[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:11

Duhelo schreef:
Moest het mijn paard zijn, zou ik verder voeren zoals je bezig bent, maar het werk terugschroeven naar een 2-3 tal keer per week grondwerk (en dan vooral handwerk in stap, schoudervoor, travers, buiging in het lijf)
Onderschat niet wat een mentale impact longeren en rijden heeft, en dit heeft ook behoorlijk wat invloed op een lijf (zeker als ze het nog wat moeilijk vinden geeft dat toch een vorm van stress).
Als die 4 of ouder is zal je zo kunnen opstappen en wegrijden.


Heb ik ook overwogen, maar nu die omhoog is in het voer word het al een bommetje, en dan gaat die aan de hand en in de padock helemaal uit z’n stekker. En nu blijft het nog te doen.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:18

Zambia, hij is heel lief, maar kan ook best heet zijn. Nu het voer omhoog is merk je al gelijk dat ie zich fit voelt al is die best dun. Als die te heet word word hij ook spooky.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:24

Dan zou ik persoonlijk wel het brok omlaag doen... Kan je beter langzaam vrijkomende energie voeren ipv zetmeel en suikers. Bij mijn heethoofd hoef ik in ieder geval geen 1,5 kg brok te proberen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:40

gewoonmarie schreef:
Duhelo schreef:
Moest het mijn paard zijn, zou ik verder voeren zoals je bezig bent, maar het werk terugschroeven naar een 2-3 tal keer per week grondwerk (en dan vooral handwerk in stap, schoudervoor, travers, buiging in het lijf)
Onderschat niet wat een mentale impact longeren en rijden heeft, en dit heeft ook behoorlijk wat invloed op een lijf (zeker als ze het nog wat moeilijk vinden geeft dat toch een vorm van stress).
Als die 4 of ouder is zal je zo kunnen opstappen en wegrijden.


Heb ik ook overwogen, maar nu die omhoog is in het voer word het al een bommetje, en dan gaat die aan de hand en in de padock helemaal uit z’n stekker. En nu blijft het nog te doen.

hoeveel komt die buiten dan? is natuurlijk ook nog een verschil als die lekker 10 uur per dag buiten komt met vriendjes en ruwvoer, of dat het beperkt is tot een uurtje op de paddock...
Imo zou het nooit een excuus mogen zijn om een jong paard maar aan het werk te zetten omdat die anders te heet is, als ze niet voldoende kunnen buiten komen. Maar dat is een andere discussie die hier wel offtopic gaat.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:52

Hij komt de hele ochtend buiten van 8:00 tot 12:00. Zodra ze weer op het land kunnen de hele dag.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:52

Dan zit daar vrees ik je probleem... Van 8 tot 12 is natuurlijk heel erg weinig... Dan staat die 20 uur op stal en wel veel voer erin.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:20

gewoonmarie schreef:
Hij komt de hele ochtend buiten van 8:00 tot 12:00. Zodra ze weer op het land kunnen de hele dag.


Is in mijn ogen erg weinig gezien die van mij van 7-19 buiten lopen en hoe langer de dagen hoe langer. Maar snap dat dat niet overal makkelijk is. Mijn paard is heel snel heet en kan weinig hebben aua voer. Mij is toen de sereen speciaal geadviseerd met evt of omega (veel vetten) of atleet (eiwit)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:24

Zamba schreef:
gewoonmarie schreef:
Hij komt de hele ochtend buiten van 8:00 tot 12:00. Zodra ze weer op het land kunnen de hele dag.


Is in mijn ogen erg weinig gezien die van mij van 7-19 buiten lopen en hoe langer de dagen hoe langer. Maar snap dat dat niet overal makkelijk is. Mijn paard is heel snel heet en kan weinig hebben aua voer. Mij is toen de sereen speciaal geadviseerd met evt of omega (veel vetten) of atleet (eiwit)


Mee eens, ik vind 4 uurtjes buiten heel erg weinig. Al helemaal voor een 3-jarige die z'n energie kwijt moet. Dan snap ik wel dat 'ie gaat stuiteren van je voer inderdaad. Kan hij niet vaker eruit?

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:34

Nee meer lukt nu niet, dat is gewoon even niet anders. Hij zal de eerste zijn die straks op het land mag. We gaan ervanuit in maart al. Hij heeft ook tot half nov op het land gestaan, wel kaal maar wel veel ruimte met vriendjes.

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:48

Misschien een idee om uit te zoeken welke biks hij precies krijgt en wat daar dan in zit? Gezien je aangeeft niet te weten wat het is. Ik zou persoonlijk mijn paard nooit iets voeren als ik niet weet wat er in zit en van welk merk het is. Wie weet kun je daar ook nog behoorlijk wat winst behalen.

Als het mijn paard had geweest, was ik gestopt met trainen (zeker voor zo’n jonkie - even alles verwerken wat er is gebeurd en wat hij heeft geleerd), paard zo veel mogelijk naar buiten en wellicht toch de pulp omhoog, mocht resultaat uitblijven.

Toen mijn paard mager was, en die was op een gegeven moment echt een hoopje botten, heb ik 3 maanden hem volledig stil gezet, verhuisd, veel bijgevoerd (in totaal 7-8 voerbeurten per dag) naast onbeperkt hooi en overdag een mooi volle wei. Hij kreeg 2x/dag 1 schep fibrebeet, 2x/dag 1 schep equifyt zupa, 3-4x per dag een schep krachtvoer (kon die van mij wel hebben en was dit ook uit het verleden gewend). Inmiddels krijgt hij 1 schep SP/dag en 2,5 schep Equifirst omega 3 mix, naast onbeperkt hooi. De SP zijn we aan het afbouwen want hij blijft het erg goed doen.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:00

Bedankt voor alle tips, ik heb uiteraard wel geweten welke bix hij krijgt. Maar ben dat vergeten. Kan het ook zo weer vragen natuurlijk en ik bespreek alles wat ik doen met mijn trainer, wat teven pensionhouder en fokker is van mijn paard. Dus hij krijgt wel ook altijd al deze bix en alle paarden zien er verder goed uit.
Verplaatsen ga ik niet doen, want dat is vaak ook stressvol. En dan heb ik ook geen mogelijkheid meer om mijn training op te pakken als ik dat wil.
We gaan hem waarschijnlijk terug zetten in bix.
Ik ben echt van hem afhankelijk omdat ik niet 7 dagen alles zelf kan. Ik ben weduwe en heb 2 kindjes van 3,5 en 1,5 dus ik moet een deel uitbesteden.
Voor nu wil ik jullie echt bedanken voor alle tips en adviezen en het meedenken. Ik denk dat ik echt alles doe wat in mijn macht ligt en heb met oa jullie hulp een menu samengesteld. En nu wil ik even kijken hoe het gaat uitpakken.
Op korte termijn kunnen we toch niet te snel conclusies trekken, en dadelijk het menu veranderen zet ook geen zoden aan de dijk.
Nogmaals bedankt!

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:08

Nou moet ik wel zeggen, ik schrik eigenlijk helemaal niet zo van de foto van je paard. Ik zag hem en dacht, o, dat is een mooie, en zag daarna pas dat ik in dit topic aan het lezen was. Misschien omdat ik ook vele malen erger heb gezien :'). Zou ik er op gaan zitten - nee, maar ik vind zijn toestand echt niet schrikbarend en met de aanpassingen die je nu hebt gedaan lijkt me wel dat het goed moet komen. Heeft natuurlijk ook tijd nodig eer je resultaat begint te zien. Het enige waar ik, jouw situatie in overweging genomen, op dit moment op zou aanpassen is de biks. Kijken of daar een betere vervanger voor te vinden is. Het is natuurlijk nog een jong beestje die net een enorme groeispurt achter de rug heeft. Als hij van het voorjaar weer op het gras kan zal dat ook een enorm verschil maken denk ik zo!

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:20

Dankjewel! Ja z’n bix gaat nu omlaag, even zoeken naar een nieuwe balans daarin.
Het is trouwens horsefood basis bix.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:59

Als je de Horsefood Basis-Sportbrok bedoelt, daar zit 37,7% suiker en zetmeel in. Dat hij daarvan gaat stuiteren, in combinatie met 20 uur op stal staan, vind ik niet heel vreemd. Is dit zijn voornaamste bron van vitamines en mineralen, of geef je daarvoor nog iets anders bij? Van zo'n brok moet je de aanbevolen hoeveelheid geven om in vitamines en mineralen te voorzien, dus als je minder gaat geven kan hij tekorten krijgen. Volgens de site van Horsefood is 1,5kg (uitgaande van een LG van 500kg) het minimale wat hij moet krijgen. Maar ik zou de biks dan ook eerder vervangen door een balancer

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:31

Hier eindelijk de oplossing gevonden. Mijn paard heeft sinds kort een recuptex deken... bizar wat t bij m doet. Denk oprecht dat zijn spieren enige kou niet trekken.

Qua voer staat hij op vitalbix dc, muslie en lucerne. En op de dagen dat hij rijdt slobber. Geen andere extra’s meer terwijl ik zooooo veel heb gegeven en geprobeerd.

Het zal echt niet voor elk paard helpen maar wie weet weet heeft iemand er iets aan :)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:07

Gwenvd schreef:
Hier eindelijk de oplossing gevonden. Mijn paard heeft sinds kort een recuptex deken... bizar wat t bij m doet. Denk oprecht dat zijn spieren enige kou niet trekken.

Qua voer staat hij op vitalbix dc, muslie en lucerne. En op de dagen dat hij rijdt slobber. Geen andere extra’s meer terwijl ik zooooo veel heb gegeven en geprobeerd.

Het zal echt niet voor elk paard helpen maar wie weet weet heeft iemand er iets aan :)


Mag ik vragen hoe je dat merkt? Er is namelijk wetenschappelijk bewezen dat die dekens echt helemaal geen extra effect hebben en echt alleen een placebo-effect hebben

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:48

Tja geen idee. Ik heb het paard 10 jaar en loop al 10 jaar te rotzooien met zijn spieren en gewicht. Ik zie onwijs verschil. In hoeverre is t dan placebo? Je voelt ook duidelijk de warmte onder de deken, zijn rugspieren zijn losser en zijn rug lijkt minder hol. ( is een pre met een holle rug).

Sinds ik hem hem is hij gevoelig op zijn spieren. Ze staan snel strak en zijn gevoelig. Als het zomer is gaat het altijd beter, jn de winter altijd strak. Ik vergelijk het bij mezelf, als ik het het koud heb staan mijn spieren onbewust ook strak.

Nu staan ze dus niet meer strak maar ontspannen. En ze groeien!

Placebo of niet, blijkbaar werkt t voor hem. :)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:26

De placebo is meer dat zo'n deken dus niks extra's doet binnenin je paard in vergelijking met een normale fleecedeken, en dat vooral de prijs een groot verschil is :D Van buiten worden ze wel warm, maar meerdere studies laten dus weten dat het van binnen helemaal niks doen, vandaar dat ik nieuwsgierig was :)

Ik heb beide, en merk inderdaad helemaal geen verschil met of ik d'r een tijdje onder zo'n magnetische deken zet of onder gewoon een dikke fleecedeken. Effect is hetzelfde en even warm!

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:19

Ik heb de light versie, zit geen fleece oid in.

Maar goed wie weet heeft iemand er iets aan :) jammer dat het bij jou niks deed.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:06

Gwenvd schreef:
Ik heb de light versie, zit geen fleece oid in.

Maar goed wie weet heeft iemand er iets aan :) jammer dat het bij jou niks deed.


Het deed dus wel wat, alleen deed het niks extra's dan wat een normale fleecedeken ook doet ;)
Maar dat is verder off-topic dus ik hou er over op haha!

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:05

Even een update; zijde uitslag van zijn bloedtest is er, en hij heeft een afwijkende waarde in zijn leverwaardes. Vanmiddag word opnieuw bloed getrokken om dat verder te onderzoeken. :(

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:41

Hoi iedereen, ik heb de laatste pagina’s gelezen en gezocht op ‘sojaschroot’ maar ik kan helaas het antwoord niet vinden wat ik zoek. Ik wil sojaschroot gaan voeren aan mijn 13 jarige shet x welsh pony van 1.06 en 190kg. Hij loopt zo’n 4x in de week, waarvan 1x longeren en 3x voor de wagen (2x dressuurmatig in de bak gemiddeld 45 minuten en 1x een bosrit op de Veluwe van minimaal 60 minuten). De laatste jaren valt hij in de winter aardig wat af, dit jaar is hij helaas zo schraal geworden dat zijn bespiering ook flink afgenomen is. Hij krijgt ruim 3,5kg Louis Venhorst weidehooi en ongeveer 1/1,5kg voordroog verdeeld over drie voerbeurten per dag. Daarnaast krijgt hij 2x per dag twee handen Havens Mix, 30gr Pavo Vital, 100gr geplette haver, 30ml Vitalbix lijnzaadolie, Pharmahorse magnesium en Phytonics Gluco Balance. Na het werk krijgt hij 100gr (droog gewogen) Pavo Speedibeet bietenpulp, zo’n 4x in de week dus. Hij heeft een gevoelige maag en darmen, er is een vermoeden dat hij niet goed tegen gluten kan (i.v.m. onverklaarbare bloedarmoede en een zeer opgeblazen buik) en is daardoor helaas gevoelig voor hoefbevangenheid. In het verleden kreeg hij onbeperkt hooi maar dit had niet het gewenste resultaat, niet in gewicht en bespiering. Doordat hij niet stopt met eten kreeg hij hierdoor vaak wel last van zijn darmen in de vorm van een opgeblazen buik en veel mesten. Toen hij nog op stro stond heeft hij vermoedelijk door het stro eten twee keer koliek gehad, momenteel staat hij daarom op vlas. Op het moment krijgt hij een kuur Phytonics Immuno Boost en om de zoveel maanden een kuur vlozaad tegen zand. Hij wordt jaarlijks getest op cushing, wat tot nu toe gelukkig altijd een negatieve uitslag oplevert. Zijn bloed wordt ook 1 à 2 keer per jaar getest en hij heeft geen tekorten. Helaas blijft vooral zijn rug achter in bespiering, hierdoor zijn zijn ribben snel zichtbaar. Voor het mooie mag hij wat aankomen, maar het is vooral zijn bespiering dat weer bij moet trekken. Ik ben mij er van bewust dat dit gepaard gaat met een goede training, daar zijn we uiteraard mee bezig (hier krijg ik begeleiding bij). Hij wordt in de winter een aantal keren volledig geschoren en staat dan onder een goede halsdeken. I.v.m. de gevoeligheid voor hoefbevangenheid komt hij niet meer op het gras (op grazen aan de hand na), hij staat het jaarrond met 7 andere pony’s op een paddock ter grootte van een weiland. Ze krijgen s’ochtends vroeg buiten hooi en gaan ergens in de middag weer naar binnen, hij rent en speelt altijd flink.

Het is een langer verhaal geworden dan ik dacht maar hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag :o Kan iemand mij aanraden hoeveel sojaschroot ik hem (veilig) zou kunnen geven? Is het überhaupt aan te raden voor hem i.v.m. zijn gevoelige spijsvertering/metabolisme? Zien jullie nog iets anders in mijn voerbeleid wat ik zou kunnen verbeteren? Ik heb helaas geen duidelijke recente foto maar het gaat om deze pony, dit was afgelopen zomer na vier weken rust:
Afbeelding
Afbeelding

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:39

Ayla schreef:
Hoi iedereen, ik heb de laatste pagina’s gelezen en gezocht op ‘sojaschroot’ maar ik kan helaas het antwoord niet vinden wat ik zoek. Ik wil sojaschroot gaan voeren aan mijn 13 jarige shet x welsh pony van 1.06 en 190kg. Hij loopt zo’n 4x in de week, waarvan 1x longeren en 3x voor de wagen (2x dressuurmatig in de bak gemiddeld 45 minuten en 1x een bosrit op de Veluwe van minimaal 60 minuten). De laatste jaren valt hij in de winter aardig wat af, dit jaar is hij helaas zo schraal geworden dat zijn bespiering ook flink afgenomen is. Hij krijgt ruim 3,5kg Louis Venhorst weidehooi en ongeveer 1/1,5kg voordroog verdeeld over drie voerbeurten per dag. Daarnaast krijgt hij 2x per dag twee handen Havens Mix, 30gr Pavo Vital, 100gr geplette haver, 30ml Vitalbix lijnzaadolie, Pharmahorse magnesium en Phytonics Gluco Balance. Na het werk krijgt hij 100gr (droog gewogen) Pavo Speedibeet bietenpulp, zo’n 4x in de week dus. Hij heeft een gevoelige maag en darmen, er is een vermoeden dat hij niet goed tegen gluten kan (i.v.m. onverklaarbare bloedarmoede en een zeer opgeblazen buik) en is daardoor helaas gevoelig voor hoefbevangenheid. In het verleden kreeg hij onbeperkt hooi maar dit had niet het gewenste resultaat, niet in gewicht en bespiering. Doordat hij niet stopt met eten kreeg hij hierdoor vaak wel last van zijn darmen in de vorm van een opgeblazen buik en veel mesten. Toen hij nog op stro stond heeft hij vermoedelijk door het stro eten twee keer koliek gehad, momenteel staat hij daarom op vlas. Op het moment krijgt hij een kuur Phytonics Immuno Boost en om de zoveel maanden een kuur vlozaad tegen zand. Hij wordt jaarlijks getest op cushing, wat tot nu toe gelukkig altijd een negatieve uitslag oplevert. Zijn bloed wordt ook 1 à 2 keer per jaar getest en hij heeft geen tekorten. Helaas blijft vooral zijn rug achter in bespiering, hierdoor zijn zijn ribben snel zichtbaar. Voor het mooie mag hij wat aankomen, maar het is vooral zijn bespiering dat weer bij moet trekken. Ik ben mij er van bewust dat dit gepaard gaat met een goede training, daar zijn we uiteraard mee bezig (hier krijg ik begeleiding bij). Hij wordt in de winter een aantal keren volledig geschoren en staat dan onder een goede halsdeken. I.v.m. de gevoeligheid voor hoefbevangenheid komt hij niet meer op het gras (op grazen aan de hand na), hij staat het jaarrond met 7 andere pony’s op een paddock ter grootte van een weiland. Ze krijgen s’ochtends vroeg buiten hooi en gaan ergens in de middag weer naar binnen, hij rent en speelt altijd flink.

Het is een langer verhaal geworden dan ik dacht maar hopelijk kan iemand mij helpen met mijn vraag :o Kan iemand mij aanraden hoeveel sojaschroot ik hem (veilig) zou kunnen geven? Is het überhaupt aan te raden voor hem i.v.m. zijn gevoelige spijsvertering/metabolisme? Zien jullie nog iets anders in mijn voerbeleid wat ik zou kunnen verbeteren? Ik heb helaas geen duidelijke recente foto maar het gaat om deze pony, dit was afgelopen zomer na vier weken rust:
[ [url=m/2tjfFh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2YTSyx.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik reageer even kort en heb ook niet je hele tekst gelezen.
Maar ik voer bij meer beweging als extra sojaschroot van: Aminoral.
40 euro voor 20 kg en ze hebben maar weinig nodig.
Als ik elke dag 4 of 5 eetlepels voer dan gaat ze al glimmen en krijgen haar spieren een boost.
Momenteel staat ze iets te vol dus voer ik het niet. Van het zomer als ik meer rijd ga ik weer voeren.
Maar ik kan het iedereen aanraden!
Ik hoop dat je er wat aan hebt. De hoeveelheden zijn ook online te vinden.
https://www.zooplus.nl/shop/paarden/voe ... der/497778

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:28

Hoi allen, even een snelle vraag. Heeft iemand hier ervaring met raapschroot voeren aan paarden?
Ik voerde sojaschroot en haal dat altijd bij een boer in de buurt, alleen zij zijn nu overgestapt naar raapschroot. Ik kan met de zoekfunctie er niks over vinden.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 11:46

Bedankt voor je reactie Noukie :) Als jij maar een paar eetlepels hoeft te voeren, hoeveel zou je mij dan aanraden?

Voor de mensen die geen zin hebben om het hele verhaal hier boven te lezen, mijn vraag komt er op neer hoeveel ik mijn 13 jarige shet x welsh pony van 1.06 en 190kg (veilig) kan voeren i.v.m. een gevoelige spijsvertering/metabolisme (darmen/maag en gevoeligheid voor hoefbevangenheid). Hij loopt 4x per week waarvan 3x per week enkelspan voor een sulky. Krijgt ruim voldoende hooi met daarnaast luzerne, geplette haver, vitaminebrok en lijnzaadolie.