[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:32

Ik zou beginnen met wegen wat je nu werkelijk voert. Dan weet je de hoeveelheden zeker. Die 3 scheppen bietenpulp, is dat droog of nat gemeten (dus zijn het 3 scheppen voor of na het wegen)?

Hoeveel hoort de merrie ongeveer te wegen (welsh gaan immers van 1.10 tot 1.50 en van rank tot grof)?

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:41

Het zijn 3 geweekte scheppen. Ik maak een hoeveelheid pulp die ik dan deel tussen haar en mijn jonge hengst. Die krijgt zo goed als hetzelfde en staat nu na zn enorme groeischeut terug super kwa conditie en gewicht.

Goh, ze is een welsh a. Ik heb geen idee hoeveel ze weegt en zou moeten wegen. Maar ze mag duidelijk wel kg's bij. Ik voel goed haar ribben, rug en vind haar heupen door haar winterhaar ook meer opvallen.

Ik ga eens een weegschaal meedoen naar stal om hun eten te wegen.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:46

Heb je er een deken opliggen? ondanks dat het niet heel koud is, gaat er ook energie naar het zichzelf warm houden toe. Met een deken kost dit haar minder energie en kan ze dr vetjes misschien beter vast houden.
Heb je het hooi wel eens laten testen? Wellicht dat ander rijker hooi beter voor aanzet. Helemaal als ze dit onbeperkt krijgt.
Heb je medische oorzaken uitgesloten door bijvoorbeeld bloedtesten/mestonderzoek? Want een welsh a die lastig op gewicht te houden is toch wel zeldzaam

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:51

De bietenpulp even wegen voordat je het weekt. Want iedereen doet er een andere hoeveelheid water bij, en van water worden ze niet dik. Top dat je de weegschaal mee gaat nemen! (dat doe ik ook met enige regelmaat) Bij voorkeur 4 porties wegen, zodat je het kan middelen.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:44

Ik probeer deze avond alles te wegen.

Nee ze heeft geen deken op, niemand ooit gehad want ze hebben allen redelijk wat haar. Maar ik kan het wel overwegen. Al heb ik met dat winterhaar altijd schrik dat het gaat broeien.

Mijn hooi heb ik nog niet laten testen maar haal al 8 jaar hooi van deze boer. Met uitzondering van de voorbije 2 jaar. Toen haalde ik het van een groot bedrijf die levert aan manege's en fokkerijen. Mijn grootste fout ooit. Die merrie haar dochter en kleindochter heb ik er bijna aan verloren en ze konden enkel maar mij zwartmaken ipv toegeven dat ze een slechte partij hadden die ze beter zouden vernietigen.
Nu haal ik terug de kleine baaltjes van vroeger waar ik nooit problemen mee had, zelfs geen aarde, stof of onkruid in.

Had toen bloedtesten en mestonderzoek laten doen bij haar dochter en kleindochter. Mestonderzoek was goed, bloedtesten toonden dan de oorzaak en wat ik vermoede.
Die merrie nu is nog niet getest, maar wil het nu eerst met haar eten proberen, heb al een redelijk duur 2018 achter de rug op gebied van paarden.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:49

Even antwoorden op de vraag van Duhelo
Ik zou niet teveel naar buikdikte kijken.
Mijn merrie heeft altijd een hele bolle volle buik,maar is echt te schraal op de bovenlijn en ribben.
Veel mensen zien haar buik en zeggen die is dik zat,maar is echt niet zo.
Als je gaat zoeken op de conditiescorelijst van paarden zie je ook wel dat er meer naar de bovenlijn gekeken word.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:57

ik heb een hele mooie onduidelijke foto van daarnet, maar geeft wel een beeld:
Afbeelding


Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:08

Is wel donker he, en beter is foto met hoofd omhoog.
Mist inderdaad wat bespiering,maar ik kan zelf zo niet zeggen of ze te dun is,lijkt niet zo

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:32

Lang leve de winter waarin ik niet bij mijn paard raak als het licht is en een paard die altijd met de neus aan de grond staat :+.
Ze is idd niet te mager, hooguit slecht bespierd maar ze is een slungelige pubet van bouw. Het is vooral het verschil in buik die opviel.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:26

Ik heb even haar eten gewogen. Maar best ook, het was minder dan ik dacht.
Van de musli krijgt ze dus 2x daags 500 gram en de pulp een dikke 200 gram ongeweekt gewogen. Lucerne niet gewogen.

Ze is een kleine welsh a.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:48

Nog een vraagje over sojaschroot. Hoe bouw je dit op in je voer? Ik begreep dat je dit langzaam moest aanpassen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:23

Ik heb al eerder sojameel gegeven toen begon ik met 100 gram.
Nu dus schroot en geef ook 100 gram.
Dit doe ik eerst een week om te kijken hoe het gaat.
Dan gaat het omhoog naar 200 gram.

Ik weet dat de koeien boer hier een kilo per koe geeft.
maar ik speel liever op safe en doe eerst minder

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:46

Ok dankje, ik heb de eerste dagen 50 gram gegeven en zit nu op 100. Ik denk dat ik het bij 100 hou of is dat te weinig? Ik las dat de meeste 300 gram geven maar dat lijkt me zoveel.. ze hoeft niet in 1 maand tijd 50kg aan te komen ofzo, ik voer het omdat ze iets te mager is en ik wil niet dat ze verder afvalt..

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:10

Ik weet het niet precies,die boer waar ik toen de meel van had zei dat het ongeveer 200 gram zou moeten zijn voor mijn merrie.
ik geef het om dezelfde reden als jij
Maar misschien is er op internet meer info te vinden over precieze hoeveelheden?

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:57

Ik voer mijn te mager paard nu breed&grow van vitalbix. Ik heb gekeken naar de richtlijn op de zak, maar moet je voeren op het gewicht dat hij nu weegt of het gewicht dat hij zou moeten wegen ?

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:13

bij ons paard heb ik de sojaschroot per week opgebouwd met een plastic bekertje er bij tot een volle voerschep. Toen ze op gewicht was heb ik afgebouwd naar een halve voerschep. Ze blijft nu mooi op gewicht

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 02:56

Hoi, ik kwam dit topic toevallig tegen en kom ook even inbreken. Hier een paardje dat erg mager was en niet aankwam, ondanks dat het aan de hand van wat hij gevoerd kreeg wel zou 'moeten'. Na bloedonderzoek op aanraden van de stalbaas bleek dat hij bloedarmoede had en na medicatie/supplement had ik binnen een maand een ander paard.


Afbeelding

Dus moest er iemand twijfelen, bloedonderzoek kan zeker de moeite zijn.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 09:38

Is ook zo hoor, als een paard niet goed op gewicht komt na bij voeren zou ik zeker verder laten kijken.
Weet je bij jouw paard de oorzaak van de bloedarmoede ook, waren het wormen?

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:05

ellepel schreef:
Is ook zo hoor, als een paard niet goed op gewicht komt na bij voeren zou ik zeker verder laten kijken.
Weet je bij jouw paard de oorzaak van de bloedarmoede ook, waren het wormen?


Helaas niet. Het waren geen bloedwormen, dat was het eerste waar aan gedacht werd, maar wat wel? Hij staat op de lijst om nogmaals bloed te prikken om te kijken of alles nu in orde is en om eens naar zijn maag te kijken, waar ik ook problemen vermoed, maar dat moet toch wel heel extreem zijn wil het daar vandaan komen denk ik? Hij is sinds mei in België (komt uit Ierland).

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:20

Mag ik even inbreken?

Mijn pony is niet te dun (eerder te dik) maar een enorm moeilijke eter. Hooi en gras eet hij wel. Omdat hij in pension staat waar ik zelf de kwaliteit van het hooi niet kan bepalen wil ik dat hij dagelijks vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Hij at altijd (wel met lange tanden) vitalbix daily complete maar dat eet hij helaas niet meer. Ook pavo vital eet hij niet. Lucerne eet hij ook niet, bietenpulp idem dito. Marstall force eet hij ook niet.

Ergens slobber van maken heeft geen nut want ook dat moet ie niet als er iets in zit wat hij niet lust.

Wat ie wel lust is ongeveer alles waar veel melasse in zit maar vanwege overgewicht (koudbloed haflinger) mag hij dit niet.

Heeft iemand hier een tip voor een voer wat wel gezond is maar ook goed gegeten wordt door moeilijke eters?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:02

ik geef lexa winter weide cobs.
Die kan je krijgen per kleinere hoeveelheden maar ook zakken van 20 kilo. Ze hebben de vorm van snoepjes en worden door alle paarden hier erg graag gegeten.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:43

_Nelleke_ schreef:
Mag ik even inbreken?

Mijn pony is niet te dun (eerder te dik) maar een enorm moeilijke eter. Hooi en gras eet hij wel. Omdat hij in pension staat waar ik zelf de kwaliteit van het hooi niet kan bepalen wil ik dat hij dagelijks vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Hij at altijd (wel met lange tanden) vitalbix daily complete maar dat eet hij helaas niet meer. Ook pavo vital eet hij niet. Lucerne eet hij ook niet, bietenpulp idem dito. Marstall force eet hij ook niet.

Ergens slobber van maken heeft geen nut want ook dat moet ie niet als er iets in zit wat hij niet lust.

Wat ie wel lust is ongeveer alles waar veel melasse in zit maar vanwege overgewicht (koudbloed haflinger) mag hij dit niet.

Heeft iemand hier een tip voor een voer wat wel gezond is maar ook goed gegeten wordt door moeilijke eters?
ik had dit ook met onze te dikke koudbloed, ik mengde de vitalbix met luzernebrok en hooibrok, dan at hij het wel

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:56

Week je dit dan?
De mijne heeft eens met slokdarmverstopping gestaan van luzernebrok, dus nu ben ik wel wat voorzichtig geworden met luzerne en grasbrokken ...
Equifyt raadt voor hun herbs ook aan om ze te weken.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:11

Helaas kan ik niks mengen want meneer vist alle lekkere dingen eruit en laat alsnog de mineralenbrokjes staan. Weken gaat niet omdat ik bakjes klaarzet voor degene dienvoert.

Duhelo, dat kende ik nog niet. Ziet er goed uit en ga ik op mijn lijstje van opties schrijven.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:19

https://www.lexa-pferdefutter.de/winter-mineral-cobs

je kan bestellen rechtstreeks in duitsland, of bij kifrahorse.nl
(Moet je even kijken wat het voordeligst is van verzendkosten, naar belgië is het interessanter vanuit duitsland, geen idee hoe het zit naar nederland.)
Je hebt ook de gewone vitaminebrok, heeft dezelfde kleur en geur als de cobs, maar hogere waarden van alles en zijn kleine brokjes. Dus ik zou eerst eens proberen met de snoepjes vorm (geven wij gewoon tijdens het grondwerk :) )