[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:27


beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:25

Ik heb voor mijn paard dat op boxrust staat een paar dagen terug Voermeesters Rust en Herstel gehaald. Hoog in eiwitten (bijna 20%), laag in suiker (6%) en zetmeel (7%). Of naja, laag, zeker laag voor de gemiddelde brok. Merriebrok is bijv al regelmatig zo’n 35% aan suiker en zetmeel met ook nog eens een lager eiwitpercentage.

Zit heel weinig energie in, dus ik dacht, wellicht is dat ook wat voor mensen hier die eiwitten willen bijvoeren en geen stuiterbal willen krijgen. Het is ook nog eens hoog in vitamines dus je hoeft niet belachelijk veel te voeren om aan de dagelijkse hoeveelheid vit en min te komen. Ben heel benieuwd hoe mijn paard het erop gaat doen… heb er geen aandelen in overigens, gewoon om aan te geven wat ik gevonden heb.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:44

Wou hier even laten zien wat de Sojaschroot en Fibrebeet voor mijn grote ruin doen :)


Afbeelding

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:59

ellepel schreef:
nou wat raar, ze kunnen het toch voor je bestellen.
ik weet niet of de welkoop in Vries te ver is voor je,maar misschien kun je die bellen en dat je daar een voorraad vandaan haalt?
https://www.welkoop.nl/winkels/vries?gc ... gTEALw_wcB

oh wacht en misschien dat leon wel voorraad heeft,die bezorgd ook wel grotere partijen.
https://www.stevens-strooisels.nl/
je kunt hem het beste even bellen,dan reageerd hij sneller.

Het is niet te bestellen Pavo heeft het niet meer. Dus wanneer je leverancier nog ene voorraaad heeft zal die het ergens anders weghalen tot het op is. Sommige welkoops hadden nog een enorme voorraad. Maar als die op is is het klaar.

Hier in coevorden is het op, Emmen en Zweeloo hebben nog wel 8 stuks. Zweeloo te doen voor degene die er om vroeg?

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:36

Ik zie dus nu dat ik op de site van wegkoop de voorraad per winkel kan zien. Heb nu iets redelijk in de buurt gereserveerd. Bedankt!

Ik had eerst bij pets place besteld maar dat lukte ook niet meer.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:31

beegee schreef:
Ik heb voor mijn paard dat op boxrust staat een paar dagen terug Voermeesters Rust en Herstel gehaald. Hoog in eiwitten (bijna 20%), laag in suiker (6%) en zetmeel (7%). Of naja, laag, zeker laag voor de gemiddelde brok. Merriebrok is bijv al regelmatig zo’n 35% aan suiker en zetmeel met ook nog eens een lager eiwitpercentage.

Zit heel weinig energie in, dus ik dacht, wellicht is dat ook wat voor mensen hier die eiwitten willen bijvoeren en geen stuiterbal willen krijgen. Het is ook nog eens hoog in vitamines dus je hoeft niet belachelijk veel te voeren om aan de dagelijkse hoeveelheid vit en min te komen. Ben heel benieuwd hoe mijn paard het erop gaat doen… heb er geen aandelen in overigens, gewoon om aan te geven wat ik gevonden heb.


Top, ga ik ook eens naar kijken!

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:08

Het is gelukt met de fibrebeet. Ze hadden toch weer wat binnengekregen. _/-\o_

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:26

fijn!
mocht het nou wel opraken en je wil zoiets blijven voeren dan is de combi bietenpulp met luzernebrok denk ik een beetje hetzelfde?
hier staan ze gelukkig weer op het gras, ik ben net gestopt met alle slobber.
mijn merrie wil dat ook niet eens meer eten nu.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:12

Ik hoop ook dat ik niet te lang door hoef te voeren. Maar ligt ook echt aan het weer, en hoeveel gras we daardoor hebben. De zogende merrie word echt leeggetrokken door haar veulen. Die heeft het het hardste nodig. En nog een 3 jarige die en in de groei is en licht aan het werk is. Wil haar in model hebben voor de merrie keuring. Maar over haar was ik vanmorgen zeer positief toen ik haar op het land zag staan. Die trekt al heel goed bij.
De 5 jarige ruin is altijd moeilijk op gewicht te houden. Maar hij ziet er goed uit op dit moment, maar wel ook met ondersteuning van speedibeet.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:42

Ik geef rijstzemelen ipv fibrebeet (paard wordt nogal heet van luzerne).
Rijstzemelen is ook het hoofdbestanddeel van mijten bodybuilder.
Ik geef een volle schep per dag en je ziet hem echt bijtrekken.
Bietenpulp krijgen mijn paarden standaard.
Dus als je de fibrebeet niet meer kan krijgen zijn rijstzemelen ook een goed alternatief, eventueel samen met bietenpulp.
Mijn paard vind het ook super lekker, die vist de korreltjes er echt uit.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 14:57

Oké, bedankt voor de tip! Is dat gewoon bij de welkoop ook te koop?

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:29

gewoonmarie schreef:
Oké, bedankt voor de tip! Is dat gewoon bij de welkoop ook te koop?

Op het eerste zicht precies niet.

https://www.de-dreve.be/paardenvoeders/ ... elen-25kg/

Een link met wat info.
Ik vermoed dat de winkels die lannoo verkopen het wel kunnen bestellen of op stock hebben.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 00:00

Goedenavond, ik zou graag wat advies willen voor mijn nieuwe paard. Ik heb hem nu 2 weken, toen ik hem kreeg was hij erg dun/mager, bij de keuring werd hij gewogen op 416kg met stokmaat 1.59m. Alle ribben en botten waren veel te goed zichtbaar. Hij krijgt zo goed als onbeperkt hooi en ik voer hem Agrobs Mayo protein flakes bij maar dat eet hij niet echt best op. Ik ben daarom nu maar begonnen met Vitalbix Luzerne maar dan maak ik me altijd wat zorgen over die scheve verhouding calcium fosfor. Ik ga ook eens kijken naar het voer van overmeester die hierboven wordt genoemd. Ik wilde fibrebeet gaan voeren maar ik lees dat die lastig leverbaar is, plus dat ik bang ben dat hij het net als de agrobs niet goed op eet. Nu al verwend haha. Hij is overigens al wat aangekomen dus we gaan de goede kant op. Het gaat niet snel genoeg naar mijn zin maar ik wil hem ook niet overvoeren.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:36

xSCWx schreef:
Goedenavond, ik zou graag wat advies willen voor mijn nieuwe paard. Ik heb hem nu 2 weken, toen ik hem kreeg was hij erg dun/mager, bij de keuring werd hij gewogen op 416kg met stokmaat 1.59m. Alle ribben en botten waren veel te goed zichtbaar. Hij krijgt zo goed als onbeperkt hooi en ik voer hem Agrobs Mayo protein flakes bij maar dat eet hij niet echt best op. Ik ben daarom nu maar begonnen met Vitalbix Luzerne maar dan maak ik me altijd wat zorgen over die scheve verhouding calcium fosfor. Ik ga ook eens kijken naar het voer van overmeester die hierboven wordt genoemd. Ik wilde fibrebeet gaan voeren maar ik lees dat die lastig leverbaar is, plus dat ik bang ben dat hij het net als de agrobs niet goed op eet. Nu al verwend haha. Hij is overigens al wat aangekomen dus we gaan de goede kant op. Het gaat niet snel genoeg naar mijn zin maar ik wil hem ook niet overvoeren.


Bij de vitalbix luzerne zit toch lijnzaadolie bij om die scheve calcium fosfor verhouding recht te trekken? Volgens mij hoef je daar niets meer aan toe te voegen hoor.
Verder maak ik zelf een “papje” van bietenpulp, zemelen en luzerne.
Olie toevoegen is ook een goede dikmaker of rijstzemelen.

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:21

YvonneV schreef:
[ [url=m/UbnKcv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/T40CMK.jpg]Afbeelding[/url] ]15 april

[ [url=m/gm9NSR.jpg]Afbeelding[/url] ]vandaag

dit dankzij 600 gram sojaschroot 2 kg basisbrok en 1schep bietenpulp per dag


Als je mijn berichten terugleest (rechts bovenin dit bericht op geplaatst klikken) kan je de foto"s zien, hoe ik het opgebouwd heb en waar het verkrijgbaar is.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:05

Fibrebeet is moeilijk leverbaar. Maar wel te krijgen, net even allerter op zijn wanneer er geleverd word. Ik maak het lekker met slobber voor de ene 2 en/of met hooi nuggets (ben de precieze naam even vergeten) van pavo voor het andere paard.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:03

Iemand toevallig een tip als vervanger van Fibrebeet…. Heb net nog een zak kunnen vinden 22,- voor 15 kilo! Dat vind ik wel heeeel duur worden, ik voer namelijk 3 kilo per dag (droog gewogen)

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:10

SharonIndezz schreef:
Iemand toevallig een tip als vervanger van Fibrebeet…. Heb net nog een zak kunnen vinden 22,- voor 15 kilo! Dat vind ik wel heeeel duur worden, ik voer namelijk 3 kilo per dag (droog gewogen)


Ik zou dan voor pulp, luzerne en sojaschroot gaan met wat lijnzaadolie

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:52

volgens mij gaf ze al sojaschroot.
ik zou inderdaad ook kijken of mengen van pulp en luzernebrok genoeg is.
eventueel als paard het lust grasbrok er bij door mengen.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:55

Sojaschroot en lijnzaadolie krijgt ie idd al, ik ga eens kijken. Voor grasbrokjes erbij, had via Pb ook al een aantal tips ontvangen, dankjulliewel !

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:06

suwis schreef:
SharonIndezz schreef:
Iemand toevallig een tip als vervanger van Fibrebeet…. Heb net nog een zak kunnen vinden 22,- voor 15 kilo! Dat vind ik wel heeeel duur worden, ik voer namelijk 3 kilo per dag (droog gewogen)


Ik zou dan voor pulp, luzerne en sojaschroot gaan met wat lijnzaadolie


Dit voer ik inderdaad ook.. werkt super en is heel betaalbaar!

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:16

Mijn 18 jarige hengst is moeilijk op gewicht te houden. En ik ben benieuwd wat jullie bij zouden voeren om hem op gewicht te krijgen.

Helaas sta ik op een pensionstal en ik heb dus niet overal zeggenschap over. Overstappen naar een andere stal is niet mogelijk omdat een hengst niet overal welkom is of nauwelijks buiten komt.

Zijn bloed is door de dierenarts onderzocht en daar is niets uit gekomen. Ook wormen zijn uitgesloten. Alle andere paarden op stal zijn wel goed op gewicht, hij is de enige magere.

Momenteel loopt hij minimaal 10 uur per dag op de wei. Door de droogte staat daar alleen niet veel in.
Daarnaast krijgt hij:
- 2x 1 kilo havens merrie brok
- 1x schep geweekte bietenpulp. (Dit is niet veel maar dit doet de staleigenaar standaard)
- 2x hooi van eigen (bemest) land
- glucosamine

Qua arbeid staat het momenteel op een laag pitje omdat ik zelf net een kleine heb. Hij loopt 3 a 4 keer per week max 45 min maar meestal 30 minuutjes.

Ik ga vragen om meer hooi maar wat zou ik nog meer kunnen doen? Ik zat zelf te denken aan seniores priores met sojaschroot? En hoeveel zou ik dan voeren?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:20

Als je paard te weinig hooi krijgt kan je er verder instoppen wat je wil maar dan blijft je probleem te weinig hooi...

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:18

Bismarck schreef:
Mijn 18 jarige hengst is moeilijk op gewicht te houden. En ik ben benieuwd wat jullie bij zouden voeren om hem op gewicht te krijgen.

Helaas sta ik op een pensionstal en ik heb dus niet overal zeggenschap over. Overstappen naar een andere stal is niet mogelijk omdat een hengst niet overal welkom is of nauwelijks buiten komt.

Zijn bloed is door de dierenarts onderzocht en daar is niets uit gekomen. Ook wormen zijn uitgesloten. Alle andere paarden op stal zijn wel goed op gewicht, hij is de enige magere.

Momenteel loopt hij minimaal 10 uur per dag op de wei. Door de droogte staat daar alleen niet veel in.
Daarnaast krijgt hij:
- 2x 1 kilo havens merrie brok
- 1x schep geweekte bietenpulp. (Dit is niet veel maar dit doet de staleigenaar standaard)
- 2x hooi van eigen (bemest) land
- glucosamine

Qua arbeid staat het momenteel op een laag pitje omdat ik zelf net een kleine heb. Hij loopt 3 a 4 keer per week max 45 min maar meestal 30 minuutjes.

Ik ga vragen om meer hooi maar wat zou ik nog meer kunnen doen? Ik zat zelf te denken aan seniores priores met sojaschroot? En hoeveel zou ik dan voeren?


Ik zou beginnen met gewoon elke dag een emmer seniores priores te voeren als je er zelf bent. Denk dat dat al een hoop kan schelen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:04

Ik zou dan zelf iedere dag twee kilo drooggewogen seniore gaan geven (is meer dan twee volle scheppen). Soja zou je kunnen beginnen met 50 gram en dan ophogen. Ik zou er ook een scheutje lijnzaadolie bij doen. Dan ben je compleet. Je zou bijv kunnen beginnen met 5 a 10 ml.