Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 176 van de 217 [ 5417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 217  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

Hier ben ik er inmiddels wel achter dat de kwaliteit van het ruwvoer alles bepalend is.
Dus wat is de kwaliteit van het ruwvoer, is dit rijk genoeg, met voldoende eiwitten?

Op voordroog doen mijn pony's het gewoon zo veel beter dan hooi.
Op arm hooi, dus hooi van natuurland heb ik ondanks onbeperkt ruwvoer bijna al mijn pony's er met een bolle buik bij staan, maar arm in de spieren en bovenlijn.

Dus ondanks dat er veel wordt geschreven dat voordroog niet goed is voor pony's, wil ik niet anders meer. Het scheelt heel veel kilo's brok, lucerne en ander bijvoer.

Nu doen ze het goed op voordroog en een vitamine korrel van Masters, de vitcrix.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-19 10:05 



 
Profiel   

@cupido: hoe wel ik altijd heel stellig was dat onverpakt áltijd beter is dan verpakt, ben ik daar toch op teruggekomen omdat ik hetzelfde ervaar als jij. Het is ook voor het eerst dat ik een artikel las dat uit een aantal studies blijkt dat voordroog beter kan zijn dan hooi:
https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... voordroog/

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-19 10:16 



 

Ze krijgen hooi en voordroog en nee, dat is vrij arm af en toe. Kan daar ook niks aan veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-19 10:23 



 
Profiel   

Hoi allemaal, ik zou me hier graag ook even melden. Mijn paard staat relatief mager, heeft een bol buikje, maar heeft weinig spieren op de bovenlijn.

Even zijn huishouding schetsen: staat op een groot weiland van 05u tot 19u met vriendjes en schuilstal en 's nachts op stal. Hij krijgt ongeveer 8kg hooi per dag en als aanvulling krijgt hij de cavalor tradition mix bijgevoerd. Het enige wat ik nog met mijn paard doe is poetsen, en ongeveer 1 à 2 keer in de week vrijheidsdressuur. Het is een draver en is altijd al een smal paardje geweest, maar nu valt het me precies toch iets meer op.

Zou het aan te raden zijn om over te schakelen op een ander voer om bij te voeren, of ander ruwvoer? Gezien ik hierboven lees dat het miss beter is om over te schakelen op kuil of voordroog?

Ook las ik ergens dat het handig is om een magerder paard wat olie bij te voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-19 22:06 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat ik er met olie, supplementen etc niet tegen aan kon voeren doordat ik dit maar 4x in de week kon doen.
Ik heb eigenlijk altijd pas resultaat geboekt als er onbeperkt ruwvoer werd aangeboden. Bij arm hooi moest ik er dan wel een eiwitrijk product bijvoeren zoals coolstance copra, op goed voordroog heeft het zich zelf allemaal opgelost. Bij ons wordt in de winter ook bewust wat rijker voordroog gevoerd en dat gaat met mijn hb-gevoelige paard heel erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-19 22:29 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Mijn ervaring is dat ik er met olie, supplementen etc niet tegen aan kon voeren doordat ik dit maar 4x in de week kon doen.
Ik heb eigenlijk altijd pas resultaat geboekt als er onbeperkt ruwvoer werd aangeboden. Bij arm hooi moest ik er dan wel een eiwitrijk product bijvoeren zoals coolstance copra, op goed voordroog heeft het zich zelf allemaal opgelost. Bij ons wordt in de winter ook bewust wat rijker voordroog gevoerd en dat gaat met mijn hb-gevoelige paard heel erg goed.


Bij ons wordt er in principe ook onbeperkt hooi gegeven, paarden staan thuis gestald dus er wordt meermaals op een dag gecheckt of zij nog voldoende ruwvoer hebben. Daardoor kunnen we ook inschatten dat hij ongeveer 8kg hooi per dag eet.

Het hooi dat de paarden krijgen is van onze eigen hooiweides die steeds op de correcte manier worden bemest en ook steeds eerste snede, gezien wij nooit tweede snede afrijden, ik veronderstelde altijd dat dit niet echt arm hooi is? Misschien toch eens laten checken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 00:39 



 
Profiel   

Ik denk dat het zeker waardevol is om eens te checken. Kan je toch gerichter gaan bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 14:24 



 
Profiel   

Klopt inderdaad! Denk dat ik de pavo ruwvoer Quickscan zal doen, test dit voldoende?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 15:44 



 
Profiel   

Voor mij zou dit voldoende zijn ja :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 15:55 



