Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 199 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

ellepel schreef
SharonIndezz schreef
Hoihoi,

Ik heb een beetje het topic doorgelezen, maar vroeg me af of iemand misschien tips of opmerkingen heeft.

De situatie is als volgt, ik heb een grote 6 jarige ruin, welke moeite heeft op gewicht te komen/blijven… voor mijn idee groeit hij zelfs nog…

Zijn schema is als volgt : Ochtend schep brok, en hooi, dan naar de wei, savonds op stal, met een hele ruif vol met hooi, en hij staat op stro dus kan knabbelen.. dan in de avond nog een schep brok.

Zijn beweging ziet er als volgt uit: 4 x per week half uur rijden, 1 dag longeren, en 2 dagen vrij..

Ik voer hem zelf als ik er ben, een schep paardenmeel(van de molen) met lijnzaad, 2 schepjes zeewier ( op aanraden van da, ivm zand likken) en daarbij sinds gisteren nog 300 gram bodybuilder van mijten…

Zijn wij zo goed bezig? Of is er iemand die iets ziet wat anders kan? Alvast bedankt voor advies

Sharon


heb je wat meer info over dat paardenmeel?
wat zit daar in?
wacht ook even af of je met de bodybuilder verschil ziet,kan wel even duren,maar is mooi spul.
en wat voor brok word er gevoerd?



De paardenmeel is van den Dungense molen
Onderstaand schrijven ze op hun site, ik heb zo snel geen foto of lege zak bij de hand van de samenstelling

[ img ]

Brokken weet ik niet, zijn van de stal… maar ik denk een basisbrok, zal er morgen eens naar vragen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 21:11 



 
Profiel   

SharonIndezz, persoonlijk zou ik niet kiezen voor dat paardenmeel. Ruwvoer ophogen lijkt me beter. Eventueel meer hooi, en anders bietenpulp (moet geweekt worden), grascobs (idem), gehakseld ruwvoer, of een product waar meerdere zaken bijeen in zitten zoals Equifyt Zupa (moet ook geweekt worden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 08:05 



 
Profiel   

Tnx voor je reactie! Mag ik vragen waarom jij de meel weg zou laten?

Sharon

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 10:57 



 
Profiel   

Omdat een paard gezond laten aankomen volgens mij met ruwvoer moet gebeuren en niet met granen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 11:10 



 
Profiel   

Volgens de website bestaat het ook voor 42% uit zetmeel. De darmen van paarden zijn niet gemaakt om dit soort producten te verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 11:24 



 
Profiel   

Tnx voor jullie reacties :) ruwvoer krijgt hij eigenlijk al onbeperkt, ga eens kijken naar de andere opties die gezegd zijn, dankjulliewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 11:33 



 
Profiel   

Ruwvoer in een brokje kan je altijd bijvoeren. Naast je onbeperkte hooi.

Dan bedoel ik
Pavo fibrenuggets
Bietenpulp brok
Lucerne brok
Senior priores

Of een mengsel daarvan



Moet allemaal geweekt gevoerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 12:28 



 
Profiel   

Vraagje: mijn paard heeft de neiging om in het weideseizoen, mn aan het eind, in te vallen. De oorzaak is niet zo moeilijk: ze haalt te weinig uit het gras.
Wat het lastig maakt is dat mijn paard de enigste in de groep is, die dit probleem heeft. De rest valt ook wel af, maar in hun geval kan het geen kwaad. Dus daarom kan er niet in de wei bijgevoerd worden. Toen de paarden nog 24/7 buiten stonden, probeerde ik haar een poosje tussen door op stal te zetten met hooi. Ze krijgt ease and excel van bailey's, ruim 1 kg. Vitamine brok en wortels. Toch merkte ik dat ze op het laatst weer haar spieren begon op te teren. Minimaal, maar toch. Toen begonnen om ze toch maar in de nacht op stal te zetten, dat helpt, maar heeft niet de voorkeur...
Mijn vraag dus: hoe doen jullie het, als de rest van de groep een andere voerbehoefte heeft? Apart zetten is geen optie, daar wordt ze onrustig van en eet ze nog niet. Ze eet ook nogeens super traag. Geen problemen met haar tanden, maar dat is hoe ze eet en ws ook de reden dat ze sneller in valt dan de rest. Die vreten tot ze er bij neer vallen en die van mij stopt na een poosje, om daarna te ontdekken dat het gras op is (strookbegrazing).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:57 



 
Profiel   

mijn 28 jarige merrie haal ik er even uit om extra te voeren…kun je dat doen?
die krijgt dan een schep seniores priores,een halve schep grasbrok ( dat laat ik weken) en wat bodybuilder van mijten.
nu 1x per dag en ik moet even kijken hoe het gaat met het gras want dat is bijna op.
en anders meer keren per dag.
hier ook gemengde groep en helemaal apart zetten kan niet.

kun je zelf zoiets gaan voeren?
en anders een stalgenoot die op een ander tijdstip ook kan voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:34 



 
Profiel   

Hier precies zo'n paard. Op de poetsplaats wilde hij na een paar happen niet meer eten en wilde hij gewoon terug naar de rest. Ik heb op een gegeven moment in een hoek van de wei met prikpaaltjes een paddockje afgezet van zo'n 5x5 en dan zette ik hem daar een dagdeel op met zijn emmer voer. Dan ging hij eigenlijk altijd het op een gegeven moment toch maar eten omdat hij niet veel beters te doen had. Ik gaf toen 1 schep bietenpulp met 1 schep lucernebrok, wat het precies weegt weet ik niet zeker, maar ik geloof dat het van beide meer dan 1 kg was. Geweekt is dat dus echt een flink grote emmer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:07 



 
Profiel   

Wou ff het verschil hier delen na 8 dagen voeren met bodybuilder.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 17:12 



 
Profiel   

Mooi verschil! Paard ziet er goed uit hoor. Mocht inderdaad wel wat meer spier op, maar meer vet (calorieën) niet perse. Hopelijk zet het zo nog even door :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 19:22 



 
Profiel   

Tnx! Hij gaat er idd steeds beter uit zien, ben blij hoe die nu is (op bespiering na) maar daar werken we aan, het is nu de kunst om het op gewicht te houden,

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 19:39 



 
Profiel   

was de bodybuilder het enige wat je had veranderd?
mooi verschil! net even wat ronder :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 19:40 



 
Profiel   

Ja, idd alleen de bodybuilder erbij.. was er een beetje sceptisch over, maar na een weekje al zo’n verschil…ben er heel tevreden over

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 19:42 



 
Profiel   

ja harstikke mooi dat het zo goed gaat :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 19:51 



 
Profiel   

Ik ben sinds vandaag begonnen met fiberbeet alleen toen zei een stalgenoot dat mijn paard hier in klont van kan krijgen in zijn maag en daardoor koliek. Klopt dit? Want dit maakt me meteen aan het twijfelen of ik het wel of niet aan hem moet geven.

Iemand trouwens ook ervaring met fiberbeet met betrekking tot het gedrag van je paard? Worden ze er schrikachtig/rillerig ervan? Op de verpakking stond dat het inidegeval een paard niet heet maakt..

Sorry voor al deze vragen, maar het is mijn eerste paardje en ik wil het graag goed met hem doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 23:04 



 
Profiel   

Ik ben vandaag op aanraden van de EJ (eerst al een aantal keer advies gevraagd bij de Aveve maar ik kon niet tot een goede oplossing) begonnen met speedibeet (bietenpulp vlokken), maar mijn paard at het meteen met lange tanden en dat betekend vaak dat hij het na een aantal dagen helemaal niet meer wil.
Ik las op de site van Pavo dat fibrebeet eigenlijk beter bij hem past en ook nog eens beter zou smaken. Maar het probleem waar ik toen ook achter kwam is dat er helemaal geen verkooppunt in de buurt zit. Weten jullie wat gelijkwaardige alternatieven van andere merken zijn? Of waar je goed kan bestellen voor een niet al te gekke prijs (op Bol.com kost een zak het dubbele als ik in de winkel zou betalen)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 23:38 



 
Profiel   

Ik haal het gewoon bij de welkoop of epplejeck.

Je moet het weken, anders kunnen ze slokdarm verstopping krijgen. Maarja dat is met alles zo dat geweekt moet

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 23:40 



 
Profiel   

Fibrebeet wordt best heel veel verkocht volgens mij, iig hier in de buurt heeft iedere diervoerhandel het wel liggen en de Welkoop ook inderdaad :) Tijdje terug kon je het ook via Agradi bestellen maar volgens mij hebben zij het niet meer op voorraad. Of Petsplace zit ik nu te denken, die verzenden ook gratis vanaf een bepaald bedrag.

Je moet het weken maar met lauwwarm water is het binnen 20 minuutjes goed. Ik zet het zelf altijd onder het uitmesten of voor het rijden klaar, ideaal :) Mijn paard wordt er niet heet van en vindt het heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 23:49 



 
Profiel   

welshfan, jij hebt een aveve winkel in de buurt?
als ik op de site van aveve kijk hebben ze ook een product als de fiber cube zero.
dat is met grassen en luzerne.
of de all in soup.
die kun je ook prima in plaats van de speedibeet geven..

verder kun je wat goedkoper bestellen op de site van petsplace
https://petsplace.nl/paard/merken.html?brd=6206

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-21 08:19 



 
Profiel   

Heeft iemand tips voor mij?

Mijn paard mag wat aankomen in de bovenlijn en mag ook wel wat meer energie hebben. Het is een 9 jarige kwpn'er. We rijden nu M2.

Ik voer momenteel:
- 1,5 kg basisbrok
- 1,5 kg cavalor superforce

Verder krijgt hij zo goed als onbeperkt voordroog. Grofstengelig geel. Het is getest door de pensionstal waar ik sta en het is wel vrij arm hooi.

Ik denk dat ik sowieso de basisbrok wil weglaten en dan alleen nog de sportbrok wil geven. Hebben jullie verder nog tips qua voer/merk? :)


Laatst bijgewerkt door xLisaa op 05-12-21 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:35 



 
Profiel   

Je zou kunnen kijken naar een topping, zoals pavo topsport. Mag je een kilo van geven. Vet en eiwit zou ik kiezen, daar zijn wel heel veel keuzes in. Gemicroniseerd lijnzaad, soja eiwitten, rijst eiwitten, luzerne, olie, Subli omega 369, masters omega plus brok, etc etc.

Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken wat ze doet op die 1,5 kilo superforce met een kilo pavo topsport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:50 



 
Profiel   

Ga ik eens naar kijken dankje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:14 



 
Profiel   

En als je de zoekfunctie gebruikt met “zoek in dit topic” kun je heel veel teruglezen wanneer je zoekt op eiwit, vet en productnamen. Veel voorbeeld menu’s etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 199 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen