[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:45

En waar is maismeel of vlokken te koop? Bij wat voor soort bedrijven? Niet waar ik mijn paardenvoer haal in ieder geval.
Ik laat nu een paar zakken aan de andere kant van Nederland halen, maar het zou handig zijn als ik ook wat aan de grens van Duitsland kon vinden...

marjootje

Berichten: 311
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 23:58

waar in duitsland zit je precies? wij zitten hier aan de duitse grens, en ik kan het zo bestellen bij mijn veevoeder die heeft het gewoon op vooraad.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:00

Achter Lingen.

Waar bestel jij dan, bij een Nederlandse of Duitse veevoederhandel? Ben wel geinteresseerd in wat hij allemaal kan leveren, mocht ie hier ook in de buurt komen.

marjootje

Berichten: 311
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: achterhoek

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 23:52

Ik bestel ales bij een nederlands bedrijf in Hengelo (gld) klopt het dat Lingen bij Munster ligt, dus op een uurtje rijden van Winterswijk af??? dan zit je redelijk kort in de buurt, en dit veevoedersbedrijf is heel ruim gesorteerd. Ik heb alleen geen idee tot waar ze precies leveren. wil wel voor je informeren????

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:14

Ik heb ook zo'n mager paard, is hij al jaren doordat hij een keer een fikse longontsteking heeft opgelopen. Hij is inmiddels 22, glanst wel gewoon en is levenslustig. Alleen we krijgen hem niet dik. Ik voer hem al Pavo Slobber bij, en hij krijgt extra veel ruwvoer. Ga toch maar eens aan de maisvlokken denk ik Lachen .

ansieee

Berichten: 216
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:09

mijn pony ziet er in de winter altijd slecht uit ! hopen dat het dit jaar beter word we voeren haar nu het hele jaar door muesli met mais (voor de haken van de tanden) en maismeel en ze ziet er nu helemaal goed uit ! in de zomer krijgt ze minder als in de winter omdat ze dan volop gras kan eten maar we wachten het deze winter weer af

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:47

Marjootje, als je eens kunt informeren of ie deze kant ook "doet", graag! Als ie bietenpulp en Aurakoeken heeft, zou dat geweldig zijn!

Ik geef sinds korte tijd mijn oudere, magere pony bietenpulp. Ze moest even wennen aan de smaak (wilde het in het begin niet eten) en nu is ze er gek op!

Binnen een week zag ik dus al verschil, ze is ongelofelijk bijgekomen! Ze ziet er nu echt weer als een pony uit ipv zak met botten.

Maismeel en vlokken barst van de suikers, dat krijgt ze niet, veel te slecht.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:58

Ik ben ook erg benieuwd hoe en hoeveel maismeel jullie voeren.
En hebben jullie ervaring met het voeren van Subli Seniores Priores?

Mijn pony van 28 eet haar hooi/kuil ook niet op. Ik geef nu al luzcerne en slobber bij. Ze is 2 weken geleden naar de tandarts geweest en die heeft er 2 loszittende kiezen uitgetrokken.

Ze heeft ook allemaal bultjes en schilfertjes op haar huid iemand daar nog tips voor? Ik heb wel lijnzaadolie maar omdat ik er al slobber geef en daar lijnzaadjes inzitten wil ik het niet dubbel doen.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:55

Jah is meld me ook hier, heb nu sinds 3 weken een jong 4 jarig paard. Bij de vorige mensen kreeg hij alleen hooi, en daarbij heeft hij veel moeten dekken. Dus je kunt nu de ribbetjes tellen. Hij is al wel iets aangekomen. Op het moment staat hij van 6:00 tot 21:00 in de weide. Op stal krijg hij genoeg hooi voor de hele nacht(grote kruiwagen vol) en 1,5 kilo fokbrokken(zijn brokken voor paarden in de groei, dekhengsten en dragende/zogende merries)

Misschien dat iemand nog wat tips heeft voor wat ik hem het beste bij kan voeren.

Groetjes Mandy

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:26

Hoe lang is een zak bietenpulp te bewaren?

Ik wil graag wat groter in gaan kopen aangezien ik geen zin heb steeds op en neer te moeten zeulen met die enorme zakken. Maar ik kan geen datum vinden op de zak. Het is gedrooogd, dus ik ga er van uit dat het langer kan staan, maar ik weet het dus niet zeker.

_marlies_
Berichten: 72
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:42

bietenpulp voeren is perfect om een paard op gewicht te krijgen, hier zit niet teveel energie in waardoor ze te heet worden. daarnaast wel voldoende ruwvoer geven

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:39

Die laatste zin ben ik het half mee eens... bietenpulp kan zelfs een groot deel van het ruwvoer vervangen.

Maar dan nog, met genoeg hooi ernaast kan paardje zelf eten wat ie nodig heeft Knipoog

Niemand een idee hoe lang bietenpulp te bewaren is?
Gedroogd, dus nog niet "klaargemaakt" en in een afgesloten ton.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:40

Ik voer mijn paard nu ongeveer 5 dagen bietenpulp met olie, en de kilo's lijken eraan te vliegen.
Ik geef hem nu een halve schep pulp dat ik dan week, owrdt ongevver 3?? kilo. En 4 eetlepes olie eroverheen. En dat gaat nu prima..

@GamblersCup: bedoel je in brokjesvorm?? Dan zijn ze een half jaar houdbaar.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:06

Nee, niet in brokjesvorm, echt dat poeder-achtige....

Lotttee
Berichten: 12
Geregistreerd: 16-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:33

Ga hem GELIJDELIJK aan iets meer krachtvoer geven!
Als je merkt dat hij hier niet goed op reageert of te snel eet weer iets minderen!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 09:54

Krachtvoer worden ze niet dik van Lotttee, de mijne iig niet Knipoog .

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:07

Van krachtvoer idd niet Knipoog
Ik houd het op Ruwvoer, Maïsmeel & Gerstemeel. Daar kreeg ik de beste resultaten mee Ja

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:08

En slobber Knipoog

Bietenpulp schijnt ook heel goed te helpen, maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:44

Ben nu al tijden maïsmeel & gerstemeel aan het bijvoeren .. Resultaat zag ik na een aantal weken / tegen de maanden aan. Moet je wel erg consequent voeren vind ik persoonlijk. In combinatie met af en toe slobber leken er idd ook de kilo's aan te vliegen Ja

Volgende week ga ik samen met m'n vader Slobber halen & Bietenpulp. Zijn een beetje aan het kijken wat het beste helpt Lachen
Wie voert er hier nog meer bietenpulp ? Wat waren de resultaten, hoe snel, wat vond je ervan ?
Nog wat vraagjes over bietenpulp Knipoog
- Hoe vaak mag je het in de week voeren (/op een dag) ?
- Hoe veel mag je voeren op een dag Lachen ?

(Het was toch Zemelen, dat als je het niet goed voerde, het uit ging zetten in de maag ?)

Xx Knipoog

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 20:26

Mijn andere merrie die ik eindelijk op gewicht had is het ook weer kwijt.

Ze heeft begin mei een veulen gehad en was toen zelfs goed mollig (na haar de hele winter goed bij gevoerd te hebben). Dat is ze geweest tot ongeveer een maand geleden, het veulen is er inmiddels 2 weken af.
Ze staat op flink gras (krijgt van de winter weer onbeperkt voordroog kuil), krijgt dagelijks ruim een halve kg sport brok en energie kern mix van Subli. En zo nu en dan een flinke bak slobber. Het gaat dus om een shet, ik durf haar niet echt veel meer te voeren, maar meer krijgt ze ook niet weg dus krijg ik er niet eens in.

Ze word hier bij wel wedstrijd gericht getraind. Rij ik haar niet eet ze haar brok niet eens op. Ze glimt als een spiegel en zit super in haar vel.

Ik weet het dus eigenlijk niet meer.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:04

Lekker is dat... ik ging vanmorgen weer een zak bietenpulp halen, hebben ze de prijs verhoogd van 10 euro naar bijna 17 euro!!

Dat vind ik dus veels te duur. Waar kopen jullie bietenpulp en hoeveel kost dat? (hier dus nu bijna 17 euro voor 40 kg)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:44

wil je je paard snel weer op gewicht krijgen???
Gerst eerst een nacht laten weken,daarna een uur koken,dan word het een beetje slijmerig,dan 2x daags een kilo bakje,met suikerbieten pulp,en eventueel een vitamine preparaat,want als je daar nog 2 kilo brok doorheen mengt word de hoeveelheid een beetje teveel.....
Gerst is een uitstekend graan om paarden dik te krijgen,er zit verder niet veel bijzonders in qua voedingsstoffen,als ze eenmaal op gewicht zijn dan geef je het 1 x per week ,zo blijven ze op gewicht.
Het is wel belangrijk om gerst te koken,de hele graan korrel doet niet zoveel bij een paard,hoe dat met meel zit weet ik niet,maar door te koken verandert de substantie. groetjes geerke

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:13

Mijn pony van 29 valt mega in bij haar flanken?
Ze krijgt veel te veel krachtvoer naar mijn mening.
Ruwvoer weet ik niet maar dat zal niet veel zijn.
Ze heeft echt een hangbuik maar toch ingevallen flanken.
Iemand enig idee hoe dat komt?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:01

volgens mij worden paarden die veel krachtvoer krijgen juist mager,biks is absoluut geen dikmaker.....

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:13

mariekie schreef:
Mijn pony van 29 valt mega in bij haar flanken?
Ze krijgt veel te veel krachtvoer naar mijn mening.
Ruwvoer weet ik niet maar dat zal niet veel zijn.
Ze heeft echt een hangbuik maar toch ingevallen flanken.
Iemand enig idee hoe dat komt?


Van krachtvoer wordt een paard inderdaad niet dik, en het vult niet. Vandaar de ingevallen flanken, een ruwvoertekort.
Als ze door haar leeftijd niet goed meer kan kauwen probeer dan eens wat luzerne met graan bij te voeren. Geweekte bietenpulp met zemelen is ook een goede vulling, maar er zitten weinig vitaminen in, in luzerne wel, dus je zou het beide kunnen voeren (bijvoorbeeld het ene s'ochtends en het andere s'avonds)