 
Profiel   

ik vind 8 kilo echt weinig hoor.. je mag wel minimaal op 10 kilo komen en liefst nog meer.
kijk of dat meer kan worden.
kun je meer voer aan bieden of anders het dier apart zetten voor wat mee voeding?
mocht dat niet lukken kun je kijken of je een 2 of 3 maal daags een dikke schep seniores priores kunt geven.
dat desnoods even mengen met wat muesli voor de lekkere smaak.
een schep seniores priores vervangt ongeveer een 800 gram hooi en als je dat er 3 x daags in kunt krijgen kom je al op meer voer uit.
kan best zijn dat je dier dan wel wat gaat groeien.

wat ik zelf een aanrader vind is fibrebeet van pavo.
dat moet je ook weken, maar is snel klaar en heeft net even wat meer voedingswaarde dan de seniores priores

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 18:15 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik vind 8 kilo echt weinig hoor.. je mag wel minimaal op 10 kilo komen en liefst nog meer.
kijk of dat meer kan worden.
kun je meer voer aan bieden of anders het dier apart zetten voor wat mee voeding?
mocht dat niet lukken kun je kijken of je een 2 of 3 maal daags een dikke schep seniores priores kunt geven.
dat desnoods even mengen met wat muesli voor de lekkere smaak.
een schep seniores priores vervangt ongeveer een 800 gram hooi en als je dat er 3 x daags in kunt krijgen kom je al op meer voer uit.
kan best zijn dat je dier dan wel wat gaat groeien.

wat ik zelf een aanrader vind is fibrebeet van pavo.
dat moet je ook weken, maar is snel klaar en heeft net even wat meer voedingswaarde dan de seniores priores


We kunnen de hoeveelheid ruwvoer zeker verhogen dat is geen probleem, het enige punt is dat hij niet meer ruwvoer eet. Overdag krijgen de paarden samen hooi op de weide op verschillende plaatsen. 's avonds (19u) gaat mijn paard op stal en krijgt hij dus nog hooi (apart), niet uit een hooinet of slowfeeder maar gewoon in een bak in zijn stal. Indien we hem meer ruwvoer geven dan normaal, blijft er 's ochtends nog steeds hooi over van het hooi dat vorige avond gegeven is. Dit komt dus niet omdat het hooi door de stal wordt gehaald of vuil wordt en hij het niet meer moet. Dus hem meer hooi geven is voor ons geen probleem, maar hij eet gewoon geen extra. Gebit wordt trouwens 2 maal per jaar gecheckt en is twee weken terug gecheckt, daar zit geen probleem.

Ik weet trouwens niet het exacte aantal kg's hooi dat hij krijgt per dag, maar deze periode van het jaar krijgt hij ongeveer 1,5 kleine baal hooi.

De seniores priores ga ik wel eens testen, ik denk dat dit een goede aanvulling kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 18:25 



 
Profiel   

als ze niet meer eten uit zichzelf dan is het inderdaad wel moeilijk .
heb je vrij grof hooi?
het fijnere spul gaat er vaak wat makkelijker in.
wij hebben nu een partij die vrij kort en fijn is.
en vanaf morgen ook over op wat groffer voordroog.
wij voeren wel voordroog omdat binnen bijna geen opslag plek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 19:00 



 
Profiel   

Het is best wel fijn hooi van textuur, denk ik. Voordroog is bij ons moeilijker omdat we te weinig paarden hebben voor een groot pak voordroog en hier in de buurt amper kleine pakjes voordroog te verkrijgen zijn, ofwel tegen schandalig hoge prijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 20:50 



 
Profiel   

ligt er een beetje aan hoe droog het is, wij hebben nu dus zowat hooi in pak.
kan wel bijna een week open voor het muf word.
het is meestal even puzzelen.
een ruwvoerscan kun je altijd laten doen.
ik heb er hier ook nog een liggen.dat wil ik dan doen met de partij waar we nu mee gaan beginnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 21:20 



 
Profiel   

En iets van luzernebrok? Gewoon iets meer eiwitten erin en calorieen... als hij al onbeperkt hooi eet.
Het klinkt dat je mooi hooi hebt van eigen land en als de andere paarden het daar goed op doen is het toch zonde om over te gaan naar voordroog waarvan je ook niet weet wat de kwaliteit is.
Ik heb wel goede ervaring met bijvoeren van extra luzeren, bietenpulp en olie... maar dan moet je wel echt opbouwen naar een flinke hoeveelheid en niet na twee weken stoppen bij twee mini schepjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:24 



 
Profiel   

Het liefst zouden we inderdaad gewoon ons eigen hooi blijven voeren. Denk dat ik eerst inderdaad eens ga kijken met het bijvoeren van een brok met eiwitten. Indien hij het hier goed op doet, is dit natuurlijk super, moest er toch ander ruwvoer nodig zijn kan dit dan ook nog.

Bedoel je de olie opbouwen? Wat is de 'aanbevolen' hoeveelheid olie eigenlijk voor een paard? Dit vind ik zeer lastig in te schatten...

Ohja dit vergat ik trouwens te vermelden mijn paard krijgt ook nog twee tot drie voederbieten per dag, maar dit is voornamelijk maagvulling en vooral bestaand uit water, dus denk dat dit misschien niet zoveel toevoegt aan de opname van eiwitten, vitaminen, ...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:34 



 
Profiel   

Is er hier iemand met veel verstand die mij middels pb wilt helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:36 



 
Profiel   

De meeste houden op bij 30-50 ml olie maar je kan als je het rustig opbouwt zelfs wel 250- 500ml bij geven.. paarden moeten wel omschakelen om de olie te verteren en hebben ook bij grotere hoeveelheden meer vitamine E nodig. Maar het is wel goede manier om paard makkelijk meer calorieen binnen te laten krijgen.
https://davidmarlin.co.uk/portfolio/oil-fired-the-value-of-feeding-oil-to-horses-and-how-to-choose-which-oil-is-best/

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:51 



 
Profiel   

Mijn snel te schrale 2 jarige krijgt ongeveer een (drooggemeten)halve kilo bietenpulp, 100 gram rauw lijnzaad, halve voerschep sojaschroot, 100 gram hennepzaad, halve schep luzernebrok, halve schep grasbrok en 75 gram Marstall Force per voerbeurt (En magnesium oxide, kurkuma en zout). En onbeperkt Voordroog maar echt droog. Doe met twee paarden ongeveer 2,5 week met zo'n grote rol en het ruikt lekker tot het laatste beetje. Met deze enorme hoeveelheid voer begint hij eindelijk goed in de spieren te raken en ik zie z'n ribben niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 22:52 



 
Profiel   

Olie mag maximaal tot 100ml/100kg (ideaal) lichaamsgewicht, ik raad aan verdeeld over minimaal 2 maaltijden per dag. En dan per 10ml (per dag)/100kg lichaamsgewicht per 4 dagen omhoog. Stoppen met ophogen zodra je hem goed ziet aankomen.

Dus bij een paard dat 500kg hoort te wegen:
dag 1-4: 2x 25ml olie
dag 5-8: 2x 50ml olie
dag 9-12: 2x 75ml olie
...
dag 33-36: 2x 225ml olie
dag 37+: 2x 250ml olie.

Houd in je achterhoofd dat 1L olie zoveel energie bevat als 3kg krachtvoer. Maar doordat het heel prettig verteerbaar is en niet drukmakend, zie je paarden er vaak toch veel sneller dik van worden dan puur op calorische waarde verwacht zou worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:01 



 
Profiel   

Bedankt voor het handige overzichtje Mizora, dit ga ik dan maar eens proberen.

@Evelijn, interessant stuk over het voeren van olie. Denk dat ik hieruit opmaak dat de beste optie is om lijnzaadolie te voeren, of gebruiken jullie andere oliën?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:06 



 
Profiel   

Maar ergens heb ik gelezen dat je ipv olie of gemicronoseerd lijnzaad ook gewoon losse lijnzaad kan geven, al dan niet vers gemalen. Ik gaf eerst olie (twee keer vol doseringding op flacon dus da's 200 ml per dag?) en hij ging er goed van glimmen enzo maar qua "gewicht" zag ik er weinig van. Heb hem ook een paar maanden die lijnzaad kant en klaar gevoerd van Horsefood maar aandeel lijnzaad bleek toch klein te zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:06 



 
Profiel   

Welk lijnzaad geef jij dan momenteel aan je paard? En geef je dit dan rauw, gekookt of gemalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:11 



 
Profiel   

Zo'n doseringsding op de verpakking is vaak 50 tot 60ml. Een pomp van een grote jerrycannetje is vaak 30ml.

Ja, je kan los lijnzaad voeren, maar beperkt. Tot maximaal 200g per dag en liever nog minder (ik zou zelf niet meer dan max. 100g per dag voeren en dan voor een beperkte tijd) i.v.m. blauwzuurvorming.

Lijnzaad bestaat voor 1/3e uit olie, maar verder is het (grotendeels) ook verteerbaar, dus het levert ongeveer de helft aan energie van olie op.

Bij grote hoeveelheden, zeker bij paarden die niet bijzonder ontstekingsgevoelig zijn, voer ik 1/3e lijnzaadolie en 2/3e andere olie (zonnebloemolie, koolzaadolie, etc.). Dit houdt het betaalbaar. En bij voorkeur lijnzaadolie met toegevoegde vitamine E.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:13 



 
Profiel   

Ik voer gewoon de hele zaadjes. Zak van Versele Laga van 25 kg. Dat blauwzuur schijnt alleen van toepassing te zijn als je het laat weken/niet lang genoeg kookt. Dus of lang koken of direct voeren. Iets met vernieuwde inzichten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-19 23:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 176 van de 217 [ 5417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179 ... 217  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen