[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:14

Zo, eindelijk tijd om even achter de computer te kruipen. :)
Goed nieuws, mevrouw at gisteravond haar hooi als een bootwerker, dus ik heb de hele avond vrolijk geroepen 'mijn paard eet!' :')
Dus dat is al een stuk rust wat erbij komt. Eerste hobbel, de eerste stress, is ze dus overheen gekomen. Vandaag helaas niet kunnen kijken, maar ik ga er vanuit dat als ze niks had gegeten ik wat had gehoord, ze letten goed op haar.

Yvank_ schreef:
Als je nou dat krachtvoer weglaat of flink vermindert en dan fibrebeet gaat geven erbij. Dat is hier geschikter voor dan speedibeet. En wellicht toch ander hooi proberen. Soms kan het hooi nog zo mooi zijn ,maar vind een paard het maar zozo.

Ja, ik had inderdaad ook naar fibrebeet zitten kijken, het lijkt ook alsof je daar minder van nodig hebt dan de speedibeet, als ik het snel las. Ik wil niet dat paardlief zichzelf het ongans moet eten.

Geryon schreef:
Is de brok en muesli die je nu geeft laag in suiker en zetmeel? Als dat niet zo is, dan is 3 kilo daarvan ook wel echt hevig op de maag. Zou dat dan zeker aanpassen. Hier was dat ook de reden dat hij slecht zijn hooi at!

Speedibeet is overigens ruwvoer, geen krachtvoer. Enige verschil is dat ze met hooi meer speeksel aan maken, wat goed is voor de maag.

Lastig hoor!

Ik heb het even opgezocht, aandeel suiker en zetmeel van de brok zit op 36%, van de muesli op 42%.
Ze heeft het de laatste dagen wel netjes opgegeten, maar zodra we haar echt flink fibrebeet bij gaan voeren denk ik dat ik de brok weg ga laten, de muesli eet ze met meer smaak en dat wil ik haar niet "ontnemen" (al zit dat denk ik meer tussen mijn eigen oren).

Slmt, volgens mij krijgt ze met de fibrenuggets die ze nu krijgt al wel een vorm van grasbrok aangeboden. Dat at ze redelijk, al denk ik dat ik wel eerder voor een voer ga als dit op is wat echt gericht is op aanzetten qua gewicht.

Voor nu krijgt ze een kuurtje gastro reset, daarna ga ik maag compositum van de Groene Os bij laten voeren door haar grasbrok/bietenpulp/slobber. Voor nu ben ik aan het duimen draaien dat het slechte eten van afgelopen week echt stressgerelateerd was.

Vanaf nu ga ik weer elke maand een foto maken om te kijken hoe ze erbij staat. Hoe gek ook, als je er elke dag met je neus bovenop staat ben je je er toch minder bewust van.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:39

Ik kan je een meetlint aanbevelen die je bij een wormkuur kan krijgen. Ook op foto’s toont een paard anders. En dan kan je elke keer op dezelfde plek meten. Ik deed dat van wekelijks naar maandelijks toen de ribben niet meer zichtbaar waren.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 20:43

Meetlint heb ik inderdaad, ooit een keer gekregen bij de Pavo Vital. Die sleep ik morgen ook even mee naar stal.

Foto's zijn niet 100% betrouwbaar, maar hier is wel duidelijk het verschil zichtbaar. Ik zet ze wel even op de PB naar je. :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 23:58

Fijn dat ze haar hooi goed at! Ik ken de opluchting heel goed :P zo zat ik een paar dagen geleden _O-

Toch zou ik wel zowel je biks en muesli vervangen voor in ieder geval nu. Die kunnen namelijk echt maag (en darm) problemen in stand houden.
Er zijn echt wel smakelijke veel gezondere muesli's laag in zetmeel en suiker! Vitalbix active bijvoorbeeld.

Maar de gezondste en veiligste manier van aan laten komen is toch met ruwvoer. En in sommige gevallen, bij paarden met maagproblemen oid, werkt het ook gewoon beter ondanks dat er (vaak) minder calorien in zitten. Puur omdat de spijsvertering beter werkt.

Onbeperkt hooi doet al een hoop, maar eten ze niet zoveel als je zou willen, dan zijn er andere ruwvoeders die je als aanvulling kunt gebruiken. Mijn favoriet is luzernebrok vanwege de eiwitten. Sommige paarden lijken die gewoon te missen ofzo en komen dan wel ineens aan.

Dus, zeker als je geen haast hebt en het paard loopt al een tijdje te poedersuiker waardoor spijsverteringsproblemen weleens aan de orde kunnen zijn, zou ik het echt eerst met ruwvoer proberen. Grasbrok/mix, luzernebrok (geen mix ivm scherpte), bietenpulp, esparcette, etc.

Voor die van mij heb ik vandaag ook weer luzernebrok gekocht. Beetje fibrebeet voor de darmen (nog geen ervaring mee).

En gastro+ omdat ik haast heb met dikmaken (komende operatie waar hij nog meer van zult afvallen) en toch omeprazol geef (en dat werkt dan alleen maar beter gek genoeg). Ondanks dat het nog niet zo laag in suiker en zetmeel zit als je zou willen, heb ik er wel goede ervaringen mee, ook bij een maag patient!

Ik moet alleen nog even uitrekenen hoeveel ik overal wat van ga geven. Je zit namelijk wel met de ca:p verhouding, maar die wordt tot een aantal kilo nog rechtgetrokken door je hooi :)

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:06

Zo, mede dankzij jullie hulp durf ik inmiddels een vergelijkingsfoto te plaatsen. :) Hieronder het verschil met twee weken geleden en nu.

Afbeelding

We hebben nog een flinke weg te gaan, maar de start is er.

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:07

Och; die heeft het enorm zwaar gehad zeg.
Gaat goedkomen.
Wat geef je nu?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:14

Ja klopt.. Ik ben blij dat ze zo snel bijtrekt. Had het niet verwacht!

Ze krijgt nu onbeperkt hooi, 3 keer per dag sportmuesli (nog wel 1/2 kg per keer, vooral omdat ik haar nog wel rustig doortrain zodat ze haar spieren niet kwijtraakt), verdeeld over de dag speedibeet (ruime kilo droge massa) en in de speedibeet krijgt ze maagcompositum bij. Better safe than sorry. :)

Al eet ze inmiddels als ze de tijd heeft wel op zijn gemak haar bulten hooi op.

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:18

Wat een stress kan dat geven he als ze te mager staan.
Eventueel zou je nog wat extra olie en eiwit kunnen geven?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:20

Poeh ja.. Heb me er onwijs druk over gemaakt..

Olie staat inderdaad op de planning! Eiwitten wil ik weer bij gaan voeren als ze wat vet op haar botten heeft, dan kan dat mooi omzetten naar spieren.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:26

Wat fijn zeg Upendo. Heel herken aar dat druk maken!!
Ben even het verhaal rondom je paard kwijt, eerst best veel krachtvoer en wilde ruwvoer liever niet eten?
Dat heeft zich uiteindelijk vanzelf opgelost?

Ik ben ook blij dat ik na twee jaar strijden mijn paard mooi op gewicht heb. Dat was overigens doordat er te weinig ruwvoer werd gegeven. Want binnen twee weken had hij de benodigde 70-100 kilo er bij gegeten. Inmiddels houdt hij zich mooi op gewicht en is niet aan t overeten, de natuurlijke rem zit er weer op.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:43

Nee klopt, ze kreeg veel krachtvoer en in de avond hooi uit een ruif naar nu 3 krachtvoermomenten en 4 ruwvoermomenten op een dag. We zijn van stal veranderd. :)

Wat fijn dat je paard ook bijtrekt! Het verbaast me echt dat ruwvoer bij veel pensionstallingen een ding blijft..

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:25

Is ze zo mager bij je vorige stal ook vertrokken?
Want dat is wel echt erg dan..

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:29

upendo schreef:
Nee klopt, ze kreeg veel krachtvoer en in de avond hooi uit een ruif naar nu 3 krachtvoermomenten en 4 ruwvoermomenten op een dag. We zijn van stal veranderd. :)

Wat fijn dat je paard ook bijtrekt! Het verbaast me echt dat ruwvoer bij veel pensionstallingen een ding blijft..


Echt he, ik begrijp het ook niet. Hoor het ook zoveel om me heen.

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:20

Heeft iemand misschien hier wat coolstance en sojaschroot voor mij om te proberen?
Gewoon envelopje, op mijn rekening?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:35

mocht dat nou niet lukken.
veel boeren geven de melkkoeien sojaschroot, even een paar in je buurt langs gaan en vragen of je wat mag hebben.
zo ben ik er de eerste keer om te proberen er ook aan gekomen.
ik geef het nu niet meer

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:23

Geef nu topsport en 18 plus gemengd.
Daar wordt hij iets te fanatiek van, dus daarna denk ik terug op 18 plus.
Maar zou de schroot en coolstance ook weleens willen checken.

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:12

Ik heb wel wat sojaschroot maar met een envelopje begin je niet zoveel. Je kunt beter aangeven in welke regio je woont dan kan je misschien ergens een schep ophalen

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 18:26

T ging me om
De smaak/ consistentie

Sweetdreams
Berichten: 131
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 12:23

Slmt9 schreef:
upendo schreef:
Nee klopt, ze kreeg veel krachtvoer en in de avond hooi uit een ruif naar nu 3 krachtvoermomenten en 4 ruwvoermomenten op een dag. We zijn van stal veranderd. :)

Wat fijn dat je paard ook bijtrekt! Het verbaast me echt dat ruwvoer bij veel pensionstallingen een ding blijft..


Echt he, ik begrijp het ook niet. Hoor het ook zoveel om me heen.


Het is ongelofelijk dat krachtvoer op veel stallen de norm is. Tegelijkertijd moet men ook kritisch zijn op stallen die bv 4x per dag ruwvoer aanbieden. Ik heb er 1 meegemaakt waar heel zuinig werd gedaan met ruwvoer waardoor mijn paard alsnog te mager bleef.

Bij mijn paard heeft 4 maanden 24/7 weidegang, elke dag bijvoeren met vitalbix active plus aangevuld met de juiste verhouding vitalbix vitaminebrok (1 kg per dag), lijnzaadolie (60ml per dag) en in het najaar op de paddock met onbeperkt ruwvoer als enige geholpen om dr aan te laten komen. Training stond op een laag pitje, tanden waren nagekeken, wormen onderzoek was ok en ik heb dr 3x laten behandelen door een osteopaat. Als dat niet had geholpen had ik denk ik de dierenarts ingeschakeld voor bloedonderzoek.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:19

Ik wil ook sojaschroot proberen. Paard is zeer kieskeurig dus ook mijn voorkeur zou uitgaan naar een kleine verpakking om te proberen.

Dit paard heeft af en toe geen tijd om hooi te eten vindt hij. Hij moet alles in de gaten houden dus ik sluit hem al een paar keer per dag op in zijn stal met een 50/50 mengsel van bietenpulp en SP (enkel pulp eet hij niet). Als ik hem opsluit met hooi kijk hij nog te graag naar buiten. Gras interesseert hem nog minder dan hooi. Het is een niet alledaags paard geloof ik.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:34

vervang die bietenpulp eens door fibrebeet.
zit net even wat meer in :j
en dan de sojaschroot er door, of kijk naar een product als bodybuilder van Mijten?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:59

Dat is met luzerne, toch? Geweekte luzerne gaat er niet in. Hij krijgt wel nog luzernebrok (zonder toevoegingen) bij het krachtvoer. Hij heeft het eigenlijk maanden heel goed gedaan, maar hij valt nu weer in.

Hij komt trouwens wel aan de minimale hooi behoefte, maar ik heb liever dat zo'n paard een stuk meer eet.

Bodybuilder ga ik naar kijken.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:22

vervelend he als ze gewoon niet genoeg binnen krijgen.
de ingredienten van de fibrebeet staan wel op hun site :j

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:58

Fiberbeet wordt hier door moeilijke eter met smaak gegeten. Misschien kan je proefpakket opvragen dan zit je niet gelijk met hele zak.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:27

Dat vind ik niet echt de moeite als ik weet dat hij de combinatie van ingrediënten niet eet. Hij eet nu een combinatie van bietenpulp en zemelen naast zijn krachtvoer en luzernebrok, dat smaakt hem heel goed. Ik wacht nog op antwoord of de voerhandel sojaschroot kan leveren. Olie is inmiddels ook opgehoogd naar 360ml per dag, hij lijkt ook al wel wat bij te komen.