Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

Dit is de eerste post in het centrale topic over paarden die te dun zijn en waarvoor men tips wil hoe ze te laten aankomen op een verantwoorde manier.

Er zijn al veel topics over geopend en ik zal zoveel mogelijk links hier plaatsen ter info, maar het is de bedoeling dat alleen in dit topic gepost wordt. Nieuwe topics worden gesloten.

1e tips bij de dunne paarden:
-Laat het gebit controleren
-Sluit een wormenbesmetting uit.

Lopende of oude topics:
Goede dikmakers voor oude pony gezocht. Spoed!
Te dun
Mest voeren mager paard?
Wat geven om pony dikker te maken?
Paard wordt mager, wat bijvoeren?
Hoe magere pony weer een beetje dikker krijgen?
Voeding -> dikker worden
Mijn pony blijft mager, help!
Meer topics zijn te vinden via de zoekfunctie...

Moderatoropmerking:
Algemene vragen over het dikker krijgen van het paard horen thuis in dit topic. Zijn er specifieke zaken waar extra rekening mee gehouden moet worden dan is een los topic toegestaan. We verwachten dan wel een uitgebreide OP met wat er al geprobeerd is en welke problemen er precies zijn in de keuze van het voer



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

TAG aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-07 10:54 



 
Profiel   

kijk, ideaal. er waren inderdaad tig topics over! ik meld me hier. mijn paardje is eindelijk weer wat op gewicht, maar is snel te dun... ik voer standaard maismeel bij af en toe een slobber er van met muesli er door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-07 09:47 



 
Profiel   

(vrijwel) onbeperkt ruwvoer. Bij mijn paard hielp het om haar binnen te halen bij extreem (koud) weer en om schakelen naar kwalitatief goede kuil ipv hooi. Ze is 2 jaar te mager geweest en geen enkel bijvoerder hielp. Nu staat ze zelfs op alleen 24/7 weidegang naast 5 x per week rijden. Ze is vol, glimt met appeltjes en nog nooit zo engergiek!

Bij mijn oude paard hielp lucerne van Hartog om hem op gewicht te houden. Hij had een slecht gebit (alles zat los) en gaf hem slobber, lucerne, vitaminen en lijnzaadolie. Pavo Herbasan muesli is ook erg geschikt voor oudjes en tegenwoordig heb je ook Seniorenvoeder van Subli wat erg goed schijnt te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-07 18:10 



 
Profiel   

die van mij krijgt altijd al onbeperkt ruwvoer. verder glimt ze ook en is ze gezond. ze komt alleen niet makkelijk aan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 06:51 



 
Profiel   

ik zal mijn bericht ook even updaten Lachen
(ben van topic "goede dikmakers voor oude pony gezocht. !Spoed!" )

ik heb helaas het besluit moeten nemen om eind van de zomer mijn ponytje laten inslapen, haar gewichtsverlies komt namelijk door meerdere factoren (ouderdom, bloedarmoede, nierafwijking) waardoor ik haar niet meer dikker zal krijgen. ze is overigens de afgelopen maanden alleen maar meer afgevallen dus vandaar dat ik die moeilijke beslissing heb moeten nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 07:39 



 
Profiel   

in hoeverre heeft nierafwijking te maken met niet aankomen/dun zijn? kun je mij dat uitleggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 08:44 



 
Profiel   

door haar nierafwijking neemt haar lichaam voedingstoffen niet meer (goed) op, dus een hoop belangrijke voedingstoffen die ook factoren hebben voor het aankomen poept ze er direct uit zonder dat haar lichaam er "gebruik" van maakt.

verder is het erg vervelend dat ik haar eigenlijk ook niet meer kan ontwormen omdat dat schadelijk is voor haar nieren die het al zo zwaar hebben, waardoor risico op dun worden door wormen ook weer groter word.

als je beniuewd zou zijn naar een foto van haar postuur door die meerdere factoren dan kan je een Pm sturen Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 08:51 



 

Bij die 2 1e tips kan je idd ook nog wel RUWVOER zetten, want wat ik in de meeste topics lees is dat mensen denken dat paarden dik worden van bietenpulp, biks, meusli, maismeel en vervolgens het belangrijkste in het rantsoen: ruwvoer, vergeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 08:52 



 
Profiel   

Zware beslissing Calice, wel heel dapper van je!
En bij nierafwijkingen gaat vaak daarna de lever ook opspelen, dus dan gaat het dier zichzelf vergiftigen. Voedingsstoffen worden niet (goed) opgenomen en afvalstoffen niet goed afgevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 08:54 



 
Profiel   

Hier ook even een stipje, ik rij momenteel een paardje, die nog wel iets dikker mag worden...
Heb al te horen gekregen dat ik muesli, paardenmeel, en extra kuil zou moeten voeren, ben benieuwd welke tips er hier te voorschijn komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 09:14 



 
Profiel   

Bietenpulp, maisproducten en zelfs foene griek helpen bij het aankomen Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 09:17 



 
Profiel   

ik heb ook nog een tijdje op aanraden van de VA veulenbrok gevoerd Ja zitten een hoop extra stoffen in waar ze vaak wel dikker van wordn.

@ Djilan, ze heeft het vorig jaar zomer inderdaad ook aan haar lever gehad, toen heeft ze ook ontgiftigingskruiden gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 09:24 



 
Profiel   

bietenpulp, melasse bij het voer... kan allemaal al veel helpen, maar in de eerst plaats onbeperkt ruwvoer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 09:28 



 
Profiel   

Meer ruwvoer is natuurlijk altijd waar je mee begint Lachen Maar soms eten paarden gewoon maar tot een bepaald hoeveelheid en laten de rest liggen. Dan zijn producten zoals eerder genoemd handig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 09:47 



 
Profiel   

Mijn 3 jarige krijgt er merriebrok bij (naast onbeperkt hooi, kuil of gras).
Ik had er eindelijk een beetje op gewicht, maar heb een virusje in de groep en mijn 3 jarige heeft het het zwaarst te pakken (eet al bijna een week heel slecht) en is nu echt veranderd in een gratenpakhuis. Eerst maar beter worden, en weer rustig haar voer opbouwen. Ik voer haar nu 3x op een dag bij (normaal was dat 1x) maar meer dan een halve kilo gaat er in totaal niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 10:07 



 
Profiel   

wat je kunt proberen buiten dat je een goede wormenkuur (geregeld) heb gegeven en haar/zijn gebit heeft laten controleren
is dat je het voer wat langzaam opvoerd. maar denk eraan staat hij/zij
op de wei met veel gras (denk het niet krijg je een grasbuik) welk type paard is het en wat rijdt je ermee perdag oftewel rijdt je intensief of recreatief ? en hoeveel voer je per dag? je kan ook wat evt.maismeel erdoor heen doen enz enz
veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 10:29 



 
Profiel   

Mijn kleuter word (netjes met de rest mee) altijd goed ontwormt en het is 3 maanden geleden dat ze voor het laatst door een (hele goede!) gebitsverzorger behandeld is.

Het gaat om een shetlander die (als ze niet ziek is) sinds kort 2x in de week een kwartiertje gereden of aan de lange lijnen gewerkt word. Moeder van deze pony is ook slecht dik te krijgen.

Ze krijgt al een klein beetje energie kern mix over haar brok (een halve kilo sport brok per dag, nu tijdelijk vervangen door onbeperkt merriebrok, maar er gaat nog niet eens een halve kilo per dag in).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 11:34 



 
Profiel   

calice schreef
door haar nierafwijking neemt haar lichaam voedingstoffen niet meer (goed) op, dus een hoop belangrijke voedingstoffen die ook factoren hebben voor het aankomen poept ze er direct uit zonder dat haar lichaam er "gebruik" van maakt.

verder is het erg vervelend dat ik haar eigenlijk ook niet meer kan ontwormen omdat dat schadelijk is voor haar nieren die het al zo zwaar hebben, waardoor risico op dun worden door wormen ook weer groter word.

als je beniuewd zou zijn naar een foto van haar postuur door die meerdere factoren dan kan je een Pm sturen Lachen


indi heeft dus iets aan haar lever/nieren. ik mag haar ook niet meer te vaak ontwormen. ik gebruik nu verm-x (kruidenontwormmiddel) en laat mest onderzoeken bij de da voor ik ontworm. tot nu toe nog niet nodig geweest. maar daarom vroeg ik het me af. misschien is het bij indi ook wel een combi...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 12:00 



 
Profiel   

oh kleuter!!! Ach gut

dus nog een jong shetlander(tje) en moeders is ook rank
nou je doet al meer dan je best lees ik dus ik zou gewoon doorgaan met wat je nu al doet
je kan evt dan wel wat maismeel
eroverheen doen (op de bijna halve kilo die ze wel op eet)

nogmaals succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 12:03 



 
Profiel   

Ze is gelukkig geen moeilijke eter (behalve nu ze gewoon verre van fit is) maar durf haar eigenlijk niet veel meer te geven.
Ze eet op het moment gewoon alles wat er in gaat en ze mag nu ook 'snoepen' (geef ze normaal nooit even wat uit de hand).

