Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

[***] schreef
mariekie schreef
Mijn pony van 29 valt mega in bij haar flanken?
Ze krijgt veel te veel krachtvoer naar mijn mening.
Ruwvoer weet ik niet maar dat zal niet veel zijn.
Ze heeft echt een hangbuik maar toch ingevallen flanken.
Iemand enig idee hoe dat komt?


Van krachtvoer wordt een paard inderdaad niet dik, en het vult niet. Vandaar de ingevallen flanken, een ruwvoertekort.
Als ze door haar leeftijd niet goed meer kan kauwen probeer dan eens wat luzerne met graan bij te voeren. Geweekte bietenpulp met zemelen is ook een goede vulling, maar er zitten weinig vitaminen in, in luzerne wel, dus je zou het beide kunnen voeren (bijvoorbeeld het ene s'ochtends en het andere s'avonds)


Kauwen kan z enog prima ! Haha!
Dacht al dat het ruwvoer tekort was maar dat is moelijk duidelijk te maken aan de stal waar ze staat Boos!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-07 10:30 



 

Het is dus bekend dat goede dikmakers zijn;
- Ruwvoer
- Maïsmeel / Gerstemeel
- Zemelen
- Bietenpulp
- Luzerne
- Slobber
Als ik het goed heb Lachen ? Met name Ruwvoer is dus belangrijk.
Ik wil eigelijk de overstap gaan maken van Maïsmeel & Gerstemeel (omdat mijn paard het simpelweg gewoon niet lekker vind) naar Bietenpulp & Zemelen. (En als extra'tje gewoon een keer slobber).
Bietenpulp & Zemelen zijn dus wél goede dikmakers ? (Het is niet zo dat mijn paard echt te mager is, maar hij mag gewoon wat meer VET krijgen.) Zijn Zemelen & Bietenpulp daar dan voor geschikt Lachen?
Of raden jullie wat anders aan ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-07 12:08 



 
Profiel   

heel handig topic heb net een paard gekocht een ruin van 3,5,die al nooit dik was,maar toen ik hem ging ophalen vel over been,heb hem gelijk ontwormd en krijgt nu heel de dag door hooi.laat nog wel de da komen,om hem na te laten kijken.wil hem nu ook snachts op stal gaan zetten,kan ie op zijn gemak eten,er lopen nog 3 andere bij namelijk.hij is al iets of wat aangekomen.ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat hij helemaal op gewicht is.sorry dat er geen hoofdletters en vraagtekens etc instaan,die doen het om 1 of andere reden niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-07 10:55 



 
Profiel   

Hoi, zag dit topic en vond het interessant.
Een aantal jaren terug heb ik ook een paard gehad die niet dik wou worden, eerst het gebruikelijke geprobeerd, tandarts, wormkuur, bloedonderzoek etc. Paard liep dubbel M, maar wou niet meer eten dan een 1,5 kg krachtvoer en dat bij een stokmaat van 1.80m. Muesli's en bv pulp lustte hij niet, alleen brok (van Subli) Verder was hij happy en gezond dus uiteindelijk had ik er gewoon vrede mee, je hebt per slot van rekening ook dunne mensen..
Nu heb ik pas weer een 3,5 jarige ruin die wat mager is en ook moeilijk dik lijkt te worden. Probeer het nu met slobber en wil ook nog maismeel proberen.

Van maismeel voer ik ong. 0,5kg per dag bij, aangemaakt met wat water. Meer zou ik niet voeren want mais heeft een scheve mineralenverhouding.
Pulp is een goede dikmaker maar bij verkeerd gebruik zeer gevaarlijk!!!
Ook Gerst schijnt goed te zijn.
Zoals ik al bij iemand anders las, is het teveel voeren van krachtvoer (en weinig ruwvoer) zeer slecht.

