[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 07:55

Tanden wel in orde? Dat zie je wel eens dat de tanden niet goed zijn en ze het daardoor krijgen

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:01

Vraagje aan de mensen met een thinline graasmasker: worden de paarden hier niet zo handig mee dat ze door de zijkant gaan eten? Of zou dit echt niet kunnen?

MarjanB

Berichten: 16496
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:03

MarloesNatje schreef:
Vraagje aan de mensen met een thinline graasmasker: worden de paarden hier niet zo handig mee dat ze door de zijkant gaan eten? Of zou dit echt niet kunnen?


Gewoon strak genoeg doen. Die van mij vreet netjes door het gaatje.

Afbeelding

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:14

Ziet er inderdaad uit alsof het dan niet zou kunnen. Welke maat heb jij?

MarjanB

Berichten: 16496
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:12

MarloesNatje schreef:
Ziet er inderdaad uit alsof het dan niet zou kunnen. Welke maat heb jij?


Dit is een cob. Ze heeft neusomtrek van 41 cm dacht ik.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:24

Schrikken van de slokdarmverstopping! Hopelijk knapt paardje snel op

Marjan ze is echt al een stuk minder bol!

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:41

MarloesNatje schreef:
Vraagje aan de mensen met een thinline graasmasker: worden de paarden hier niet zo handig mee dat ze door de zijkant gaan eten? Of zou dit echt niet kunnen?



Die van mij eet langs de zijkant heen, ze adviseren het halster dan wat lager te doen zodat je het masker op een lager gaatje vast kan maken en er minder ruimte is. Ik heb een touwtje langs de zijkant zodat het meer sluit en niet uit elkaar gedrukt kan worden, dat werkt.


Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16496
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:53

Die lijkt ook wel heel ruim te zitten, ik had denk ik een maar kleiner gepakt.

Saaams

Berichten: 13275
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:56

Die oogt inderdaad wel ruim. Die van mij zou er niet langs kunnen eten.

Stalgenoten klote ook elke keer met het aftrekken en schuren van maskers (harry horse en de greenguard) en ik heb tot heden echt nergens last van.

Enkel wat schuurplekjes. Dat is t enige rotte. Daarom zit haar halster nu onder de bontjes :+

MarjanB

Berichten: 16496
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:03

Ja hier ook de neus kapot door de tiewraps dus bij agradi even een neopreen onderlegger besteld en dat werkt super gelukkig

Saaams

Berichten: 13275
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:11

MarjanB schreef:
Ja hier ook de neus kapot door de tiewraps dus bij agradi even een neopreen onderlegger besteld en dat werkt super gelukkig


Ja inderdaad.
Hier neus en kin.
Niet open, wel geschaafd.
Maar roze huidje. Ook niet handig natuurlijk.

Die thinline onderleggers besteld en die waren echt ruk. Dat werkt niet.

Ik heb van waldhausen, met klittenband. Heb er stuk of 6, als ze nat zijn geworden, dan wissel ik ze om voor droge.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:36

Nou wij mogen ons voerschema wéér overhoop gooien... -O-
Zojuist gebeld door de kliniek met de uitslag van de biopt en zoals helaas verwacht is het een heel onduidelijke, allergische reactie. Om voedselallergie uit te sluiten mag ze voorlopig niets anders dan hooi en gras. Ze moet dus toch weer de wei op (beginnend met 2 uur per dag) zodat ze daar haar vitamine en mineralen uit kan halen. Verder mag ze alleen een klein beetje zemelen om te voorkomen dat ze de stal afbreekt als de rest brok krijgt... Nu maar hopen dat ze niet nog vetter word.... -O-

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:49

MarloesNatje schreef:
Vraagje aan de mensen met een thinline graasmasker: worden de paarden hier niet zo handig mee dat ze door de zijkant gaan eten? Of zou dit echt niet kunnen?

Ik heb om die reden de thinline weer verkocht inderdaad. Ging wel om hooi, geen gras

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:56

Bah Linda, wat een gedoe. Hoe lang moet je dit vol houden en dan opnieuw testen?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:12

linda2008 schreef:
Nou wij mogen ons voerschema wéér overhoop gooien... -O-
Zojuist gebeld door de kliniek met de uitslag van de biopt en zoals helaas verwacht is het een heel onduidelijke, allergische reactie. Om voedselallergie uit te sluiten mag ze voorlopig niets anders dan hooi en gras. Ze moet dus toch weer de wei op (beginnend met 2 uur per dag) zodat ze daar haar vitamine en mineralen uit kan halen. Verder mag ze alleen een klein beetje zemelen om te voorkomen dat ze de stal afbreekt als de rest brok krijgt... Nu maar hopen dat ze niet nog vetter word.... -O-


Aaah balen.
Ik wil je niet hopeloos maken, maar de mijne had vroeger ook een onverklaarbare allergie, die zich uitte in extreem schuren en kale plekken op (vooral) hoofd en oren. Zijn heel wat flesjes hypocortidermzalf aan opgesmeerd.
Dieet van alleen gras maakte het nog erger.
Uiteindelijk had de vorige eigenaresse allergietesten laten doen bij de dierenarts en daaruit kwam een waslijst, maar o.a. Berk, kruiden en contact allergie aan gras. Logisch dat het niet beter werd op de wei }:0
Ondertussen is er heel wat gebeurd en is paardlief enorm afgevallen en staat maar halve dagen op de wei. Met exceemdeken kunnen we het prima onder controle houden zo en heeft hij geen last meer.

Maar dus… niet wanhopen als het niet lijkt te werken. ‘T kan in zo veel dingen zitten :)

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:25

Ja helaas klopt dat :( ze vonden het meer lijken op een reactie van buitenaf, trauma aan de huid dus bijvoorbeeld deken-allergie. Dat gaat echter niet op, ze heeft al weken geen deken meer op, mugjes en dergelijke zijn ook uitgesloten omdat er geen verschil zat in winter (met dekens, minder mugjes enz.) en zomer (zonder dekens e.d.) en ze heeft ook al maanden geen gras meer gezien dus dat is de boosdoener ook niet...

Voedselallergie is dus het eerste wat uitgesloten moet worden. Zelf had ik dat idee wel en ben toen ook gestopt met de FiberForce, alleen heb ik het niet lang genoeg volgehouden... Ze moet nu 2 maanden op dit "dieet".

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:49

Al eens naar KPU gekeken Linda? Ik kan zo even niet terug vinden wat voor allergische reactie je paard precies heeft, maar bij huidproblemen denk ik al snel aan een KPU. Misschien de moeite waard om eens naar te kijken :) https://purehorse.nl/2021/06/08/kryptop ... kpu-paard/

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:57

Oh wat naar slokdarmverstopping, hoe gaat het nu?

En voor jou ook niet makkelijk Linda…

Even een voervraagje:
Wat is jullie ervaring met Esparcette? Qua merken, het voeren ervan en de verkrijgbaarheid?

Ik voer nu een dikke hand Hartog Digest in de ochtend en avond met Marstall, maar ben eigenlijk benieuwd naar de ervaring met Esparcette.

Paarden zijn volgens het meetlint een beetje gekrompen in omvang gelukkig. Vooral bij de merrie zie ik (daar waar ik dus niet meet) dat haar vetribbel ter hoogte van haar laatste ribben echt aan het afnemen is. Ben daar heel blij mee.

Qua meetlint en gewicht is de merrie van 600 naar 580 gegaan. De ruin van 589 naar 555. Eerste meting in februari de laatste nu. Vooral in de laatste weken is er wat af gegaan. Ze waren eigenlijk constant van februari tot en met mei.

Probeer wat intensiever te trainen nu en ondanks dat ze 4 uur gras hebben op een dag, gaat het wel de goede kant op gelukkig. Vroeg me af of ik met Esparcette nog wat kan bereiken…

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:00

Saaams schreef:
MarjanB schreef:
Ja hier ook de neus kapot door de tiewraps dus bij agradi even een neopreen onderlegger besteld en dat werkt super gelukkig


Ja inderdaad.
Hier neus en kin.
Niet open, wel geschaafd.
Maar roze huidje. Ook niet handig natuurlijk.

Die thinline onderleggers besteld en die waren echt ruk. Dat werkt niet.

Ik heb van waldhausen, met klittenband. Heb er stuk of 6, als ze nat zijn geworden, dan wissel ik ze om voor droge.


Ik heb mijn thinline aan een onderlegd leren halster gemaakt. Tiwraps gaan hier tussendoor en komen dus niet in contact met de neus. Gaat tot nu toe prima. Zal eens een foto maken.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:03

Naskapower, ik zou geen leren halster op de weide durven te gebruiken. Die breken niet als er wat gebeurd.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:13

Olympia96 schreef:
Oh wat naar slokdarmverstopping, hoe gaat het nu?




Ze doet het nu wel goed. Ze heeft vannacht het hooi gevonden en zelf maar even wat geplukt. Niet eten komt niet echt in d'r woordenboek voor. Gelukkig lucht ze nu niet Het was wel een hardnekkige verstopping. Waardoor weten we niet zo goed. Ze is in maart nog bij de tandarts geweest. Ze heeft wel nieuwe brokken die kleiner zijn, maar ze is meestal geen ongeduldige eter. Ze eet veel, maar niet super snel.

De veearts adviseert voor nu tijdje slobber. En daarna voer in een bak van de grond. Omdat de verstopping redelijk aan het einde zat. En ik denk even na over dat voer. Ze doet het er super op. Maar wat nou als die kleine brokjes wel de reden zijn...

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:16

Veulen84 schreef:
Olympia96 schreef:
Oh wat naar slokdarmverstopping, hoe gaat het nu?




Ze doet het nu wel goed. Ze heeft vannacht het hooi gevonden en zelf maar even wat geplukt. Niet eten komt niet echt in d'r woordenboek voor. Gelukkig lucht ze nu niet Het was wel een hardnekkige verstopping. Waardoor weten we niet zo goed. Ze is in maart nog bij de tandarts geweest. Ze heeft wel nieuwe brokken die kleiner zijn, maar ze is meestal geen ongeduldige eter. Ze eet veel, maar niet super snel.

De veearts adviseert voor nu tijdje slobber. En daarna voer in een bak van de grond. Omdat de verstopping redelijk aan het einde zat. En ik denk even na over dat voer. Ze doet het er super op. Maar wat nou als die kleine brokjes wel de reden zijn...


Ook weer zo'n ellendig voer issue.... gelukkig doet ze het nu wel weer goed, dat is het belangrijkste voor nu :)

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:17

Kan hoor, dat kleine brokjes minder uitnodigen om te kauwen en zo verstopt gaan zitten.
Balen zeg.
En die brokjes weken zodat er eigenlijk een soort slobber ontstaat?

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:28

NienkeV1994 schreef:
Al eens naar KPU gekeken Linda? Ik kan zo even niet terug vinden wat voor allergische reactie je paard precies heeft, maar bij huidproblemen denk ik al snel aan een KPU. Misschien de moeite waard om eens naar te kijken :) https://purehorse.nl/2021/06/08/kryptop ... kpu-paard/


Bedankt voor het meedenken. Ik ken KPU niet precies maar volgens mij is dat een stofwisselingsprobleem? Ik denk niet dat het overeen komt met een (niet specifieke) huidontsteking? zichtbaar door toename enofinzine cellen (ofzoiets :? ) Echter kan ik niets bedenken behalve voer en daarom toch dat eerst uitsluiten. Wassen met betadine had naar mijn idee ook moeten helpen bij huidontstekingen, maar dat hebben we allemaal al geprobeerd... Ik kan in ieder geval niet zeggen dat die dure biopt ook maar iets nuttigs heeft gebracht... :')

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:29

Mijn 2jarige schrokt ook enorm, die krijgt nu een hand hooi door haar brok heen, zodat ze wat meer moet kauwen