[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:27

Thinline ging hier wel goed met de drinkbak verder fijn masker!

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:29

Phoe IR, pas bevangen en dan er voor kiezen om toch op de weide te zetten vind in echt een risico. Ook met masker.

Ik zou hem eerst van de wei afhalen, af laten vallen op een minimaal suiker belastend dieet om het lijf te 'resetten' en dan pas volgend jaar weer aan af en toe de wei op met masker.

Wat voor netten heb je? Ik heb vrij goedkope maar het heeft toch zeker een half jaar geduurd voordat er een gat in kwam en dan pas een of twee stukjes.

Mocht je toch hem op de wei houden, investeer dan please in een goed masker die elke dag op gaat. Zo'n thinline doe je lang mee en is natuurlijk een betere optie dan niet elke dag een masker op.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:44

Ik zeg nergens dat hij op het gras staat toch? :D

Om een beeld te geven van zijn 'weiland'.
Afbeelding

Maar buiten krijgen ze hooi bijgevoerd en hij is in februari bevangen geraakt. Ik heb hem dus een masker om buiten omdat hij anders constant staat te vreten van het hooi. Op de foto met halster erover omdat ik hem op ging halen maar normaal gesproken zit die er niet overheen.

Ik heb een net van de Epplejeck en één van Waldhausen en bij beide de touwtjes doorgeknaagd.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:46

Ik heb vandaag foto's gemaakt voor vergelijking. Het gras is toch nog niet lang genoeg dus het masker lukt niet, dat ligt of aan het gras of toch aan de onderbeet.

Ik heb nu een ander masker gezien maar twijfel aan de groote van de gaten die ik zal nemen. Iemand ervaring toevallig met dit masker?
Afbeelding

Pony vandaag
Afbeelding

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:55

Ik heb een soortgelijk model gemaakt. Naast dat ik niet voor deze zou kiezen door de popnagels, at de shetlander binnen een jaar door het biothane heen.

Afbeelding
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:02

Hmm dat is wel jammer maar als het werkt ben ik wel bereid om elk jaar een nieuwe te kopen

Wat bedoel je precies met betreft de pop nagels?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:25

Wie kan er meedenken? Mijn haf ruin is ziek geweest. Veel bijgevoerd om hem weer bij te laten komen. Helaas iets te lang doorgegaan (lijkt wel met dag en nacht te zijn gebeurd) en nu is meneer een tikkie te dik. Hij is IR/EMS verdacht, namelijk vet op nek, schouders, lendenen en kussens bij de staart aanzet. Zijn ribben kan ik echter nog wel voelen. Typisch beeld dus.
Hij staat nu van het gras af en krijgt 9-10 kilo van dit zeer schrale hooi. Maar als kk daar alleen een balancer bij voer dan valt hij in qua bespiering. Wat voer je een dikkerdje nu bij die eigenlijk moet afvallen maar niet in spieren mag invallen? En hoeveel?

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:04

Voer als pavo inshape of cavalor silhouette is daar speciaal voor ontwikkeld, hoewel anderen je vast ook andere eiwitbronnen zoals sojaschroot zullen adviseren. Met de pavo inshape ben ik zelf erg gelukkig voor mijn haflinger, de rest geen ervaring mee.
Maar in elk geval zal je ook de spieren moeten blijven trainen, anders vallen ze toch nog hard in in mijn ervaring.

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:09

Ik kreeg idd als voedingsadvies bij ons schrale hooi om eiwitten bij te voeren. Zij adviseerde luzerne, ik heb ook een haf en ben ook wel wat voorzichtig met luzerne omdat je toch wel vaak hoort dat ze daarvan gaan schuren. Andere bij haar in de groep voeren dat wel gewoon bij.
Ik voer dus Erwteneiwitisolaat als supplement bij omdat ze anders 20 kilo hooi moest eten om aan haar eiwitten te komen. De rest wat ze mist is gedekt met de vitaminekorrel.

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:43

Eiwitten inderdaad. Liever geen luzerne, maar esparcette of timothee is wel een optie. Metazoa heeft dit in pure brokvorm. Lijnzaad vind ik ook een fijne eiwitbron, maar dan ook puur.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:00

Thanks voor de tips! Grappig trouwens, Annette van Equillin die raadde me af esparcette te geven omdat dit te belastend voor de lever zou zijn. Iemand daarmee bekend?

Daihyo

Berichten: 88064
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:21

Mij niet bekend. Luzerne werd wel afgeraden omdat veel paarden daar jeukerig op reageren. Maar belasting voor de lever niet. Waarom zou dat zijn, weet je dat?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:41

Heb ik gevraagd in een reactie, maar helaas nog geen antwoord ontvangen.

Veulen84

Berichten: 10880
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:52

Ik ben zelf op het moment enorm fan van iwit toevoegen uit een mensel van bierbostel en biergist. Ik begon met alleen biergist, maar vond dat ik daar de dosis eiwitten niet hoog genoeg mee kon krijgen. Maar dit mengsel is echt top. Van de week toevallig complimenten gescoorde van de masseur over hoe mooi ze in d'r spieren zit ondanks d'r strenge dieet.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:51

Voer mijn slanke IR paard Agrobs proteïne flakes bij voor zijn bespiering. Luzerne, gras, sojaschroot, ik vermijd het al jaren (al mag hij inmiddels best 20 minuutjes grazen, maar ik heb bewust een streng voerbeleid)... En verder moet je blijven trainen, want echte spieren ontstaan door training ;-)

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:22

Vinden jullie dit paard te dik? Ik vind hem moddervet, maar mijn stal genoten zijn het daar niet mee eens.
Hij is ongeveer 1.60m hoog en de omtrek ter hoogte van de singel is 193 cm. Ik kan zijn ribben niet voelen en zie bij zijn billen duidelijk vetkussens.

Afbeelding

Ik overweeg om een graasmasker om te doen, maar ik ben bang dat hij dan helemaal niks meer kan eten. Het gras is heel kort. Ze krijgen wel nog voordroog bij (heel rijk helaas). Kunnen ze met graasmasker ook nog hooi eten? En uit een automatische waterbak drinken?

Hij krijgt vijf keer per week beweging. Ik probeer nu echt een uur flink te werken, maar hij lijkt als nog aan te komen.

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:22

Iemand ervaring met graasmaskers icm pollenallergie dus pollen neusnetje? :+

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:46

Saaams schreef:
Iemand ervaring met graasmaskers icm pollenallergie dus pollen neusnetje? :+


Ik had er een over mijn masker, maar vanwege de zon met roze neus. Zie foto's van mijn constructie:

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:51

Dankje!
Ik heb een thinline. Dus ben nog wachtende op een creatieve ingeving.

Gewoon simpel aan het halster ziet er niet praktisch uit en bedekt ook niet de volledige neus
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:59

Ik zou juist denken dat je hem daar zelf handig aan vast kan maken door de gaatjes. Kan je niet een beetje vast naaien zeg maar?

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:22

_soraja_ schreef:
Vinden jullie dit paard te dik? Ik vind hem moddervet, maar mijn stal genoten zijn het daar niet mee eens.
Hij is ongeveer 1.60m hoog en de omtrek ter hoogte van de singel is 193 cm. Ik kan zijn ribben niet voelen en zie bij zijn billen duidelijk vetkussens.

[ [url=m/mxq1Ci.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik overweeg om een graasmasker om te doen, maar ik ben bang dat hij dan helemaal niks meer kan eten. Het gras is heel kort. Ze krijgen wel nog voordroog bij (heel rijk helaas). Kunnen ze met graasmasker ook nog hooi eten? En uit een automatische waterbak drinken?

Hij krijgt vijf keer per week beweging. Ik probeer nu echt een uur flink te werken, maar hij lijkt als nog aan te komen.


Ze worden vanzelf handig met graasmasker en hooi dus ik zou hem gewoon om doen. Je kan eventueel ook glucobalance bij gaan geven. Hij lijkt ook een best dikke hals te hebben

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:25

Een pollennetje in de wei heeft hier echt amper effect...

Ik zou dan eerder als je paard flink last heeft op medicatie zetten. 20-40 cetirizine pillen per dag is een bewezen medicatie voor paarden.

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:40

Spenk schreef:
Een pollennetje in de wei heeft hier echt amper effect...

Ik zou dan eerder als je paard flink last heeft op medicatie zetten. 20-40 cetirizine pillen per dag is een bewezen medicatie voor paarden.


Ik had haar op 10 tabletjes. Nu is het op dus gestopt.

Mag cetirizine samen met beclametason foster? Dan bestel ik weer een bups.
Moet ik even de dierenarts vragen. Al gok ik dat ie daar ook vraagtekens bij zet :+ :+
De meeste reguliere zijn toch niet zo thuis in het luchtwegen onderdeel.

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:44

Misschien utrecht even bellen? Die hebben ook onderzoek gedaan naar de dosering van cetirizine :j

Laat je in elk geval niet verleiden door allemaal supplementen als Seasonaze, longvitaal en weet ik wat. Dat helpt allemaal niet bij pollenallergie :=

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 21:52

Spenk schreef:
Misschien utrecht even bellen? Die hebben ook onderzoek gedaan naar de dosering van cetirizine :j

Laat je in elk geval niet verleiden door allemaal supplementen als Seasonaze, longvitaal en weet ik wat. Dat helpt allemaal niet bij pollenallergie :=


Kan ik proberen ja. Ik of mijn paard zijn niet bekend/ingeschreven bij Utrecht. Maar ze kunnen ons vast helpen.

Haha bedankt. Nee naast de phytonics voor de luchtwegen komen er geen andere supplementen bij.