Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 198 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

nou ik zeg dat omdat mijn ruin bijna twee weken novacam kreeg, en die stond op een gegeven moment veel te gapen en kreeg er wat buikpijn van.
in de bijsluiter staat ook wel dat het kan.
maar kijk eens als je die slobber wat vervangt,kan best zijn dat dat net genoeg helpt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 10:28 



 
Profiel   

Hoi, ik ben me een beetje aan het oriënteren op ander voer. Ben op zoek naar een krachtvoer waarmee je een paard goed op gewicht kunt houden maar waar deze niet heet van wordt. Paard heeft al genoeg energie van zichzelf in het werk. Alle ruwvoervervangers en geweekt spul zijn we al mee bekend. Maar bestaat er ook zoiets in bijv brok-vorm? Na een tijdje gaat geweekte prut er niet (goed) meer in. Het paard kan niet goed tegen teveel eiwitten. Wat voeren jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:19 



 
Profiel   

ja je hebt van Masters een slobberbrok.

https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... rbrok.aspx

en verder kun je alle voer wel weken?

ik vind subli omnia ook wel mooi om te weken.
https://subli.nl/omnia/

en je zegt dat je paard niet tegen eiwit kan, is dat onderzocht?
eiwit zijn ze eigenlijk wel nodig als bouwstof voor het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:25 



 
Profiel   

Nouja ik wil juist geen geweekt voer. Dus iets in een brok dat wellicht hetzelfde kan helpen als die ruwvoervervangers.

Ja is onderzocht. Boven een bepaald percentage eiwitten/VREpkrijgt mijn paard een extreme reactie en staat dan onder de bulten. Kan niet anders dan van de eiwitten komen. Ik kan er dus geen merriebrok of sojaschroot in gooien. Heb meerdere malen een bloedje laten trekken en dat was allemaal in orde. Dus geen achterstanden en qua bespiering zit het goed. Ik voer ook niet eiwit-vrij om het zo te zeggen, maar het mag gewoon niet té worden. Het is meer dat hij snel kan invallen in de winter. Dat wil ik voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:28 



 
Profiel   

oh sorry,verkeerd begrepen.
ik dacht omdat je vroeg of er zoiets in brokvorm was je dan ook slobber wilde.

ik heb verder dan geen idee wat je kunt geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:41 



 
Profiel   

pavo fibre nuggets misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 13:05 



 
Profiel   

Pavo fibre nuggets moeten ook geweekt worden.

@beegee ik denk dat je het toch meer moet zoeken in ruwvoer ipv in krachtvoer. Alle ruwvoer in brokvorm (grasbrok, bietenpulp, enz) moet, voor zover ik weet, geweekt worden. Maar misschien kan je gehakseld ruwvoer of samengeperste ruwvoerblokken overwegen?

Zelf geef ik Opti-form (gehakseld) en Green Bites (samengeperste blokken)? Beide kunnen droog gevoerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 16:09 



 
Profiel   

optiform vind ik ook erg goed :j
mijn merrie staat net sinds een paar dagen proppen t maken van hooi en krijgt nu seniores priores met wat optiform er doorheen.
dat gaat goed,moet maar even zo tot de tandarts geweest is( er is nog gras wat ze kan eten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 19:14 



 
Profiel   

Heeft er nog iemand een tip voor een paard wat niet direct te dun is, maar wel meer bij mag komen in bespiering?

Paard krijgt op dit moment één emmer Florian Basic Growth bij per dag (naast het normale rantsoen). Knapt hier goed van op, maar ik vind het een gedoe qua voeren en zou liever iets van een meusli of een slobber die niet te lang moet weken geven.

Ik zoek dus eigenlijk een betaalbare en makkelijke vervanger voor de emmer Basic Growth. Het liefst verkrijgbaar bij Welkoop of Epplejeck. Iemand Dé tip?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 23:11 



 
Profiel   

wat vind je er precies een gedoe aan?
bij de welkoop hebben ze ook wel luzerne of producten van Hartog?
als het echt alleen om bspiering gaat kun je kijken naar subli atleet.
https://subli.nl/atleet/
al is die niet heel goedkoop,maar je doet er wel lang mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 07:45 



 
Profiel   

ellepel schreef
wat vind je er precies een gedoe aan?
bij de welkoop hebben ze ook wel luzerne of producten van Hartog?
als het echt alleen om bspiering gaat kun je kijken naar subli atleet.
https://subli.nl/atleet/
al is die niet heel goedkoop,maar je doet er wel lang mee



Ik wil liever een meusli of slobber voeren in plaats van Luzerne oid. Dat kan ik gewoon in m'n kast bewaren. Vandaar dat ik me afvroeg of er een goed alternatief is van de Basic Growth.

Als die er niet is ga ik daar gewoon mee door, maar wil de opties even bekijken. Heb al wat gekeken via Voer Vergelijk (en dan let ik vooral op het vet en eiwitten die erin zitten), maar ben nog niet iets tegen gekomen wat soortgelijk is.

Edit: en ik wil ook niet iets voeren waar mega veel energie in zit. Paard is heel braaf en rustig hoor, maar wil er geen gekkenhuis van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 08:10 



 
Profiel   

mavantos schreef
ellepel schreef
wat vind je er precies een gedoe aan?
bij de welkoop hebben ze ook wel luzerne of producten van Hartog?
als het echt alleen om bspiering gaat kun je kijken naar subli atleet.
https://subli.nl/atleet/
al is die niet heel goedkoop,maar je doet er wel lang mee



Ik wil liever een meusli of slobber voeren in plaats van Luzerne oid. Dat kan ik gewoon in m'n kast bewaren. Vandaar dat ik me afvroeg of er een goed alternatief is van de Basic Growth.

Als die er niet is ga ik daar gewoon mee door, maar wil de opties even bekijken. Heb al wat gekeken via Voer Vergelijk (en dan let ik vooral op het vet en eiwitten die erin zitten), maar ben nog niet iets tegen gekomen wat soortgelijk is.

Edit: en ik wil ook niet iets voeren waar mega veel energie in zit. Paard is heel braaf en rustig hoor, maar wil er geen gekkenhuis van maken.


Luzerne brok van hartog? Dat zijn gewoon biks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 08:12 



 
Profiel   

Eilandje schreef
Pavo fibre nuggets moeten ook geweekt worden.

@beegee ik denk dat je het toch meer moet zoeken in ruwvoer ipv in krachtvoer. Alle ruwvoer in brokvorm (grasbrok, bietenpulp, enz) moet, voor zover ik weet, geweekt worden. Maar misschien kan je gehakseld ruwvoer of samengeperste ruwvoerblokken overwegen?

Zelf geef ik Opti-form (gehakseld) en Green Bites (samengeperste blokken)? Beide kunnen droog gevoerd worden.



Pavo fibre Nuggets neemt even veel water op dan basisbrok dus weken kan maar hoeft niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 08:15 



 
Profiel   

carika schreef
Eilandje schreef
Pavo fibre nuggets moeten ook geweekt worden.

@beegee ik denk dat je het toch meer moet zoeken in ruwvoer ipv in krachtvoer. Alle ruwvoer in brokvorm (grasbrok, bietenpulp, enz) moet, voor zover ik weet, geweekt worden. Maar misschien kan je gehakseld ruwvoer of samengeperste ruwvoerblokken overwegen?

Zelf geef ik Opti-form (gehakseld) en Green Bites (samengeperste blokken)? Beide kunnen droog gevoerd worden.



Pavo fibre Nuggets neemt even veel water op dan basisbrok dus weken kan maar hoeft niet.


Weken vind ik niet erg, als het maar geen uren zijn. Dan doe ik het klaar zetten als ik aan kom op stal en geef ik het als ik klaar ben (meestal 2 tot 3 uur later).

Fiber Nuggets vindt paardlief helaas niet lekker :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 08:23 



 
Profiel   

mavantos schreef
Heeft er nog iemand een tip voor een paard wat niet direct te dun is, maar wel meer bij mag komen in bespiering?

Paard krijgt op dit moment één emmer Florian Basic Growth bij per dag (naast het normale rantsoen). Knapt hier goed van op, maar ik vind het een gedoe qua voeren en zou liever iets van een meusli of een slobber die niet te lang moet weken geven.

Ik zoek dus eigenlijk een betaalbare en makkelijke vervanger voor de emmer Basic Growth. Het liefst verkrijgbaar bij Welkoop of Epplejeck. Iemand Dé tip?


sojaschroot/meel

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 08:32 



 
Profiel   

Cavelor Vitamino, niet torenhoog in energie maar een fijne vitamine brok op basis van sojo (dus eiwit) voor bespiering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 09:10 



 
Profiel   

YvonneV schreef
mavantos schreef
Heeft er nog iemand een tip voor een paard wat niet direct te dun is, maar wel meer bij mag komen in bespiering?

Paard krijgt op dit moment één emmer Florian Basic Growth bij per dag (naast het normale rantsoen). Knapt hier goed van op, maar ik vind het een gedoe qua voeren en zou liever iets van een meusli of een slobber die niet te lang moet weken geven.

Ik zoek dus eigenlijk een betaalbare en makkelijke vervanger voor de emmer Basic Growth. Het liefst verkrijgbaar bij Welkoop of Epplejeck. Iemand Dé tip?


sojaschroot/meel


Hier heb ik inderdaad vaker van gehoord, maar nooit in de winkel gezien. Hoe moet je dit voeren? En kan je dit veilig voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 20:18 



 
Profiel   

Als je rechtsonder in dit topic de zoekfuntie gebruikt kan je heel veel vinden over sojaschroot

YvonneV schreef
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/


Is inmiddels 16.50/25kg

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 21:12 



 
Profiel   

Hoihoi,

Ik heb een beetje het topic doorgelezen, maar vroeg me af of iemand misschien tips of opmerkingen heeft.

De situatie is als volgt, ik heb een grote 6 jarige ruin, welke moeite heeft op gewicht te komen/blijven… voor mijn idee groeit hij zelfs nog…

Zijn schema is als volgt : Ochtend schep brok, en hooi, dan naar de wei, savonds op stal, met een hele ruif vol met hooi, en hij staat op stro dus kan knabbelen.. dan in de avond nog een schep brok.

Zijn beweging ziet er als volgt uit: 4 x per week half uur rijden, 1 dag longeren, en 2 dagen vrij..

Ik voer hem zelf als ik er ben, een schep paardenmeel(van de molen) met lijnzaad, 2 schepjes zeewier ( op aanraden van da, ivm zand likken) en daarbij sinds gisteren nog 300 gram bodybuilder van mijten…

Zijn wij zo goed bezig? Of is er iemand die iets ziet wat anders kan? Alvast bedankt voor advies

Sharon

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 15:26 



 
Profiel   

SharonIndezz schreef
Hoihoi,

Ik heb een beetje het topic doorgelezen, maar vroeg me af of iemand misschien tips of opmerkingen heeft.

De situatie is als volgt, ik heb een grote 6 jarige ruin, welke moeite heeft op gewicht te komen/blijven… voor mijn idee groeit hij zelfs nog…

Zijn schema is als volgt : Ochtend schep brok, en hooi, dan naar de wei, savonds op stal, met een hele ruif vol met hooi, en hij staat op stro dus kan knabbelen.. dan in de avond nog een schep brok.

Zijn beweging ziet er als volgt uit: 4 x per week half uur rijden, 1 dag longeren, en 2 dagen vrij..

Ik voer hem zelf als ik er ben, een schep paardenmeel(van de molen) met lijnzaad, 2 schepjes zeewier ( op aanraden van da, ivm zand likken) en daarbij sinds gisteren nog 300 gram bodybuilder van mijten…

Zijn wij zo goed bezig? Of is er iemand die iets ziet wat anders kan? Alvast bedankt voor advies

Sharon


In jouw geval zou ik denk ik advies vragen van een voedingsconsulent die het allemaal op een rijtje zet en berekent. Gevoelsmatig zou ik denken dat het genoeg moet zijn, maar ga je het allemaal meten en wegen kan het zomaar anders uit pakken.

Misschien interessant voor andere met moeilijke eters hier. Mijn paard is inmiddels al ruime tijd niet meer te dun en heeft zelfs de hele zomer op alleen een balancer gestaan. Nu het kouder wordt wil ik hem toch weer wat extra energie gaan bijvoeren op de dagen dat we trainen. Hij heeft nu 2x pavo ease en excell op en vindt het helemaal fantastisch. Zit hoog in energie en op geloof ik 14% s+z. Dus hopelijk is alleen dit genoeg voor ons dit jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 15:53 



 
Profiel   

Voor paarden die te dun zijn adviseer ik Gistbrok van Horse Food The Best te proberen. Er zit veel zetmeel in waardoor ze dikker worden en weinig suiker waardoor ze niet feller worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 20:11 



 
Profiel   

Zetmeel is koolhydraat (net als suiker)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 20:14 



 
Profiel   

Inderdaad, zetmeel wordt op soortgelijke manier verwerkt als suiker dus dat gaat niet op. Een brok met 45% suiker en zetmeel zou ik dan ook niet aanraden. Paarden kunnen zetmeel niet efficient verteren, dus dat is geen gezonde manier om ze dik te maken. Dat doe je beter met ruwvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 07:52 



 
Profiel   

SharonIndezz schreef
Hoihoi,

Ik heb een beetje het topic doorgelezen, maar vroeg me af of iemand misschien tips of opmerkingen heeft.

De situatie is als volgt, ik heb een grote 6 jarige ruin, welke moeite heeft op gewicht te komen/blijven… voor mijn idee groeit hij zelfs nog…

Zijn schema is als volgt : Ochtend schep brok, en hooi, dan naar de wei, savonds op stal, met een hele ruif vol met hooi, en hij staat op stro dus kan knabbelen.. dan in de avond nog een schep brok.

Zijn beweging ziet er als volgt uit: 4 x per week half uur rijden, 1 dag longeren, en 2 dagen vrij..

Ik voer hem zelf als ik er ben, een schep paardenmeel(van de molen) met lijnzaad, 2 schepjes zeewier ( op aanraden van da, ivm zand likken) en daarbij sinds gisteren nog 300 gram bodybuilder van mijten…

Zijn wij zo goed bezig? Of is er iemand die iets ziet wat anders kan? Alvast bedankt voor advies

Sharon


heb je wat meer info over dat paardenmeel?
wat zit daar in?
wacht ook even af of je met de bodybuilder verschil ziet,kan wel even duren,maar is mooi spul.
en wat voor brok word er gevoerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 18:45 



 
Profiel   

YvonneV schreef
Als je rechtsonder in dit topic de zoekfuntie gebruikt kan je heel veel vinden over sojaschroot

YvonneV schreef
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/


Is inmiddels 16.50/25kg


Ik heb hen gemaild en zij adviseren Action Condition & Muscle aan ipv soja. Is alleen 51% zetmeel en 4% suiker...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 20:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 198 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen