[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:38

ellepel schreef:
hoeveel van de zupa ga je geven?


Eerst kijken of hij het eet en laag beginnen. Ik denk dat ik begin met 0,5kg droog en als dat goed gaat rustig opbouwen.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:40

Calimero_ schreef:
ellepel schreef:
hoeveel van de zupa ga je geven?


Eerst kijken of hij het eet en laag beginnen. Ik denk dat ik begin met 0,5kg droog en als dat goed gaat rustig opbouwen.


Zupa zet wel mega erg uit dus een halve schep droog kan al goed een halve emmer vol worden.
Als ik 1kg schep vol doe met genoeg water heeft ze net geen volle emmer als ik het ruim genoeg laat weken.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 13:45

Oh jeetje dat zet wel erg uit inderdaad! Misschien dan met nog minder beginnen. Het is nog niet binnen dus even afwachten.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:02

ik heb met ook de zupa besteld en nog wat ruwvoervervangers.
kan dat via de site voer voor paarden bestellen en ik ben wel benieuwd.
heb ook de masters slobberbrok besteld,hoorde daar eigenlijk ook wel goede berichten over

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 00:05

Ik geef Master slobberbrok, ben er inderdaad erg tevreden over en mijn ervaring is dat het wel eerder klaar is dan wordt aangegeven. Het wordt goed gegeten ook. Ik merk nu alleen dat mijn paard er niet voldoende energie uithaalt nu ik wat zwaarder ga trainen, en ik wil eigenlijk af van dat weken.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:19


Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:45

ellepel schreef:
de pavo inshape dan?
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... o-inshape/

hoger in eiwit.maar wel heel laag suiker.
staat dan bij dat het voor afvallen is,maar ik denk dat het best een heel mooi product is


Ben ik de enige die de prijzen langzaam aan echt bizar vind worden? Ik ga echt geen 27 euro voor een zak voer betalen.....

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:51

ellepel schreef:
de pavo inshape dan?
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... o-inshape/

hoger in eiwit.maar wel heel laag suiker.
staat dan bij dat het voor afvallen is,maar ik denk dat het best een heel mooi product is

De energiewaarde is te laag, ik denk dat ik over ga op iets zoals pavo sportfit (ben nog aan het rondkijken, zoek eigenlijk iets vergelijkbaars). Ik vind de prijzen, zeker van Pavo, inderdaad wel heel erg hoog. Voor een zak voer wil ik eigenlijk meer rond €1/kg zitten.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:35

Ik voer voermeesters en dat bestel ik dan via paardenvoer. Krijg je vanaf 300kg veel korting. Daarnaast sojaschroot en lijnzaadolie. Paarden zijn duur genoeg, ik heb er echt wel wat voor over, maar 27 euro per 15(!!!)kg...bizar....en dan moeten ze vaak ook nog 2kg op een dag hebben oid.....

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:47

Zamba schreef:
Ik voer voermeesters en dat bestel ik dan via paardenvoer. Krijg je vanaf 300kg veel korting. Daarnaast sojaschroot en lijnzaadolie. Paarden zijn duur genoeg, ik heb er echt wel wat voor over, maar 27 euro per 15(!!!)kg...bizar....en dan moeten ze vaak ook nog 2kg op een dag hebben oid.....

Maar voermeesters heeft werkelijk geen enkel voor dat heel laag in suiker en zetmeel zit...

De gewone basisbrok van pavo is ook niet zo duur bijvoorbeeld.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:04

Zamba schreef:
ellepel schreef:
de pavo inshape dan?
https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... o-inshape/

hoger in eiwit.maar wel heel laag suiker.
staat dan bij dat het voor afvallen is,maar ik denk dat het best een heel mooi product is


Ben ik de enige die de prijzen langzaam aan echt bizar vind worden? Ik ga echt geen 27 euro voor een zak voer betalen.....



ja ,ik had er niet eens naar gekeken.
hier net 5 zakken voer voor 100 euro besteld.
nou had ik wel zoiets van de fibernuggets van pavo kosten onderhand ook al 19.95.
voor een iets lager bedrag heb ik de equifyt zupa of de st hippolyt glyx wiesecobs ook en wie weet is dat net zo goed.

mijn merrie staat hartstikke schraal nu,laat zich door iedereen bij het hooi wegjagen en dan schiet gewoon niet op….ik kan daar bijna niet tegenop voeren met slobber
heb haar vanaf nu de nachten op stal met voldoende fijn hooi en wil er dus iets bij hebben wat een beetje aan zet.
heb nu een aantal zakken besteld en kijken wat ze lekker vind.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:06


Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:15

Spenk schreef:
Zamba schreef:
Ik voer voermeesters en dat bestel ik dan via paardenvoer. Krijg je vanaf 300kg veel korting. Daarnaast sojaschroot en lijnzaadolie. Paarden zijn duur genoeg, ik heb er echt wel wat voor over, maar 27 euro per 15(!!!)kg...bizar....en dan moeten ze vaak ook nog 2kg op een dag hebben oid.....

