Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 196 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

Mooi hooi! Ik zou het zoeken in eiwitten en vetten bijvoeren. Kan op allerlei manieren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:03 



 
Profiel   

ja ik vind het niet zo denderend dat hooi.
misschien voor dikke jonge paarden,maar mijn twee oudjes hebben dan wel bijvoer nodig.

ik geef optiform van mijten, en voor eiwit en extra vitamine E supplement van hippalgo bodybuilder.
is ook van Mijten, en dat meng ik door een slobber van seniores priores en pavo fibrenuggets.
luzernebrok is ook wel goed spul vind ik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 15:31 



 
Profiel   

Ik ben aan het kijken naar voer van agrobs, maar daar staat de energie in een andere eenheid. Nu wil ik dit vergelijken met voer waarbij het wel in ewpa is uitgedrukt. Weet iemand hoe ik ewpa kan vergelijken met MJ? En moet ik dan naar de Digestible energy of Metabolisable energy kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 20:36 



 
Profiel   

Reeltje_5 schreef
Ik ben aan het kijken naar voer van agrobs, maar daar staat de energie in een andere eenheid. Nu wil ik dit vergelijken met voer waarbij het wel in ewpa is uitgedrukt. Weet iemand hoe ik ewpa kan vergelijken met MJ? En moet ik dan naar de Digestible energy of Metabolisable energy kijken?


De formule om van DE naar epwa te gaan is:

((94.41-0.0237*(1000-RAs)-0.0022*RE+0.0121*(Suiker+Zetmeel))/100)*(DE*(93.96-0.02356*RC-0.0217*RE)/100)-(((94.41-0.0237*(1000-RAs)-0.0022*RE+0.0121*(Suiker+Zetmeel))/100)-0.8)*0.0313*RVet)/(8.93*0.9) = ewpa/kg.

Alle waardes moeten in g/kg.
1% = 10g/kg. Dus 8.4% = 84g/kg.

RAs = ruwe as
RE = ruw eiwit
RC = ruwe celstof
DE = Digestible Energie
RVet = ruw vet

De meerstappige formule is iets overzichtelijker:
ME = DE*(93.96-0.02356*RC-0.0217*RE)/100
Km = (94.41-0.0237*(1000-RAs)-0.0022*RE+0.0121*(Suiker+Zetmeel))/100
Nem =Km*ME-(Km-0.8)*0.0313*RVet
ewpa =Nem/(8.93*0.9)

Dat gezegd hebbende: je mag als je het van een paar producten moet weten ook zeggen welke het zijn (met link), dan voer ik ze in mijn bestand in en mag excel het voor mij uitrekenen. Ik heb niet alle producten van Agrobs nog ingeboekt, want ze veranderen ieder seizoen iets. Maar ik vind het geen probleem om jouw producten (morgen) even te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 21:01 



 
Profiel   

Mocht er iemand nog interesse hebben in ong. Een halve zak Eggersman Aminoral hoor ik het graag mijn paard vind het echt niet lekker ook niet als ik het verstop in de slobber.

Dus ik ben op zoek naar iets nieuws voor de bovenlijn die valt wat terug iemand tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 21:10 



 
Profiel   

Sta je open voor sojaschroot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 21:15 



 
Profiel   

Mizora schreef
Sta je open voor sojaschroot?



Ik sta in principe overal voor open maar de eggersman aminoral bestaat toch voor een groot deel uit sojaschroot.

Zit ook maar hippalgo bodybuilder te kijken.
Hij is voor de rest niet dun maar merk met zijn bijna 19 jaar toch dat zijn bovenlijn een klein beetje terug loopt ook al staat hij nog vol in training op Grand-Prix niveau.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 21:21 



 
Profiel   

Sojaschroot heeft bij mijn paard een giga verschil gemaakt. Die van mij vindt de soja lekkerder dan zijn muesli :+ En dat is echt een moeilijke eter.

Zou het ook voor je portemonnee zeker aanraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 21:27 



 
Profiel   

Een vitaminekorrel smaakt niet zo lekker. Meestal is sojaschroot voldoende om te maskeren, maar mogelijk bij hem niet.

Een ander alternatief is luzernebrok, bijvoorbeeld Metazoa HP23 of Arie Blok Luzernebrok. 0.5kg is waarschijnlijk voldoende om het uit te proberen. Dit zijn de eiwitrijkere luzerne's. Hartog luzernemix zit maar op 12% ruw eiwit, terwijl HP23 op 21.4% eiwit zit (= 23% op droge stof basis, hence de High Protein 23).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 21:39 



 
Profiel   

Mizora schreef
Een vitaminekorrel smaakt niet zo lekker. Meestal is sojaschroot voldoende om te maskeren, maar mogelijk bij hem niet.

Een ander alternatief is luzernebrok, bijvoorbeeld Metazoa HP23 of Arie Blok Luzernebrok. 0.5kg is waarschijnlijk voldoende om het uit te proberen. Dit zijn de eiwitrijkere luzerne's. Hartog luzernemix zit maar op 12% ruw eiwit, terwijl HP23 op 21.4% eiwit zit (= 23% op droge stof basis, hence de High Protein 23).


Hij is een eersteklas zeikerd met eten, als meneer geen zin heeft in zn brok kan hij er de hele dag over doen hij heeft trouwens geen maagzweren maar eet wanneer het hem uitkomt.

Luzerne eet hij niet is te hard grasmix wel maar word hij erg buikig van als ik hem teveel geef.

Ga me eens inlezen over de hippalgo body builder is dat misschien een idee het is echt puur de bovenlijn het is niet veel ingevallen maar echt net en wil hem zo lang mogelijk mooie bespierd houden :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-21 21:44 



 
Profiel   

Thanks!
Ik ben benieuwd naar https://www.agrobs.de/en/alpengruen-muesli-p3356/ dat geeft mijn stalgenootje
en https://www.agrobs.de/en/myo-protein-flakes-p3379/ dat heb ik een deel van zijn bietenpulp mee vervangen en hij eet het wel weer beter, maar weet dus alleen niet of het qua energie vergelijkbaar is.


Ik ben nu eigenlijk ook alvast op zoek naar iets wat ik kan geven helemaal of bijna helemaal in plaats van bietenpulp, iets wat sneller te eten is maar dus vergelijkbaar in energie (en laag suiker/zetmeel etc). Nu geef ik zijn bak met bietenpulp en ga ik naar huis :wave: Hij doet er enorm lang over, maar het is ook een flinke portie dat geweekte bietenpulp. Dat kan ik nu doen omdat hij de baas is over zijn maatje en hij dus (zo lang hij trek heeft) blijft eten en de ander mag niet. Echter komt er binnenkort een nieuw paardje bij, en ik verwacht dat die straks boven de 2 huidige paarden gaat staan. Maar een bak voer laten staan is dan dus niet meer te doen, want dan eet de nieuwe het gewoon op :roll: Ik dacht misschien een muesli of brok dat eet hij sneller. Ik kan er wel even op wachten, maar ik kan niet elke dag een uur wachten tot hij zijn eten op heeft.
Iemand ideeen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 00:20 



 
Profiel   

Hier fijne resultaten behaald met Cavalor Vitamino, ook heel hoog in eiwit (relatief laag in suiker). Daar is mijn paard echt voller mee geworden na heel lang ziek te zijn geweest. Overigens wel in combinatie met onbeperkt hooi en wat bietenpulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 07:23 



 
Profiel   

Bedankt! Ik kan daar alleen geen energiewaarde voor terugvinden? Voor de eiwitten heb ik in principe sojaschroot dus dat is dan iets minder belangrijk.

Mizora, als je het niet erg vind zou ik marstall Vito ook graag willen weten (ewpa), naast die andere 2 die ik al gepost had. Lijkt me ook misschien wel wat.
https://www.marstallpaardenkracht.nl/pr ... ll-vito/11

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 13:09 



 
Profiel   

Ik heb door het lezen van dit topic nu ook een zak sojaschroot gehaald. Moet ik dit ook opbouwen qua hoeveelheid voeren? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 21:12 



 
Profiel   

dat zou ik wel doen. Ik begon met een plastic bekertje per dag en heb hat per drie dagen met een bekertje opgevoerd tot een volle voerschep

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 21:26 



 
Profiel   

Hebben jullie het idee dat de paarden heter worden van soja? En waar halen jullie het? Is er ergens te vinden wat de gehalte zijnm

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:14 



 
Profiel   

YvonneV schreef
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/


Is inmiddels wel verhoogd naar 16.50.

Ons paard wordt er niet heter van onze E-pony wel

de gehalten https://www.forfarmers.be/rundvee/melkv ... t-447.aspx

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:25 



 
Profiel   

YvonneV schreef
YvonneV schreef
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/


Is inmiddels wel verhoogd naar 16.50.

Ons paard wordt er niet heter van onze E-pony wel

de gehalten https://www.forfarmers.be/rundvee/melkv ... t-447.aspx


Weet iemand hoe je dit ongekend naar %? Dat ik het naast de subli atleet kan zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 11:40 



 
Profiel   

1 gram per kilo is dus 1 gram op de 1000 gram. Dus in percentage is dat: (1gr. * 100) / 1000 = 0,1%

dat is dus de komma 1 plaats naar links schuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 14:19 



 
Profiel   

Dankjewel, waar halen jullie de sojaschroot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 15:11 



 
Profiel   

YvonneV schreef
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 15:34 



 
Profiel   

Ik heb mijn sojaschroot van Mijten, dus een verdeler die Mijten verkoopt kan daar wel aanraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 16:13 



 
Profiel   

https://www.bol.com/nl/p/sojaschroot-hi ... e_shopping

bol.com verkoopt het ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 16:30 



 
Profiel   

Ik koop het hier; https://www.grevers-winkel.nl/product/98/sojaschroot-hipro-47-3.8-%28gmo%29-20kg/

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 18:41 



 
Profiel   

Ik bestel ook bij grevers.
Ik zag die andere idd ook, dat die goedkoper is. Maar daar staat wel 44/7 bij, en die van grevers is 47/3.8(hipro)?
Ik had dit stukje tekst gevonden.
Hoe hoger het aandeel hullen, hoe hoger het aandeel ruwe celstof en hoe lager het gehalte aan eiwit en energie. De soorten met geen of weinig toegevoegde hullen worden vaak hipro genoemd. Hipro staat voor high protein wat hoog eiwitgehalte betekent. De soorten met een hoger aandeel hullen worden lopro (low protein) of 44/7 genoemd. De getallen 44/7 slaan op het aandeel eiwit en het aandeel ruwe celstof.

Dus de 44/7 bevat dan minder eiwitten? Maar in hoeverre dat echt verschil uit maakt weet ik dus niet. Het is wel goedkoper haha. Maar misschien daarom ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 19:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 196 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen