[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:19

Ik ben nogsteeds erg blij met de fibrebeet! Mijn merrie krijgt nu 3/4 schep op een dag en 3/4 van die slobbermash (in 2 porties verdeeld) Die laatste wil ik straks wel weer vanaf, maar voor nu komt ze er mooi op aan! :D

Verder krijgt ze nu een halve schep TopSport en 3/4 Vitalbix Active+ en het lijkt nogsteeds goed te gaan met d'r gewicht :)
Afbeelding

Van Pharmahorse voer ik nu Creapro bij, ben benieuwd of dit ook nog verschil gaat maken!

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:23

Waar kopen jullie sojaschroot?
Mijn paard is ook te dun, niet helemaal onverklaarbaar. Hij is 3 en volop in de groei en licht aan het werk.
Het werk beperken we al heel erg, 4x per week 30 min. Longe of rijden.
Hij krijgt onbeperkt hooi,
2x per dag 1/4 brok (anders word hij te heet)
1,5 schep fibrebeet met 1 schep slobber subli erdoor een flinke scheut lijnzaad olie
4 stuks fruit wisselend (banaan, appel, mandarijn, peer) en een paar wortels
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:05


Duhelo

Berichten: 28548
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:11

Kijk eens bij een verkooppunt van Mijten, ik heb er onlangs besteld en betaal 20.50 euro per zak.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:34

Ik heb het nog even bij de pensionhouder nagevraagd, hij is teven mijn instructeur en traint mijn paard. Hij krijgt op dagen dat hij werkt 3/4 biks en op vrije dagen 1/2. Hij had hem ook al wat omhoog gezet dus.
Ik heb gister creapro besteld na aanleiding van bliksemflits haar insta post en uitleg.
En deze:
https://www.pharmahorse.nl/recovery-slobber.html

Ellepel, zou je er dan ook nog extra vitamines bij doen? En zo ja welke?
Ik ga ook de sojaschroot bestellen, bedankt voor de tips!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:38

Gewoon marie, voor de vitamines zou hij twee keer zoveel brok moeten krijgen. In plaats daarvan kan je ook halve dosering vitaminebrok bijvoeren, bijvoorbeeld 50 gram pavo vital per dag. Daar zou hij niet heftig van moeten worden maar wel gezonder.
Het fruit is voor een paard niet zo goed. Nou geef ik ook wel een stukje fruit per dag, maar vier is echt best veel. Dat geeft gisting van binnen en maakt dat ze de rest van hun voedsel minder goed verteren :)

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:47

Echt? Ik dacht daar goed aan te doen voor vitamines. En het lekker te maken.
Had er wel ook overnagedacht dat mandarijn/ appel en banaan elkaar compenseren in het feit dat banaan mest meer stolt en mandarijn en appel laxerend kan zijn. Ik ga kijken of hij het goed blijft eten met 2 stuks fruit en dan mischien naar 1.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:31

Ik lees hiervanalles over soja schroot, is er iemand die mij er meer over kan vertellen en wat er gemiddeld van gevoerd moet of mag worden? Kan je te veel voeren? Worden ze er heet van? Adat soort dingen

Duhelo

Berichten: 28548
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:33

Zamba schreef:
Ik lees hiervanalles over soja schroot, is er iemand die mij er meer over kan vertellen en wat er gemiddeld van gevoerd moet of mag worden? Kan je te veel voeren? Worden ze er heet van? Adat soort dingen

Zoek even terug naar de posts van Mizora, zij heeft dat al een paar keer heel duidelijk en uitgebreid uitgelegd hier :)

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:47

Duhelo schreef:
Zamba schreef:
Ik lees hiervanalles over soja schroot, is er iemand die mij er meer over kan vertellen en wat er gemiddeld van gevoerd moet of mag worden? Kan je te veel voeren? Worden ze er heet van? Adat soort dingen

Zoek even terug naar de posts van Mizora, zij heeft dat al een paar keer heel duidelijk en uitgebreid uitgelegd hier :)


thnx! heb het gevonden. ga het even in gedachten houden mocht ik ooit weer een paard hebben wat wat schraal is

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:19

Duhelo schreef:
Zamba schreef:
Ik lees hiervanalles over soja schroot, is er iemand die mij er meer over kan vertellen en wat er gemiddeld van gevoerd moet of mag worden? Kan je te veel voeren? Worden ze er heet van? Adat soort dingen

Zoek even terug naar de posts van Mizora, zij heeft dat al een paar keer heel duidelijk en uitgebreid uitgelegd hier :)


je kan ook rechtsonder in het topic zoeken op sojaschroot dan vind je alle post waarin sojaschroot genoemd is

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:04

Kun je sojaschroot niet gewoon halen bij je voerboer? Waar ik het haal, ligt het gewoon op voorraad, tussen de brokjes voor hoefdieren. Pulp en luzernebrok haal ik daar ook.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:01

YvonneV schreef:
YvonneV schreef:
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:14

Ik betaal 12,50 voor een zak sojaschroot. Inderdaad gewoon bij de voerboer.

Ik weet van drie zaken uit de omgeving dat ze het ook verkopen, maar het ligt inderdaad niet tussen het paardenvoer. Gewoon om vragen dus!

