[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:43

Apart zetten is helaas geen optie. Dan is ze de hele nacht aan het ijsberen langs het draad. Dus dan verbrand ze meer dan ze eet dat is niet zo wenselijk.
Van de merrie brok die ze nu krijgt wordt ze wat fanatieker. Opzich hoeft dat nu ook weer niet. Ze eet het wel met smaak overigens... Daarom dacht ik misschien is er een brok die wel de calorieën levert maar niet heter maakt.

Ik heb maar 1 stalgenoot (tevens stal eigenaar) en die heeft Belgische trekpaarden dus die hebben echt een hele andere voer behoefte dan mijn snel te magere kwpn'er.
Proef zakjes is nog wel een idee.... Zal eens rond neuzen

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 08:56

welk merk merriebrok geef je?

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:32

Ik geef de merrie brok van voermeesters.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:49

kun je makkelijk aan voermeesters komen?
eventueel kijk je of rust en herstel beter gegeten word?
weet je..tegenwoordig willen we niet veel zetmeel in voer en in de merriebrok zit wel 25%. dat is best wel veel.
de rust en herstel heeft maar 4,4% zetmeel.
is hoger in eiwit en wat meer ruwe celstof
kijk hier
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... errie.aspx

even naar beneden scrollen,daar staat een hele rij met alle gehaltes.

kun je aan voer van Masters komen?
ik vind persoonlijk de senioren slobberbok van hen beter dan de sp
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... rbrok.aspx
zit net even wat meer in en word beter gegeten, je moet het wel weken,maar is snel klaar

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:16

ellepel schreef:
kun je makkelijk aan voermeesters komen?
eventueel kijk je of rust en herstel beter gegeten word?
weet je..tegenwoordig willen we niet veel zetmeel in voer en in de merriebrok zit wel 25%. dat is best wel veel.
de rust en herstel heeft maar 4,4% zetmeel.
is hoger in eiwit en wat meer ruwe celstof
kijk hier
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... errie.aspx


Dank voor deze informatie, ik heb voor mijn oudje die net 3 dagen ziek geweest is ook deze besteld. Hij was al mager maar nu is hij helemaal een gratenpakhuis.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:21

Pff, ik zit even met mijn handen in het haar en schrijf graag even wat van me af :+

Ik heb een gevoelige dame, echt een typische kieskeurige poor doer, ik heb haar nu zo'n 1,5 jaar en het eerste jaar was echt een drama met voeren en op gewicht krijgen/houden. Ze heeft twee keer verstoppingskoliek gehad en bij het minste viel ze weer ontzettend af. Vorig jaar in de nazomer zijn we verhuisd naar een kleine, rustige stal met goed hooi en de kilo's zijn er bij gevlogen! Ze heeft deze winter geen koliek gehad (even afkloppen) en ze is nu echt heel goed op gewicht en heeft zelfs een mooie bovenlijn opgebouwd.

De laatste paar weken is ze niet meer zo gek op haar krachtvoer, ze at liever eerst haar hooi op en hield 's nachts op stal een lopend buffet met een hapje krachtvoer, en dan weer even hooi eten. Ze at wel netjes haar hele bak leeg, en 's ochtends at ze ook gewoon in 1x haar emmer leeg, dus ik zag geen probleem hier in. Maar de laatste paar dagen wil ze echt helemaal níks meer hebben. Het aparte is, is dat ze wel echt gek is op haar hooi en dat echt heel goed eet. Maar al het andere, luzerne, muesli, brok, slobber, nee ze wil echt helemaal niks hebben. Ik heb uiteraard contact opgenomen met mijn dierenarts, die dacht in eerste instantie iets met haar tanden. Maar het lijkt me sterk dat ze wél heel goed en heel graag hooi eet, en echt met giga happen, maar echt letterlijk haar neus wegtrekt voor al het andere. De tandarts is in november nog bij ons geweest en wat haken weggevijld, toen at ze ook duidelijk moeilijker maar daar is nu dus echt geen sprake van. Een paar dagen geleden kon ik haar nog wat uit de hand laten eten, maar nu staat ze echt als een zombie terwijl ik met allerlei snoepjes en andere lekkere dingen in ieder geval haar mineralen naar binnen probeer te werken, maar ze wil echt niks hebben. Ik vind het zo bizar!

Mijn eerste gedachte ging direct naar maagzweren, wat natuurlijk het typische symptoom is dat het paard geen krachtvoer meer wil hebben. Maar, ik heb haar rechtstreeks van de drafbaan gekocht, en ze is altijd een wat moeilijke eter geweest maar juist het laatste jaar eet ze met heel veel smaak haar krachtvoer op en heeft ze juist heel veel nieuwe dingen leren eten. Ze krijgt ook meer dan genoeg hooi (niet onbeperkt, dan smeert ze het rond in haar stal en mag ik de helft weggooien, dus ze krijgt net zo dat ze 's ochtends nog een beetje over heeft), altijd hooi voor krachtvoer en ook altijd hooi voordat we gaan rijden. Verder krijgt ze overdag ook nog 3x hooi dus ze staat nooit te lang zonder. Ze staat ook op de wei waar langzaam het gras want begint te groeien. Ze krijgt speciaal krachtvoer met laag zetmeel, lijnzaad en slobber zonder zetmeel, geen grote hoeveelheden en verdeelt over 2 voerbeurten, daar heb ik allemaal wel kennis van. We staan nu op een heerlijke rustige stal en de enige stress die ze ervaart in haar leven is wanneer ze weer eens spoken ziet op buitenrit of wanneer haar vriendin als eerste naar binnen gaat en ze dus twee minuten alleen staat :+ Oftewel, ik zie niet echt reden waarom ze opeens nú symptomen van een evt maagzweer zou laten zien, terwijl ze juist een verschrikkelijke geschiedenis heeft en van heel ver komt.

Oeps, het is onderhand een best lang verhaal geworden. Maar ik vraag me af of anderen hier ervaring mee hebben? Uiteraard kan een paard zonder krachtvoer, maar ze heeft een geschiedenis van heel veel, heel snel afvallen en ze moet nou eenmaal gewoon haar vitamientjes binnen krijgen (ik woon in zweden dus ons hooi is niet zo rijk als in NL ;) ). Ook trainen we voor ons endurance debuut dus ze moet wel wat hebben om op te bouwen! Ze is deze week ook wel weer hengstig, de eerste keer dit zomerseizoen, maar ik heb haar véél erger hengstig gezien vorig jaar en toen bleef ze ook gewoon netjes dooreten. Ze is gelukkig nog niet echt afgevallen, ik voer haar nu maar extra veel hooi om het op te vangen. Ze heeft verder echt energie voor 10 en lijkt juist frisser te zijn dan mét krachtvoer :') Ze staat ook nog steeds zoals altijd bij het hek te hinniken als ik kom, dus qua gedrag is ze ook niet moe of suf ofzo dat ze daardoor niks wil eten. Maar ze steekt haar neus in de voerbak en ze wil gewoon echt niks hebben (maar duikt wel een seconde later met grote honger haar hooinet in)
Laatst bijgewerkt door Piekosjj op 29-03-24 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:23

Ben je toevallig gras aan het opbouwen nu met haar?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:25

Oeps, had mijn text nog net even wat aangepast. Ja, ze staat op de wei maar het gras is hier nog niet echt begonnen met groeien. Dus ze hebben wel wat te knabbelen maar het is nog niet echt het jonge lentegras zegmaar.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:33

Het zal meer zijn dan je denkt waarschijnlijk, al kunnen ze het nog bij eten.. Bij mij op stal is het tenminste al flink gegroeid de laatste maand.

Mijn paard eet ook altijd amper krachtvoer als er ook vers voorjaarsgras is :+

Edit: owja, Zweden loopt natuurlijk wel iets achter qua lente. Ik weet alleen niet hoeveel...

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:15

Ongeveer een maand :)) dus het gras op de weides waar ze nog niet staan is al wel wat groener aan het worden, maar het is nog niet echt aan het groeien. Ik dacht inderdaad ook dat ze al best wat gras zou kunnen eten, maar dat verklaart voor mij nog niet echt waarom ze wel zo graag haar hooi eet maar ik er nog geen klein handje muesli in krijg 8)7

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:32

Nouja, bij mijn paard werkt dat dus helaas ook zo.. ze eet wel hooi en stro maar bakjes met krachtvoer :evaw: ik krijg er nog ong een kwart in vergeleken met van de winter

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 19:49

Soort van blij dat ik in ieder geval niet de enige ben :')

Vandaag geprobeerd haar een beetje voor de gek te houden door wat vitaminebrokjes in een pakketje hooi te wikkelen, nou dat had ze direct door :') Ze tufte precies dat ene hapje weer uit waar de brokjes in zaten, om de andere hap hooi gewoon door te slikken. Hopelijk toch een beetje iets van lentekriebels, hengstigheid, verharen en daardoor de hormonen, en dus smaak/geur wat in de war. Want ze komt wel heel lief kijken in haar voerbak om daarna gewoon letterlijk haar neus op te trekken. Het doet me echt denken aan mijn vorige pony met PPID die ook door veranderde smaak niks meer wou. Beetje jammer dat ik een heel arsenaal aan verschillende dingen hebt maar mevrouw niks blieft 8)7 Maargoed, ze was vandaag meer dan fris genoeg tijdens het werk dus qua energie en gewicht blijft ze het tot nu toe prima doen. Maar hopelijk waait 't snel over!

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:09

heb je al even geprobeerd of een hapje van een stalgenootje eten wel wil?
kan net zijn dat de geur het net niet is?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:33

Nou, ik ben er achter wat het probleem is hoor :+

Gister na weer een grote struggle om haar mineralen naar binnen te werken, en het toch echt duidelijk was dat het specifiek míjn voer was, en niks mis met haar tanden oid, dacht ik: wat doet ze bij het voer van mijn stalgenoten? Dus een handje biks vd buurveouw, en hop, dat ging er heerlijk in. Hmmm. Handje biks gemengd met mijn eigen voer, ging er ook met veel smaak in. Alleen mijn eigen brok, was óók lekker! Uiteindelijk na wat dingen uitgeprobeerd viel het kwartje dat het probleem dus de mineralen waren!

Nadat ik door had dat ze 's nachts haar voer niet meer zo goed wou eten, heb ik haar steeds minder gegeven en dus de verhouding voer:mineralen werd steeds groter, en wou ze het steeds minder eten. Toen ben ik ook haar mineralen over meerdere voerbeurten gaan geven en toen wou ze dus helemaal niks meer eten! Naar mijn idee waren haar mineralen juist het aller-allerbelangrijkste, want de rest krijgt ze wel uit ons ruwvoer. Waren dus de mineralen het grote probleem vanaf het begin :x Ohhh, wat stom zeg, en arme Clara die ik de hele week heb lopen pesten met die vieze mineralen!

Ze krijgt nu al 1,5 jaar lang dezelfde mineralen, maar nu ik terug kijk is ze inderdaad slechter gaan eten sinds ik een paar weken geleden een nieuwe zak heb opengemaakt. Het viel me toen al wel op dat de brokjes veel kleiner waren, maar stond daar verder niet zo bij stil. Ze hebben dus óf het recept aangepast, of ik heb een slechte batch oid, want het is ook erg poederig en geen mooie brokjes. Dus maar even daar achteraan of er iets mis mee is. Maar gisteravond en vanochtend heeft ze gelukkig wel weer een fatsoenlijke hoeveelheid krachtvoer op! Vanochtend was ze nog wel wat achterdochtig, maar dat 'vertrouwen' komt vast heel snel weer terug. Gelukkig al en al goed afgelopen dus :D

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:56

ja ze weten vaak echt wel of ze iets wel of niet moeten eten.
gelukkig heb je het probleem gevonden!
ik las laatst wel van een of ander merk dat die iets in de productie veranderd hadden waardoor de supplementen er anders uit konden zien.
weet alleen zo niet welk merk dat was

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:39

Pfoeh, gelukkig is het nu duidelijk :D

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:36

ellepel schreef:
kun je makkelijk aan voermeesters komen?
eventueel kijk je of rust en herstel beter gegeten word?
weet je..tegenwoordig willen we niet veel zetmeel in voer en in de merriebrok zit wel 25%. dat is best wel veel.
de rust en herstel heeft maar 4,4% zetmeel.
is hoger in eiwit en wat meer ruwe celstof
kijk hier
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... errie.aspx

even naar beneden scrollen,daar staat een hele rij met alle gehaltes.

kun je aan voer van Masters komen?
ik vind persoonlijk de senioren slobberbok van hen beter dan de sp
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... rbrok.aspx
zit net even wat meer in en word beter gegeten, je moet het wel weken,maar is snel klaar


Ik ga de rust en herstel eens proberen, dank je!

Ze komt nu overigens wel mooi aan.
Nou scheelt het ook dat het gras al weer mooi groeit, ze nog 24/7 hooi krijgen en 2 kg voer per dag naar binnen werkt.
Laatst nog een keer de sp geprobeerd maar ze weigert direct weer.
Dus de zak die nog dicht in de kast ligt maar verkopen of doneren.
Heb ook nog een halve ton aan coolstance copra liggen.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:46

Ik kom me hier ook melden.. altijd koudbloeden gehad dus ben helemaal thuis in het voer met lage suikers en zetmeel :+

Ik heb nu een warmbloed van +/- 1.90m
2 maand geleden veel te dun, ruggengraat, ribben en heupen staken uit. Dof in zijn vacht etc.
Ben hem gaan bijvoeren (begonnen met opbouwen van simpele basisbrok). Ook begonnen met NAF in the pink powder. Inmiddels krijgt hij 2 kilo basisbrok en 1 kilo muesli van Havens met omega vetten er in (the green vet).
Hij is gaan glimmen, is weer vrolijk en begon lichtjes bij te komen. Alleen staan we inmiddels weer stil en blijven zijn ribben nog wel zichtbaar.
We staan op een boerderij dus ik had al kuilmais geprobeerd, maar daar eet hij echt geen hap van -O-
Ik wil dus nu de basisbrok vervangen voor een merrie brok of een speciale brok voor aankomen. Ben alleen nog heel erg aan het zoeken in welke dat gaat worden.
Daarnaast ben ik aan het zoeken hoeveel ik daarvan dan kan geven? Als hij nu 2kg basisbrok krijgt, kan ik dan gelijk 2kg merriebrok geven? Leek mij niet verstandig ivm alle eiwitten die daar in zitten :=

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:40

ja ik snap dat merriebrok verhaal nooit zo…vroeger was dat een van de weinige voeders met meer eiwit er in,maar tegenwoordig is dat allemaal veranderd.
er is zoveel op de markt te koop.
die van subli zit echt niet veel in,dat is maar 15,3% eiwit en wel een dikke bult zetmeel .
nou kan een groot paard dat wel kwijt,maar toch zou ik kijken naar iets wat beter bij het type paard past.

wat ik nog steeds een fijne site vind met heel veel goede info is
https://www.voervergelijk.nl

daar kun je info halen wat jouw paard nodig heeft, je kunt zoeken op verschillende merken voeders.
je kunt voer met elkaar vergelijken
met of je hoog eiwit en hoger vet wilt in jouw geval..
en zou zeker kijken of je ruwvoer wel in orde is

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:30

snijmais moeten ze vaak ff leren eten. kun je wat brok en snijmais door elkaar weken kijken of hij het dan eet

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:04

Snijmaïs is wel slecht voor de tanden

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 21:56

Sintara schreef:
Snijmaïs is wel slecht voor de tanden



want?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:06

Mijn paard heeft het in de afgelopen 4 jaar niet gehad, maar haar tandarts kan het zien aan de tanden dat ze het vroeger heeft gehad. Het geeft typische blijvende mini gaatjes aan de kiezen die je alleen ziet van snijmaïs

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:11

wat apart,want wat is het dan dat die gaatjes veroorzaakt?

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 00:11

Ik kom me hier ook helaas maar melden.

Het ging een hele tijd goed, maar deze winter is ze heel erg ingevallen, en nu ze ziek is is het alleen maar erger geworden

Afbeelding
Afbeelding

Toen ik haar kreeg was ze ook vrij smal, en toen kreeg ik haar snel op gewicht met agrobs myo flakes. Dat wil ze nu niet meer eten dus ben opzoek naar iets anders, iemand tips?

En nog een vraagje, ze heeft nu 40 graden koorts dus wil sowieso niet zoveel eten, alleen varkensmuesli :+

Daar zit het volgende in:
GERST, GERSTVLOKKEN, LUZERNE, TARWEVLOKKEN, ZONNEBLOEMZAADSCHROOT, HAVER, MAISVLOKKEN, TARWEGRIES, HAVERSCHILLEN, RAAPZAADSCHROOT, MAIS, RIETMELASSE, GEDROOGDE BIETENPULP, GEPOFTE MAIS, JOHANNESBROOD, ERWTENVLOKKEN, LIJNZAADSCHILFERS, ZONNEBLOEMPITTEN, MAISGLUTENVOER, TARWE, CALCIUMCARBONAAT, MONOCALCIUMFOSFAAT, SOJAOLIE, NATRIUMCHLORIDE, LECITHINE, LIJNZAAD, LIJNZAADOLIE.


Is dit heel erg slecht? Ben opzich blij dat ik er iets in krijg, maar wil geen extra problemen veroorzaken..