[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:53

mystery3434 schreef:
De mijne was iets afgevallen, maar dit was wel nodig omdat hij iets te dik was. Even terug kon ge zijn ribben wel voelen, maar je zag ze niet. Eigenlijk was mijn paard zeker niet te mager. Ik heb ze toch liever iets voller staan, moest er een tegenslag zijn waardoor de paarden afvallen...

Nu krijgt de mijne:
- staat op het gras
- 's nachts op stal met een groot hooinet volledig gevuld
- 2 x / dag krachtvoer
- halve schep pavo fibrebeet, halve schep bietenpulp en een halve schep pavo 18plus

Ik ben een 3-tal weken geleden begonnen met die bietenpulp bij te geven en er is al wat verschil te merken met ervoor.



Dit voer krijgt mijn paard op dit moment, maar ik heb de indruk dat hij hier niet echt van bijkomt. Ik geef dit voer ook al een maand en geen verschil te zien. Wat raden jullie aan?

Ik was aan het denken om evt pavo inshape bij te geven wegens het hogere EW gehalte. Of evt sojaschroot van mijten. Wat is jullie mening?

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:06

Ik zou het dan verhogen. Je had echt wel verschil moeten zien ba een maand.
Ik weet niet of je een paard of pony hebt. Maar mijn pony krijgt ook deze hoeveelheid. Kan me voorstellen dat je bij een paard wel het minimaal dubbele kunt geven.

Ik zou niet direct iets anders geven.

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:15

monsera schreef:
Ik zou het dan verhogen. Je had echt wel verschil moeten zien ba een maand.
Ik weet niet of je een paard of pony hebt. Maar mijn pony krijgt ook deze hoeveelheid. Kan me voorstellen dat je bij een paard wel het minimaal dubbele kunt geven.

Ik zou niet direct iets anders geven.


Ja, ik heb een paard van ong 1m70. Dus hele schep fibrebeet, hele schep bietenpulp en hele schep 18plus?
Hij loopt wel gemakkelijk 5 dagen van de 7, dit is misschien ook wel belangrijk om te weten

mystery3434
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-10-21

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:17

Hij staat zeker niet te mager, maar ik vind hem nog al op het randje. Maar dat is persoonlijke mening, ik heb liever dat hij iets voller is

monsera
Berichten: 3072
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:13

Ja dat zou ik voorlopig even doen. 1,70 is wel enorm :D

Als je hem goed vind dan halveer je weer. Daar blijft hij wel stabiel op.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:57

het is niet veel hoor voor zo’n groot paard. het voeradvies van de fiberbeet is al:

Voeradvies: het dagelijkse advies is om 100 gram FibreBeet per 100 kg lichaamsgewicht te voeren.
Als je paard of pony flink in gewicht mag aankomen, kun je dit opvoeren tot een max. van 1 kilo per 100 kg lichaamsgewicht.


een halve schep is geloof ik 400 gram?
dan zou je dus net op de onderhoudsdosering van een pony zitten.
zeker nu je paard van 1.70 mag aankomen mag je er echt wel twee scheppen van maken hoor.
zou dan zeker kijken naar twee of meer voerbeurten met een volle schep nuggets.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:13

Hi, als het in dit topic niet mag dan sorry. Hoop dat ik dan een verwijzing krijg naar het juiste topic. Mijn merrie wordt deze maand 3. Door de komst vorig jaar april van 2 nieuwe paarden tob ik nu al bijna 1 jaar met bloedwormen bij haar. Ze is op schema ontwormd. In november met Equest Pramox, in januari met Equest en in maart met Ivermectine. Alles ruim op gewicht. Het zat me niet lekker dus bijna 2 weken geleden opnieuw alle 4 de paarden met Equest ontwormd. Drie waren schoon maar de mest van mijn bijna 3jarige zat vol dode bloedwormen. Ik wil dus over 1 week (3 weken na de Equest) 1,5 keer de dosering geven aan Ivermectine en 3 weken daarna weer een Equest. Mocht ze dan nog wormen in de mest hebben na die kuren is mijn laatste redmiddel een 5-daagse Panacur behandeling. De dierenarts is al jaren mijn vaste maar hij zegt dat er mogelijk sprake is van resistentie en wil een injectie geven. Maar dat is toch ook gewoon Ivermectine maar veel risicovoller?? En ik heb veel dode wormen gevonden na de recente Equest. Dus dan is er toch geen sprake van resistentie? Wie kan mij helpen??

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:52

Een injectie geeft best een hoog risico, maar geen enkele voordeel over een gewone spuit.

Equest geven in de lente/zomer heeft eigenlijk weinig voorkeur boven ivermectine, die larven nestelen zich niet in, maar ontwikkelen zich gelijk in dit jaargetijde. Dus ivermectine is meestal meer dan genoeg.

Je ontworming klopt niet helemaal. Je moet eigenlijk óf rekening houden met de standaard tijd tussen ontwormingen (bij ivermectine duurt het bijv ongeveer 8 weken voordat er weer eitjes in de mest te zien zijn en dus volwassen wormen, bij equest is dat 3 maanden).

Als je bijv ivermectine geeft (werkt alleen tegen volwassen wormen) en na 5 weken weer, dan zijn er nog helemaal geen volwassen wormen, dus geef je die spuit voor niks. Stel je geeft daarna weer een spuit na 5 weken, dan zit je met een tussenperiode van 10 weken, terwijl er na 8 weken vaak al volwassen wormen zijn. Dan ben je dus eigenlijk later, dan als je gewoon na 8 weken zou ontwormen. Meer is dus zeker niet altijd beter.

Wat je het beste kan doen, is twee weken na het ontwormen mestonderzoek doen. Als je dan eitjes vindt, zegt dat iets over resistentie.

Als je paard echt ziek is van de wormen, afwijkende bloedwaardes etc, dan kan de dierenarts uiteraard een andere afweging maken.
Maar het is op zich niet gek dat er uit een een driejarige dooie bloedwormen komen. Jonge paarden hebben nu eenmaal een hoge besmetting graad. Als ze niet ziek zijn, zou ik gewoon met 8 weken blijven ontwormen.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:16

Wat is jullie ervaring met fibrebeet voor een zogende merrie? Kan dat gewoon? En is het erg als het veulen mee snoept?

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:28

sanne83 schreef:
Een injectie geeft best een hoog risico, maar geen enkele voordeel over een gewone spuit.

Equest geven in de lente/zomer heeft eigenlijk weinig voorkeur boven ivermectine, die larven nestelen zich niet in, maar ontwikkelen zich gelijk in dit jaargetijde. Dus ivermectine is meestal meer dan genoeg.

Je ontworming klopt niet helemaal. Je moet eigenlijk óf rekening houden met de standaard tijd tussen ontwormingen (bij ivermectine duurt het bijv ongeveer 8 weken voordat er weer eitjes in de mest te zien zijn en dus volwassen wormen, bij equest is dat 3 maanden).

Als je bijv ivermectine geeft (werkt alleen tegen volwassen wormen) en na 5 weken weer, dan zijn er nog helemaal geen volwassen wormen, dus geef je die spuit voor niks. Stel je geeft daarna weer een spuit na 5 weken, dan zit je met een tussenperiode van 10 weken, terwijl er na 8 weken vaak al volwassen wormen zijn. Dan ben je dus eigenlijk later, dan als je gewoon na 8 weken zou ontwormen. Meer is dus zeker niet altijd beter.

Wat je het beste kan doen, is twee weken na het ontwormen mestonderzoek doen. Als je dan eitjes vindt, zegt dat iets over resistentie.

Als je paard echt ziek is van de wormen, afwijkende bloedwaardes etc, dan kan de dierenarts uiteraard een andere afweging maken.
Maar het is op zich niet gek dat er uit een een driejarige dooie bloedwormen komen. Jonge paarden hebben nu eenmaal een hoge besmetting graad. Als ze niet ziek zijn, zou ik gewoon met 8 weken blijven ontwormen.



Dankjewel, heel duidelijk!

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:47

gewoonmarie schreef:
Wat is jullie ervaring met fibrebeet voor een zogende merrie? Kan dat gewoon? En is het erg als het veulen mee snoept?


Het is ruwvoer en hoog in eiwitten dus dat moet geen probleem zijn. Ik weet alleen niet wat je de merrie nog meer geeft en hoeveel? Het zou onderdeel moeten zijn van een uitgebalanceerd rantsoen (ook qua CA/FO). Vwb het veulen, daar durf ik geen uitspraken over te doen, sorry.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:02

suwis schreef:
gewoonmarie schreef:
Wat is jullie ervaring met fibrebeet voor een zogende merrie? Kan dat gewoon? En is het erg als het veulen mee snoept?


Het is ruwvoer en hoog in eiwitten dus dat moet geen probleem zijn. Ik weet alleen niet wat je de merrie nog meer geeft en hoeveel? Het zou onderdeel moeten zijn van een uitgebalanceerd rantsoen (ook qua CA/FO). Vwb het veulen, daar durf ik geen uitspraken over te doen, sorry.


Ze krijgt op stal onbeperkt hooi. Overdag op het land. En ze krijgt 2x per dag een kilo merrie/veulen brok.
Ik heb er nu ook podocare bijgehaald.

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 20:40

Ik heb een 15 jarige KWPN merrie die afgelopen herfst te kampen had met bloedwormen en lyme. Hierdoor is ze haar spier- en vetmassa kwijtgeraakt. Nu ze hier volledig van hersteld is, heb ik het werk afgelopen maanden weer opgebouwd. Momenteel rijd ik haar 3 keer per week +- 45 min. Als ik nog een dag extra tijd heb dan longeer ik haar of doen we wat sprongetjes.

Tijdens de winter kreeg ze 2 scheppen endurix (cavalor) met een scheut oilmega (cavalor) voor extra vetten en vitamine e. Op aanraden van de osteopaat zijn we sinds 2 maanden overgeschakeld naar 2 scheppen equifyt musclebooster vanwege het lagere gehalte zetmeel en suikers, wat zou helpen voor de vertering. Sinds ze overdag op de wei staat krijgt ze geen oilmega meer. Van het gras is ze eindelijk wat bijgekomen. Op stal krijgt ze onbeperkt hooi.

Dit was ze een jaar geleden. Ze is altijd al slank geweest.
Afbeelding

Dit is ze nu. Gelukkig al geen ribben meer zichtbaar.
Afbeelding

Denken jullie dat ze voldoende eiwitten binnen krijgt met de muscle boost?
https://www.equifyt.com/nl/shop/krachtv ... qcl2xgb65h

Ik was aan het denken om iets extra bij te geven. Wat denken jullie?
Eerder ruwvoer: Pavo fibrebeet / Subli seniores priores
Of een supplement: Lannoo muscle plus (hier geraak ik het makkelijkst aan)
https://www.lannoo-martens.com/nl/produ ... scle-plus/

Een andere optie is om over te schakelen op volledig ander krachtvoer met meer eiwitten en vetten zoals lannoo sport fiber. Wel weer een hoger gehalte aan suiker en zetmeel, maar is dit nog binnen de perken?
https://www.lannoo-martens.com/nl/produ ... ort-fiber/

nathalie25
Berichten: 1433
Geregistreerd: 07-10-04

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 00:37

Helaas is de fiberbeet bij ons niet meer verkrijgbaar

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:02

nathalie25 schreef:
Helaas is de fiberbeet bij ons niet meer verkrijgbaar


Hier hadden ze vandeweek weer een aantal zakken bij de Boerenbond, misschien bij jou ook in de buurt?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:13

bij de welkoop is het gewoon te koop.
heb ze nog gevraagd of er leveringsproblemen zijn,maar volgens hen niet?

anders bestellen bij petsplace.
als je twee zakken doet is verzenden gratis en betaal je alleen wat aan transportkosten.
https://www.petsplace.nl/pavo-fibrebeet ... JvvcUp3nGo

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:04

ellepel schreef:
bij de welkoop is het gewoon te koop.
heb ze nog gevraagd of er leveringsproblemen zijn,maar volgens hen niet?

anders bestellen bij petsplace.
als je twee zakken doet is verzenden gratis en betaal je alleen wat aan transportkosten.
https://www.petsplace.nl/pavo-fibrebeet ... JvvcUp3nGo


Raar hè… hier zeiden ze in de omgeving allemaal dat het voorlopig niet leverbaar was… gelukkig blijkt het minder erg dan gedacht

nathalie25
Berichten: 1433
Geregistreerd: 07-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:57

SharonIndezz schreef:
ellepel schreef:
bij de welkoop is het gewoon te koop.
heb ze nog gevraagd of er leveringsproblemen zijn,maar volgens hen niet?

anders bestellen bij petsplace.
als je twee zakken doet is verzenden gratis en betaal je alleen wat aan transportkosten.
https://www.petsplace.nl/pavo-fibrebeet ... JvvcUp3nGo


Raar hè… hier zeiden ze in de omgeving allemaal dat het voorlopig niet leverbaar was… gelukkig blijkt het minder erg dan gedacht


Bij mij omg Putten kreeg ik het ook te horen!!

Maar goede tip pets place! Thanks

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:10

zij leveren ook heel snel,ik bestel er ook wel eens en heb het vaak de volgende dag al :j

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:40

sspinoy schreef:
Ik heb een 15 jarige KWPN merrie die afgelopen herfst te kampen had met bloedwormen en lyme. Hierdoor is ze haar spier- en vetmassa kwijtgeraakt. Nu ze hier volledig van hersteld is, heb ik het werk afgelopen maanden weer opgebouwd. Momenteel rijd ik haar 3 keer per week +- 45 min. Als ik nog een dag extra tijd heb dan longeer ik haar of doen we wat sprongetjes.

Tijdens de winter kreeg ze 2 scheppen endurix (cavalor) met een scheut oilmega (cavalor) voor extra vetten en vitamine e. Op aanraden van de osteopaat zijn we sinds 2 maanden overgeschakeld naar 2 scheppen equifyt musclebooster vanwege het lagere gehalte zetmeel en suikers, wat zou helpen voor de vertering. Sinds ze overdag op de wei staat krijgt ze geen oilmega meer. Van het gras is ze eindelijk wat bijgekomen. Op stal krijgt ze onbeperkt hooi.

Dit was ze een jaar geleden. Ze is altijd al slank geweest.
[ [url=m/7Dend7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is ze nu. Gelukkig al geen ribben meer zichtbaar.
[ [url=m/DQrY05.jpg]Afbeelding[/url] ]

Denken jullie dat ze voldoende eiwitten binnen krijgt met de muscle boost?
https://www.equifyt.com/nl/shop/krachtv ... qcl2xgb65h

Ik was aan het denken om iets extra bij te geven. Wat denken jullie?
Eerder ruwvoer: Pavo fibrebeet / Subli seniores priores
Of een supplement: Lannoo muscle plus (hier geraak ik het makkelijkst aan)
https://www.lannoo-martens.com/nl/produ ... scle-plus/

Een andere optie is om over te schakelen op volledig ander krachtvoer met meer eiwitten en vetten zoals lannoo sport fiber. Wel weer een hoger gehalte aan suiker en zetmeel, maar is dit nog binnen de perken?
https://www.lannoo-martens.com/nl/produ ... ort-fiber/


Ik zou zelf denken om inderdaad meer massa er in te krijgen door bijvoorbeeld Seniores Priores (kan dat ze dat afwijst ivm op gras staan, deed de mijne wel namelijk)
Verder is misschien eiwitten toevoegen wel een goede, maar dan in de vorm van sojaschroot? Is in dit topic best wat over te vinden en een stuk vriendelijker voor je portomonnee dan al die muscle build speciaalvoer. Op 200 gram sojaschroot deed die van mij het super.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:12

Bij mij zeiden ze bij boerenbond leveringsprobleem. Maar bij fouragehandel 8km verderop gewoon vollop op voorraad nog elke keer tot nu toe :)
Zowel speedibeet als fibrebeet :)

sspinoy
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:44

DenieesB schreef:
Ik zou zelf denken om inderdaad meer massa er in te krijgen door bijvoorbeeld Seniores Priores (kan dat ze dat afwijst ivm op gras staan, deed de mijne wel namelijk)
Verder is misschien eiwitten toevoegen wel een goede, maar dan in de vorm van sojaschroot? Is in dit topic best wat over te vinden en een stuk vriendelijker voor je portomonnee dan al die muscle build speciaalvoer. Op 200 gram sojaschroot deed die van mij het super.


Oke ik zal eens horen wat de leverancier hier kan aanbieden :) En hoeveel eiwitten denk je dat ik bovenop de equifyt musclebooster nog kan geven? Bevat 12,24% aan eiwit uit rijst en spirulina. Zou ik de fibrebeet/sp en sojaschroot durven combineren bovenop het krachtvoer?

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:19

@wendy1987: hier bij de Welkoop geen fibrebeet te verkrijgen. Andere voerhandelaar in de buurt had ook niks meer en gaf ook aan dat er leveringsproblemen waren terwijl bij een voerhandelaar enkele kilometers verderop een hele stapel lag. Afgelopen weekend heb ik de fibrebeet wel weer gezien bij de welkoop.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:15

sspinoy schreef:
DenieesB schreef:
Ik zou zelf denken om inderdaad meer massa er in te krijgen door bijvoorbeeld Seniores Priores (kan dat ze dat afwijst ivm op gras staan, deed de mijne wel namelijk)
Verder is misschien eiwitten toevoegen wel een goede, maar dan in de vorm van sojaschroot? Is in dit topic best wat over te vinden en een stuk vriendelijker voor je portomonnee dan al die muscle build speciaalvoer. Op 200 gram sojaschroot deed die van mij het super.


Oke ik zal eens horen wat de leverancier hier kan aanbieden :) En hoeveel eiwitten denk je dat ik bovenop de equifyt musclebooster nog kan geven? Bevat 12,24% aan eiwit uit rijst en spirulina. Zou ik de fibrebeet/sp en sojaschroot durven combineren bovenop het krachtvoer?


Fibrebeet/SP kun je sowieso geven bovenop krachtiger. Let er wel op dat je echt voldoende bij voert. En half schepje gaat geen zoden aan de dijk zetten, dus wellicht meerdere keren op een dag een emmer.

Eiwitten zou je even moeten verdiepen wat ze mogen, en daarop aanvullen. In dit topic is wel te vinden wat het eiwitgehalte is van sojaschroot, dacht zo’n 40%

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:13

Ik zit in de omgeving Schoonloo Drenthe, weet iemand waar de fibrebeet hier wel leverbaar is, welkoop hier krijgt het ook steeds niet.
Voer nu voor nood speedibeet. Maar heb liever de fibre