[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:01

Die van mij had mestwater door zand.. Niet verkeerd om dat ook uit te sluiten. :)

De mijne gaat nog steeds de goede kant op. Alle aandacht gaat nu naar de toplijn. Hebben jullie daar tips voor? Iemand op stal zei body builder van Mijten. Is dat een idee?

Afbeelding

Anoniem

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:28

Wauw wat een verschil.
In elk geval eiwitten in combi met gerichte training..

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:50

Aangezien hij sojaschroot niet at zou ik gaan voor Pavo Topsport, Pavo InShape of Subli Atleet.

Mijten Hippalgo Body Builder bestaat voor 15.4% uit ruw eiwit en 8.3% uit ruw vet en kost 1.5€/kg. Z+S onbekend. (103g ruw eiwit/euro)
Subli Atleet is 41.1% RE, 2.7% RV, 2.1€/kg. 16.1% Z+S. (196g ruw eiwit/euro)
Pavo Topsport is 20.5% RE, 18.5% RV, 1.6€/kg. 20% Z+S. (128g ruw eiwit/euro)
Pavo InShape is 23.4% RE, 4.3% RV, 1.5€/kg. 7% Z+S. (156g ruw eiwit/euro).

Mijten is dus de eiwitarmste van de 4 producten en geeft de minste info.

In jouw geval zou ik dus kiezen voor subli atleet of pavo topsport. Atleet bevat meer eiwit, topsport meer vet. De ewpa van atleet is 0.79 en van topsport 1.00, dus 21% verschil in energie.

Van TopSport en Atleet is ook de vrep, verteerbaar ruw eiwit paard, te vergelijken.
306g/kg voor atleet, 172g/kg voor topsport.
Voor 100g vrep moet je dus 326g atleet voeren (0.69€), of 581g topsport (0.93€).
Met (afgerond) 0.3kg atleet voer je 0.24ewpa, met 0.6kg topsport voer je 0.6ewpa.

Topsport is per ewpa dus goedkoper, maar per vrep duurder.
Atleet is per vrep goedkoper, maar per ewpa duurder.

Wil je puur eiwit bijvoeren voor de toplijn, dan is atleet de handigste optie.
Wil je eiwit en kcal bijvoeren om nog wat extra gewicht erop te krijgen of om het krachtvoer af te kunnen bouwen, dan is topsport de handigste optie.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:14

Mooi verschil Upendo!

Bedankt voor de uitleg over de grasbrok, ik zal uiteraard langzaam opbouwen, gelukkig is hij wel al wat eiwitten gewend door de merriebrok, maar zal sowieso voorzichtig zijn!

Speedibeet heb ik gehad, maar daar merkte ik geen verschil mee. Ik durf niet zomaar iets van baking soda te geven eigenlijk, het gaat nu net goed, zo lang ik maar op let..

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:09

Mizora schreef:
Aangezien hij sojaschroot niet at zou ik gaan voor Pavo Topsport, Pavo InShape of Subli Atleet.

Mijten Hippalgo Body Builder bestaat voor 15.4% uit ruw eiwit en 8.3% uit ruw vet en kost 1.5€/kg. Z+S onbekend. (103g ruw eiwit/euro)
Subli Atleet is 41.1% RE, 2.7% RV, 2.1€/kg. 16.1% Z+S. (196g ruw eiwit/euro)
Pavo Topsport is 20.5% RE, 18.5% RV, 1.6€/kg. 20% Z+S. (128g ruw eiwit/euro)
Pavo InShape is 23.4% RE, 4.3% RV, 1.5€/kg. 7% Z+S. (156g ruw eiwit/euro).

Mijten is dus de eiwitarmste van de 4 producten en geeft de minste info.

In jouw geval zou ik dus kiezen voor subli atleet of pavo topsport. Atleet bevat meer eiwit, topsport meer vet. De ewpa van atleet is 0.79 en van topsport 1.00, dus 21% verschil in energie.

Van TopSport en Atleet is ook de vrep, verteerbaar ruw eiwit paard, te vergelijken.
306g/kg voor atleet, 172g/kg voor topsport.
Voor 100g vrep moet je dus 326g atleet voeren (0.69€), of 581g topsport (0.93€).
Met (afgerond) 0.3kg atleet voer je 0.24ewpa, met 0.6kg topsport voer je 0.6ewpa.

Topsport is per ewpa dus goedkoper, maar per vrep duurder.
Atleet is per vrep goedkoper, maar per ewpa duurder.

Wil je puur eiwit bijvoeren voor de toplijn, dan is atleet de handigste optie.
Wil je eiwit en kcal bijvoeren om nog wat extra gewicht erop te krijgen of om het krachtvoer af te kunnen bouwen, dan is topsport de handigste optie.

Bedankt voor het uitgebreide advies Mizora! Dan ga ik topsport voor haar halen, dat kent ze en eet ze goed. Bij de vorige stal zette dat geen zoden aan de dijk maar ik heb nu goede hoop dat het wel aanslaat.

Hoe sta jij tegenover (humaan gebruik) erwteneiwit bijvoeren? Dat werd me aangeraden door een aantal mensen, dat gehalte eiwit is natuurlijk nog hoger. :)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 23:41

Ik deed de sojaschroot mengen met de slobber/kruidenmix van vitalbix, daar at ze alles mee op en kreeg ik haar snel op gewicht. Daarna onbeperkt goede voordroog en nu is ze zelfs wat te zwaar, geen idee hoe ik dat er weer af ga krijgen haha

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:09

Het eiwitgehalte van erwteneiwit is hoger, maar je moet er alsnog best veel van voeren.

Dit product bijvoorbeeld:
https://www.bodyandfit.com/nl-nl/Produc ... ch/p/51904

82.8% ruw eiwit, 7.6% RV. 10€/kg (en dat is heel goedkoop). Z+S 4.9%. Komt neer op 82g ruw eiwit/euro.

En dan zit je nog steeds met het probleem dat hij het moet eten, want het is niet veel anders van smaak dan sojaschroot.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:12

vraag ik me af he, is zoveel eiwit niet een extra belasting voor nieren en lever?
als je boven de dagelijkse behoefte van een paard gaat zitten...
ik ben daar een beetje huiverig voor.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 08:47

Ik zou niet meer dan de eiwit-dagbehoefte van het paard met krachtvoer (incl. bijproducten) gaan toevoegen aan het rantsoen, dus bovenop het ruwvoer. Maar in vrijwel alle gevallen is de helft al ruim voldoende aan doseren. Overigens is dat ook zo bij mensen, hoewel we kleinere hoeveelheden eten. Wij zouden al aan 0.65g (ruw) eiwit/kg lichaamsgewicht (van goede kwaliteit) genoeg hebben, maar de meeste mensen doen het beter op 1g eiwit/kg lw, en tot 1.3g RE/kg lw is er ook nog niets aan de hand. Pas boven de 2g/kg lw zie je dat het wel echt belastend wordt, hierbij wel vanuitgaande dat je gezond bent en geen nier- of leverschade hebt.

Door de eiwit-dagbehoefte als maximaal eiwit via krachtvoer te voeren in te zetten, zet je het eiwit van het ruwvoer eigenlijk op 0, en zorg je dan alsnog dat hij maximaal aan zijn behoefte komt, maar niet (ruim) eroverheen. Zolang je geen luzernehooi voert, zal je dan niet te veel eiwit voeren bij gezonde paarden. Mocht het paard opvallend meer gaan plassen of de stal erg naar ammoniak gaan ruiken, dan zijn dat ook tekenen om terug te gaan in eiwit.

In principe heeft een volwassen paard op rust van 600kg 365g vrep nodig. Dat is 2kg topsport of 1.2kg atleet. InShape zal wat onder TopSport zitten omdat ze luzerne als hoofdingrediënt hebben en deze heeft een lagere VREP/RE-verhouding dan sojaschroot. Waarbij sojaschroot 90% van het eiwit verteerbaar eiwit is, is dat bij luzerne slechts 65%. Atleet zit met 74% er tussenin.
Afbeelding

Volgens het NRC (6e ed.) heeft een paard 144g ruw eiwit nodig per 100kg lichaamsgewicht. Zij gaan dus niet uit van een verhoogde behoefte bij kleinere dieren, maar houden een totaal hogere behoefte aan, gezien de meeste soorten ruw eiwit tussen de 50-75% vrep, indien er dus geen losse stikstof toegevoegd is. Al het ruw eiwit wordt ook door nieren en lever verwerkt, alleen een deel blijkt (vrijwel) onbruikbaar te zijn en wordt direct via de urine weer afgevoerd. Ik zou dus wel voor een voer gaan met een relatief hoge (65% minimaal en liever 70+) VREP/RE-verhouding gaan als je eiwit wilt toevoegen.

144*6 = 864g ruw eiwit voor een paard van 600kg.

Met arbeid gaat de behoefte trouwens ook behoorlijk omhoog, wat goed laat zien dat het lichaam nog best veel ruimte heeft. Immers is dat de behoefte om een eiwittekort te voorkomen voor spieropbouw en -onderhoud. Niet omdat eiwit voor energie gebruikt wordt (daarvoor gaat de ewpa al omhoog).

Hiermee wordt de zwaarte van de arbeid bepaald, de meeste mensen trainen in klasse 1 of 2.
Afbeelding

En dat levert dan dit aan extra vrep-behoefte op. Voor een paard van 600kg, die een uur getraind wordt tussen 1 en 2 in (20 min. stappen (incl. in- en uitstappen), 35 min. draf, 5 min. galop) komt dat neer op 20 + 105 = 125g vrep extra. Oftewel: 0.75kg topsport of 0.4kg atleet.
Afbeelding

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:56

Wow wat weet jij veel!
Ik heb de berekenaar van paard natuurlijk gebruikt en als ik daar slechts 6 kilo hooi invul (Paard krijgt veel meer maar laat gerust de helft liggen en loopt dat door zn stal) dan kom ik al aan ruim voldoende vrep aangezien ik ook nog bietenpulp en lucerne geef.
Paard krijgt daarnaast nog 2.5 kilo cavalor fibre force en 100 ml naf omega 369olie. Hij blijft echter te dun, ook na behandeling maagzweren blijf ik ribben zien.

Wat doe ik verkeerd? Want op papier kom ik dus wel uit volgens de berekeningen


Afbeelding
Nb hier zit de fiber force dus nog niet bij

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:18

VEP is een variant op ewpa, en die is rood (71% als ik het goed lees). Dat zijn de kcal. Dun op de ribben is een teken van te weinig kcal, niet van te weinig eiwit. Te weinig eiwit is dun bovenop de rug en naast de schoft (zeker bij voldoende vet op de ribben). Maar daar komt bij jou nog wel 2.5kg fiberforce en 100ml olie bij.

PaardNatuurlijk gebruikt hele hoge vrep-waardes voor hooi. Het CVB ( http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/101 ... taken.aspx ) verzamelt Nederlandse analyseresultaten en komt op een gemiddeld vrep per kg gemiddeld hooi op droge stof basis van 60, niet 90. En afhankelijk van laag- of hoog RE luzerne (hangt van het oogstmoment af), 65-150vrep. 128vrep is dus behoorlijk vrep-rijk. En bietenpulp zit volgens het cvb op 34g vrep/kg ds. Op deze manier geeft PN een heel vertekent beeld met hun calculator.

- Heb je de fiberforce, luzerne en bietenpulp gewogen of via scheppen gemeten?
- Welke luzerne voer je?
- Is er van je hooi een analyse beschikbaar (pavo quickscan geeft al genoeg info)?
- Heb je gecorrigeerd voor het vocht in de luzerne en pulpbrok (ik ga er vanuit dat de 0.5kg bietenpulp droog gewogen, geweekt gevoerd is)? (hooi is trouwens met 6kg droge stof, 7.2-7.5kg werkelijk hooi of 9kg voordroog. Ik weet niet welk gewicht je aan werkelijk hooi in gedachte had?)
- Hoe zwaar is je paard (ideaalgewicht)?
- Wordt er mee getraind?

Als je meer wilt weten over voeding zijn er 2 wetenschappelijk onderbouwde boeken (gratis) te verkrijgen:
De eerste is het begrijpbaarste.
CVB voedingstabellenboek: http://www.cvbdiervoeding.nl/bestand/10 ... f.pdf.ashx
en NRC Nutrient Requirements of Horses, 6th edition (gratis online te lezen, 100$ als paperback): https://www.nap.edu/read/11653/chapter/1

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:32

Wat zijn, behalve olie, nog goede producten om calorieën toe te voegen? Hij krijgt twee keer per dag een halve schep bietenpulp, een halve schep soja schroot, een 200 cc beker hennepzaad, 200 cc hele lijnzaad, halve schep luzernebrok en een schep omega power mix en onbeperkt hooi. Staat nu overdag op de wei. Bij het minste of geringste zie je z'n ribben. Toplijn is wel gewoon netjes. Dus heeft meer calorieën nodig. Ik geef sinds een paar weken een scheut olie bij iedere voerbeurt. Hij is in juli 22 en wordt 3 a 4 keer per week gereden.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:37

Ik zou beginnen met wegen van wat je nu voert. Bij voorkeur geschept door degene die normaal ook voert, bietenpulp droog wegen, en 4 porties van ieder (maar dan dus niet 2 scheppen, maar 4x een halve schep indien je halve scheppen voert).

Wat nuttig kan zijn om toe te voegen hangt namelijk af van wat je nu echt voert. Want hij krijgt best heel veel, heel eiwitrijk, en dus ben ik heel terughoudend met gewoon wat roepen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:41

Die omega 3 muesli krijgt hij overigens pas sinds woensdag, daarvoor kreeg hij care4life maar dat deed niet echt wat behalve z'n pulp lekkerder maken.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:30

Bedankt mizora voor je uitgebreide antwoord!! Super tof van je!

Wat ontzettend stom van paard natuurlijk dat die calculator dus niet betrouwbaar is! Ik met mijn weinige kennis ben allang blij dat ik eea kan uitrekenen dus vertrouw daar volledig op.