Maar voermeesters heeft werkelijk geen enkel voor dat heel laag in suiker en zetmeel zit...

De gewone basisbrok van pavo is ook niet zo duur bijvoorbeeld.


Jawel hoor, de rust en herstel is redelijk laag en ook nog eens hoog in vit/min/eiwitten. Ik vind het een fijne brok en al mijn Tinkers doen het er super op. Terwijl ik voorheen altijd aan het mengen was met vanalles en nogwat en keer op keer wisselde. Als voedingsdeskundige teveel weten is niet zo handig zeg maar :o Wil niet zeggen dat ik de R&H heilig verklaar, maar hij is goed genoeg als ik daar tegenover voeren zo simpel en redelijk betaalbaar kan houden. Toen mijn fokmerrie schraal stond, had ik haar met de maximale dosering ook binnen een periode van weken weer op de rit.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:53

Even een update. Ik heb sinds augustus dagelijks een kilo fibrebeet en een kilo seniores priores bijgevoerd. Daar kwam hij al iets van aan maar sinds ik vorige week van stal veranderd ben zie ik echt duidelijk verschil. Met de fibrebeet ben ik nu 3 weken gestopt ivm de kosten. Dit heb ik vervangen voor luzernebrok. En ik wil eigenlijk ook kijken hoe hij het straks zonder seniores doet.
Maar de onbeperkte ruwvoer doet wonderen. Naast dat er volgens mij ook meer voedingsstoffen in dit hooi zitten.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:31

Hoi

Ik meld mij even aan. Mijn senior haf is nog niet te dun. Wel is hij nu goed op gewicht maar normaal te dik., hij is deze zomer niet aangekomen maar zelf 3 kilo afgevallen. Half jaar geleden woog hij 445 en nu na weideseizoen 443. Hij loopt veel en staat op grotere pp dan 2021.

Maar nu merk ik dat ik z’n ribben kan voelen als ik hem aai. Kortom goed gewicht maar dit wil graag zo houden en ben dus opzoek naar meer eiwit.

Hij krijgt 1x per dag krachtvoer op moment halve kilo fiber force en nog wat suplimenten. Ik doe z’n voer in bakjes ik zoek dus iets wat nog bij de bakjes in kan. Een poeder of brokje??

Maar moet wel wat gezond zijn

Te veel lucerbe krijgt hij jeuk. Geweekte grasbrokjes vind hij niet lekker

beegee
Berichten: 948
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:03

Caily schreef:
Spenk schreef:
Maar voermeesters heeft werkelijk geen enkel voor dat heel laag in suiker en zetmeel zit...

De gewone basisbrok van pavo is ook niet zo duur bijvoorbeeld.


Jawel hoor, de rust en herstel is redelijk laag en ook nog eens hoog in vit/min/eiwitten. Ik vind het een fijne brok en al mijn Tinkers doen het er super op. Terwijl ik voorheen altijd aan het mengen was met vanalles en nogwat en keer op keer wisselde. Als voedingsdeskundige teveel weten is niet zo handig zeg maar :o Wil niet zeggen dat ik de R&H heilig verklaar, maar hij is goed genoeg als ik daar tegenover voeren zo simpel en redelijk betaalbaar kan houden. Toen mijn fokmerrie schraal stond, had ik haar met de maximale dosering ook binnen een periode van weken weer op de rit.

Rust en herstel is idd prima hoor. Heb ik m’n paard gegeven toen hij op boxrust stond. Als ik hem zijn normale voer zou blijven geven, was hij door het dak geknald van de energie. Hij kon de eiwitten uit dat voer ook erg goed hebben, normaal staat hij direct onder de bulten met een overschot. Met rust en herstel werkelijk geen last van gehad, terwijl het toch best hoog zit.

Jackyow
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:46

In Voermeester Sereen en Vezels en Kruiden zit heel weinig suiker

Jackyow
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 21:47

Daar doen die van mij het perfect op

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 22:03

Die brok heb je gelijk in! Maar die sereen en vezels en kruiden zit niet weinig in. Nog wel 20% en 27%

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:07

Mijn moeilijk te voeren paarden ivm hun karakter, dus niet medisch, doen het super op de sereen....

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:12

Iemand die een zak Sojaschroot kan gebruiken? Mijne reageert er na een half j ineens niet goed op, wss in combinatie met voordroog hooi.
Heb er 2 staan, omgeving Genk in Limburg

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:00

Ik stel nu toch maar even alvast de vraag hier voordat ik weer hetzelfde probleem krijg als vorig jaar. Ik rij recreatief lange buitenritten met mijn shet iets van 3-4 keer per week 10-20 km in het voorjaar. Alleen vorig jaar begon hij heel erg in te vallen door het vele trainen. Ik voerde hem toen op een gegeven moment zelfs anderhalve kilo seniores priores bij zodat hij niet nog meer afviel. Verder kreeg hij pure linseed, dat zette wel iets aan, equifyt pre active en een klein beetje topsport voor de eiwitten. Ik wil eigenlijk dit jaar voorkomen dat hij zo gaat afvallen, zonder dat ik weer kilos aan senioren slobber in moet gooien. Hij vindt olie niet te vreten en heeft verder problemen met teveel zetmeel/suiker/luzerne/eiwit en gaat daarvan snel schuren. Hij hoeft absoluut niet meer energie, hij is al te druk voor de wagen. Hij vindt het zo leuk, hij steekt al zijn voer in voorwaartse energie. Dus hij verliest al zijn vet. Even ter vergelijking.
Dit was maart/april, toen heb ik echt al zijn voer omhoog geschroefd naar de max:
Afbeelding

Dit was in mei, iets beter maar eigenlijk niet genoeg vet.
Afbeelding

En dit was ergens in juni/juli nadat hij de 4 daagse had gelopen.
Afbeelding

En dit is nu. Hier had hij net 2 maanden geen werk gedaan. Hij is nu nog in deze conditie. Oftewel hij kan wel spek hebben, maar hij verliest het echt heel gauw. Hij is wat dat betreft niet echt je typische shet. Mijn andere pony maak ik me iets minder zorgen om, al zal ik die vergelijkbaar als deze in het voer gaan houden.
Afbeelding

Wie weet er iets waarmee ik hem vet kan houden zodat ik er komend jaar geen kilos aan slobber en lijnzaad in hoef te gooien. Ik voer nu een handje equifyt pre active en gold en als ze werken verdubbel ik de hoeveelheid en maak ik er een slobbertje van. Ik heb sojaschroot nog niet geprobeerd, maar ik zoek dus voornamelijk iets wat ervoor zorgt dat hij zijn vet behoudt. Hij kreeg vorig jaar op een gegeven moment het dubbele aantal qua wat ze adviseren met het lijnzaad en zo'n 1,5 kilo aan SP en toen pas begon hij wat aan te zetten.

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:05

Ben je niet gewend aan een beeld van veel te dikke paarden?

Deze shet is toch niet te mager? Er hoeft naar mijn idee helemaal geen vet op hooguit wat meer spier maar dat kan je zoeken in gericht eiwit voeren.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:30

In april was hij echt wel te mager. En in juni ook, hij woog 84kg, hoort richting de 100 te zitten en dat is een groot verschil in zo'n kleine pony. Maar hij had toen wel meer spier dan in april. Hij is nu goed, heeft de ribben niet zichtbaar en een beetje spek erop. Ik wil eigenlijk gewoon voorkomen dat ik hem weer zoveel kilos moet geven aan voer. Ik heb nu de gold als eiwit aanvulling wat ontbreekt in hun gewone voer. In de wintermaanden train ik minder dus dan is dit voldoende. Hij hoeft absoluut geen granen, energie is en was goed. En hij is inderdaad ook altijd wat aan de arme kant qua bespiering. Ik heb zelf het vermoeden dat hij ergens moeite heeft met eiwitten opnemen/omzetten. Mijn andere stond veel minder in het werk gewoon altijd, maar die verliest niet zo makkelijk bespiering zoals deze. Ik had in het verleden daar dus de topsport voor als extraatje. En zijn rug heb ik nog nooit goed spier op gekregen overigens.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 02-01-23 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:33

Heeft die geen pssm?