Energie kern mix van Subli doet bij mijn hengst wonderen. Die is zomers altijd zo druk met dekken dat hij vaak ook wat schraal is (gek he, als je de hele dag loop te rennen en daarnaast ook nog gereden word) maar sinds ik dat er zomers bij geef is hij wel slank, maar niet schraal.

Heb nog een merrie die gewoon een zeur is met eten(lust geen energie kern mix, wil geen basis brokjes enz enz enz), die is vaak net op gewicht(maar nog veel te schraal om naar de keuring te gaan) maar leverd nu ook flink in (mijn 3 jarige en deze merrie hebben het het flinkst te pakken). Dus die gaan straks samen het flinke gras in als ze weer beter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 12:23 



 
Profiel   

Vaak raken de nieren bij een afwijking 'lek'. Normaal passeert het bloed door de nierlichaampjes, wordt er een heleboel nuttigs mee uitgescheiden in de zgn 'primaire urine'. Vanuit die nierlichaampjes komt de primaire urine in de nierbuisjes en daar zitten een hoop cellen actief allemaal belangrijke stoffen terug te halen, zoals bijvoorbeeld glucose en eiwitten.
Wanneer de nieren lek zijn, gaat er vooral veel eiwit verloren, wat een bouwstof is, vandaar dat chronisch vermageren best past bij een nierafwijking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 19:29 



 
Profiel   

dat is apart, want dat eiwittekort heeft de dierenarts ook wel eens genoemd(zonder bloedonderzoek gedaan te hebben). het klinkt allemaal wel erg bekend. al heeft ze wel zomereczeem wat toch o.a. wordt veroorzaakt ook door te veel ewit/suikers dacht ik...

nahja, ze is nu redelijk op gewicht en daar ben ik al lang blij mee. ik hoop dat het zo blijft. ze valt vooral erg af als ze een wormenkuur of inenting heeft gehad...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-07 21:52 



 

Mijn paard was in een dieptepunt écht dun. (Hij had niet echt een eetlust, zijn vacht glansde niet echt, je zag zijn ribben, begon in te vallen enz.) We zijn naar de DA geweest, hebben een bloedonderzoek en een ontlastingonderzoek laten doen.
Maar hier kwam niks uit
Op advies van de DA moesten we hem Gerstemeel, Maïsmeel & Haver gaan bijvoeren.
Na dit een tijdje te hebben gedaan zagen we gelijk verandering Lachen
Géén ribben meer !!! Lachen
Inmiddels hebben we het haver geschrapt, zijn temperament hoeft niet drukker Knipoog
We voeren hem nu Maïsmeel, Gerstemeel en Sportbrok bij. En dit gaat super.

Gelukkig ziet hij er nu zo weer uit :
http://img263.imageshack.us/img263/3536/dsc04372jy1.jpg
We proberen hem nu ongeveer zo te houden.
Bij ons kwam het erop neer dat hij gewoon niet het juiste voer kreeg.
Hij kreeg per dag misschien 1 kilo basisbrok, en ging weer voor de hele dag de wei op.
En nu (met warm weer) staat hij 24/7 buiten.
Dus daar word hij gewoon niet dik van. Daarom haal ik hem ook binnen om bij te voeren.
Hij krijgt dan zowieso 1 kilo basisbrok (waar hij recht op heeft.)
En dan flink Maïsmeel, Gerstemeel en Sportbrok bijgevoerd.

Hij zal gewoon meer nodig hebben dan een ander paard Lachen
Hij zal nooit een vetzak worden Knipoog máár we kunnen het altijd proberen Haha!
We zijn in ieder geval blij met hoe het nu gaat. (na 2 maandjes)
Xx

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-07 09:35 



 

Ohjaa, en heel belangrijk Vork
Hij krijg véél ruwvoer Lachen dat heeft ook echt voor de vorderingen gezorgd. Af en toe krijg hij van mij ook Slobber Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-07 09:36 



 
Profiel   

nog belangrijk: bij magere en lang ondervoedde paarden. heel langzaam opbouwen met voeren! Anders zou je wel eens een bevangen paard kunnen krijgen of koliek kunnen veroorzaken omdat ie zulk voer niet gewend is.

Bij mijn paard heeft het bijna een half jaar geduurd eer die op gewicht was en een normale portie voer kon krijgen zonder bevangen te raken. In het begin kreeg hij amper meer dan mijn A-welshje, anders lag hij met zn pootjes omhoog in de stal!

Verder zorgde ik ook voor heel gevarieerd voer en niet enkel een beetje hooi en zn standaardbrok. een keer worteltjes, appels of wat brood erbij. dan weer melasse, dan weer zemelslobber of bietenpulp... Zo leer je ook kennen wat bij jou paard het beste werkt en wat ie graag eet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-07 13:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen