[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:08

Na hoelang kun je verschil zien met de sojaschroot?

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:21

ik moest het even opzoeken want ik heb het ook gegeven.
maar ik zag na een 3 weken dagelijks 300 gram dat mijn merrie iets ronder op de billen en bovenlijn was.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:27

Mizora schreef:
De truc is vaak toch veel bijvoeren. Veel als in 1kg/100kg lichaamsgewicht bijvoeren, opbouwen in minimaal 16 dagen (eerst 4 dagen 20%, dan 4 dagen 40%, etc, rustiger opbouwen mag uiteraard ook. Dat kan met Seniores Priores, dat kan met bietenpulp:luzerne:tarwezemelen (3kg bietenpulp, 1kg luzerne, 2kg zemelen), zo nodig kan het zelfs met pavo nature's best (maar dan absoluut geen mineralenbrok er meer naast, naast het mengsel moet dat wel erbij gegeven worden, naast SP liever niet). En dan zo nodig rustig de olie opvoeren naar 100g/100kg paard (opbouwen over minimaal 1 maand, liever langer), eerder stoppen met opbouwen als het paard goed aankomt. Verder bij spierarme paarden, dus blote rug o.a., 200-250g sojaschroot voor gewone paarden, 350-500g sojaschroot voor trekpaarden. Aangezien je toch al opbouwt, bouw ook de sojaschroot op in 12-16 dagen (12 dagen is eerst 4 dagen 25%, dan 50%, dan 75% en dan volle portie).

Boven de 0.5kg/100kg lichaamsgewicht bij voorkeur verdelen over minimaal 2 porties, hoewel ik bij een trekpaard ook wel eens toch in één portie aangeraden heb (vaker voeren niet mogelijk) nadat hij door de dierenarts opgegeven was en bij nogmaals instorten die winter zou worden ingeslapen, puur door hoe mager hij was en het iedere winter slechter werd. Hij is die winter voor het eerst met een gezond gewicht de winter uit gekomen.

Dankjewel!
Wat is het interessantst om te nemen prijs kwaliteit? (Paard krijgt wat ze nodig heeft, maar met een trekpaard die 800 kilo zou moeten wegen tikt dat wel behoorlijk aan...)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:42

Wisselt hoe je het kan inkopen. SP kost minimaal 0.48€/kg (bij een heel pallet: https://www.paardenvoer.nl/subli-seniores-priores ), Nature's Best valt dan eigenlijk af.

Bietenpulp en luzernebrok zitten meestal rond de 0.50-0.60€/kg, zemelen is alles tussen 0.50€-1.00€/kg. Het handigste is vragen bij je voerleverancier. Wij betaalden voor Arie Blok Pulpbrok 12.50€/25kg en Arie Blok Luzernebrok 13.50€/25kg. Maar daarvan was de tarwezemelen 10€/10kg.

Bij AgriWebShop is bietenpulp en luzernebrok iets duurder, maar tarwezemelen juist weer flink goedkoper:
https://www.agriwebshop.com/Tarwezemelen_20_kg
https://www.agriwebshop.com/Bietenpulp_brokjes
https://www.agriwebshop.com/hartog-luzernebrok

Bij hobbyfarming ( https://hobbyfarming.nl/ ) hebben ze weer geen luzernebrok (wel compact luzerne, dat is ook goed, maar bij paarden die niet een aantal uur op stal staan erg veel kauwwerk. 65.40€/100kg), is de bietenpulp het goedkoopst (42.84€/100kg) en zitten de tarwezemelen er tussenin (62.10€/100kg). Let erop dat er minimaal 250kg besteld moet worden.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:05

In mijn topic om mijn paard aan te laten komen, werd sojaschroot een aantal keer benoemd.

Ik vroeg me af in welke hoeveelheid ik dit moet voeren? Paard is wat schraal en ingevallen in de bovenlijn.

Sinds een maand voer ik;
Onbeperkt ruwvoer
1,5 kilo fibrebeet
50ml lijnzaadolie
Pavo vital
2x per week 30ml appelazijn.

Hoeveel zou ik van sojaschroot moeten bijvoeren? Ik kan maar 1x per dag voeren. Moet ik rekening houden met sojaschroot en welke kan ik het beste voeren?

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:47

Ik volg even! Hierin staan veel goede tips waar ik wat mee kan, voor mijn oudere paard dat moeite heeft met op gewicht blijven.

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 15:40

Zijn jullie bekend met de MPB mix van Gedizo ?
Ik kreeg dit als tip als aanvullend voer omdat het snijmais bevat.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 16:08

ja dat is met dat bierborstel er in he en mais
kennis van me geeft het aan de geiten, maar ik weet van haar dat als de zak open is je het erg snel moet voeren omdat het echt snel zuur word.
dus daar zou ik nog over nadenken of je dat wil.

verder is het uitproberen, zou wel beginnen met weinig want kan me voorstellen dat ze er even aan moeten wennen.
ik heb zelf gekozen om wat 1e snee pakjes fijn hooi met hoog eiwit en energie te halen.
is goedkoper, staan ze lekker even op te kauwen en zet toch even wat beter aan.


als je losse snijmais wil voeren:
https://www.agriwebshop.com/dierenvoer- ... o-snijmais

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:04

Thanks Ellepel.
Ze konden mij niet vertellen hoelang het goed blijft zodra de zak open is.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:02

Ik heb die zakken mpb mix afgelopen winter gevoerd. Als ik de zakken netjes open maakte, dat ik ze goed dicht kon vouwen, en dan iets zwaars op de sluiting, zodat het goed dicht bleef, kon ik ze een dag of 10 goed houden.
Voor mijn pony was het een goede eiwitrijke dikmaker. Dan hoefde ik geen kilo's brok te voeren. Waardoor het totale zetmeel in het rantsoen ook nog iets mee viel.
En ook qua prijs was dit een vrije voordelige oplossing.

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:18


Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:23

Hoi, ik lees al eventjes mee maar ik kom ook zelf maar eens peilen wat jullie denken. Afgelopen winter (1e winter dat ik hem had) is mijn paard heel erg ingevallen, in zowel bespiering als vet. Gelukkig is hij sinds het voorjaar weer goed herstelt. Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben, maar dat is vooral ook omdat ik weet dat de winter er nog aan komt en hij niet heel veel reserves heeft, maar van ondergewicht is geen sprake meer. Op het moment zie je zijn ribben afhankelijk van de dag net wel of net niet en is hij oke bespierd, maar ik denk dat er nog wel ruimte voor verbetering is.

Hij heeft een jaar lang eigenlijk met name fibrebeet gegeten, hij kreeg toen zo'n 1,5 schep per dag. Meer wilde hij niet eten. Ik denk dat dit hem wel redelijk onderhouden heeft, maar het is nooit genoeg geweest om hem écht te laten aanzetten. 1,5 week geleden ben ik overgegaan op zelf mengen: 2:2:1 bietenpulp, luzernebrok en tarwezemelen. Daar krijgt hij nu 2,5 schep van wat om en nabij 2,5 kilo (droog) is (gewogen, maar met een personenweegschaal haha). Voor alsnog zie ik niet zo veel verschil, maar ik ben pas bijna op de helft van de voorraad dus we gaan het uiteraard even opmaken voordat we weer dingen veranderen. Ik vroeg me af, zou dit theoretisch genoeg moeten zijn voor een paard van 1,60, rond de 500 kg dat 3x per week op M niveau getraind wordt en verder nog 1/2x het bos in gaat. Of is het heel logisch dat ik er met dit voer net niet kom? :+ Hij krijgt verder nog de balancer bij van jepaardgezondenfit en extra vitamine E en magnesium.

Verder niet onbelangrijk: hij staat 24/7 buiten met andere paarden. Bijvoeren kan dus alleen als ik er zelf ben 1x per dag. Op dit moment krijgt hij alleen gras verder als ruwvoer, in de winter wordt dit (paarden)voordroog. Mijn voorkeur zou eigenlijk gaan naar kwalitatief goede hooi, maar ivm andere paarden met luchtwegproblemen moet het echt voordroog zijn. Daarnaast komen de balen van verschillende boeren vandaan (pensionhouder koopt het op) dus is ook niet elke baal hetzelfde, heb het daarom ook nog nooit laten analyseren. Oh en hij gaat heel erg stuiteren van normaal krachtvoer, dus ik denk dat door suikers komt ;)

Ik hoor graag of jullie nog tips hebben!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:32

Ik weet niet in hoeverre er nu echt nog veel voedingswaarde in het gras zit. Zelf zou ik dan ook beginnen met ruwvoer bijvoeren, maar als dat niet kan houdt het op. Mijn pony zat in dezelfde situatie na afgelopen winter en ik kreeg hem ook niet op gewicht. Uiteindelijk van de Vitalbix Nutrimash overgestapt naar Equifyt Zupa en toen was hij eigenlijk zo op gewicht. Dat heb ik in mei gevoerd en hij is nu met zijn normale rantsoen nog steeds netjes op gewicht. Hij had echt even een duwtje nodig om goed op gewicht te komen en dat is daarmee gelukt (in combinatie met kruiden). Ik heb toen ook geen hele zak opgemaakt omdat ik hem niet meteen te dik wilde hebben, maar heb nog wel een halve zak staan mocht hij in de komende maanden weer in gaan vallen om meteen in te grijpen. Dus misschien is Equifyt Zupa iets om naar te kijken

xSannee

Berichten: 4349
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:46

Wie wilt er met mij meedenken?
Ik heb een slanke pony, die van nature niet erg rond is. Prima, maar; je blijft nu toch wel echt een beetje die ribben zien. Ervaring leert dat ze in de winter nog iets inlevert, dus ik wil d'r echt wat dikker krijgen nu.

Ze krijgt nu;
Ochtend
Vitalbix Pavo + wat luzerne

Overdag zomer staat ze op gras (strookbegrazing)
Winter krijgen ze 2x per dag hooi op de paddock.

Avond
800gr fibrebeet + wat magnesium

Heb er nu op stal een hele baal hooi ingelegd om te zien hoeveel ze precies eet. Maar in principe is het voor de nacht zo goed als onbeperkt.


Wat zouden jullie doen? Meer Fibrebeet? Een brok erbij? Merriebrok?

Iets heel anders? De Fibrebeet vervangen voor een andere slobber/dikmaker?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:50

Sojaschroot

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:19

Bij mijn pony heeft Equifyt Zupa goed geholpen om hem op gewicht te krijgen, misschien is dat een optie. Moet wel langer weken dan Fibrebeet

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:53

hoeveel is wat luzerne?
en waarom geef je magnesium?

geen merriebrok gaan geven hoor.
is echt niet nodig.
denk dat je al goed zit door onbeperkt hooi bij te geven.
gras gaat nu ook wat tegenvallen kwa voedingswaarde.


ik zou eventueel meer luzerne gaan geven en ik zou de fibrebeet wel houden.
dat is wel goed spul.
eventueel daar 2x van geven?

xSannee

Berichten: 4349
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:01

@caily; kende ik niet! Ga me er in verdiepen!

NienkeV; langer weken is wel lastiger, maar ga er naar kijken!

@ellepel; Pony was/is nogal een gevoelige stresskip die de spieren daarbij vast zette, inmiddels hebben we veel stress er uit gekregen maar magnesium is er daarom in gebleven.

Hooi was 's nachts al bijna onbeperkt, en daarmee is ze dus nog aan de dunne kant. Daarom toch op zoek naa iets waar ik dat laatste beetje mee opvang. Overdag meer hooi geven is niet mogelijk ivm weidegenootjes die niet meer nodig hebben.

Luzerne is een handje, zodat ze wat langer over het eten doet. Dus op dit moment niet als dikmaker. Doet dat veel? Hoeveel moet je daar dan van voeren?

2x fibrebeet is wat lastig ivm weken. Dan moet ik het 's avonds weken voor de ochtend maar dat is niet ideaal, ben er niet elke dag 's avonds namelijk. Maar pony schrokt niet en verdeeld het zelf over de avond als het meer wordt :+

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:41

hier staat wel wat info over luzerne.
http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne

sowieso een handige site om eens op te kijken als je meer wil weten over slobber, en andere voeders.
staan ook veel tips op over dunnere paarden voeren.


ik zou geen merriebrok geven,onbeperkt hooi is al een begin.
heb je geen stalgenootjes of stalhouder die je wil helpen met voeren?

xSannee

Berichten: 4349
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:16

Er wordt gevoerd in de ochtend & als ze binnen komen. Om 22/23u is er nog een ruwvoerronde.

Ik zet het dus zelf klaar en op die tijdstippen wordt gevoerd.

Maar het is wel fijn als ik het weken bijv. zelf kan doen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 07:51

@mizora, als je een gewone voerschep hebt, hoeveel is dan 200 gram sojaschroot? Weet jij dat toevallig? Volgens mij geef ik te weinig. Al zie ik wel verschil :)

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 08:05

heb je geen weegschaaltje of iemand anders die het heeft die het voor je wil wegen?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:18

Waar halen jullie sojaschroot?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:20

Gwenvd schreef:
@mizora, als je een gewone voerschep hebt, hoeveel is dan 200 gram sojaschroot? Weet jij dat toevallig? Volgens mij geef ik te weinig. Al zie ik wel verschil :)



Ik zal straks even foto maken als de batterij van mn weegschaal niet leeg is ;)

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:34

sanne83 schreef:
Waar halen jullie sojaschroot?

Ik heb gisteren toevallig hiervoor mijn voerleverancier opgebeld. Deze had het niet op voorraad maar heeft het meteen voor me besteld. Krijg nu een zak van 20kg voor €12,25. Dus ik zou dat proberen!