[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:15

Hoeveel voer je nu per dag dan?

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 07:48

Sintara schreef:
In fibrebeet zit meer energie hoor dan in de luzernebrok. Maar je hebt gewoon een groot paard en een jong dier daar gaat nu eenmaal een hoop voer in :=



ik doelde op het eiwit :j

en uiteraard kan de fibrebeet omhoog,maar ik las dat dat kwa financiën dan moeilijker werd dus vandaar dat ik dan luzernebrok zeg.

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:35

Iccc schreef:
Je bedoeld alleen bietenpulp of de fiberbeet gewoon ophogen en de soja?
Ik kan wel de soja idd wat verder ophogen. Bedankt.


Ik bedoel alleen bietenpulp en de soja verhogen.

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:56

Ik heb ook 2 jonge paarden (2,5 en 3,5) die beide aan het begin van de winter wel wat erbij mochten hebben.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op 2 scheppen marstall senior-aktiv en 1 schep marstall graanvrij per paard. En ze krijgen uiteraard onbeperkt hooi, zowel op stal als op de wei.

Ze zijn nu beide weer goed op gewicht, dit voer kost me ongeveer € 100,- per paard per maand.

BlueStocking
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-02-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:27

Voeren er hier meer mensen de hartog grasbrok? Tegenwoordig in de nieuwe verpakking de grass pellets? Ik lees overal gemixte informatie over het wel of niet weken van de brokjes. Toen ik nog de oude (wit met groene) verpakking kocht mixte ik altijd een volle voerschep door een grote emmer grasmix. Nu is de verpakking gewijzigd en staat er opeens duidelijk op de zak dat de brokjes eerst geweekt moeten worden. Dat spul zet na het weken niet persee heel veel uit in volume, dus mijn boerenverstand zegt dat ik het gewoon kan blijven mengen door de (ruime hoeveelheid) comfort grasmix, maar door die claims op de verpakking vind ik het toch een beetje spannend.

Zijn er meer mensen die die grasbrokjes gewoon droog voeren?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:39

Ik voer ze alleen droog als beloning, met echt voeren week ik ze wel eventjes. Mel heeft eens een beetje een slokdarm verstopping gehad van een handje vol := geen idee hoe want het zijn echt kleine korreltjes. Het kwam snel vanzelf ook weer los hoor. Maarja ik ben sindsdien maar ietsje voorzichtiger

LindyTH

Berichten: 573
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:46

Ik zou de grasbrok absoluut niet droog voeren. Overal stond dat het kan, op de verpakking, op internet, zelfs in de winkel zeiden ze dat het droog kon.

Maar mijn paard heeft er een flinke slokdarmverstopping van gekregen.. en het is een paard dat zijn eten altijd heel rustig eet dus daar lag het zeker niet aan.

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:55

ja en volgens mij staat daarom nu op de zak dat het geweekt moet want het kwam best veel voor dat paarden er een verstopping van kregen :j

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:00

MyPrecious_6 schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Mijn paard heeft een operatie gehad en heeft nu weer maagklachten helaas (krijgt hier medicijnen voor). Ze is weer behoorlijk ingevallen. Ook voor de operatie bleef ze aan de schrale kant.

Ik geef nu:
250 Gr Vitalbix daily complete
2 voerscheppen fiber mix (meer voor kauwen te stimuleren)
1 kilo multibeet horsefood
150 gram erwteneiwit
4x per dag grote hoeveelheid voordrooghooi

Ik wil de multibeet misschien gaan vervangen voor seniores priores, omdat er in de multibeet luzerne zit die vrij ‘scherp’ voor de maag is. In SP zit ook luzerne alleen ik vraag mij af of dit pellets zijn? En welke hoeveelheid raden jullie aan?

Ook andere suggesties zijn meer dan welkom!



Weightlift van Pavo?

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 22:49

BlueStocking schreef:
Voeren er hier meer mensen de hartog grasbrok? Tegenwoordig in de nieuwe verpakking de grass pellets? Ik lees overal gemixte informatie over het wel of niet weken van de brokjes. Toen ik nog de oude (wit met groene) verpakking kocht mixte ik altijd een volle voerschep door een grote emmer grasmix. Nu is de verpakking gewijzigd en staat er opeens duidelijk op de zak dat de brokjes eerst geweekt moeten worden. Dat spul zet na het weken niet persee heel veel uit in volume, dus mijn boerenverstand zegt dat ik het gewoon kan blijven mengen door de (ruime hoeveelheid) comfort grasmix, maar door die claims op de verpakking vind ik het toch een beetje spannend.

Zijn er meer mensen die die grasbrokjes gewoon droog voeren?


Hoe lang voer je de hartog comfort al? Ben je hier tevreden van? Qua vitamine gehalte, smaak,...

BlueStocking
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-02-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:28

Ongeveer een half jaar denk ik. Ben er zelf wel tevreden over. Ik geef niet de hoeveelheid die je zou moeten geven als je het echt als balancer wil gebruiken. Dus hoe het precies zit met de vitamines durf ik niet te zeggen. Ik vind het vooral heel fijn spul om de brokjes doorheen te mengen zodat ze extra lang moet kauwen. Ze eet het echt heel graag. Al is mijn merrie over het algemeen niet echt een moeilijke eter.

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:44

BlueStocking schreef:
Ongeveer een half jaar denk ik. Ben er zelf wel tevreden over. Ik geef niet de hoeveelheid die je zou moeten geven als je het echt als balancer wil gebruiken. Dus hoe het precies zit met de vitamines durf ik niet te zeggen. Ik vind het vooral heel fijn spul om de brokjes doorheen te mengen zodat ze extra lang moet kauwen. Ze eet het echt heel graag. Al is mijn merrie over het algemeen niet echt een moeilijke eter.


Dat klinkt alvast goed. Ik zou deze willen proberen in plaats van de JPGF hi support, deze wordt helaas niet meer goed gegeten..

Moest je nog eens een zak bij de hand hebben, zou je dan een foto willen maken van de samenstelling aub? Ik vind online niets terug over de hoeveelheid aminozuren.

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:30

Kennen jullie dit supplement al?
Aangezien ik sojaschroot voor de eiwit, aminozuren en vitamine e bijvoer voor mijn groeiende jonkie, lijkt dit wel compleet van alles te zijn met best een hoog eiwit percentage..

https://www.dochorse.nl/trm-maxi-top-equine.html

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:44

ik vind het wel duur.
zit toch het meest erwteneiwitisolaat in en als je dat los koopt bij bijvoorbeeld Bulk is het maar 15 euro voor een kilo.
dan geef je geloof ik iets van 100 gram per dag aan je paard.
zit je alleen nog met de vitamine E maar ik denk dat als je dat los bij zou geven je alsnog goedkoper uit bent?

op zich wel iets om naar te kijken, want met soja zit je toch vaak wel met dat milieu verhaal en ik denk met erwten niet

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:54

@ellepel
Bedankt voor je reactie,

Ik voer nu soja zou erwteneiwitisolaat beter zijn dan? Wat bedoel je precies met milieu?

Ja vitamine e heb ik straks vanwege de weide toch niet nodig dan zit het genoeg in het gras vaak. Alleen dan nog wel extra amino zuren geef ik dan omdat dat zeggen ze met eiwit samen het beste resultaat geeft.

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:36

nou ja dat voor de productie van soja zoveel bomen gekapt worden ,dat stukje milieu.

Naast de gezondheidsvoordelen, heeft het consumeren van erwten ook een positief effect op het milieu. Bij het gebruik van erwten wordt er namelijk minder van de aarde gevraagd dan bij andere veelgebruikte voedingsstoffen, zoals bijvoorbeeld de sojaboon. De erwt is een nuttig plantje omdat het stikstof vastlegt in de grond, en op deze manier de bodem verrijkt en de groei van andere planten ondersteunt. Ook groeit dit plantje makkelijk in koudere klimaten, waardoor het omkappen van bomen of regenwoud vaak niet hoeft. Bij sojaproductie is dit een groot probleem. Door ontbossing verlies je biodiversiteit, worden dieren uit hun leefomgeving gejaagd en worden lokale boerderijen soms zelfs onteigend.

nou ja,is toch ook iets dat ik denk van als de soja nu op is stap ik over op erwt.

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:04

Heb inmiddels een zak besteld! Ga het proberen bedankt..
Wat is beetje de hoeveelheid? Ze kreeg nu ong 300 gram soja pdag.. en was hier al best goed op bijgetrokken..

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:40

ik heb geen idee, eventueel kijk je in het topic over pssm,daar zitten mensen die het wel gebruiken.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:15

Mijn pony's krijgen nu een klein schepje erwteneiwit a 15 gram als onderhoudsdosis en tot 45 gram gewoon. Maar die wegen rond de 100kg. Oudste pony kan ik inmiddels terugzetten in voer qua masters seniorenslobber. Ik gaf 4 handjes afgelopen 1,5 week, ongeveer 400 gram. Hij is nu mooi gevuld, klein speklaagje op de ribben. Dus hij gaat vanaf morgen eerst naar 3 handjes. :D

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:27

Ik heb deze winter voor het eerst mijn merrie nog niet hoeven bijvoeren. Helaas is het nu echt zover dat ik er weer aan moet beginnen. Eigenlijk had ik er echt eerder aan moeten beginnen, ze is nu juist weer te mager.. ze is een erg energievolle 8 jarige merrie die snel invalt.

Ik wil haar een goede gewichtsboost geven en daarna gewichtonderhoud tot aan het weideseizoen.

Ik baal er nogal van dat ik niet eerder heb ingegrepen.. Dan ineens gaat het gewichtsverlies erg snel.

Ik heb haar voorheen altijd Seniores Priores en sojaschroot gegeven. Nu twijfel ik:

Subli Seniores Priores of Masters Senioren Slobberbrok
https://www.voervergelijk.nl/vergelijke ... s-priores/

Ik kan er niet echt wijsheid uit halen met het vergelijken, ik heb er te weinig verstand van. Wat zouden jullie aanraden?

Ook lees ik over rijstzemelen of sojaschroot. Rijstzemelen zijn slecht te verkrijgen dus dan bijvoorbeeld Pavo Ricebran

Wat raden jullie dan aan, sojaschroot of Pavo Ricebran?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:10

Als ik het zo zie is de masters senioren slobberbrok een redelijk vergelijkbaar product, maar het bevat minder vezels en juist wat meer eiwit en vet en klein beetje suiker en zetmeel. Het is naar mijn idee dat wat meer een echt krachtvoer en minder een ruwvoervervangen zoals SP. Het daarom dan ook energierijker.

Als het om een paard gaat (waar ik vanuit ga) dat gewoon daarnaast veel en goed ruwvoer eet dan zou ik voor de masters brok gaan. Het is hoger in energie dus je zal wat sneller aanzetten.

Verder is ricebran een niet echt vergelijkbaar product met sojaschroot. Ricebran bevat 14% eiwit, 14% vet en 30% zetmeel. Desondanks heeft wel veel een vrij lage glycemische index en lijkt het wel enigszins positieve effecten te hebben op de darmflora dus bij een warmbloed die niet gevoelig is zou ik het wel durven geven. Het is dus vooral een heel energierijk product en zet dus goed aan.

Sojaschroot is echt een eiwitsupplement dat meestal voor wel 40-50% uit eiwit bestaat met ook nog eens een zeer geschikt aminozuurprofiel voor paarden.

Het ligt er dus maar aan waar je naar zoekt. Voor echt alleen invallen qua vet zou ik gaan voor de masters slobberbrok met evt ricebran. Mocht ze ook echt ingevallen zijn qua bestiering zou sojaschroot misschien wel positief effect kunnen hebben.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:02

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Rainer!

Ik ga kijken of ik hier in de omgeving aan de Masters slobber kan komen, dan wil ik dat liever proberen dan de SP.

Wat betreft de ‘topping’ ga ik in dat geval liever weer voor de sojaschroot, ze is inderdaad ook ingevallen in haar spieren.

Nogmaals bedankt en hopelijk krijgt ze snel weer wat vetjes en spieren! :))

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:54

ik vind de masters veel beter :j
die geef ik ook,zit ook meer eiwit in,meer energie.
ze vinden het ook lekkerder dan seniores.
dus ik zou die gaan doen, ik meng het trouwens met wiesencobs of fibernuggets,maar dat komt omdat mijn merrie geen hooi meer kan eten.
mijn merrie heeft met de masters trouwens ook mooiere mest

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:06

Inderdaad Masters. Twee jaar terug desondanks de hoogst mogelijke portie SP kreeg ik er geen vet op. Oké, pony stond toen vol in training en loopt nu hooguit 2 keer per week. Maar hij bleef maar 84kg terwijl hij wel 10 kg meer kon hebben. Maar hij liep het er sneller af dan dat ik het erin gevoerd kreeg. 10 kg is voor hem 1/10de van zijn gewicht, zou willen dat ik dit toen had geprobeerd. Nu dus 400 gram Masters anderhalve week (dat is nog niet eens de helft van max) en ik kan alweer terug schroeven omdat hij nu mooi op gewicht zit. Ik kon mijn vingers tussen zijn ribben leggen en kom nu dus eerst weer vet tegen zoals het hoort.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:35

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden, ik heb gelukkig een leverancier gevonden die volgende week de Masters kan leveren.

Om de week te overbruggen haal ik nu even SP bij Welkoop. Zouden jullie aanraden om ook een grasbrok zoals Pavo Fibrenuggets of Marstall Wiesencobs bij te geven of heeft dat weinig toegevoegde waarde?

In de loop van de week komt de sojaschroot binnen