Als je er niet uikomt kun je beter de mensen van de voederfabrikant bellen, dan kun je iets specifieker uitleg geven over je paard. Voederrantsoenen op internet zijn wel leuk maar hier worden heel veel omgevingsfactoren niet meegenomen.
graag wil ik wel kwijt dat veel mensen de paarden echt te dik hebben, ook dit is niet gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-07 09:17 



 
Profiel   

Ik had een vraagje.. op de site van Pavo las ik dan mais wel een dikmaker is, maar heel moeilijk te verteren en daarom de kans op koliek verhoogd.
Is dat met maismeel anders dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-07 20:17 



 
Profiel   

Zelf heb ik die ervaring niet, maar ja ik heb dan ook maar een paar paarden, de voorlichters hebben er dagelijks mee te maken. Ik denk dat als je het met mate voert het wel mee valt. Ik meng een halve schep maismeel per dag door de slobber, dan is het ook al wat uitgezet en is het smakelijker

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-07 07:14 



 
Profiel   

hoi mijn ruin van 13 was ook heel mager ook ontword en tanden laten doen hij krijg nu seniore priors van subli daar krijg hij 1 schep van ik heb ook alles gebrobeerd en hij krijg nu ook een schep mais er bij en ook 2 scheppen subli sport brok en dan gewoon heel veel ruwvoer,en moet zeggen hij is aardig bijgekomen maar af en toe zijn ze ribben nog een beetje zichtbaar maar hij heeft wel een dikke buik hebben meer mensen hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-07 22:43 



 
Profiel   

Ik heb ook een paard wat moeilijk dik te houden is.
Nou is hij ook al 17 jaar (dit is zeker nog niet te zien of te merken Knipoog )
Het probleem is bij mij op stal, dat ze niet onbeperkt ruwvoer krijgen. Ze krijgen (naar mijn mening) vrij weinig hooi. Je kan hier weinig aan veranderen, want elk paard krijgt gewoon hetzelfde daar. Maar je mag ook niet zelf hooi bijvoeren.
Het weiland mogen ze alleen in de zomer op. (max 1 uur per dag)
En daarbij komt dat het een extreme luchtzuiger is.
Sinds ik weer ben gaan smeren met kribbox, is het al heel veel geminderd!
Hij krijgt 3 kilo sportbix per dag, en ik geef hem elke dag maismeel en lucerne.
Dit pas sinds kort, omdat hij dus zo ging invallen, en hij ziet er nu al stukken beter uit!
Verder sta ik op vlas, maar mag ik wel elke dag wat stro erin leggen, waar hij op kan knabbelen.

Wat betreft het hooi (en nog liever zou ik kuil aan hem geven) en de weidegang, baal ik dus enorm, maar hier is gewoon niks aan te veranderen.
Ik woon in Den Haag, en dit is dus 1 van de betere stallen hier, + ongeveer de enige met uberhaupt weidegang...
Ik zou dus verder echt niet weten hoe ik hem nog beter op gewicht kan houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-07 22:59 



 
Profiel   

Hey mijn paardje is ook nog wat te dun maar het is een stuk beter na het voere van maislijnzaad en soms slobber en ze heeft gewoon onbeperkt hooi en krijgt s'avonds ook haar gewone eten maar hoe kan ik haar iets sneller dik krijgen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-07 15:46 



 
Profiel   

mijn paard is altijd te dun en zodra ze weer wat vet op haar ribben heeft is de tijd van het verharen dus gaat alles er 2x zo snel weer af:O
ik weet niet meer wat ik kan doen vitamine spuiten hebben geen zin meer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-07 18:17 



 
Profiel   

Ik heb een vraagje wat betreft het combineren van dikmakers. Ik ben al een hele tijd aan het volgen op bokt om goede dikmakers te leren kennen, maar er zijn er zoveel. Knipoog Een vriendin van me voert behalve de gewone havermix ook bietenpulp én maisvlokken. Is dit dan 'nog beter' dan één dikmaker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-07 12:26 



 
Profiel   

Musetta schreef
Ik heb een vraagje wat betreft het combineren van dikmakers. Ik ben al een hele tijd aan het volgen op bokt om goede dikmakers te leren kennen, maar er zijn er zoveel. Knipoog Een vriendin van me voert behalve de gewone havermix ook bietenpulp én maisvlokken. Is dit dan 'nog beter' dan één dikmaker?


Ik zou daar zo geen passend antwoord op weten. Ik denk wel dat je een beetje met mate moet voeren. Dik krijgen gaat meestal niet zo snel. Als je echt een duidelijk antwood wil op je vragen kun je het best de helpdesk van een voederfabrikant bellen of bij een echte deskundige advies inwinnen. Zorg dan wel dat je specifieke vragen op papier zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-07 13:03 



 
Profiel   

ik heb ook een vraagje. Mijn kwpner staat dag en nacht buiten en krijgt 2 x per dag hooi. Ze wordt nu toch wel te dun. Ik voer al pulp bij 2x per dag. Ze krijgt verder per dag 1 kilo brok en 1 kilo muesli. Nu had ik gehoord dat paardenmeel ook een dikmaker is. Ik heb dit nu gekocht,maar nu vraag ik me af of dat ook in water geweekt moet worden? Het is DW Meal van de dommelsche watermolen. En worden ze niet al te heet van paardenmeel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-07 23:50 



 
Profiel   

Ik kom me hier ook even melden Lachen

Ik heb een 7 jarige merrie, en die is, zoals jullie vast al wel kunnen raden, erg snel te dun Clown In de zomer gaat het eigenlijk wel, maar de winter is het grootste probleem. Ze krijgt 3 plakken hooi op een dag, 8 voerscheppen lucerne, 2,5 voerschep granenmix, 2,5 voerschep muesli en 1 schep maismeel. Het hooi en de lucerne zijn verdeeld over 5 voerbeurten, het krachtvoer over 3. Na het rijden krijgt ze een schep slobber, en na het mesten een plak stro (ze staat op krullen). Iemand dé tip om haar voller te krijgen? Tanden/wormen e.d. kunnen de oorzaak niet zijn Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-07 19:44 



 
Profiel   

Ik meld mij ook even. Wij hebben een 11-jarige ruin, die nogal schraal is. Wij voeren momenteel muesli bij of het helpt weet ik nog niet. Morgen ga ik al jullie tips eens lezen Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-07 21:20 



 
Profiel   

_Kiki_ schreef
Ik kom me hier ook even melden Lachen

Ik heb een 7 jarige merrie, en die is, zoals jullie vast al wel kunnen raden, erg snel te dun Clown In de zomer gaat het eigenlijk wel, maar de winter is het grootste probleem. Ze krijgt 3 plakken hooi op een dag, 8 voerscheppen lucerne, 2,5 voerschep granenmix, 2,5 voerschep muesli en 1 schep maismeel. Het hooi en de lucerne zijn verdeeld over 5 voerbeurten, het krachtvoer over 3. Na het rijden krijgt ze een schep slobber, en na het mesten een plak stro (ze staat op krullen). Iemand dé tip om haar voller te krijgen? Tanden/wormen e.d. kunnen de oorzaak niet zijn Lachen


ik weet niet hoe groot die plakenhooi zijn, maar 3 plakken lijkt mij erg weinig? Ik zou eerst meer hooi geven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-07 22:13 



 
Profiel   

aangezien mijn topic op slot is gezet, meld ik me ook hier met het volgende:( ik quote de tekst van mij topic)
Citaat
Onze 17 jarige pony is aan de dunne kant. Ze is goed gezond voor zover ik kan zien(ze heeft wel zomereczeem) Netjes ontwormt. De mest ziet er heel normaal uit. Ze eet goed. Ze is allert en vrolijk. Maar niks te dik dus. Nu wil ik haar wat extra's geven. Maar omdat het de pony van mijn nog jonge dochter is moet ze niet te heftig worden. Wat kan ik voeren zodat ze dikker wordt maar niet heftiger. Ze hoeft geen zwaar werk te doen. Drie keer per week een half uurtje. Ze loopt de hele dag buiten in de bak.
Ze krijgt nu onbeperkt hooi, een halve basisbrok van subli en een kwart kruidenmuesli ook van subli. Daarbij ook nog wat wortelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-07 22:37 



 
Profiel   

ik heb zelf een paard dat moeilijk op gewicht te houden is.

mijn ervaringen:

lucerne: helpt niet.
zemelen: helpt wel, maar niet genoeg.

wat ik nu voer:
2x daags veel hooi (volle kruiwagen, niet uit elkaar getrokken hooi)
daarnaast per dag: 2 scheppen slobber en 3 scheppen muesli.

hij staat 24/7 op de wei, maar daar staat niet veel gras op.

bovenstaande bevalt wel goed. hij is nu goed op gewicht en ik hoop hem in de winter zo te kunnen blijven houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-07 16:37 



 
Profiel   

@marlon7; die plakken hooi zijn aardige plakken. Verder eet ze het hooi heel slecht, dus meer geven kan ik wel doen, maar dan loopt ze het alleen maar door de stal heen Scheve mond

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-07 15:15 



 
Profiel   

_Kiki_ schreef
@marlon7; die plakken hooi zijn aardige plakken. Verder eet ze het hooi heel slecht, dus meer geven kan ik wel doen, maar dan loopt ze het alleen maar door de stal heen Scheve mond


Dat probleem heb ik dus ook Verdrietig
Alleen die van mij eet het wel maar laat de helft liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-07 15:23 



 
Profiel   

Daarom voer ik nu ook twee keer lucerne per dag i.p.v. hooi, omdat ze 5 plakken hooi op een dag gewoon echt niet at...

Van het maismeel ga ik trouwens bietenpulp maken, dus ik hoop dat dat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-07 15:26 



 
Profiel   

In lucerne zit toch veel eiwit Verward

Merk jij dat ze aankomt door de lucerne?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-07 16:59 



 
Profiel   

mariekie schreef
_Kiki_ schreef
@marlon7; die plakken hooi zijn aardige plakken. Verder eet ze het hooi heel slecht, dus meer geven kan ik wel doen, maar dan loopt ze het alleen maar door de stal heen Scheve mond


ja dat werkt dan inderdaad niet. Ik heb nu paardenmeel gekocht, dat moet je ook mengen met water. Hoop dat die van mij daar dikker van wordt,maar misschien is het voor jou ook een idee?
En eerst hooi geven en dan brokken is ook beter had ik gehoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-07 18:06 



 
Profiel   

Wat is dat voor spul, paardenmeel? Ik wil geen extra eiwitten geven aan onze pony,ze heeft ook zomereczeem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-07 19:29 



 
Profiel   

Ik heb mijn pony nu sinds november op stal staan (en dus officieel van mij vanaf toen) maar ze is echt broodmager, de dierenarts verbaasde zich er zelfs over.
Ze had een veulen aan de voet van toen 3.5 maand die we toen hebben afgespeend en ze had alleen maar wortels gehad met vies hooi de laatste tijd. Ze is nu wat aan het bijkomen maar ze eet nog steeds maar vrij weinig, misschien omdat haar maag zich heeft aangepast op de hoeveelheid voer die ze heeft gekregen?
Ze krijgt op het moment een kilo brok en onbeperkt hooi.
Ik wil nog wel wat bijvoeren eigenlijk zodat er wat bijkomt.
Dit was ze in het eerste weekend, nu is ze al iets bijgetrokken (voor zover mogelijk in die paar weken)

*edit; ze is gecontroleerd door de dierenarts en longen ed klonk gewoon goed. Ze is niet drachtig (wel gedekt) maar dat is niet zo erg als je haar ziet Tong uitsteken Ook is ze ontwormd afgelopen week met Equimax en heeft ook liksteen tot haar beschikking.

We gaan nu weer beginnen met lichte training. Twee keer in de week longeren aan de pessoa en dan minuutje of tien stap en draf. Volgende week iets langer enz.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-07 13:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen