Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 178 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

zit wel melasse in,maar ja weet je pony is nu 28 ....denk dat ik eens af moet stappen van dat suikerloze en graanloze voer.
hij heeft het tot nu gered.
ik ga eens kijken, bestel ik dat wel :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 19:19 



 
Profiel   

Ik ben daar ook wat makkelijker in geworden. Ik vind het echt fijn spul om te geven :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 19:33 



 

Is dat heel “
Fijn” spul??

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 19:35 



 
Profiel   

Nee, het is gewoon hooi in stukjes van 1 a 2 cm en een (formaat gras)brok erdoor. Het zit wat aan elkaar door olie of melasse, weet ik zo even niet meer. Mijn paard heeft een stofallergie en kreeg dit een tijd als hooivervanger.
Als er interesse voor is kan ik er morgen wel een foto van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 19:59 



 
Profiel   

Er zit maximaal 3% melasse in, dat komt neer op maximaal 1.5% suiker toegevoegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-20 20:41 



 
Profiel   

Ik kom hier even binnenvallen. Mijn paard is 20 dec geopereerd aan koliek (verstopping en gas koliek)
Als advies tav rantsoen heb ik nu 12 kilo Duits kruidenhooi verdeeld in 4 porties. Daarnaast krijgt hij drie keer per dag ruwvoermix bestaande uit safe and sound en grunhaver van agrobs. 350 gram per keer.
Twee keer per dag slobber pavo met 25 ml olie en elektrolyten op advies van de dierenarts en vitaminesupplement met probiotica. Hij dronk te weinig en had te harde mest waardoor hij weer gaskoliek kreeg. Ik was er niet alert op doordat hij altijd heel slappe mest heeft gehad met veel water.

Hij heeft boxrust en mag twee keer per dag stappen.

Probleem is wel dat hij allergie is voor luzerne. Paard is 1.85 nu wel echt schraal na de operatie en hij heeft honger, nu zag ik hem voor de tweede keer ook mest eten op stal, van zichzelf. Da geeft aan verveling, maar hij heeft ook wel honger heb ik idee. Ik wil hem nog wel wat geven maar weet niet zo goed waar te beginnen. Liefst iets wat beetje aanzet.

Foto van gisteren
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 13:41 



 
Profiel   

Reageerde ook al in t andere topic ;) Ik zou wegblijven van bietenpulp ivm gasvorming.
Je zou hartog grasmix kunnen overwegen, maar mijn eigen ervaring is dat de kilo's er het snelste aan komen met gewoon ruwvoer. En dat heeft tijd nodig.. Voor de verveling zou ik dus naar een hooinet kijken om t ruwvoer trager mee op te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 14:28 



 
Profiel   

Dank, hij heeft een slowfeeder. Op zich doet ie wel lang over ruwvoer maar geen uren natuurlijk.
12 kilo is wat hij regulier zou moeten hebben is ook advies van de dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 14:49 



 
Profiel   

Maar je paard moet nu aankomen dus is niet regulier. Een paard die aan moet komen eet in mijn ervaring veel meer. Zou je dat niet mogen ophogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 16:01 



 
Profiel   

Ik doe alles in overleg met de dierenarts
Dit is het rantsoen zoals de dierenarts heeft vastgesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 16:45 



 
Profiel   

Dan lijkt me toch dat je daar moet zijn met je vraag en niet hier?

Ik zou ook zeggen hooi. 12kg is niet veel. Dat is het minimale voor zo'n groot paard. Hier eet een kleiner paard echt wel stuk meer op een dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 17:58 



 
Profiel   

Ik lees weer wat actiever mee. Ik had mijn merrie na jaren eindelijk goed op onbeperkt voordroog, bietenpulp, erwteneiwitisolaat, tri-amino, lijnzaadolie met vitamine e en marstall force. Helaas, vlak voor het nieuwe jaar vage problemen in de buik gekregen, gedurende een week, nu weer bijna terug bij af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-20 22:31 



 
Profiel   

Hoi,

Mag ik hier ook meelezen?

Mijn paard is binnen een half jaar behoorlijk afgevallen.
Ze staat nu net op een nieuwe stal waar de porties ruwvoer zodanig zijn dat ze er de hele dag (en nacht) mee vooruit kan. Probleem is echter dat ze er niet naar omkijkt. Van de bult hooi die erin gaat 's avonds laat eet ze nog het meest, overdag is ze het grootste deel van de tijd naar buiten aan het kijken (of ze staat in de wei).

Haar krachtvoer eet ze redelijk, niet top maar beter dan het ruwvoer.
Vandaag ook Pavo fibrenuggets bijgegeven (geweekt), hier at ze een paar happen van en daarna was het weer naar buiten kijken en niet eten..
Gras gaat erin als de brandweer. Hooi is van supergoede kwaliteit, dus daar kan het niet aan liggen.

Concrete vragen:
- Hoe lang keken jullie het aan na een omgevingsverandering als het paard slecht at?
- Wat kan ik haar het beste bijvoeren om bij te komen? Fibrebeet mag ik proberen van een stalgenootje, zodat ik niet met een zak blijf zitten als ze het niet eet.
- Hoe lang moet ik het aankijken voor ik de dierenarts ga bellen? Als het zo blijft vermoed ik dat er mogelijk een maagzweer meespeelt in het hele proces, maar omdat ze dus wel haar gras en krachtvoer opeet rijmt het niet helemaal.

Ik heb wel foto's via PB beschikbaar, ik weet alleen niet hoe relevant dat voor nu is.
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze haar hooi makkelijker gaat eten? Kan ik daar überhaupt iets in doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-20 21:35 



 
Profiel   

Poeh, wat lastig. Heb je een idee vd oorzaak vh niet eten? Staat ze ook nog op stal of buiten? Staat ze alleen? Zijn er voldoende voerplekken dat ze rustig kan eten?
Kan ze 24/6 op gras?

Ik zou eens kijken of ze grasmix van hartog lekker vind. Dat is gehakseld en eet wat makkelijker. Daar zit een beetje melasse en olie door waardoor het vaak wel goed gegeten wordt. Hoe je dat overdag aan kan bieden is even afhankelijk van hoe ze gehouden wordt.

Verder zou ik even structureel gaan meten met een meetlint. Dan weet je even concreet of er wat af gaat, bij komt of constant blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-20 22:43 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Poeh, wat lastig. Heb je een idee vd oorzaak vh niet eten? Staat ze ook nog op stal of buiten? Staat ze alleen? Zijn er voldoende voerplekken dat ze rustig kan eten?
Kan ze 24/6 op gras?

Ik zou eens kijken of ze grasmix van hartog lekker vind. Dat is gehakseld en eet wat makkelijker. Daar zit een beetje melasse en olie door waardoor het vaak wel goed gegeten wordt. Hoe je dat overdag aan kan bieden is even afhankelijk van hoe ze gehouden wordt.

Verder zou ik even structureel gaan meten met een meetlint. Dan weet je even concreet of er wat af gaat, bij komt of constant blijft.

Op dit moment zegt mijn gevoel dat ze slecht eet door de stress van de verhuizing, maar bij haar vorige stal deed ze ook al behoorlijk lang over een paar plakjes hooi. Voordroog ging er wel beter in, maar dat is op haar nieuwe stal geen optie en ik had het gevoel dat ze daar ook niet lekker op ging qua darmen.
Ze staat op het moment overdag een aantal uur buiten en de rest van de tijd op stal met onbeperkt ruwvoer. Ze staat samen met haar maatje en dan staan ze op (kort) gras. Helaas is er geen stuk beschikbaar met lang gras. 24/7 op gras is geen optie, ik denk ook niet dat ik haar daar blij mee maak.

Grasmix kan ik inderdaad wel even naar kijken, verschilt dat veel van de fibrenuggets?

Ik kan haar nu inderdaad wel even wegen. Toen ze er goed bij stond afgelopen zomer zat ze op 505kg. Ben wel benieuwd waar ik nu op uitkom..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-20 23:04 



 
Profiel   

Upendo, hoe lang staat ze op haar nieuwe stal? De mijne is een maand geleden verhuisd naar mij en at de eerste dagen ook slecht. Daarna begon hij alweer beter te eten. Mijn vermoedden was al een maagzweer ivm het management op de vorige stal. En na kliniek opname heeft hij meer symptomen dus hij wordt nu behandeld.

Als ze al een aantal dagen slecht eet, zou ik haar een aantal dagen op een preventieve dosis maagzweer medicatie zetten.
Dan kun je het aankijken zonder risico op een verslechterde maag.
De preventieve dosis is 1/4e spuit dus dan ben je voor 4 dagen maar 1 spuit kwijt van €30.

Hier ook weer een te dun paard door kliniek opname en operatie, ook in spier. Krijgt onbeperkt hooi en ik ga hem voor nu luzerne brok bij voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 00:36 



 
Profiel   

Ze is 1 februari over gegaan dus zaterdag staat ze er een week. Dat is inderdaad altijd nog een optie, daar kan ik wel naar kijken.

Heb voor nu ook maag compositum van de groene os besteld.

Zit ook nog te mijmeren over de krachtvoer hoeveelheid. Ze krijgt nu per voerbeurt (3× p/d) een halve kilo brok en een halve kilo muesli. Mijn onderbuikgevoel zegt dat dat teveel is. Als haar maag daarmee gevuld is, is er ook minder behoefte aan ruwvoer. Terwijl dat zo hard nodig is.

Lastig hoor, ik wil niet meteen veel aanpassingen doen maar als het zo doorgaat ben ik bang dat ze de weinige hoeveelheid spier die ze over heeft ook op gaat vreten..

Maar ik neig dan het meest naar puur overgaan op 3x 0,5kg muesli, in de ochtend en avond 250gr speedibeet met maagcompositum en dan haar ruwvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 00:42 



 
Profiel   

is dus bijna 3 x per dag een kilo, al weegt een halve schep natuurlijk geen halve kilo.
is het hooi wel lekker , dus geen muffe geur, schimmel er in en echt die lekkere hooigeur?
kan ze het goed kauwen, niet te grof?

grasmix kun je proberen te geven
250 gram speedibeet is niet veel,.
persoonlijk zou ik dan toch liever kiezen voor een seniores priores, en dan eerst een paar keer een halve schep laten weken en daarna een hele geven. en dat kan wel 2/3 keer per dsg
met 1 schep vervang je ongeveer 800 gram hooi..dus dat zet toch wat meer aan denk ik.
eventueel de speedibeet daar bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 09:02 



 
Profiel   

ellepel schreef
is dus bijna 3 x per dag een kilo, al weegt een halve schep natuurlijk geen halve kilo.
is het hooi wel lekker , dus geen muffe geur, schimmel er in en echt die lekkere hooigeur?
kan ze het goed kauwen, niet te grof?

grasmix kun je proberen te geven
250 gram speedibeet is niet veel,.
persoonlijk zou ik dan toch liever kiezen voor een seniores priores, en dan eerst een paar keer een halve schep laten weken en daarna een hele geven. en dat kan wel 2/3 keer per dsg
met 1 schep vervang je ongeveer 800 gram hooi..dus dat zet toch wat meer aan denk ik.
eventueel de speedibeet daar bij?

Ja klopt, totaal krijgt ze 3kg krachtvoer op een dag. Hooi is echt mooie kwaliteit, mede daarom zijn we ook naar deze stal gegaan. Ze eet er ook wel van, maar echt mondjesmaat.

Speedibeet had ik het advies van Pavo gevolgd (100gr/100kg per dag) aangehouden. Ik heb haar vorig jaar ook seniores bijgevoerd, dat eet ze maar omdat ik vermoed dat ze minder ruwvoer eet door (te)veel krachtvoer wil ik eigenlijk niet al teveel bijvoeren.

Het is een beetje een spagaat waar ik in zit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 09:10 



 
Profiel   

Als je nou dat krachtvoer weglaat of flink vermindert en dan fibrebeet gaat geven erbij. Dat is hier geschikter voor dan speedibeet. En wellicht toch ander hooi proberen. Soms kan het hooi nog zo mooi zijn ,maar vind een paard het maar zozo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 11:50 



 
Profiel   

Is de brok en muesli die je nu geeft laag in suiker en zetmeel? Als dat niet zo is, dan is 3 kilo daarvan ook wel echt hevig op de maag. Zou dat dan zeker aanpassen. Hier was dat ook de reden dat hij slecht zijn hooi at!

Speedibeet is overigens ruwvoer, geen krachtvoer. Enige verschil is dat ze met hooi meer speeksel aan maken, wat goed is voor de maag.

Lastig hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 11:57 



 
Profiel   

ik geloof eigenlijk niet zo dat ze minder eten door dat krachtvoer hoor.
even ter vergelijking, mijn ruin en merrie eten een emmer leeg waar ongeveer 8 liter geweekt voer in zit.(seniores met fibrebeet)
als ze dat op hebben lopen ze naar het hooi en gaan daar verder staan eten.
zou anders toch in de richting van een maagzweer o.i.d gaan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 12:32 



 
Profiel   

Ik zou ook minder krachtvoer geven, maar ik zie dat hetzelfde als ellepel.
Ik denk juist niet aan een maagzweer, want meestal laten ze dan toch juist krachtvoer staan?

Ik vind speedibeet zelf niet effectief als t om aankomen gaat, eigenlijk alleen als maagvulling. Dat is geen onderbouwde theorie, enkel eigen ervaring.

Reden dat ik grasmix zou doen is omdat het denk ik beter gegeten wordt en je hier veel van kan aanbieden. Ook weer eigen ervaring. Het verschilt per paard.
Als je het wil testen kan ik je wel wat opsturen.

Heb je al eens ander hooi aangeboden? Puur om uit te sluiten of het aan t hooi ligt?
En er worden geen proppen gemaakt oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 13:24 



 
Profiel   

Dat van jou is ook geen krachtvoer maar voornamelijk ruwvoer ellepel.

Ik denk ook niet dat ze minder hooi eten omdat ze al vol zouden zitten, of je moet er heel veel van geven. Ik weet wel dat krachtvoer maagpijn en darmproblemen kan verergeren. Waardoor ze als gevolg weer slecht eten.

Krachtvoer wordt zeker niet altijd laten staan bij maagzweren! En in het geval van upendo, wordt het ook al niet top gegeten. Aangezien ze al sinds een half jaar aan het afvallen is, zou ik er persoonlijk wel aan denken. Maar een betere management kan al genoeg zijn om lichte maagproblemen te herstellen. Dus daar zou ik echt voor gaan. En daar is upendo met het betere hooi al mee bezig. Nu de rest nog!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 13:37 



 
Profiel   

Ik heb inderdaad al supplementen ingeslagen om ervoor te zorgen dat die maag wat rustiger wordt. Ze is in mijn beleving vooral heel erg teruggevallen na het weideseizoen (dus minder rijk gras en niet meer ruwvoer bijgekregen). Ik hoop dat ik nog op tijd ben om die maagzweren voor te zijn.

De rest ga ik straks even op reageren, op de laptop typt het wat makkelijker dan met mijn mobiel. Onwijs fijn dat er zo meegedacht wordt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-20 13:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 178 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen