Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 172 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175 ... 216  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] paarden die te dun zijn

 
Profiel   

Ik kom even meelezen heb sinds gister een 20jarige merrie staan die best wel wat aan de schrale kant is. Er mag wel weer wat bespiering ook op komen. Is in 2 jaar tijd door ziekte veel afgevallen. Maar schijnt laatste maanden weer bij getrokken. Ik wil graag deze pony een kans geven. Ze stond in een zandbak en kreeg toen alleen (koeien?) kuil. Bij mij staat ze 24 7 op de wei. Onbeperkt hooi en krijgt ze Fibre beet 2x per dag met muslie met schuit zonnebloem olie. Tandarts en wormen kuur gehad. Wat raden jullie nog aan wat ik bij kan geven en hoe snel zou ik verandering moeten zien?...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 18:21 



 
Profiel   

Ik zou het een week of 4 aankijken zo. Je moet ook niet ineens te veel gaan voeren. Gras doet een hoop

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-19 21:09 



 
Profiel   

Gister ook maar een mest onderzoek laten doen. Er waren een beperkt aantal eitjes gevonden waardoor ontwormen nu eigenlijk geen zin had. Wel was er veel zand gevonden. Ik ga vandaag zandweg halen en lijnzaad kopen. Hopelijk werkt dit goed. Wellicht is dit ook een de redenen geweest dat ze zo moeilijk op gewicht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-19 06:37 



 
Profiel   

Ik kom even binnen vallen :) , mijn oudje heb ik 2 maanden geleden moeten laten inslapen, ik heb echter nog ruim 10 kg sp staan. Ik weet niet of er iemand is hier in het topic die in de buurt woont en het zou willen hebben :) ?
Weggooien is ook zo zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 13:24 



 
Profiel   

Calice schreef
Ik kom even binnen vallen :) , mijn oudje heb ik 2 maanden geleden moeten laten inslapen, ik heb echter nog ruim 10 kg sp staan. Ik weet niet of er iemand is hier in het topic die in de buurt woont en het zou willen hebben :) ?
Weggooien is ook zo zonde.


Welke buurt kom je vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 15:31 



 
Profiel   

mariabarbara schreef
Calice schreef
Ik kom even binnen vallen :) , mijn oudje heb ik 2 maanden geleden moeten laten inslapen, ik heb echter nog ruim 10 kg sp staan. Ik weet niet of er iemand is hier in het topic die in de buurt woont en het zou willen hebben :) ?
Weggooien is ook zo zonde.


Welke buurt kom je vandaan?


Omgeving Gorinchem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 15:50 



 
Profiel   

Niet te veel ineens bijvoeren is ook belangrijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 13:06 



 
Profiel   

Mijn oudje zijn gebit wordt nu toch minder. Ik voer nu subli senior priores maar meer dan 1,5 kg krijg ik er niet in. Luzerne vindt hij wel lekker, maar ik vraag me af of hij dat wel goed kan malen met z'n gebit. Weet iemand of luzerne geschikt is voor paarden met een slecht gebit. Als ik op de site van Hartog kijk raden ze voor oude paarden compact gras en grasmix aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-19 15:04 



 
Profiel   

Ik zou dan eerder voor grasbrok kiezen. Die van mij krijgt grasmix en is daar lekker lang op aan t kauwen. Grasbrok kan je kort weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-19 17:28 



 
Profiel   

abcxx schreef
Mijn oudje zijn gebit wordt nu toch minder. Ik voer nu subli senior priores maar meer dan 1,5 kg krijg ik er niet in. Luzerne vindt hij wel lekker, maar ik vraag me af of hij dat wel goed kan malen met z'n gebit. Weet iemand of luzerne geschikt is voor paarden met een slecht gebit. Als ik op de site van Hartog kijk raden ze voor oude paarden compact gras en grasmix aan.

Ik heb me er al een tijd niet meer in voeding verdiept, maar wat ik herinner heeft Luzerne een scheve calcium verhouding en kan je er daarom niet te veel van voeren. Wanneer je compact gras of grasbrok voert heb je geen last van de scheve verhouding. Grasbrok kan je ook goed weken, fijn voor oudjes met een slecht gebit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-19 11:37 



 
Profiel   

Hij krijgt nu de grasbrok van Hartog en dat bevalt goed. Hij vindt het erg lekker en doordat ik het week hoef ik me geenzorgen te maken of het wel goed wordt opgenomen. Daarnaast nog subli senior priore s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-19 12:57 



 
Profiel   

abcxx schreef
Hij krijgt nu de grasbrok van Hartog en dat bevalt goed. Hij vindt het erg lekker en doordat ik het week hoef ik me geenzorgen te maken of het wel goed wordt opgenomen. Daarnaast nog subli senior priore s.


Lucerne is er ook in brok vorm, dus dat zou je ook nog kunnen overwegen. Zeker voor in de winter, als je paard misschien extra eiwitten nodig heeft naast de sp.

Er is trouwens ook nog een topic over voeding voor oudere paarden : [VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-19 14:12 



 
Profiel   

wauw wat een verschil. heb bijna alle paginas even door gescrolt
zit nu helaas zelf ook met dit probleem.
volgende week komt de dierenarts om bloed af te nemen om te kijken wat er nu precies scheelt. en meteen een mest onderzoek
hij heeft dat al een tijdje maar het is me nooit echt op gevallen.

ik schaam me hier behoorlijk voor en wil het aller beste voor mijn pony
ik heb er 2 en de grootste heeft er last van.

wat ik een beetje uit de verhalen hier in het topic zie is het dus gewoon vitamine te kort ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-19 19:17 



 
Profiel   

Wat zouden jullie geven aan een tweejaarse arabier die erg mager staat en nog heel wat te groeien heeft (of toch zou moeten)?
Ze is wormvrij, 's nachts op stal overdag op de wei.

Momenteel geeft ik juniorix van Cavalor, hoeveelheid wat op de zak staat. Heb nog bietenpulp en lucerne liggen, zou ze dat ook mogen?
Krijgt onbeperkt hooi en kan hier enorm van eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 14:38 



 
Profiel   

Een betere kwaliteit hooi en voordroog.
Door de droogte van afgelopen jaar is hooi in sommige gevallen te arm en bevat te weinig eiwit, waardoor jonge paarden er niet van groeien. Ongeacht de hoeveelheid die je geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 19:05 



 
Profiel   

ik zou juist met een arabier niet teveel van dit en dat bij gaan geven.
met goed ruwvoer of gras, en een compleet vitaminesupplement zou ik het vooral de tijd geven.
mijn ervaring met arabieren is toch ook wel weer dat ze zomaar jeuk van teveel bijvoer krijgen.
bietenpulp zou op zich kunnen, met de luzerne zou ik voorzichtig zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 19:51 



 
Profiel   

cupido1996 schreef
Een betere kwaliteit hooi en voordroog.
Door de droogte van afgelopen jaar is hooi in sommige gevallen te arm en bevat te weinig eiwit, waardoor jonge paarden er niet van groeien. Ongeacht de hoeveelheid die je geeft.


Nja nu geef ik natuurlijk wel nog hooi van vorig jaar. Door het teveel aan gras in het voorjaar heb ik toen niets van hooi meer verbruikt waardoor we er nu nog over hebben. We hebben onlangs wel zelf een van de weides gehooid maar durf het nog niet geven.

ellepel schreef
ik zou juist met een arabier niet teveel van dit en dat bij gaan geven.
met goed ruwvoer of gras, en een compleet vitaminesupplement zou ik het vooral de tijd geven.
mijn ervaring met arabieren is toch ook wel weer dat ze zomaar jeuk van teveel bijvoer krijgen.
bietenpulp zou op zich kunnen, met de luzerne zou ik voorzichtig zijn


Oh dat wist ik niet. Maarja, ze kan wel nog wat kg's en veel vetjes gebruiken.

Ja dat van de lucerne wist ik wel, kunnen sommige snel last van krijgen. Maar mag bietenpulp wel zo alleen dan gegeven worden? Dacht altijd dat lucerne erbij nodig is om de verhoudingen goed te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 20:31 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat alleen bietenpulp een volle, ronde, gevulde buik geeft (als een hooibuik), maar niet aanzet.

Ik geef nu grasmix bij van Hartog. Dat is gedroogd gras met een haverbrokje. Ik bouw dat heel rustig op en zit inmiddels op 1,2 kilo per dag. Het nadeel is dat mijn paard zn hooi nu laat staan omdat hij de grasmix te lekker vindt :+
Dus in gewicht stagneert het even helaas. Maar als hij dus ook zn hooi zou eten, zou hij wel aankomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 20:50 



 
Profiel   

Tweejarige zijn vaak ook schraal, weet je zeker dat het paard aan de magere kant is? Goede kwaliteit hooi en vitamine korrel zou voldoende moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:21 



 
Profiel   

Weidebloem schreef
Tweejarige zijn vaak ook schraal, weet je zeker dat het paard aan de magere kant is? Goede kwaliteit hooi en vitamine korrel zou voldoende moeten zijn.


Ja hoor, je ziet duidelijk haar ribben en heupbeenderen, rug...

Da is haar ook al komen volledig onderzoeken toen ik ze net had en hij zei dat ze nog ferm wat mocht bijkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:36 



 

Mijn arabier heb ik goed op gewicht gekregen met grasbrok (agrobs fetura) en rijk hooi.
Staat ze op een volle wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 04:38 



 
Profiel   

Ze stond tot nu in een klein weitje apart van de rest die nu bijna "op" is. Ben haar sinds gisteren aan het introduceren in de groep, die staan in een veel grotere wei met nog wat gras. Alleen moet mn ruin nog niet zo van haar hebben. Maar heb ze er nu moeten terug uithalen omdat ze als enige (zucht) aan de eikenbomen zit. Maar deze week span ik de nieuwe verse wei af en kunnen ze met zn allen daarheen.
Terwijl es zien of ik die bomen kan snoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 05:40 



 

Als je de mogelijkheid hebt om haar op een volle wei te zetten, zou ik dat zeker doen. Desnoods met een draadje ertussen.
Ik weet hoe lastig het is om een Arabier op gewicht te krijgen/houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-19 04:45 



 
Profiel   

Even het topic weer omhoog halen omdat er toch veel verschillen zijn in de paarden die te dun zijn.

Ik heb een Arabische volbloed hengst van 23jr, die diastase heeft, een lekkende hartklep, eiwitgevoeligheid, kanker als in kwaadaardige melanomen (biopt in 2012) heeft bij zijn anus, ballen (ter grootte van sinaasappel), manenkam en wrs inwendige tumoren.

Hij krijgt nu per dag 1kg basis/onderhouds brok, onbeperkt schraal hooi (of gedroogd voordroog, anders raakt hij aan de schijt) alleen is hij altijd al een hele kieskeurige, slechte hooi eter geweest, sinds vandaag overgegaan op 2 scheppen SP (voorheen 1 schep, Swinters 1,5 schep).
Hij valt de laatste 2jr Swinters altijd af. Hij staat dan overdag buiten en snachts binnen (zomers 24/7 buiten met 1 voerbeurt p/d ipv 2 in de winter). Omdat hij 'ziek' is (hij vindt zelf van niet) heb ik hem ook met dekens staan zodat hij zijn energie niet hoeft te verspillen om zich warm te houden maar hij zijn energie kan gebruiken voor zijn gezondheid/weerstand.

Nu is dit een rot jaar geweest met het wisselende weer. Hij is dus na de winter niet meer bijgetrokken. Ik wil hem vóór de komende winter dikker/mollig hebben.
Hoe krijg ik dat op een gezonde manier maar ook snel voor elkaar?

Ik heb Djilna vandaag al gesproken omdat zij voedingsdeskundige is én mijn paard nog vanuit zijn wedstrijdperiode kent.
Zij adviseert om na 2 weken dit schema (ophogen SP) een kwart schep bietenpulp door de SP te mengen, evt ophogen naar halve schep indien nodig. En dit in de winter als hij weer 2 voerbeurten heeft te verdelen in 2x maar dan per voerbeurt een halve schep pulp toevoegen en evt 2x halve schep Pavo 18plus bij de brokken te geven.

Ze had het over dat ik moest kijken naar de MJ en EWPA waardes...
Alleen is dit voor mij allemaal abracadabra...
Wie heeft er nog suggesties? Wil hem graag nog even bij me houden...

2012

[ img ]

Nu

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 01:30 



 
Profiel   

Bietenpulp zit iig hoger in energie waarde dan SP... ik ben met die van mij ook overgestapt van SP naar Speedibeet met luzernebrok en dat heeft bij mijn paard iig beter resultaat opgeleverd.
EWPA betekent energie waarde paard...dus daarop kan je voer vergelijken op hoeveel energie ze eruit halen.

Paard mag natuurlijk ook veel meer SP maar dan zou je het waarschijnlijk in meer voerbeurten moeten verdelen als dat niet mogelijk is is de keuze voor voer die meer energie levert misschien makkelijker.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-19 05:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 172 van de 216 [ 5380 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175 ... 216  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen