[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chery

Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:03

Hallo allen. Ik meld mij hier ook. Ik heb ook een paard wat af moet vallen.
Het gaat om een freiberger.
Ze staat nu 24/7 buiten.
Krijgt dagelijks 3/4 schep agrobs muesli en de vitamine/mineralen van agrobs.
Wordt 5x per week intensief gereden.
Maar ze is echt te dik.

Mogelijkheid in paddock is er niet. Graasmasker krijgt ze af wat ik ook doe.

Het gras is er amper na de droogte(echt geregend heeft het hier nog niet)

Wat kan ik doen! Savonds en snachts op stal?
O ja ik heb haar op inshape gehad, werd daar enorm kijkerig en rillerig van ws door de luzerne. Maar vond wel dat ze lichamelijk veranderde ervan in positieve zin. Maar het was drama met rijden vandaar de overstap weer naar agrobs.
Vet zit met name op de kont. Singel kan nog steeds op zelfde stand.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 07:53

Afbeelding
Ook wij doen hard ons best maar zo snel gaat het niet. Krijg wel al complimentjes op stal dat hij er beter uit gaat zien, zo fijn om te horen. Als je hem iedere dag ziet, zie je het zelf toch minder goed.
Sommigen zeggen zelfs oh hij is nu goed op gewicht maar dat is niet zo. We raken idd gewend aan dikkere paarden als normaal.. We gaan lekker door zoals we gaan en pakken er een dag extra beweging bij :D We kunnen eindelijk weer wat doen na zijn (mentale) problemen :')

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:23

Ik lees ook even mee.

Mijn paard komt van een stal waar ze 24/7 beschikking hadden tot rijk voordroog.
Resultaat moddervet paard.

Nu zijn we gisteren verhuisd naar een andere stal.

8.00 plukje hooi
9.00 200 gram vitalbix daily compleet en een handje luzerne.
9.30 de wei op. Is behoorlijk kaal.
16.00 terug op stal met een pluk hooi
20.00 200 gram vitalbix compleet en een handje luzerne
22.00 hooinetje gevuld met hooi

Dat hooinet moeten we zelf vullen en klaar leggen. En daar kwam mijn struikelpunt.
Ik ben altijd gewend geweest om mijn paarden 1x per dag een vol gestouwd slowfeeder net te geven.

Ik deed dus voor mijn gevoel al heel weinig in het hooinet. De stal vond dat nog veeelste veel.
En hebben ze het voor gedaan. Daar schrok ik toch wel van. Dat lijkt zo verschrikkelijk weing waar door ik gelijk bang was voor maagzweren.

Nu had ik vorig week een voeradvies gevraagd bij vitalbix. Daar komt ook die 400 gram daily compleet en handje luzerne vandaan. Nu geven zei aan dat mijn paard tussen de 7.5 en de 10 kilo hooi moet hebben ook afhankelijk van hoe rijk het is.

Dat zou betekenen dat ze per voerbeurt 2.5 tot 3.3 kilo mag hebben.

Nu ik erover nadenk was dat kleine netje wel zo'n 2 a 3kilo. Dus eigenlijk helemaal niet zo weinig als ik dacht.

Maar nu kom ik wel bij een andere vraag. Hoe ga ik er voor zorgen dat ze zo lang mogelijk gaat doen met dat kleine netje?

MissyNr1
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-04-20

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 18:38

Geven jullie wel eens stro bij naast het hooi? Mijn paard krijgt 2x een netje met een kilo stro bij haar hooi. Maar ik lees verschillende dingen over de voedingswaarde. De ene site zegt dat er amper iets in zit, de andere site dat het ongeveer se helft geeft van hooi en weer een andere zo'n 75 tot 80%..

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:06

Ik geef vaak zo’n haychunk bij in een fijnmazig hooinet. Is toch weer een half uur gewonnen.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:13

Ik geef stro bij. De dierenarts houdt max 50/50 ten opzichte van hooi aan. Maar zelf geef ik nu 2 plakken stro op een baaltje hooi. 30/70 maximaal. Ik meng het wel echt in de slowfeeders zodat ze het hooi er tussenuit moeten zoeken.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:48

felicity schreef:
Ik lees ook even mee.

Mijn paard komt van een stal waar ze 24/7 beschikking hadden tot rijk voordroog.
Resultaat moddervet paard.

Nu zijn we gisteren verhuisd naar een andere stal.

8.00 plukje hooi
9.00 200 gram vitalbix daily compleet en een handje luzerne.
9.30 de wei op. Is behoorlijk kaal.
16.00 terug op stal met een pluk hooi
20.00 200 gram vitalbix compleet en een handje luzerne
22.00 hooinetje gevuld met hooi

Dat hooinet moeten we zelf vullen en klaar leggen. En daar kwam mijn struikelpunt.
Ik ben altijd gewend geweest om mijn paarden 1x per dag een vol gestouwd slowfeeder net te geven.

Ik deed dus voor mijn gevoel al heel weinig in het hooinet. De stal vond dat nog veeelste veel.
En hebben ze het voor gedaan. Daar schrok ik toch wel van. Dat lijkt zo verschrikkelijk weing waar door ik gelijk bang was voor maagzweren.

Nu had ik vorig week een voeradvies gevraagd bij vitalbix. Daar komt ook die 400 gram daily compleet en handje luzerne vandaan. Nu geven zei aan dat mijn paard tussen de 7.5 en de 10 kilo hooi moet hebben ook afhankelijk van hoe rijk het is.

Dat zou betekenen dat ze per voerbeurt 2.5 tot 3.3 kilo mag hebben.

Nu ik erover nadenk was dat kleine netje wel zo'n 2 a 3kilo. Dus eigenlijk helemaal niet zo weinig als ik dacht.

Maar nu kom ik wel bij een andere vraag. Hoe ga ik er voor zorgen dat ze zo lang mogelijk gaat doen met dat kleine netje?


Meten is weten. Met een plukje of een netje is zo veel onduidelijk. Bij de action heb je voor een paar euro een bagageweger. Dan weet je wat je geeft . Tussen de 7,5 kg en de 10 kg zit een wereld van verschil. De meeste hier in het topic houden 1,5 kg voor elke 100 kg lichaamsgewicht aan. Dus moet je paard 600 kg wegen dan geef je 9 kg hooi.

Wat je wil met zo'n netje is tempo vertragen. Dus kleinere mazen, of hang hem vrij van de wand. Ook een idee is idd om er een haychunk in te stoppen, of wilgentakken. Als je paard ook nog stro op stal heeft kan ie altijd ook nog dat eten.



Daihyo schreef:
Ik geef stro bij. De dierenarts houdt max 50/50 ten opzichte van hooi aan. Maar zelf geef ik nu 2 plakken stro op een baaltje hooi. 30/70 maximaal. Ik meng het wel echt in de slowfeeders zodat ze het hooi er tussenuit moeten zoeken.


Ik zit hier dus ook aan te denken voor de winter. Graszaadhooi is hier vrij duur op het moment. Dus dacht ipv daarvan stro te nengen. Lijkt me ook prettig voor de extra vezels. Ik zag gerstestro. Is dat dan de beste voederstro? Of is er nog iets beters?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 06:59

Tarwestro kan ook. Gerstestro is zachter van structuur. Dus als je nooit stro hebt gegeven is dat wel fijn om mee te starten.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:43

Ik heb een mooi weegding van Hartog. Die gaat ook mee naar stal vandaag :j

Mijn paard zal zo'n 500 kilo wegen als ze op een gezond gewicht zit.
Dan zal ze inderdaad die 7.5 kg hooi mogen volgens de richtlijn. Dat delen door 3 voerbeurten is inderdaad niet heel veel.

Phoeee jeetje ik moet daar echt zo aan wennen. Voelt zooo niet goed dat ze voor mijn idee zo weing krijgt en ik bang ben voor maagzweren.
Wel fijn dat ze op deze stal het voer verspreid over de dag krijgen.

Stro heb ik ook nog aan zitten denken. Ze staat namelijk op houtkrullen vanwege haar astma. Dus wil het eerst zonder stro mengen proberen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 08:55

Tja dat krijg je van het wennen aan het beeld dat ze zich 24/7 moeten volstoppen....

Je kunt inderdaad wat stro bijgeven. Maar een paard kan echt wel even zonder staan hoor... ze hoeven niet elke minuut te vreten. Hier staan ze ook wel zonder nooit langer dan de richtlijnen daarvoor natuurlijk. Maar mag jou paard uit een net eten? Mijn astma paard mag dat absoluut niet. En hoor dat verder eigenlijk overal. Geen net

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:24

felicity schreef:
Ik heb een mooi weegding van Hartog. Die gaat ook mee naar stal vandaag :j

Mijn paard zal zo'n 500 kilo wegen als ze op een gezond gewicht zit.
Dan zal ze inderdaad die 7.5 kg hooi mogen volgens de richtlijn. Dat delen door 3 voerbeurten is inderdaad niet heel veel.

Phoeee jeetje ik moet daar echt zo aan wennen. Voelt zooo niet goed dat ze voor mijn idee zo weing krijgt en ik bang ben voor maagzweren.
Wel fijn dat ze op deze stal het voer verspreid over de dag krijgen.

Stro heb ik ook nog aan zitten denken. Ze staat namelijk op houtkrullen vanwege haar astma. Dus wil het eerst zonder stro mengen proberen.


Ik zou niet beginnen met stro. Als ze al van onbeperkt voordroog komt zou dit al echt zo veel verschil kunnen maken dat het niet nodig hebt.

Heb je wel een hooinetje met fijne mazen? 3 cm is normaal om snel eten te ontmoedigen.
Paarden kunnen echt wel een uurtje of 2/3 zonder eten. Maar eten kan ook knabbelen zijn. Dus ipv echt extra voer toe te voegen kan je ook een wilgentak er in gooien. Daar aan kauwen helpt ook speekselen.


Daihyo schreef:
Tarwestro kan ook. Gerstestro is zachter van structuur. Dus als je nooit stro hebt gegeven is dat wel fijn om mee te starten.


Ooh dan begin ik daar mee. Ze staan al 4 jaar niet meer op stro. Dus wil voorzichtig beginnen.

chery

Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:01

Zijn jullie niet bang met een slowfeeder dat ze altijd in dezelfde "onnatuurlijke" houding staan?
En ik zal bang zijn voor hoeven in het net. Mijn tante dramgraag wil nog weleens met voorbeen tegen de stalwand slaan als het niet gaat zoals zij wil.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:21

Ik heb nog nooit problemen gehad met de hoeven maar zou wel schrik hebben met ijzers of wanneer er bramen aan de hoeven zijn. De netten hier zijn wel fijnmazig, dus ze kunnen er niet in geraken met het been.

Houding tot nu toe nog geen problemen mee gehad, de paarden zien nochtans jaarlijks een osteo.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:16

Ik lees al een tijdje met jullie mee. En zou het wel leuk vinden een beetje mee te kletsen af en toe. Naast op stal weinig paardenmensen in mijn directe omgeving waarmee ik hierover kan praten }:0

Mijn paard, Justus 15 jaar, is in de 10 jaar dat ik hem heb altijd heel lastig geweest om op gewicht te houden. Een jaar geleden is er ‘per ongeluk’ artrose geconstateerd in beide voorbenen waardoor zijn gewicht nog veel belangrijker is geworden.

Sinds 2 maanden heb ik hem van de pavo af laten halen en heb ik hem overgezet op Vitalstyle Oerbalans (80 gram, verdeelt over 2 voerbeurten) met als aanvulling slueslimix om hem net wat meer vulling te geven. (Thanks voor de voertips Daihyo :) ) Daarnaast krijg hij savonds nog wat gewelde wiesencobs met zijn supplementen voor zijn artrose. Over 3 voerbeurten krijgt hij 8kg hooi per dag, staat op stro en staat overdag op een redelijk schrale wei buiten.

Daarnaast krijgt hij 3/4 keer in de week beweging. 2x bakwerk (Max 30 min), 1x naar de bossen met afwisseling nog een keer longe en op de dagen dat er niet gereden stappen we aan de hand 20 minuten.

De eerste maand hadden we een hele mooie vooruitgang :j

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen maand een mindere vooruitgang. Door het warmere weer toch wat minder met hem kunnen rijden en meer aan de hand gestapt wat je duidelijk aan zijn buik ziet :Y)

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:26

De buik zou ik me niet meteen blind op staren. Belangrijker zijn de vetophopingen in bijvoorbeeld de hals en voor de staart.

chery schreef:
Zijn jullie niet bang met een slowfeeder dat ze altijd in dezelfde "onnatuurlijke" houding staan?
En ik zal bang zijn voor hoeven in het net. Mijn tante dramgraag wil nog weleens met voorbeen tegen de stalwand slaan als het niet gaat zoals zij wil.

Wij hebben 10 slowfeeders op verschillende hoogten. Laag bij de grond, schouderhoogte, hoger voor passive physio. Ze kunnen zelf kiezen. Problemen met de hoeven er in heb ik nog nooit gehad. We hebben de laagste net boven de grond hangen en dat zijn de kleine mazen van 3x3cm. De groter mazen hangen wat hoger. Plus geen ijzers. En niet op stal. Dat zal schelen ;)

Ik heb een gps tracker gewonnen. Eens kijken of ik daarmee kan tracken hoeveel ze nu per 24 uur lopen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:06

A_nouk schreef:
Ik lees al een tijdje met jullie mee. En zou het wel leuk vinden een beetje mee te kletsen af en toe. Naast op stal weinig paardenmensen in mijn directe omgeving waarmee ik hierover kan praten }:0

Mijn paard, Justus 15 jaar, is in de 10 jaar dat ik hem heb altijd heel lastig geweest om op gewicht te houden. Een jaar geleden is er ‘per ongeluk’ artrose geconstateerd in beide voorbenen waardoor zijn gewicht nog veel belangrijker is geworden.

Sinds 2 maanden heb ik hem van de pavo af laten halen en heb ik hem overgezet op Vitalstyle Oerbalans (80 gram, verdeelt over 2 voerbeurten) met als aanvulling slueslimix om hem net wat meer vulling te geven. (Thanks voor de voertips Daihyo :) ) Daarnaast krijg hij savonds nog wat gewelde wiesencobs met zijn supplementen voor zijn artrose. Over 3 voerbeurten krijgt hij 8kg hooi per dag, staat op stro en staat overdag op een redelijk schrale wei buiten.

Daarnaast krijgt hij 3/4 keer in de week beweging. 2x bakwerk (Max 30 min), 1x naar de bossen met afwisseling nog een keer longe en op de dagen dat er niet gereden stappen we aan de hand 20 minuten.

De eerste maand hadden we een hele mooie vooruitgang :j

[ [url=m/TrLl73.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Acurpv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afgelopen maand een mindere vooruitgang. Door het warmere weer toch wat minder met hem kunnen rijden en meer aan de hand gestapt wat je duidelijk aan zijn buik ziet :Y)

[ [url=m/JstIk6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welkom!
Ik vind de vooruitgang op basis van de foto niet minder hoor, zijn schouder ziet er veel afgelijnder uit :) Of het is een momentopname, kan ook.

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:14

Schouder klopt wel hoor :j die is al een stuk minder vet. Zie ook al verschil op zijn hals gelukkig.

:= eens Daihyo, gelukkig is de grote hobbel al weg. Er zat bovenop zijn kont echt een hobbel toen we begonnen. Baal nu dat ik alleen foto’s van de zijkant heb gemaakt.

Jus is vandaag gewogen, wel weer wat zwaarder maar dat wist ik al :+

Afbeelding

2021 & 2020

Afbeelding

MissyNr1
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:20

Daihyo schreef:
Tarwestro kan ook. Gerstestro is zachter van structuur. Dus als je nooit stro hebt gegeven is dat wel fijn om mee te starten.


Enig idee hoe het zit qua energie in stro? Ik geef tarwestro, dacht dat dat de meeste vezels bevat.

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:29

Dag allemaal,

Zouden jullie eens mee willen kijken naar mijn Freiberger? Wat zouden jullie hem voor BCS geven?
Ik vind hem te dik, maar ik vind het moeilijk om te zeggen hoe extreem het is of dat het wel meevalt. Ook omdat het een koudbloedras is en rondgeribd.

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie er aan zien!

chery

Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:40

IngeK schreef:
Dag allemaal,

Zouden jullie eens mee willen kijken naar mijn Freiberger? Wat zouden jullie hem voor BCS geven?
Ik vind hem te dik, maar ik vind het moeilijk om te zeggen hoe extreem het is of dat het wel meevalt. Ook omdat het een koudbloedras is en rondgeribd.

[ [url=m/63nbzV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tbLOOg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben benieuwd wat jullie er aan zien!


Heel benieuwd hier ook freiberger. Vind moeilijk bij dit ras.
Ik heb vlgs de pavo bcs gedaan en volgens mij viel het mee bij die van mij. Ze mag er wel wat van af, maar ik voelde niet echt veel vet.

Dus heel benieuwd hoe men jouw freiberger ziet.

Wat geef je jouw freiberger te eten?

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:49

chery schreef:
Wat geef je jouw freiberger te eten?


Ruim 10 kg hooi per dag van wisselende soorten (kruidenhooi, weidehooi en soms wat stro ertussen, heb nu ook graszaadhooi besteld), ben er een beetje mee aan het klooien. Het ene schrokt hij naar binnen en wordt hij zichtbaar dikker van, en het andere laat hij staan, dan kan hij opeens niet meer door het slowfeedernet heen eten (?) en probeert hij te grazen op de zanderige track... Dus ben nog even aan het zoeken wat het beste werkt en in welke combinatie. Verder een soepkom vitalbix daily complete (is ongeveer 250 gram). Hij werkt 3-4 keer per week op lage intensiteit, dus daar valt hij niet echt van af.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 23:57

IngeK schreef:
Dag allemaal,

Zouden jullie eens mee willen kijken naar mijn Freiberger? Wat zouden jullie hem voor BCS geven?
Ik vind hem te dik, maar ik vind het moeilijk om te zeggen hoe extreem het is of dat het wel meevalt. Ook omdat het een koudbloedras is en rondgeribd.

[ [url=m/63nbzV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tbLOOg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben benieuwd wat jullie er aan zien!


Altijd lastig hoor een paard van een ander beoordelen. Ik zeg een plus 1. Hij lijkt nog iets rond op de billen ipv dakvormig en ook de schouder is niet heel strak getekend. Echt heel vet lijkt ie me niet. Geen hele dikke nek of vetgeul op de kont zo te zien.
Rond geribt is trouwens niet moeilijker hoor. Op de zijkant van de ribbenkast hoort geen dikke laag vet. Er zitten geen belangrijke spiergroepen dus als je de ribben niet kan voelen is dat altijd vet die daar voor zorgt.

Persoonlijk nijg ik eerder naar 'niet echt ongezond dik, zou wat dikker in de spieren kunnen"

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:19

Dit is lastig te zien. De nek is niet goed zichtbaar door de houding naar beneden en de bos manen. Sowieso is een gewone standfoto prettiger. De bovenste foto is niet recht van de zijkant, waardoor de achterhand niet lekker te beoordelen is. En de onderste foto is op rust, waardoor hij scheef staat.

IngeK
Berichten: 878
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:31

Dank!

Ja, dit is de meest rechte foto die ik kon vinden. Ik kan nog wel iemand vragen om te helpen voor een standfoto, maar die bos manen heeft hij nu eenmaal (of ik moet hem een typische Freiberger-coupe geven :) )

@Veulen84, Je analyse komt wel aardig overeen met de mijne. Spieren heeft hij inderdaad niet veel (behalve zijn ondernek :') ), hij is pas vier en we beginnen het werk een beetje op te pakken. En ja die ribben... Ik voel ze wel, maar je moet wel wat vetjes wegduwen. Dus dat hij niet mooi slank is, dat is zeker! Maar ik ben toch blij met jouw 'niet echt ongezond dik' visie, maar begrijp ook de opmerking van Daihyo dat het niet goed te zien is als foto of paard scheef zijn.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:35

Als je de ribben niet met vlakke hand strijken voelt dan is die te vet... maar de foto's zijn lastig zichtbaar inderdaad. Ik vrees als je hem een dierenarts laat zien die een +2 krijgt wel.. zijn kont is ook flink rond. Als ik zie wat dierenartsen scoren als een 0 of +1...