Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 174 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

Because horses don’t have a gallbladder, it’s a fairly common misunderstanding that horses therefore can’t digest fat. I think many people are under the impression that the gallbladder makes bile and that, because horses don’t have gallbladders, they don’t have bile and are unable digest fat. However, this isn’t the case. They do make bile, they just secrete it constantly into the small intestine instead of storing and concentrating it.

So, while the natural diet of grasses that horses would eat while grazing isn’t particularly high in fat, these plants do contain some fat and horses digest and absorb it well.

Because fat provides 2.25 times more calories per gram than an equal weight of carbohydrate it has become a very popular ingredient in high-calorie performance feeds. While nutritionists haven’t established upper limits on the amounts of all fats fed to horses, studies show that horses can tolerate 230 g of fat per kilogram of dry matter in the diet using corn or peanut oil without digestive function disruption. This is equivalent to feeding 1 cup of oil per kilogram of dry matter, which is a large amount of oil! While these high oil intakes were tolerated and no negative signs observed, most commercial feeds provide significantly less fat than this.

Rest assured that horses can digest the levels of fat included in commercial feeds and supplements despite the lack of a gallbladder. This said, keep in mind there is large individual variation between horses when it comes to acceptance of oil, and it’s possible to overdo it. You will know if you’re feeding more fat them your horse can handle by observing his manure. Too much fat in the diet will cause manure to take on an oily shine. Feeding a high-fat commercial feed tends to be a more balanced way of adding fat to the ration than using oils, but oils do easily contribute a lot of calories...
bron:
https://thehorse.com/139330/can-horses- ... llbladder/


ik denk dat het wel klopt zoals het in dat stuk staat.
maar mij is ook geadviseerd om niet teveel olie te geven.
maar er kwam nog het verhaal bij dat veel olie zo zou werken dat de darmpassage te snel zou gaan (dunne ontlasting)en het paard zo onvoldoende uit de voeding zou opnemen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 19:37 



 
Profiel   

Nog even over de sojaschroot. Ik voerde een aantal weken 100gram per dag en paardje kwam goed aan. Iets wat met mais-lijnzaad brok niet lukte. Onze veevoerhandel had een zak staan en keek me raar aan.. hij verkocht het normaal alleen aan koeienboeren. Zo’n handelaar moet je dus hebben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 19:02 



 
Profiel   

Even weer een schopje.

Weet iemand na hoeveel weken/maanden je verschil zou moeten zien als je je paard wilt laten aankomen en overgestapt met naar ander voer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 19:53 



 
Profiel   

Met 4 tot 6 weken moet je zeker verandering zien. Meestal zie ik het al na 1 a 2 weken de eerste veranderingen.

Wat deed je en wat doe je nu? En hoe wordt het paard gehouden? Denk aan dekens, aantal uren buiten, hoeveel getraind?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 20:13 



 
Profiel   

Mizora schreef
Met 4 tot 6 weken moet je zeker verandering zien. Meestal zie ik het al na 1 a 2 weken de eerste veranderingen.

Wat deed je en wat doe je nu? En hoe wordt het paard gehouden? Denk aan dekens, aantal uren buiten, hoeveel getraind?


Ik moet nog even geduld hebben, maar ik was gewoon even benieuwd. Staat nu 10 dagen op de huidige dosering. Van handje brok en topje hooi, wat niet goed was, opgebouwd naar onbeperkt hooi, in de ochtend handje brok en in de avond 400gram Pavo nature's best en 200gram Pavo Ease&ecxel + vitamine brokje en wat poeders met een scheut lijnzaadolie. Ik wou niet meteen overstappen op heel vet of heel eiwitrijk voer, dus heb heel rustig opgebouwd met tussenstapjes (en verschillende soorten voer).

Wil eventueel nog overstappen naar Omega 369 of 18+ voer.

Edit: training/dekens etc vergeten toe te voegen.

Minimaal 9/10 uur buiten op de paddock. 3x pw rijden (bak of buiten, vaak wel tot zweten ivm dikke wintervacht). Rest afwisselend wandelen/grondwerk/vrijheidsdressuur. Draagt nu sinds 1 week 100 grams deken met hals, is ongeschoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 00:13 



 
Profiel   

Meet je ook Yaffie? Ik heb zo’n meetlint voor bij wormspuiten. Die zal vast afwijken van het exacte gewicht, maar dan kan je wel meten of ze aankomen. Of afvallen. Want op het oog zie je het lang niet altijd.
Denk dat je met onbeperkt ruwvoer een goede basis hebt, ik zou wekelijks even meten wat erop of eraf gaat.
Ik merk dat het hij die van mij ook langzaam gaat omdat hij veel loopt (24/7 paddock paradise) en niet onbeperkt voer krijgt (apart bijgevoerd). In ons geval werkt een pp dus even in ons nadeel om hem sneller op gewicht te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 09:18 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Meet je ook Yaffie? Ik heb zo’n meetlint voor bij wormspuiten. Die zal vast afwijken van het exacte gewicht, maar dan kan je wel meten of ze aankomen. Of afvallen. Want op het oog zie je het lang niet altijd.
Denk dat je met onbeperkt ruwvoer een goede basis hebt, ik zou wekelijks even meten wat erop of eraf gaat.
Ik merk dat het hij die van mij ook langzaam gaat omdat hij veel loopt (24/7 paddock paradise


Dat is echt een goeie tip. Ga ik meteen kopen. Het ene moment denk ik: ooh het gaat al beter en dan zie ik het vanuit een andere positie en denk ik: nope, nog steeds heel veel ribben.
Die van mij loopt niet heel veel heen en weer buiten. Voer op een centrale plaats, dus daar staat hij het grootste gedeelt van de dag haha. Normaal gesproken zou ik dat niet ideaal vinden, maar voor het aankomen is dat wel goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 09:38 



 
Profiel   

Hoewel ik het zeker nog even aan zou kijken, voer je eigenlijk maar minimaal bij. Als je paard 500kg weegt, mag je tot maximaal 2kg voer in 1 voerbeurt geven. Hierbij is als extra aandachtspunt wel van belang dat het product maximaal 20% zetmeel+suiker bevat, zodat het totale gehalte van die 2 maximaal 1g/kg paard per maaltijd is. Dus 500g bij een paard van 500kg.

Zowel nb als e&e voldoen hier aan, dus je mag maximaal 2kg s avonds voeren. Wees erop bedacht dat beide voersoorten niet 1kg/schep bevatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 09:45 



 
Profiel   

Mizora schreef
Hoewel ik het zeker nog even aan zou kijken, voer je eigenlijk maar minimaal bij. Als je paard 500kg weegt, mag je tot maximaal 2kg voer in 1 voerbeurt geven. Hierbij is als extra aandachtspunt wel van belang dat het product maximaal 20% zetmeel+suiker bevat, zodat het totale gehalte van die 2 maximaal 1g/kg paard per maaltijd is. Dus 500g bij een paard van 500kg.

Zowel nb als e&e voldoen hier aan, dus je mag maximaal 2kg s avonds voeren. Wees erop bedacht dat beide voersoorten niet 1kg/schep bevatten.


Dankje. Ik weet inderdaad dat het minimaal is, maar ik durf niet zo goed snel op te bouwen, hij heeft gewoon heel weinig gehad. En ik wil er ook niet meteen een heethoofd van maken, maar wat extra energie kan geen kwaad. Ik zat er zelf over te denken of het misschien verstandig is om eerst de voeding in de ochtend nog wat uit te bouwen? Hebben jullie nog tips in wat voor tempo of in wat voor stappen ik dit kan uitbouwen?

Edit: ik weeg met een keukenweegachaaltje hoeveel ik geef

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 09:55 



 
Profiel   

Yaffie, begrijp ik nu goed dat je paard maar heel weinig hooi kreeg ? Want dan zal toch alleen al onbeperkt hooi heel veel verschil moeten gaan uitmaken, denk ik ?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 12:37 



 
Profiel   

Maris schreef
Yaffie, begrijp ik nu goed dat je paard maar heel weinig hooi kreeg ? Want dan zal toch alleen al onbeperkt hooi heel veel verschil moeten gaan uitmaken, denk ik ?!

Ja het paard kreeg te weinig en daar kwam ik te laat achter. Tuurlijk maakt het al verschil om onbeperkt hooi te voeren, maar het is nog niet optimaal, ik wil graag nog wat meer verbetering zien, zeker voor de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 12:52 



 
Profiel   

Je doet het goed, qua beweging kan je nog iets minder, gewoon heel even de tijd nemen om ze aan te laten komen. Paarden dikker laten worden lukt maar op 1 manier; stap 1 is onbeperkt hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 22:36 



 
Profiel   

Als je in de ochtend ook kan opbouwen, zeker eerst ook de ochtend wat verhogen. In principe kan je met 500g per 4 dagen verhogen als hij alleen mager is en niet echt verwaarloosd.

Ik zou zelf eerst nb verhogen. Die bevat zoveel ruwe celstof dat hij ook als ruwvoervervanger u te zetten valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 06:49 



 

Kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen Gemicroniseerd lijnzaad en coolstance? En sojaschroot?
Buiten natuurlijk de grondstof....
Beide wel vetrijk en eiwitrijk, maar bevat coolstance ook omega 3? En soja? Of bevat die alleen omega 6?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 20:46 



 
Profiel   

Coolstance is kokosschroot. Dus kokos waar het grootste gedeelte olie uit gehaald is (10% vet ipv 65% vet zoals bij gedroogde kokos, https://stanceequineusa.com/products/cool-stance/)
Gemicroniseerd lijnzaad is ontsloten lijnzaad, daardoor extra goed verteerbaar (35% vet, https://www.purefeed.com/product/pure-linseed/ )
Sojaschroot is (getoaste, anders giftig) soja waar het meeste vet uit gehaald is (2% vet ipv 20% vet).

Coolstance bevat 20% ruw eiwit, Gemicroniseerd lijnzaad bevat 23% ruw eiwit en sojaschroot bevat 45-48% ruw eiwit.

Coolstance bevat 20% ruwe celstof, Gemicroniseerd lijnzaad 7% en sojaschroot 9%.

Coolstance bevat 0.05% ca, 0.5% p; Gemicroniseerd lijnzaad bevat 0.23%ca, 0.65% p; sojaschroot bevat 0.31% ca,0.74% p.

Even een eerdere quote gepakt (uit een ander topic). Hier zie je de verschillende soorten onverzadigde vetzuren per soort olie.
Mizora schreef
Voor paarden met ontstekingen wil je zo min mogelijk omega 6 (blauw) en zo veel mogelijk omega 3 (oranje). Geel (omega 9) en rood (verzadigde vetzuren) maken niet zoveel uit voor paarden.

[ Afbeelding ]

Voor paarden met PPID zou ik dus gaan voor lijnzaadolie (flaxseed oil) of koolzaadolie (canola oil). Bij zonnebloemolie is het zo dat de goedkopere oliesoorten vaak minder omega 3 en omega 6 bevat (meervoudig onverzadigde vetzuren) en meer omega 9 (enkelvoudig onverzadigde vetzuren). Goedkoper is in dat geval dus beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 21:28 



 

Hartelijk dank.
Ik geef nu ongeveer 150 gram Gemicroniseerd lijnzaad bij als extra vet en eiwitbron maar las ook veel over soja en kokos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-19 21:36 



 
Profiel   

Mizora schreef
Coolstance is kokosschroot. Dus kokos waar het grootste gedeelte olie uit gehaald is (10% vet ipv 65% vet zoals bij gedroogde kokos, https://stanceequineusa.com/products/cool-stance/)
Gemicroniseerd lijnzaad is ontsloten lijnzaad, daardoor extra goed verteerbaar (35% vet, https://www.purefeed.com/product/pure-linseed/ )
Sojaschroot is (getoaste, anders giftig) soja waar het meeste vet uit gehaald is (2% vet ipv 20% vet).

Coolstance bevat 20% ruw eiwit, Gemicroniseerd lijnzaad bevat 23% ruw eiwit en sojaschroot bevat 45-48% ruw eiwit.

Coolstance bevat 20% ruwe celstof, Gemicroniseerd lijnzaad 7% en sojaschroot 9%.

Coolstance bevat 0.05% ca, 0.5% p; Gemicroniseerd lijnzaad bevat 0.23%ca, 0.65% p; sojaschroot bevat 0.31% ca,0.74% p.

Even een eerdere quote gepakt (uit een ander topic). Hier zie je de verschillende soorten onverzadigde vetzuren per soort olie.
Mizora schreef
Voor paarden met ontstekingen wil je zo min mogelijk omega 6 (blauw) en zo veel mogelijk omega 3 (oranje). Geel (omega 9) en rood (verzadigde vetzuren) maken niet zoveel uit voor paarden.

[ Afbeelding ]

Voor paarden met PPID zou ik dus gaan voor lijnzaadolie (flaxseed oil) of koolzaadolie (canola oil). Bij zonnebloemolie is het zo dat de goedkopere oliesoorten vaak minder omega 3 en omega 6 bevat (meervoudig onverzadigde vetzuren) en meer omega 9 (enkelvoudig onverzadigde vetzuren). Goedkoper is in dat geval dus beter.


Wellicht kijk ik er over heen, maar wat is jouw ervaring met rijstolie? Ik voer dit nu half om half met lijnzaadolie, met name voor de bespiering, maar ik merk na een paar weken/maanden eigenlijk geen verschil.

Betreft de alesie rijstolie:
https://www.jumbo.com/alesie-rijstolie- ... 149006FLS/

Meer info over rijstolie:

https://blog.dochorse.nl/ingredienten/rijstolie/

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 10:44 



 
Profiel   

Bespiering komt niet door vet maar door eiwit. Indien er ruim voldoende verteerbaar eiwit gevoerd wordt, kan rijstolie net dat beetje extra geven. Maar dat ligt meer bij topsporters (racepaarden e.d.), niet bij gewone paarden.

Ik zou dus gewoon Gemicroniseerd lijnzaad (500g), hoog-eiwit-luzernebrok (1kg) of sojaschroot (200g) voeren (dosering voor verhouding, ingeschat voor een paard van 500kg).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 11:19 



 

Oh zoveel
Lijnzaad zelfs ja?
Dan ga ik dat ophogen bij de mijne

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 11:21 



 
Profiel   

Lijnzaad bevat helemaal niet zo veel eiwit (zie de eerdere vergelijk). Dus als eiwitbron moet je er redelijk wat van hebben. En dan ga ik er al van uit dat het behoorlijk goed verteerbaar eiwit is. Luzerne heeft een ongunstiger ruw eiwit: verteerbaar eiwit verhouding, dus daar moet je nog meer van geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 12:34 



 

Maarja wel goede omega 3. De lijnzaad dus.
En dat heeft soja weer niet.
Dus waar doe je dan goed aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 12:57 



 
Profiel   

Ik had ook even een vraagje. Ik voer nu al een tijdje sojaschroot ben er zeer tevreden over. Mijn oude paard is er goed van bijgetrokken. Nu hoorde ik alleen laatst van iemand dat langdurig voeren ervan niet goed zou zijn ivm scheve verhoudingen in voedingsstoffen.
Mijn paard krijgt daarnaast nog gewoon 1.5 kg brok, 1.5 kg seniores priores (droog gewogen) en onbeperkt ruwvoer (gras/voordroog).
De sojaschroot is +/- 300 g wat ik bijvoer en ik voer het puur voor de eiwitten.

Nu twijfel ik een beetje of ik het langdurig kan voeren.
Aan de ene kant heb ik zoiets van dat kleine beetje zal toch niet zo'n verschil maken dat er scheve verhoudingen in voedingstoffen zijn.

Dus ik twijfel een beetje over het advies van diegene.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 13:56 



 
Profiel   

Mizora schreef
Bespiering komt niet door vet maar door eiwit. Indien er ruim voldoende verteerbaar eiwit gevoerd wordt, kan rijstolie net dat beetje extra geven. Maar dat ligt meer bij topsporters (racepaarden e.d.), niet bij gewone paarden.

Ik zou dus gewoon Gemicroniseerd lijnzaad (500g), hoog-eiwit-luzernebrok (1kg) of sojaschroot (200g) voeren (dosering voor verhouding, ingeschat voor een paard van 500kg).


In rijstolie zit een stof; Gammaoryzanol, dat schijnt een werkzame stof voor spieropbouw te zijn. Daarom de rijstolie. Er zit alleen omega 3 en 6 in, maar de verhoudingen kan ik zo niet vinden. Ik was dus benieuwd of je ook bekend met de Gammaoryzanol icm spieropbouw.

En wat is gemicroniseerd lijnzaad? Ik maal zelf altijd biologische lijnzaad, dat is weer anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 17:35 



 
Profiel   

Ik kende het vaag, en ik heb er even over gelezen, maar niet erg diepgaand, maar de basis blijft hetzelfde.

Spieropbouw kan enkel en alleen plaatsvinden als er ruim voldoende verteerbaar eiwit gevoerd wordt (om precies te zijn: als van alle aminozuren ruim voldoende, echt als aminozuur, wordt opgenomen). In verreweg de meeste gevallen van spierschraalheid bij paarden, blijkt er onvoldoende eiwit gevoerd te worden. Pas als dat allemaal geoptimaliseerd is, ga je winst halen uit bijeffecten van in dit geval rijstolie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 17:49 



 
Profiel   

Duidelijk, dank je wel. Kan je nog uitleggen wat je bedoelt met gemicroniseerd lijnzaad?
Als ik google kom ik gewoon op degene uit die ik koop bij de notenshop, maar het heet gewoon gemalen lijnzaad..

Edit: ik lees dat het even verhit is. Maar maakt het werkelijk zoveel verschil als lijnzaad geven dat je zelf maalt, gewone de rauwe?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 17:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 174 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen