[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 22:31

@DenieesB IK ben sinds feb. aan de gang met een broodmagere Engels Volbloed

Afbeelding
Deze foto is van vorige week, hij is die week gewogen en is over de 500 kilo gegaan, hij is sinds bij bij mij is 25 aangekomen hij is nu 519 kg

Zodra hij iets eet waar suiker in zit krijgt hij de zenuwen en is hij nogal moeilijk te hanteren. Kan niet stil staan, wil perse NU naar buiten, kan niet zonder andere paarden en headshaked een beetje en breekt de tent af.
Toch moet ook hij aankomen. Ik geef daarom twee keer per dag 3/4 st Hippolite structuur geteidenfrei. Dit vul ik aan met wat lijnzaad, bokashi, zout en nog meer gezonds. Verder krijgt hij de dagen dat ik op stal ben een derde maaltijd aangeboden van pavo care for life aangevuld met veendrab voor de mineralen.
hij staat overdag in de paddock/wei er is heel de dag voordroog en sinds een week is de weide weer open. (dat was wel weer even wennen)
'snachts staan ze binnen en dan krijgt hij een enorme bult hooi. Gewoon droog hooi.

Zo doe ik het, zonder suiker. Die st Hippolite is speciaal voor magere paarden die geen suiker mogen, er zitten veel vetten en eiwitten in.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:31

Maar dat is het juist, bietenpulp is ruwvoer en heeft minder suiker dan ‘gewoon’ hooi. Vandaar dat ik het advies vreemd vind..

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 23:51

Ik vind het ook een bijzonder advies. Fibrebeet en speedibeet zit beide maar 5% suiker in. SP 7%. Vergelijk dat met een grasbrok van bijv Hartog, daar zit al 10% suiker in. Vraag me af waar het vandaan komt dat daar teveel suiker in zit. Heel veel lager kun je niet echt, en in het gemiddelde voordroog of hooi zit je ook al aan zulke percentages, tenzij je echt arm hooi of graszaadhooi geeft. Coolstance copra zou wat kunnen zijn, maar ik zie online de suikergehaltes niet staan, alleen suiker en zetmeel gecombineerd en dat zou onder de 11% moeten zijn. Weet alleen niet wat dan het aandeel suiker is. Equifyt zupa vond die van mij ook erg smakelijk maar daar zit 8% suiker in. Ik gaf mijn paard ook een tijd subli omega 369 mix bij. Dat is olie in vaste vorm, maar daar zit ook 7% suiker in. Maar ja, daar voer je dan weer geen kilo's van omdat het heel geconcentreerd spul is.

Als je echt geen van bovenstaande producten wilt voeren zul je het toch denk ik in de olie moeten zoeken, naar mijn ervaring is bietenpulp gewoon wat het snelste aanzet met de minste suikers. Ik meen ergens gelezen te hebben dat zonnebloemolie in grote hoeveelheden niet goed is voor paarden door de scheve omega 3/6 verhouding, maar dat het juist in de zomer wel gevoerd kan worden omdat de voedingswaarden uit het gras deze verhouding goed recht kunnen trekken. In de winter wordt dan juist lijnzaadolie aangeraden vanwege de eerdergenoemde verhoudingen.

Gras zet toch het allerbeste aan. Dat heeft die van mij echt geholpen, en gewoon genoeg ruwvoervervangers er in. 0,5-1 schep vind ik echt muizenhapjes, haha, als ze echt moeten aankomen zal 't niet veel zoden aan de dijk zetten, tenzij je een shetlander hebt. Mijn paard staat na een verhuizing als "onderhoud" op 1 schep fibrebeet omdat hij ook geen krachtvoer krijgt, dus net even als extraatje. Dat naast onbeperkt ruwvoer. Maar dat is dus echt onderhoud, mocht hij afvallen dan gaat er gerust het twee tot driedubbele in. Anders is het naar mijn idee een beetje dweilen met de kraan open.

Maar als je merrie toch binnenkort het land op gaat zou ik wel eerst even kijken hoe ze het daarop gaat doen voordat je meer aan het rantsoen (rigoureus) gaat veranderen. Zeker met die maagzweren zou ik extreem voorzichtig zijn met voersveranderingen.

Moeilijk hoor! Fijn dat jullie nu wel op een goede plek staan.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 00:39

Zelfs mijn gauw te slanke mini shetlander krijgt nu droog tot 1 kg SP per dag. Dat vervangt voor hem al grotendeels zijn ruwvoer. Dit was het punt dat ik besloot om dagelijks SP (500-600gram) te geven. Dat was bijna 3 weken geleden:
Afbeelding

Hij staat sinds vrijdag ook opbouwend op de pure linseed (niet gewogen hoeveel gram, nu op 4 handjes) en bij arbeid krijgt hij dus nog eens 400gram SP+ 2 handjes Topsport extra. Daarnaast is zijn basisvoer equifyt pre-active, daarvan krijgt hij ongeveer 400 gram per dag. Dit was vandaag, hij is weer op de goede weg.
Afbeelding

Hij liep veel voor de sulky, dus teerde daardoor in desondanks extra voeren na arbeid. Daarom krijgt hij nu dagelijks de SP bij. Hij is in die weken ook van kleur verandert wegens doorkomende zomervacht is het nu een stekelvarken qua haar. We zijn er nog niet, maar wel op de goede weg. Kont is al veel ronder en ook op andere plekken voel ik meer vet zoals rondom zijn ruggengraat. Kont en rug lagen er op de eerste foto echt bovenop en waren puntig en nu is dat al veel ronder. En je ziet ook dat ie sowieso qua postuur ronder is. Alleen zijn ribben blijven zichtbaar, al worden ook die al minder voelbaar. Het kost even wat tijd, maar hij staat sowieso snel te mager. Dat is iets wat hij altijd al heeft gehad. Helemaal stoppen met trainen is geen optie wegens dat hij op conditie moet blijven voor Epe, dus dan maar extra SP erin bovenop zijn dagelijkse portie. Hij krijgt 's ochtends een volle bak, 600 gram SP, 200 gram muesli en nu 2 handjes lijnzaad. En dan 's avonds zijn 200 gram muesli+nogmaals 2 handjes lijnzaad op een rustdag en daarna soms 1-2 uren op gras. Zijn vriendje staat helaas al iets te dik, dus langer op gras wil ik ze niet. Dan groeit die namelijk dicht. En op een werkdag dus 400gram SP+200gram muesli+2handjes topsport+2handjes lijnzaad. Ik ben ook echt heel erg blij dat ie zijn voer goed verdedigt tegen die andere vreetzak. Twee shetten die compleet anders zijn qua type en hoeveelheid beweging is lastig te managen. Ze staan overigens verder op hooi van onbemest land, dus dat is meer buikvulling dan dat ze er ook echt van kunnen aankomen.

mexlovenoa

Berichten: 555
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:32

Update van sietske.
Algeheel bloedonderzoek gedaan en alles was goed. Wel bij mestonderzoek genoeg wormeitjes gevonden dat extra keer ontwormen nodig was.

Ze krijgt 2 kg fibrebeet per dag. 1 kg basisbrok en 1.5 kg muesli met extra omega 3 en 6 + Lijnzaadkorrels. Verder overgezet op ander hooi en krijgt nu onbeperkt.

14 april
Afbeelding

Vandaag

Afbeelding
Afbeelding

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 13:56

Zo dat gaat de goede kant op.
Super om te zien :j

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:21

Die gaat al mooi vooruit zeg! Top!

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:42

Onwijs bedankt voor al jullie tips!

Mijn ervaring is inderdaad ook dat dierenartsen toch niet zo veel weten van voeding, erg jammer. Die ervaring heb ik namelijk ook bij de dierenarts van mijn kat..

Ik heb mede door jullie tips nu een aantal opties opgeschreven die ik kan overwegen mocht het gras niet voldoende gaan doen om aan te zetten zoals Speedibeet en Fibrebeet. Inderdaad even afwachten of het gras voldoende gaat doen. Vorig jaar ook de hele winter aan het tobben geweest om genoeg er bij te krijgen, wat pas zoden aan de dijk zette toen ze het land op ging. Dus daar duim ik nu opnieuw voor!

En dan hopelijk volgende winter eindelijk een winter met een goed gevuld paard :D

Mijn andere paard die ik helaas 2 jaar geleden heb moeten laten gaan werd juist een dikkie van lucht, dus dit is af en toe echt even omschakelen :+

Edit: wat is die hierboven onwijs goed opgeknapt al! Je bent zeker op de goede weg :j

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:59

Er zit precies 1 maand tussen deze 2 foto’s :)Afbeelding
Afbeelding

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:37

Vandaag weer bloedwormen in de mest gevonden na de equest spuit van gisteren. Dat was haar 5e kuur in de afgelopen periode (afgewisseld met ivermectine en alles in overleg met de veearts). Ben nu de wanhoop wel voorbij

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:40

Ik had het even mis bij mijne. Eerste foto was 13 april, dus iets meer dan 2 weken terug. Tweede 26 april. Ik vermoed dat ik over een week-2 weken wel weer kan minderen qua voer. Met de lijnzaad erbij zet hij echt snel aan.

Die Fries knapt al mooi op zeg!

Wat sneu zeg suwis. Bloedwormen zijn zo moeilijk om vanaf te raken.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:52

Je zou tegen de wormen ook pompoenpitten kunnen voeren.. een kuur van 2 weken bijvoorbeeld en dan een stuk of 10 pitten 2x per dag..
Ik weet niet zeker of t ook voor bloedwormen geldt, maar het kan in ieder geval ook geen kwaad

Het werkt niet tegen wormen zoals een wormenkuur (dus ook niet in plaats van een kuur).. maar zorgt er wel voor dat de darmen een minder aangename plek zijn voor de wormen.. wellicht kom je met de pitten naast de kuren er sneller van af..

Paarden vinden ze ook erg lekker trouwens haha

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:53

Licor schreef:
Je zou tegen de wormen ook pompoenpitten kunnen voeren.. een kuur van 2 weken bijvoorbeeld en dan een stuk of 10 pitten 2x per dag..
Ik weet niet zeker of t ook voor bloedwormen geldt, maar het kan in ieder geval ook geen kwaad

Het werkt niet tegen wormen zoals een wormenkuur (dus ook niet in plaats van een kuur).. maar zorgt er wel voor dat de darmen een minder aangename plek zijn voor de wormen.. wellicht kom je met de pitten naast de kuren er sneller van af..

Paarden vinden ze ook erg lekker trouwens haha


Dankjewel voor de tip!!

nathalie25
Berichten: 1433
Geregistreerd: 07-10-04

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 06:41

Wat mij persoonlijk tegen houd om grote hoeveelheden te voeren per keer is dat mij ooit verteld is dat een paarden maag niet zo veel per keer kan verwerken.

Hoe denken jullie over hoeveel max voer per voerbeurt? Er van uit gaan dat de meeste ruwvoer vervangers geven als fb sp of grasbrok

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:10

ik dacht dat de maaginhoud iets was tussen de 8 en de 12 liter?

als ik slobber maak doe ik er daarom ook zo min mogelijk water bij.
ik bedenk zo:water neemt ruimte in maar geeft geen voeding.
dus net zoveel water er op dat de slobber is uitgezet,maar niet te droog.
een emmer vol is ongeveer 12 liter.

mijn merrie krijgt dan ongeveer 700 gram seniores priores,(3/4 schep)
met 400 gram fibrenuggets.
dat met water is bijna 3/4 emmer vol.
en dan 3x daags.
als ze het op heeft gaat ze nog wel hooi eten,dus zit ze niet te vol.

maar een ander paard bij ons krijgt een emmer vol, en dat kan ook.
meer zou ik niet doen, heb wel eens gezien dat ze bij meer dan een volle emmer echt te vol zitten.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:11

De maaginhoud van een paard is inderdaad niet zo groot maar het heeft volgens mij ook te maken met de hoeveelheid zetmeel die een paard kan verwerken. Maar dat gaat dan over brok en muesli. Van de fibrebeet geef ik 1 voerschep per keer afgewogen op 1 kilo. Dat heb ik opgebouwd en gaat prima hier. Ze gaat meteen daarna ook weer hooi eten.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:24

Snel zitten ze niet vol hoor. Mijn mini shetlander heeft afgelopen vrijdag s ochtends zijn 600 gram SP, 200 gram muesli en 3 handjes lijnzaad gehad met 2 liter water. Vervolgens heb ik met hem gemend en kreeg hij meteen daarna zijn 400 gram SP, 200 gram muesli, 2 handjes lijnzaad en 200 gram topsport in 1.2 liter water. En die ging daarna vrolijk gras eten bij het terug zetten. _O-

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:07

Ik geef max 1,5 schep droog gewogen bietenpulp. Dat gaat natuurlijk nog enorm uitzetten en wordt echt een flinke emmer. Daarnaast eet mijn paard niet meer dan dat. Die stopt met eten en hoeft het gewoon niet meer, past er niet meer bij. Terwijl ie er echt verzot op is, dus aan de eetlust zal ‘t niet liggen.

Ik maak zijn fibrebeet overigens wel dun, dat ie het zo weg kan slurpen. Vindt ie heerlijk, lekkerder dan wanneer hij er echt op moet kauwen en het meer vast is.

nathalie25
Berichten: 1433
Geregistreerd: 07-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:27

Jorex schreef:
Snel zitten ze niet vol hoor. Mijn mini shetlander heeft afgelopen vrijdag s ochtends zijn 600 gram SP, 200 gram muesli en 3 handjes lijnzaad gehad met 2 liter water. Vervolgens heb ik met hem gemend en kreeg hij meteen daarna zijn 400 gram SP, 200 gram muesli, 2 handjes lijnzaad en 200 gram topsport in 1.2 liter water. En die ging daarna vrolijk gras eten bij het terug zetten. _O-


het zou dan niet zozeer gaan over dat ze hun eetlust op is, maar dat de er gewoon niet meer opgenomen wordt door het lichaam.
Maar goed dit is mij ooit een keer verteld en dan zit dat toch een beetje in je hoofd.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:37

nathalie25 schreef:
Jorex schreef:
Snel zitten ze niet vol hoor. Mijn mini shetlander heeft afgelopen vrijdag s ochtends zijn 600 gram SP, 200 gram muesli en 3 handjes lijnzaad gehad met 2 liter water. Vervolgens heb ik met hem gemend en kreeg hij meteen daarna zijn 400 gram SP, 200 gram muesli, 2 handjes lijnzaad en 200 gram topsport in 1.2 liter water. En die ging daarna vrolijk gras eten bij het terug zetten. _O-


het zou dan niet zozeer gaan over dat ze hun eetlust op is, maar dat de er gewoon niet meer opgenomen wordt door het lichaam.
Maar goed dit is mij ooit een keer verteld en dan zit dat toch een beetje in je hoofd.


Ik snap je wel, maar bij ruwvoer gaat dat niet op. Is wel zo bij krachtvoer met hoge gehaltes aan zetmeel. Daar kan een paard maar zoveel van opnemen per kilo lichaamsgewicht.

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:50

is die info ook ergens online te vinden?

nathalie25
Berichten: 1433
Geregistreerd: 07-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:19

ellepel schreef:
is die info ook ergens online te vinden?


Dat van mij niet!

Maar soms is je vroeger ooit iets verteld wat dan blijft hangen omdat het zinnig klinkt.(kleine portie kracht voer)

Maar ben eigelijk wel blij dat meedere hier aangeven dat het om ouderwets kracht voer gaat en niet om de ruwvoer vervangers

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:32

ellepel schreef:
is die info ook ergens online te vinden?


Ja, ik heb het zo begrepen van Anneke Hallebeek (paardenarts.nl)

“ Zetmeel en andere ‘makkelijk verteerbare koolhydraten’ splitsen tot enkelvoudige suikers, zoals glucose. Voor het afbreken van zetmeel is het enzym amylase nodig. Het paard kan in de alvleesklier een beperkte hoeveelheid amylase maken. En daarmee dus een beperkte hoeveelheid zetmeel verteren. Teveel zetmeel dat doorstroomt naar de dikke darm kan leiden tot stoornissen (zie aldaar). Vandaar dat een paard niet meer dan globaal twee gram zetmeel per kilo lichaamsgewicht per maaltijd mag hebben. Dit komt ongeveer overeen met maximaal twee kilo krachtvoer per keer. “

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:30

Ik vroeg me af, als een paard zeg...50 kilo aan moet komen. Hoelang mag hij daar dan volgens jullie over doen? Want als ik hier zo de adviezen lees wat je paard te voeren, dan lijkt het wel alsof hij dat in een maand of 3 moet doen?

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:01

Ik plak daar geen tijd aan vast. Maar wil wel binnen een bepaalde periode verschil zien. Die van mij heeft er denk ik een maand of drie over gedaan om 50-75 kilo aan te komen. Als het een half jaar had geduurd was dat voor mijn part ook prima, maar wilde wel zien dat het wat deed. Anders ging ie de medische molen in, als het te lang duurde. Voordeel voor mij was wel dat hij tijdens het aankomen gewisseld is van kale weide met slecht ruwvoer naar volle weide met onbeperkt, kwalitatief goed ruwvoer. Dat gras heeft hem wel echt geholpen. Had het midden in de winter geweest, dan zou het zomaar de dubbele tijd kunnen kosten om weer op gewicht te komen.

Momenteel staat ie weer 24/7 op het land. Hij krijgt sinds een maand weer een schep fibrebeet per dag, gewoon als onderhoud na een verhuizing (valt snel af door stress). Sinds ie weer gras heeft, hoeft hij de fibrebeet niet meer. Zit gewoon vol denk ik, want hij doet er echt een moord voor. Het kan 'm nu allemaal gestolen worden, haha. Toch leuk om te zien dat ze zelf zo goed regelen wat ze nodig hebben. Dag en nacht gras = geen behoefte meer aan ruwvoervervangers, baas :').