[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 19:03

Caily schreef:
Gwenvd schreef:
@mizora, als je een gewone voerschep hebt, hoeveel is dan 200 gram sojaschroot? Weet jij dat toevallig? Volgens mij geef ik te weinig. Al zie ik wel verschil :)



Ik zal straks even foto maken als de batterij van mn weegschaal niet leeg is ;)


Super fijn! Mijn weegschaal is stuk -O-

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:09


Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:57

Dit is 200 gram

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de vieze schep, iets met dagelijks 3 paarden slobber.

Het gewicht komt redelijk overeen met het gewicht van vitalbix daily complete, en die leveren een heel mooi maatschepje, die gaat tot 300 gram dacht ik. Ik moet ook ergens een pavo vital schepje hebben, dus kan die ook nog wel een keer vergelijken, maar die ligt bij mn pony op stalling en de rest van de zooi ligt hier thuis (heb veulen op stalling bij nieuwe eigenaren van zijn moeder).

Een volle voerschep is tussen de 1050 en 1100 gram. Wees niet bang om teveel te voeren, wat het op de lange termijn (jaren) doet, geen idee. Maar voor een paar maanden merk ik hier geen negatieve bijwerkingen bij voeren van 1 a 2 kilo per dag. Behalve voor mn portemonnee. Overigens adviseer ik die hoeveelheid absoluut niet. Ik heb een bijzonder hoog eiwit verbruikende situatie hier :o

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:34

ja zou toch wel beetje rustig aan doen.
mij is toch altijd wel gezegd dat het wel een extra belasting is voor de nieren als je veel eiwit geeft.
zeker oudere paarden kunnen daar wel wat moeite mee hebben.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:44

Ah super dank je wel! De vitalbix maatbekers heb ik, kan ik die mooi aanhouden

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:06

Wellicht moet je niet oordelen als je de situatie niet kent ellepel. Een eiwit overschot is makkelijk te achterhalen, mits je weet waar je op moet letten. Terwijl een eiwit tekort een best onderschat probleem is. Er is hier gewoon netjes berekend wat elk paard nodig heeft en wat hij/zij krijgt. Voor eiwitten is de richtlijn 3 keer zoveel wordt schadelijk. Zo slecht zijn mijn reken kunsten hopelijk niet, en anders het oog wat ziet hoe het paard het doet ook niet. Los van dat, dier in kwestie gaat toch geen jaren meer mee dus kan er voor nu beter het beste van maken. Zoals ik al schreef, ik zou het nooit adviseren aan een ander in deze hoeveelheid.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 00:03

Rainer schreef:
sanne83 schreef:
Waar halen jullie sojaschroot?

Ik heb gisteren toevallig hiervoor mijn voerleverancier opgebeld. Deze had het niet op voorraad maar heeft het meteen voor me besteld. Krijg nu een zak van 20kg voor €12,25. Dus ik zou dat proberen!


Top! Welk merk is dat? Ik heb het nog nooit gevoerd, wat is de vorm? Een poeder of vast?

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 00:24

YvonneV schreef:
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/


De vorm is een beetje grof meel

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 07:45

Caily schreef:
Wellicht moet je niet oordelen als je de situatie niet kent ellepel. Een eiwit overschot is makkelijk te achterhalen, mits je weet waar je op moet letten. Terwijl een eiwit tekort een best onderschat probleem is. Er is hier gewoon netjes berekend wat elk paard nodig heeft en wat hij/zij krijgt. Voor eiwitten is de richtlijn 3 keer zoveel wordt schadelijk. Zo slecht zijn mijn reken kunsten hopelijk niet, en anders het oog wat ziet hoe het paard het doet ook niet. Los van dat, dier in kwestie gaat toch geen jaren meer mee dus kan er voor nu beter het beste van maken. Zoals ik al schreef, ik zou het nooit adviseren aan een ander in deze hoeveelheid.




? zo, ben je sjaggerijnig lotte?
ik oordeel helemaal niet? beter lezen.
ik adviseer alleen om wat voorzichtig te zijn.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:53

sanne83 schreef:
Top! Welk merk is dat? Ik heb het nog nooit gevoerd, wat is de vorm? Een poeder of vast?

Van ForFarmers is het, is alleen niet GMO vrij, maar volgens mij is dat sowieso bijna niet te vinden.

Zijn hier nog tips voor paarden die met lange tanden bietenpulp/luzerne/zemelen eten?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:31

Rainer schreef:
sanne83 schreef:
Top! Welk merk is dat? Ik heb het nog nooit gevoerd, wat is de vorm? Een poeder of vast?

Van ForFarmers is het, is alleen niet GMO vrij, maar volgens mij is dat sowieso bijna niet te vinden.

Zijn hier nog tips voor paarden die met lange tanden bietenpulp/luzerne/zemelen eten?


Thanks!

Ik doe er altijd wel wat lekkers bij, maar is even afhankelijk wat betreffende paard mag. Mijn merrie heeft geen problemen met een beetje suikers en zetmelen, dus daar roer ik wat merriebrok doorheen. Ze eet het op zich goed, maar eens in de maand gaat er ook nog een bak psylllium doorheen, dat is echt niet lekker :=
Ik maakte het eerst veel te droog, tegenwoordig door ik er veel meer water doorheen, dan vindt die van mij het ook veel lekkerder.

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:02

Rainer schreef:
Zijn hier nog tips voor paarden die met lange tanden bietenpulp/luzerne/zemelen eten?



Sinds ik er fibrenuggets door meng gaat het al beter. Maar doe er ook een kwart tot een halve schep subli omnia of breed&grow van vitalbix doorheen. Per emmer wissel ik dit af. Nu worden er emmers vol weg gegeten.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:22

Brokjes worden er hier met heel veel precisie uitgepeuzeld :+ Ik doe er nu een paar klontjes doorheen en dat werkt opzich prima maar gaat heel erg tegen mijn principes in haha. Zit inderdaad te denken aan een muesli, maar welke dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Hij krijgt al een balancer bij en supplementen die hij nodig heeft, dus wil ook niet teveel nog extra bijvoeren.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:29

Ik maak het met kokend water, dus als ik vlak daarna de merriebrok eroverheen doen, dan lost die helemaal op en kan ik het helemaal erdoorheen roeren. Anders gaat ze brokjes eruit vissen inderdaad :D

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 16:54

Mizora schreef:
De mogelijkheden bij 1x voeren:
- 2kg subli seniores priores, 250g vitalbix dc en 250g gemicroniseerd lijnzaad
- 2kg subli seniores priores, 250g vitalbix dc, 200g sojaschroot en 50g lijnzaadolie. Voordeel: meer eiwit, nadeel: product meer in de opslag.
- 2kg pavo natures best (±2.5 schep), 100g vitalbix en 400g gemicroniseerd lijnzaad. Bevat meer kcal en meer eiwit, maar is ook duurder.
- 2.2kg pavo natures best, 100g vitalbix, 200g sojaschroot en 100ml lijnzaadolie.

Ik schat jouw paard tussen de 500 en 600kg ideaalgewicht (1.60-1.70 schofthoogte), dan is de maximale portie 2.5-3kg voer in één keer en maximaal 0.5-0.6kg zetmeel+suiker in één keer. Dus bij een maximale portie mag het gemiddelde zetmeel+suikergehalte bij elkaar maximaal 20% zijn.


Ik zit misschien een beetje in t verkeerde topic, maar ik zit een beetje te zoeken naar de beste voer samenstelling en dit ziet er goed uit! Paard is gelukkig nu niet dun, maar dat wil ik graag zo houden komende winter.
Ik ben vooral een beetje praktisch gelimiteerd. Ik kan alleen bijvoeren als ik er ben en door ziekte ben ik er niet elke dag. Als ik de Pavo NB ga voeren, dan kan ik ev. bakjes klaarzetten, omdat ik dan niet hoef te weken.
Weten jullie een vergelijkbaar product als Pavo NB in brokvorm?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:34

Rainer schreef:
sanne83 schreef:
Top! Welk merk is dat? Ik heb het nog nooit gevoerd, wat is de vorm? Een poeder of vast?

Van ForFarmers is het, is alleen niet GMO vrij, maar volgens mij is dat sowieso bijna niet te vinden.

Zijn hier nog tips voor paarden die met lange tanden bietenpulp/luzerne/zemelen eten?

Geweekte luzerne wordt hier niet gegeten. Kan het daar aan liggen?

Ik voer sojaschroot van van gorp. Lijkt mij dat elke voerhandel met horsefood in het assortiment dat kan bestellen.

LiannePuthzy

Berichten: 6979
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:46

Ik meld mij hier ook. Ik heb sinds eind juli een 5 jarige ruin. Deze was te mager toen ik hem kocht. En nu nog steeds (dit is gister nogmaals bevestigd door de tandarts/dierenarts)
Hij krijgt momenteel:
3 a 4x per dag voldoende ruwvoer, vaak is er nog over bij de volgende voederbeurt
bietenpulp (ongeweekt is dit een halve kilo, geweekt echt wel ruim 5 liter)
Halve schep meuslie natural balance
Halve schep biks
Schep lucerne
Handje pavo vital
Hij komt niet echt heel snel aan

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 22:39

Ik heb een poosje geleden gepost in dit topic over mijn paard die ernstig ziek was geweest en veel gewicht was verloren. Misschien wel goed om te plaatsen hoe ik hem weer op gewicht heb gekregen.

Zo zag hij eruit na 2,5 week super ziek te zijn geweest
Afbeelding


En zo ziet hij er vandaag uit :)
Afbeelding

Hij kreeg (en krijgt nog steeds) qua voer:
- Fibrebeet
- Vitalbix daily complete
- Havens slobber mash
- Sojaschroot
- Lijnzaadolie
- Onbeperkt ruwvoer en 6u per dag op het weiland

Daarnaast kreeg hij RedCell tegen de bloedarmoede, wat we later hebben afgebouwd naar ‘zo nodig’ op dagen dat hij het wat moeilijker had. We hebben qua werk eerst veel gewandeld in het bos (om de dag), daarna zijn we gestart met werken aan de longe. Dit zijn we gaan combineren met rijden (voornamelijk in het bos, wel zoveel mogelijk lang-laag als dit hem lukte) en nu rijden we 3-4x per week.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:56

@xLoki, zo die is snel opgeknapt!

LiannePuthzy schreef:
Ik meld mij hier ook. Ik heb sinds eind juli een 5 jarige ruin. Deze was te mager toen ik hem kocht. En nu nog steeds (dit is gister nogmaals bevestigd door de tandarts/dierenarts)
Hij krijgt momenteel:
3 a 4x per dag voldoende ruwvoer, vaak is er nog over bij de volgende voederbeurt
bietenpulp (ongeweekt is dit een halve kilo, geweekt echt wel ruim 5 liter)
Halve schep meuslie natural balance
Halve schep biks
Schep lucerne
Handje pavo vital
Hij komt niet echt heel snel aan



Mijne was ook een ramp met aankomen en ik voerde al maanden best veel bij, ik ben drie maand terug begonnen met sojaschoot toevoegen aan zijn slobber en hij komt zienderogen aan. Inmiddels al zeker 50 kilo erbij en er mag nog zeker 35 kilo erbij (Shire, dus hij kan het hebben)

Momenteel krijgt hij ‘s morgens 1,5 schep Vitalbix daily care en ‘s avonds 1,5 schep droge slobber aangevuld met 8 liter water en 50 ml lijnzaadolie.
De slobber bestaat uit:
- 2/3 deel Pavo Fiberbeet
- 2/3 deel Pavo Speedibeet
- 1/2 deel Hartog luzerne
- 1 deel Vitalbix nutrimash
- 1 deel Soja schoot

Meestal meet ik het af in een emmer (1 deel) en mix het in een kruiwagen, daarna gaat het gemixt de ton in. De ton maken we zo goed als leeg voordat ik nieuwe mix. Langzaamaan verhoog ik de verhouding sojaschoot en dat gaat nog steeds goed. Hij is een paar weken terug van 2 scheppen naar 1,5 schep gegaan, toen heb ik de verhouding sojaschoot ook opgevoerd, zodat hij nog steeds dezelfde hoeveelheid krijgt.

Na zware arbeid krijgt hij trouwens ook een halve schep Vitalbix active plus, op stal heeft hij onbeperkt hooi en hij staat 8 uur per dag op een wei met goed gras.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:26

Mijn paard is inmiddels wel wat bijgetrokken maar ik krijg nu niet meer T gevoel dat hij meer spiermassa en meer vet krijgt.
Willen jullie nog eens meedenken? Misschien een echt goed suplement? Myostem Mass? Of toch van voer veranderen? Al ben ik wel tevreden over zijn energie level.
Hij krijgt nu:

- onbeperkt hooi
- 400 gram vitalbix dc
- 900 gram vitalbix active plus
- 3/4 schep fibrebeet
- 200 gram sojaschroot
- beetje slobber voor de lekker

Wat heb ik al geprobeerd? Lucerne + lijnzaadolie, naf m power (dit hielp wel wat maar ook toen stopte op een gegeven moment het effect). Myostem Mass (weet het effect niet meer, wel dat hij daarna goed bespierd was maar weet niet of het daar door kwam), myoplast (wat een troep), andere brokken maar daar wordt hij vooral heet en schrikkerig van.

Hij was een stuk dikker toen hij op voordroog stond maar hij had toen jeuk, dikke benen en onwijs last van onrust. Sinds hij op hooi staat gaat dat echt veel beter. Ook werkte hij toen minder, deed bijna niks dus het was vooral vetjes toen.

Hij werkt 3 a 4 keer per week en de rest vrij of longeren. Hij is 16, ik heb hem al lang en hij heeft er ooit echt goed gespierd uit gezien toen hij 9 was. Ik weet alleen niet meer of dat toen door de myostem Mass kwam of niet.

Ik weet T niet meer, hij is niet mager maar schraal in de bovenlijn en heeft gewoon echt moeite met spier opbouw.

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:49

Ik zou de sojaschroot verhogen. Die van mij krijgt 3/4 schep

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 16:51

Ja mag dat? Ik dacht dat ze niet zoveel mochten, hij weegt nog 450 kilo

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 17:21

Ik gaf die van mij toen ze aan moest komen ca. 600 gram per dag. Is wel een paard van 1.70 maar toch.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:03

Behalve bij medische logische redenen zou ik niet meer dan 1g/kg paard voeren.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:08

Ik zou ook wat sojaschroot bijgeven en even aankijken of dat helpt.