[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:27

Ik ga van de week even kijken of ze het snapt om met hooinet te eten, ik had vanmiddag om half 1 een 2dubbel hooinet op gehangen zat ong 5 Kilo in en om kwart over 2 had ze zover ik op de foto kon zien al een half hooinet op gegeten.
Ze is vandaag op de weegschaal geweest en woog 668,5 kilo, vorig jaar mei woog ze 648 kilo dus ze gaat wel de goede kant op. Ik denk dat ze eind vorig jaar wel tegen de 700 aan zat.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:48

Hoe gaat het bij jullie nu we inmiddels het echte voorjaar met de vele suikers in het gras en het weideseizoen voor velen van ons hebben genaderd?

Hier is het weer goed te merken in ieder geval... Waren echt goed op weg, maar is voor mijn gevoel in 2 weken tijd ook weer enorm achteruit gegaan. Ineens weer een flinke buik. Blijven lekker doortrainen en hoop ook weer langere ritten oppakken. Hielp vorig jaar goed. Merk alleen dat ik daar zelf even wat minder energie voor heb en dat is balen.

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:59

Ik vind het lastig wanneer ik met graasmasker etc. ga beginnen. Er staat nu nog niet super veel gras, maar het zet natuurlijk al wel aan.

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:59

Met mijn pony gaat het nu goed, staat 1 uur per dag op het gras, en krijgt verder onbeperkt graszaadhooi.
Ze weegt nu 233,5 kilo. Op stal wordt 3 maal per jaar gewogen . Op haar zwaarte woog ze 250 kilo
Foto is van februari.
Afbeelding

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:43

Ik ben gelijk begonnen met graasmasker. We houden de fructaanapp nauwkeurig in de gaten en die van mij staat nu soms een uurtje in de wei.
Opzich lijkt hij wel af te vallen, maar hij blijft een beetje een hangbuik houden

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:49

Hier is het ook een beetje balen, ze was eigenlijk best lekker bijgetrokken en nu staat ze alweer bijna 6 weken op boxrust. En zie ik de speklaag weer een klein beetje groeien. Ze staat op graszaadhooi, krijgt weinig stro op stal zodat ze dat niet staat te eten om verstopping te voorkomen en staat dus vooral veel te eten. Het lijkt vooral een hooibuik te zijn, naar mijn idee zijn haar 'kwabben' niet echt dikker geworden. Maar die buik vertekend het zo dat het lastig is te zien.
Maandag controle foto, dan mag ze hopelijk weer gaan stappen. Als ze losse beweging mag zal ze dat op een stukje weide krijgen. Aan de ene kant wil ik haar natuurlijk heel graag weer naar buiten hebben maar ook liever zo min mogelijk gras. Paddock is niet echt een optie, alles staat op het land. Rustig blijven op een mulle paddock gaat dan dus ook echt niet lukken. Ze krijg wel maar een klein stukje land (als ze dus na maandag mag) dus ze zal het hopelijk snel wat kaal hebben maar ook weer niet te kaal want ze zal nog niet druk mogen doen. En met gras te eten doet ze dat iig niet.
Nouja we gaan het maar een beetje per dag bekijken en eerst maar eens hopen dat ze weer iets mag ipv alleen maar op stal staan!

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:12

Hebben jullie ook ervaring met een te dikke pony die af en toe wat ingevallen flanken heeft?
Ze krijgt dus onbeperkt ruwvoer in hooinetten, dat is niet veranderd maar ze staan nu meer op het gras.
Haar hooibuik is minder geworden, maar nu vind ik dat ze soms iets ingevallen flanken heeft.
Komende week gaan we weer mestonderzoek doen om op wormen te checken, maar vraag me af of het nog meer zou kunnen zijn.
In verband met haar blessure is ze natuurlijk ook veel bespiering verloren, maar dit ziet er toch een beetje vreemd uit.
Het is ook niet altijd, maar soms valt het ineens op.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:26

Weet je ook of ze wel voldoende eiwitten binnen krijgt? Is je hooi geanalyseerd?

Hier was dat namelijk heel erg zichtbaar toen ik gestopt ben met eiwitten bijvoeren. Die van mij zou voldoende uit het nieuwe hooi moeten halen maar werd gelijk 'hoekig', zonder dat ze echt dunner werd.
Ik ben gelijk weer begonnen met eiwitten voeren en heb het daarna ook niet meer gezien.

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:20

MarliesV schreef:
Weet je ook of ze wel voldoende eiwitten binnen krijgt? Is je hooi geanalyseerd?

Hier was dat namelijk heel erg zichtbaar toen ik gestopt ben met eiwitten bijvoeren. Die van mij zou voldoende uit het nieuwe hooi moeten halen maar werd gelijk 'hoekig', zonder dat ze echt dunner werd.
Ik ben gelijk weer begonnen met eiwitten voeren en heb het daarna ook niet meer gezien.


Eiwitten heb ik eigenlijk niet echt over nagedacht aangezien ze tot begin van de maand helemaal stil stond. Daarnaast krijgt ze een mix van vitalbix bestaande uit Breed&Grow en daily complete. Je zou zeggen dat daar eerder te veel dan te weinig eiwitten in zitten.
Het hooi is niet geanalyseerd, maar gezien het langzame tempo waarin de baal in de slowfeeder slinkt denk ik dat het ruwvoer voor 80% uit gras bestaat op dit moment.

Ze staat pas sinds november op deze plek en krijgt nu voor het eerst echt onbeperkt ruwvoer en enkel een vitaminebrok met Luzerne/Thimothee.
Dus het is nog een beetje ontdekken hoe en wat.

Ellen1983

Berichten: 106
Geregistreerd: 18-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 16:45

Vanaf welk moment ingrijpen met een grasmaaier?
M'n tinker begint bij te komen.
Ik meet met een koord zijn omtrek, en de knoopjes moeten elkaar aanraken, er zit nu zo'n 7cm extra tussen...

Hij staat 24/7 in de weide.

Afbeelding

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:30

Oei die zou ik direct een masker op doen. Die is nu al te dik en als je niets doet, straks gevaarlijk dik.

Geen mogelijkheid om in de nachten met arm hooi te zetten, van het gras af?

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:56

Ik kom hier ook meelezen.

Olly komt van 24/7 op de wei met bijna onbeperkt voordroog, naar nu op de paddock met 10 kg voordroog en hooi gemengd. We mengen het nu steeds meer naar hooi toe tot de baal voordroog op is.

Daarnaast krijgt hij wat vitaminebrokjes en we gaan het rijden weer oppakken. Hopelijk valt hij op deze manier weer wat af.
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 18:59

10 kilo is nog veel te veel... Daar moet je echt flink in minderen. Ruwvoer is niet enkel hooi en voordroog je kan aanvullen met stro/graszaadhooi en takken.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:08

Ze krijgen met zijn 3tjes ( op een gezond gewicht zijn ze samen 1100 kg) 20 kg op een dag nu uit 2x2 netten. Ze eten dit niet helemaal op.

Voorheen kregen ze 20 kg voordroog uit 4x4 netten en konden ze nog grazen, daarnaast geen beweging. Dus ik vermoed dat hij hiermee al een goed begin gaat maken.

Minderen kan altijd nog in mijn optiek.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:58

mirriejj schreef:
Ze krijgen met zijn 3tjes ( op een gezond gewicht zijn ze samen 1100 kg) 20 kg op een dag nu uit 2x2 netten. Ze eten dit niet helemaal op.

Voorheen kregen ze 20 kg voordroog uit 4x4 netten en konden ze nog grazen, daarnaast geen beweging. Dus ik vermoed dat hij hiermee al een goed begin gaat maken.

Minderen kan altijd nog in mijn optiek.


Eens, het is al een hele verandering wat vast en zeker verschil gaat opleveren :j

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 22:45

Maar het paard is niet een beetje dik maar echt moddervet.... ik zou echt gaan voeren wat ze nodig hebben en dat is voor een haflinger geen 10 kg. Je kan aanvullen met stro voor het knabbelen :)

Maar met 10 kg zal die in mijn optiek te dik blijven. Natuurlijk is het een verschil! Maar 10 kg is voor een haflinger nog steeds erg veel. En weet je zeker die 10 kilo eet? Je zegt mijn zijn 3en. Mijn paard vreet dan 15 en de rest mag het met 5 doen...

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:10

Ja ik ben het eens dat het paard erg vet is.. alleen ik kan me er ook wat bij voorstellen dat hij nog met 2 anderen staat waar je ook rekening mee moet houden en je dus langzaam aan kijkt hoe ver je moet gaan om hem af te laten vallen zonder dat de anderen dat doen indien zij goed op gewicht zijn. Het zal niet als een speer gaan, maar er word aan gewerkt. En idd belangrijk hoeveel de anderen eten tov hem zelf.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:55

Je hebt iig al een goede stap gemaakt door hem van het gras te halen. Want deze is gevaarlijk dik.

10 kg is teveel voor dit dier, maar goed, je moet ergens beginnen. Als ze niet opmaken wat je ze voorschoteld, kan je terug in kilo's want dan hebben ze als nog meer dan genoeg met elkaar.

Zijn ze allemaal te dik? Dan zit je aan 16.5 kg hooi qua droge stof genoeg. Voordroog is nooit goed, maar zo te lezen weet je dat wel.
Laat je hooi analyseren, als je DS 90% is dan heb je aan max 18 kg per dag genoeg bij 1100 kg ideaal gewicht.
Voor de knabbel kan je dan wat stro oid bijvoeren.

Die van mij was ook gevaarlijk dik, uiteindelijk bevangen, blijkt insuline resistent helaas.
Is door 1.5 kg ds hooi per 100 kg gezond gewicht, echt mega afgevallen. En blijft nu op een gezond gewicht.

Weet niet of je hem/haar al meet, maar zo niet, zou ik daar ook mee beginnen, zodat je het afvallen niet alleen op het oog volgt maar ook meetbaar. Geeft veel inzicht!

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:02

10kg is inderdaad teveel. Zou je het ook nog kunnen mengen met stro? Dan zou ik denken aan 6kg hooi/voordroog en de rest stro.
Hier krijgen ze per dag met 5 paarden 30kg voordroog (nu minder omdat er gras is). Dit is getest, laag in suikers en wat hoger in eiwit. En dan aangevuld met een half baaltje gerstestro.

Mijn haflinger staat nu wel iets te dik. Doordat ze veel lopen is de schade te beperken. De rest staat er goed bij. Nog even en we gaan verhuizen, dan wil ik ze eigenlijk weer op hooi ipv voordroog. Als dit gaat met de longen en allergie van mijn haflinger. Ze staan dan met 4: haflinger, paint en 2 shetlanders. Plan is om ze een baaltje hooi (+/- 15kg) per dag te geven, aangevuld met stro. In slowfeeders uiteraard. In de zomer hebben ze dan nog snackweitjes, dus misschien dat het hooi dan wat minder wordt.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:22

2 van de 3 zijn te dik. De shetlander mag een kilo of 20 kwijt, die weegt ideaal rond de 130/135 kg en was vorige maand 150 kg.

De appie van mijn partner is netjes op gewicht en hoeft niet meer kwijt.

Ze hebben er standaard een net met stro bij. We zijn nu aan het kijken hoeveel ze effectief eten uit de 2x2 netten en kijken vanaf daar verder.

Vorig jaar viel hij op dit dieet prima af. De appie staat hoogste in rang en jaagt olly ook geregeld weg.

De shetlander heeft zijn eigen bak met hooi en stro gemengd en kan niet mee eten bij de grote jongens of andersom.

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:11

Ik ben bij aanvang weide seizoen eigenlijk direct weer gestart met de thinline graasmasker en dat werpt echt zn vruchten af!

Daarbij is dat taboe eindelijk minder aan het worden.
Ik zeg ook altijd; het is zielig als ze dood gaat door hoefbevangenheid.
Met de muilkorf kan ze alles wat de rest zonder ook kan. Alleen met 60% inname van gras ipv 100. :)

Dus eigenlijk doe ik nog steeds en raad ik iedereen aan; investeer 1x goed en koop die thinline.
Ze kan er gewoon mee kroelen, dat is ook fijn.

Ze is gewogen rond maart op 447 kg. Dus voor haar type acceptabel (connemara, 1.48)
Ze komt van de 493kg zo’n 1,5 jaar terug


Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:13

Oh sorry, ik was even afgeleid door je trailer :~

Ziet er goed uit!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:18

Mooi!

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 11:22

Mijn spekje op t moment, die nu ook weer op dieet staat. Naar gras kijken is al genoeg…

Nu de hooinetten met stro aangemengd en 1 uurtje per dag gras en de jaarling mag dan wat langer. Verder staat er weinig gras op de track maar ze is er wel aardig druk mee. Helaas kan ik dr nu geen beweging geven nu. Graasmasker vind ik eng ivm de zandkoliek die ze vorig jaar had. Krijgt verder alleen balancer en glucobalance er bij.

Afbeelding

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:46

Nou ik kom me hier melden met m'n IR dikkie welke kortgeleden hoefbevangen is geweest. Momenteel staat hij buiten met een Harry's Horse graasmasker en op stal zonder masker maar met een hooinet met 3x3 mazen.

Die 3x3 heeft hij inmiddels gewoon een mega groot gat in gemaakt en de staleigenaar krijgt het masker 's ochtends niet altijd om en zet hem dan zonder buiten. Nu zit ik te twijfelen of ik dat Thinline flexibele ding zal kopen maar hij is natuurlijk behoorlijk aan de prijs. Kan hij daarmee in een automatische drinkbak? Dan kan hij hem op stal ook omhouden. Mensen met ervaring met 24/7 een masker om? En hoe groot moet het gat zijn?

Elke week een nieuw hooinet aanschaffen en een geïrriteerde staleigenaar die je paard op de barbecue gooien wil is ook niet te doen. Dus twijfel om iets aan te schaffen wat hij dan gewoon altijd om houd.

Afbeelding