang gras altijd grappig.
Toen ik begon als voermeisje hier jaren geleden was het net augustus. Paarden op een wei met lang, uitgebloeid gras gezet, eigelijk net hooi op een stokje, inclusief gele kleur. Drie weken later zaten alle drie paarden al minimaal 3 singelgaten verder en het heeft me in totaal 1-3 jaar gekost om dat gewicht er terug af te krijgen.
wat ik ervan heb geleerd is dat lang gras net zo goed aanzet en je die paarden na een paar weken evenzeer kan rollen.


Het is ook een beetje het blindstaren op suikers. Dat lange gele gras zit vol vezels. Vezels zijn koolhydraten en dus gewoon een langzame bron van energie. Het feit is dat als ze daar te veel van hebben, ze andere dingen op kunnen slaan in vet. Dus worden ze ook van te veel lang gras gewoon vet. Het voordeel van lang gras is er alleen als je paarden hebt die er echt beduidend langzamer van eten. En zelfs dan is een overvloed niet echt super handig.


Leo schreef:
Ik denk dat de duur van de weidegang ook cruciaal is. Ons gras is ook zo hoog en uitgebloeid en ik zie mijn ruin nu hij geblesseerd staat wel wat groeien weer, maar het is te lang voor het graasmasker. Ze staan er een paar uurtjes op per dag. Ik monitor hem goed en als het toch te ver doorslaat kunnen ze altijdnog korter. Hij stopt overigens wel, ik zie hem vaker scharrelen, spelen en slapen dan dat ik hem aan de hooinetten zie staan. Dat was op de vorige stal anders (eten, eten, eten, en soms slapen). Sowieso komen ze op veel meer loopmeters per dag wat ze afleggen op hun (grote!) PP.

Op de wei staan ze nu voor de lekker, maar ze gaan er na die paar uurtjes net zo makkelijk weer af. Als ze langer zouden staan kan ik ze denk ik stuk voor stuk rollen binnen een week.


Ik ben er heilig van overtuigd dat langer altijd beter is dan korter. Daarom ben ik nog steeds gelukkig met het feit dat de mijne gewoon 7 maanden per jaar 24/7 op 2 hectare weide kunnen. Ze zijn niet dikker dan de paarden van een pensionstal 2 weides verder die dagelijks van 10 tot 4 buiten staan. Wel merk ik dat ze veel minder geobsedeerd zijn door gras, zelfs met graasmaskers op.

Lenexa

Berichten: 610
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:38

Hier gaat het afvallen langzaam maar het gaat er wel af. Ze is in december (Geloof ik) gewogen op 556, toen was het meetlint 194. Die weegschaal viel dus nogal tegen.
Vandaag weer gemeten, nu zit ze tegen de 187 aan. Singel kan inmiddels ook makkelijk 2 gaten strakker. Dat zou ruim 35 kilo lichter zijn volgens het lint. Van de 100 die eraf mocht toch al een lekker stuk eraf gekregen. Gezien we een deel van de winter nog liepen te kwakkelen en ze recentelijk ook nog w weken heeft stilgestaan ben ik best blij met dit resultaat. Geeft ook genoeg opties om er nog zeker een hoop kilo's af te krijgen. Ze staat nu weer constant in haar normale werk en ze loopt overdag nu ook nog op het land.

En ik zie dat ik foto's moet maken voor vergelijking want als ik terug zoek heb geen foto's van de zijkant. Logisch want dat is niet haar beste kant maar nu heb ik niets te vergelijken :D
Deze is het meest recent van de zijkant:
Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9410
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:00

12 juni
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Op de foto zo weinig verschil, maar ik vind haar ik haar schouder wel echt minder zwaar. En het dutje in haar billen is veel minder aan het worden.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 20:00

Ik zie op de foto toch wel veel verschil hoor! Zeker in de hals. Sterk bezig!