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:54

Ik heb het menu van Mojo aangepast, nu zonder fruit eet hij het wel iets minder goed maar mischien is dat even wennen. En ik heb alles afgewogen.
Hij kreeg met 1,5 schep fibrebeet 900 gram.
Dat het ik opgehoogd naar 2400 gram. In 2 porties verdeeld.
400 gr pharma horse recovery (link een paar Posts eerder) dit is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van dit product.
400 gr subli slobber
160 ml lijnzaad olie
2 schepjes creapro
1 schepje magnesium
1,5 kilo biks (weet niet welke komt van stal.)
Alles gaat door de helft en dan gemengd in 2 porties gegeven. Behalve de bix die krijgt hij appart.
Ik heb sojaschroot besteld die wil ik gaan opbouwen en luzerne is besteld.
Hij mag nu een beetje van een ander mee eten.
Het moet nu goed gaan komen toch?
Ik word er echt doodonzeker van al weet ik dat ik niet veel meer kan doen en geduld moet hebben.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:30

Kun je sojaschroot droog voeren? Ik deed T altijd door de slobber.

xSannee

Berichten: 4349
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:01

Ik voer het droog en pony eet het prima :j

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:56

gewoonmarie schreef:
Ik word er echt doodonzeker van al weet ik dat ik niet veel meer kan doen en geduld moet hebben.

Is nergens voor nodig, ik vind hem er voor zijn leeftijd er helemaal niet gek uitzien. Goed voeren uiteraard, maar zolang hij goed in zijn vel lijkt te zitten je niet te druk maken als je af en toe een rib ziet te zitten.

Nu je meer voert zal hij vanzelf aankomen, kijk het even aan. Hij zit echt niet op een gewicht waarbij je alle zeilen bij moet gaan zetten.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:21

LiselotZorro schreef:
gewoonmarie schreef:
Ik word er echt doodonzeker van al weet ik dat ik niet veel meer kan doen en geduld moet hebben.

Is nergens voor nodig, ik vind hem er voor zijn leeftijd er helemaal niet gek uitzien. Goed voeren uiteraard, maar zolang hij goed in zijn vel lijkt te zitten je niet te druk maken als je af en toe een rib ziet te zitten.

Nu je meer voert zal hij vanzelf aankomen, kijk het even aan. Hij zit echt niet op een gewicht waarbij je alle zeilen bij moet gaan zetten.


Dankjewel! Het houd me echt elke dag zo bezig.
Ik heb gister ook nog voor de zekerheid bloed laten trekken. En dan kan ik echt niks anders meer doen dan voeren. Ik heb ook even betere foto’s gemaakt om te vergelijken.
Afbeelding
Afbeelding
Ik word hier echt nog wel verdrietig van.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:22

Wat ook niet helpt is dat hij het afgelopen jaar bijna 10cm is gegroeid.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:41

Ik vind hem ook wat schraal ja, maar niet vel over been en denk ook dat er nog niet echt sprake is van ondergewicht. Ik zou me gezien zijn leeftijd en groei van de afgelopen maanden er niet te druk over maken (lekker makkelijk gezegd natuurlijk ;) ). Gewoon lekker door blijven voeren en het werk niet te snel oppakken.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:06

Rainer schreef:
Ik vind hem ook wat schraal ja, maar niet vel over been en denk ook dat er nog niet echt sprake is van ondergewicht. Ik zou me gezien zijn leeftijd en groei van de afgelopen maanden er niet te druk over maken (lekker makkelijk gezegd natuurlijk ;) ). Gewoon lekker door blijven voeren en het werk niet te snel oppakken.

Dankjewel! Hij werkt nu 4x per week. Max 20 min per dag. Maar meestal is het maar 10/15 min. 2x longeren en 2x rijden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:39


Duhelo

Berichten: 28548
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:46

gewoonmarie schreef:
Rainer schreef:
Ik vind hem ook wat schraal ja, maar niet vel over been en denk ook dat er nog niet echt sprake is van ondergewicht. Ik zou me gezien zijn leeftijd en groei van de afgelopen maanden er niet te druk over maken (lekker makkelijk gezegd natuurlijk ;) ). Gewoon lekker door blijven voeren en het werk niet te snel oppakken.

Dankjewel! Hij werkt nu 4x per week. Max 20 min per dag. Maar meestal is het maar 10/15 min. 2x longeren en 2x rijden.

Waarom zet je hem niet nog gewoon een jaartje aan de kant?
Dier is pas 3, heeft net een giga groeischeut gehad, en al 4 keer per week aan het werk (en ook al is het maar 20 minuten, rijden en longeren vind ik voor een jong dier hard werk.)

Moest het mijn paard zijn, zou ik verder voeren zoals je bezig bent, maar het werk terugschroeven naar een 2-3 tal keer per week grondwerk (en dan vooral handwerk in stap, schoudervoor, travers, buiging in het lijf)
Onderschat niet wat een mentale impact longeren en rijden heeft, en dit heeft ook behoorlijk wat invloed op een lijf (zeker als ze het nog wat moeilijk vinden geeft dat toch een vorm van stress).
Als die 4 of ouder is zal je zo kunnen opstappen en wegrijden.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:27

gewoonmarie schreef:
Dankjewel! Het houd me echt elke dag zo bezig.
Ik heb gister ook nog voor de zekerheid bloed laten trekken. En dan kan ik echt niks anders meer doen dan voeren. Ik heb ook even betere foto’s gemaakt om te vergelijken.
[ [url=m/gZgKlP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gR0qK3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik word hier echt nog wel verdrietig van.


Die van mij zag er ook heel lang zo uit. Ook een beetje heethoofd dus verbruikt ook veel energie. Staat nu op 2.5 kg sereen brok van Voermeesters, 2 herscheppen luzerne en 300 gram atleet van subi en hij is in 2 maanden zo veel bijgekomen. Zie voor het eerst in een bar geen ribben, en ik denk dat zelfs de zadelmaker binnenkort moet komen!

Wat voor karakter heeft je paard