[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:58

Is een allergietest (bloed) anders geen optie Linda? Al zijn de meningen daar ook over verdeeld wat betreft de betrouwbaarheid. Ik heb er in ieder geval wel veel aan gehad.

Ik heb ook de Havens ruwvoertest besteld. Als het goed is wordt vandaag de kit bezorgd. Dus morgen monsters nemen en op de post. Ik ben heel benieuwd. Wij hebben momenteel heel fijn voordroog. Als in: fijne structuur. Wel mooi droog en bruin. Maar ben wel heel benieuwd naar de droge stof en de suikers en eiwitten.
Ze vissen het heel makkelijke uit de slowfeeders. Ik maakte altijd laagjes, laag stro, laag hooi. Maar meng nu alles maar door elkaar, anders zijn ze erg snel klaar met eten :x

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:50

Doen jullie nog iets tijdens het afvallen met bijvoeren van eiwitten en zoja in welke vorm?

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:52

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar Saaams!

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:50

Ik geef die van mij 100 gram gebroken lijnzaad bij en daar doet hij het goed op

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:16

Luzerne krijgt die van mij

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:20

MarliesV schreef:
Naskapower, ik zou geen leren halster op de weide durven te gebruiken. Die breken niet als er wat gebeurd.

Leer breekt juist wel. Liever leer dan stof.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:48

Daihyo schreef:
Kan hoor, dat kleine brokjes minder uitnodigen om te kauwen en zo verstopt gaan zitten.
Balen zeg.
En die brokjes weken zodat er eigenlijk een soort slobber ontstaat?


Ik heb vandaag nog even getest. Er lijkt behoorlijk veel water bij te moeten voordat het helemaal zacht wordt. Dat doet me dan weer gewoon vermoeden dat het gewoon te droog is. Er moest op 2 handje 1/3 voerschep water bij om het na 15/15 minuten helemaal zacht te laten zijn. Zou natmaken dan zin hebben?

De komende week mag ze het nog niet hebben. Daarna denk ik dat ik het de eerste tijd maar even vermeng met luzerne of en grove brok. Het is zo'n mooi voer verder.


Saaams schreef:
Doen jullie nog iets tijdens het afvallen met bijvoeren van eiwitten en zoja in welke vorm?


Ik voer een mineralen supplement met veel eiwitten.
https://uk.eggersmann.info/product/profi-aminoral/

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:33

Ik denk wel dat natmaken zin heeft, maar dan langer laten staan. Ik heb het ook ooit eens moeten doen en dat had echt wel een uur nodig zacht te worden. Maar mengen met iets om beter te kauwen is natuurlijk ook een goede optie :j

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:08

Daihyo schreef:
Ik denk wel dat natmaken zin heeft, maar dan langer laten staan. Ik heb het ook ooit eens moeten doen en dat had echt wel een uur nodig zacht te worden. Maar mengen met iets om beter te kauwen is natuurlijk ook een goede optie :j


Ik sluit beide niet uit. Maar beetje luzerne toevoegen lijkt me nu het makkelijkst. Ben opzich ook niet extreem voor zachte voeders. Denk altijd dat een beetje kauwen goed voor ze is.

Overigens maakt madame het goed... Een chronisch vreetvarken vertellen dat ze weinig mag eten is een andere uitdaging. (En vooral geen hooi... Tuurlijk)
Afbeelding

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:48

Hoi, ik kom even binnenvallen, misschien dat iemand hier het antwoord op mijn vraag toevallig weet aangezien het toch met name om paarden met overgewicht gaat. Zorgt insuline resistente voor jeuk bij paarden? Gevoelsmatig zou ik zeggen van wel, mensen met diabetes en IR hebben ook jeuk. Maar in de literatuur kan ik er niet echt iets over vinden.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:52

Hmmm… jeuk is wel vaak getriggerd door overgewicht (ook duidelijk bij de mijne) en insulineresistentie gaat wel vaak hand in hand met overgewicht.
Of een IR paard in goede conditie ook last van jeuk heeft weet ik niet

MarliesV

Berichten: 15206
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:58

Te dik en jeuk herken ik wel. Niet van mijn eigen maar wel om mij heen.

IR en jeuk niet perse, maar goed, die van mij had al jeuk (ZE) en was te dik, bleek toen IR.
Had dus al jeuk voordat ze te dik was (kwam met een vette wormbesmetting en mager bij mij).

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:47

Zou kunnen, kan ook door de voeding getriggerd worden door luzerne bijvoorbeeld, of darmproblemen kunnen ook jeuk veroorzaken. Bij paarden met overgewicht gaat er in de stofwisseling toch ook wel vaak iets niet helemaal goed en dat kan jeuk veroorzaken

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:11

Daihyo, is je testkit binnen gekomen? Ik had hem zaterdag binnen en heb hem gister weer op de post gedaan, ben echt super benieuwd! :))

Rainer, overgewicht en jeuk gaan helaas vaak wel gepaard, maar hoe dat precies zit durf ik niet te zeggen dus ik ben helaas niet zo behulpzaam :n

Ik heb besloten om nog heel even te wachten met het advies van de kliniek... :o
Eerst wil ik even aankijken hoe het gaat nu ze op hooi staat (ipv voordroog) en op de Cavalor Silhouette (ipv brokjes, fiberforce etc.). Het aanbevolen dieet kunnen we natuurlijk altijd nog starten :j

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:35

Ja hij is binnen. Ik moet nog even tape halen om de balen dicht te plakken en dan kan ik ook de zak vol stoppen :D
Vanmiddag en anders morgen.
Ik ben ook wel heel benieuwd!

Hoe is het nu Veulen84?

Te dik en jeuk is een lastige. Want dan zou je toch gaan denken aan een bepaalde (over)gevoeligheid dat zich uit in jeuk.
De mijne staat nu met overgewicht en heeft jeuk op de neus. Maar dat heeft hij elke zomer en dit jaar juist minder, ik vermoed door het voeren van voordroog (minder stof, hij is allergisch voor o.a. huisstofmijt). Luzerne is ook sowieso een trigger, ongeacht het gewicht. Hij krijgt het nu niet, dus geen jeuk. Geen idee of dan met overgewicht bijvoorbeeld de jeuk erger zou worden. En testen vind ik een beetje sneu :=
Ik denk dat jeuk en/of (over)gevoeligheid niet van 1 factor afhangt, maar van een combinatie van factoren. Maar goed, ik ben geen dierenarts, dus ik baseer dit echt op ervaring en in mijzelf doorberedeneren :D

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:30

Daihyo schreef:
Hoe is het nu Veulen84?


Behoorlijk goed. Ze is best fit, maar wel een beetje duf. Maar ik denk dat de antibiotica is. Sinds gisterenmiddag hebben we d'r niet meer horen hoesten. Dus vanmorgen is ze lekker de wei weer op gegaan met grasmasker. Ik denk dat frisse lucht en zacht gras het beste medicijn zijn nu.

Maar goed, de veearts denkt dat als ze zo blijft dat ze van het weekend al weer wat werk aan de longe mag. Plus (en dat voelt heel goed) dat ze vind dat ze niet percee meer verder hoeft af te vallen. Op conditie houden wordt het dus nu.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:43

Ik word er niet goed van! Mijn paard heeft de Thinline graasmasker om. Vorig jaar ging dat prima, maar dit jaar is hij zijn halster bijna elke dag wel kwijt. Ik heb al een ander halster geprobeerd en ik heb hem al strakker gezet. Maar toch was hij hem vandaag weer kwijt :roll:
Wie heeft de tip voor het omhouden van zijn halster? Vastmaken aan de manen kan niet, die zijn gekortwiekt

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:47

Keelriem wat strakker?

Wel lastig zo een.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 18:10

How’s your diet going?


Afbeelding

Afbeelding

:+

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:33

:')

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:51

Pally schreef:
Ik word er niet goed van! Mijn paard heeft de Thinline graasmasker om. Vorig jaar ging dat prima, maar dit jaar is hij zijn halster bijna elke dag wel kwijt. Ik heb al een ander halster geprobeerd en ik heb hem al strakker gezet. Maar toch was hij hem vandaag weer kwijt :roll:
Wie heeft de tip voor het omhouden van zijn halster? Vastmaken aan de manen kan niet, die zijn gekortwiekt


Lastig als je niet weet hoe ze hem afdoet. Is een touwtje van de neusriem naar achter de oren de oplossing misschien?

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:40

Ik heb jullie hulp weer nodig :o
De uitslag van de hooitest is binnen;
Energie: 0,50 EWpa/kg DS
Eiwit: 78,5 g/kg DS
Suiker: 70,0 g/kg DS
Structuur: 4,5 /kg DS

Volgens mij betekent dit samengevat dat het vrij laag zit in eiwit, suiker en energie. Wat voor mij dus heel geschikt is :j
Jammergenoeg wel een vrij hoge structuurwaarde, maar ik denk dat ik momenteel geen andere keuze heb. Het is iets moeilijker verteerbaar wat ik niet fijn vind met mijn “kolieker” maar te dik is ook levensgevaarlijk...
voorlopig ga ik dit hooi dus een kans geven :j
Nu twijfel ik wel of de Cavalor Silhouette wel goed aansluit; vrij veel eiwit, vrij weinig energie. Natuurlijk heb je wel eiwit nodig voor de spieren maar misschien sluit Gastro wel beter aan? (Aldanniet havens, cavalor of wat dan ook)... daar zit ook vrij veel eiwit in, maar iets minder dan in Silhouette en iets meer energie.. maar heb ik dan ook alle vitamines en mineralen te pakken? Wie kan helpen? :o :=

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:49

Hoeveel voer je nu van de Silhouette? Is dat het enige dat je voert? Hoeveel kg hooi voer je nu?
Wat is het gehalte drogenstof? Dat staat er apart op als het goed is. Is het hooi of voordroog?

Ik heb mijn spullen ook opgestuurd. Ben benieuwd :j

Hier mijn haflinger. Ziet er niet verkeerd uit door het crisismanagement toch? Het is wel duidelijk waarom hij op rust staat. Slechte dag gister :\

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:10

Ziet er goed uit :j wel jammer dat de reden van rust inderdaad zo duidelijk is :(:)

Oh ja ik vergeet nog de helft :o
DS is 89% ik voer nu in principe 5,5/6kg per dag maar ik heb al begrepen dat dat wat omhoog moet/kan. Ze weegt nu 490kg maar moet sowieso naar 470 (mogelijk zelfs 460? Ik heb haar nooit gewogen in haar slankste periode maar met 475 was ze bijna op ideaal gewicht).
Ze staat soms een uurtje op het land, maar niet dagelijks en nog niet langer dan een uur (ben nog opbouwend en dat gaat heeeel traag ;) ) . Verder voer ik alleen 675 gram Cavalor Silhouette. Dat is de laagst aanbevolen hoeveelheid (150 gram per 100kg lichaamsgewicht. Ik reken dus met 450 kilo).
Oh nee en na een zware training krijgt ze een pavo haychunck of een wortel :P

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:14

En is het hooi of voordroog? :D