Citaat:
- Heb je de fiberforce, luzerne en bietenpulp gewogen of via scheppen gemeten? Ja Ik weeg altijd alles eerst af. Alleen de lucerne wordt door stal gevoerd dus dat verschilt wel wat en heb ik niet gewogen.
- Welke luzerne voer je? pavo daily plus. Dit is de lucerne die vanuit stal beschikbaar is. (Wordt gesponsord door pavo)
- Is er van je hooi een analyse beschikbaar (pavo quickscan geeft al genoeg info)? ik heb begrepen dat stal analyses laat uitvoeren en aan de hand daarvan hoeveelheden voert. Alleen paard eet soms goed maar soms staat ie op een bed van hooi en eet ie liever stro. Daarom heb ik slechts 6 kilo gebruikt in de berekening zodat alles wat ie meer eet extra is.
- Heb je gecorrigeerd voor het vocht in de luzerne en pulpbrok (ik ga er vanuit dat de 0.5kg bietenpulp droog gewogen, geweekt gevoerd is)? (hooi is trouwens met 6kg droge stof, 7.2-7.5kg werkelijk hooi of 9kg voordroog. Ik weet niet welk gewicht je aan werkelijk hooi in gedachte had?) pulp is idd droog gewogen. Hooi verschilt dus echt p dag wat ie eet. Hij heeft wel heel de dag beschikbaar. Hij krijgt op de grond en mocht het in de nacht opraken heeft ie een slowfeed net met extra hooi maar hier eet hij slechts zelden van. Hij krijgt dus eigenlijk wel onbeperkt.
- Hoe zwaar is je paard (ideaalgewicht)? volgens meetlint meting 630 kilo
- Wordt er mee getraind? Ja, we hebben iedere week een spring en dressuur les, gaan een dag naar het strand, longeren een dag en verder zoals het uitkomt. Niveau was m eventing. Pas de laatste maand geef ik paard wat meer rust gezien we toch niet gaan starten.



Nogmaals hartelijk bedankt voor je vorige bericht. Ik kan echt nachten wakker liggen van het feit dat het niet helemaal lekker gaat met mn grote liefde dus ben dankbaar voor alle hulp.
Zie in je onderschrift dat je het druk hebt dus je hoeft ook zeker niet verder in te gaan op bovenstaande want je helpt me al weer een stapje verder.


Ik heb trouwens een voer scan laten doen bij horse complete en ben zo ook bij de cavalor uitgekomen. Heb wel ook nog extra contact met hen gehad.

Feitelijk krijgt hij nu;
Onbeperkt hooi
3 kleine emmers lucerne
2.5 kilo cavalor fibre force
100 ml naf omega olie
1 kilo droog pavo fibrebeet
6 gram Keltische zout
Lepeltje magnesium

PSvanLot

Berichten: 10151
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 07:23

Ik heb wat terug gezocht in het topic maar het is erg moeilijk. Heb wel ontdekt dat hier veel ervaringsdeskundigen werken!

Zou ik hier om advies mogen vragen?

Driejarige merrie, groot en mager.
- Net zadelmak.
- 2x pw onder zadel, 2x pw longe.
- Geen stressdier.
- Staat voorlopig helaas niet op gras, komt wel volop buiten.
- Voldoende kwalitatief goed voordelig
- basissbrok.
- is ontwormd onlangs vanuit opfok.
- mestonderzoek onderweg.

Wat kan ik haar het beste bijvoeren.
Om haar op gewicht te krijgen zonder dat er een hoop rommel in gaat?

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 21:43

Hoeveel brok krijgt ze nu en wat is haar conditie? Aangezien je het hier vraagt neem ik aan te mager? Of enkel wat schraal misschien?

Janny18
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:43

Hoihoi

Ik heb een inmiddels 2 jarige haflinger-slungel (hij is een echt slungel :p )

Met problemen om BIJ TE KOMEN of zelfs gewoon op gewicht te blijven :?

Vorig jaar overgestapt op pavo podo grow toen hij echt te mager stond en is toen super bijgekomen met een halve schep brokken.

Nu sinds kort krijgen ze voordroog ipv gewoon hooi (nog beter zou je denken) en nog steeds zijn halve schep tot 3/4de schep per dag.

En nu ineens steken zijn ribben weer maar eens uit... na een jaar geen problemen!
Wat hoe waarom? Ik weet het niet meer. Geef ik hem een volle schep bij? All in soup aveve heb ik ook nog? Extra hooi? Is in januari nog ontwormd geweest btw.

Het is zeker niet dat de andere paarden hem niet laten eten...

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:29

Verandering van hooi naar voordroog kan wel het een en ander doen, denk ik..

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:21

je moet echt weten hoeveel kilo hooi je pony eet op een dag.
dus probeer om te kijken hoeveel er nou echt in gaat.
voeren ze daar onbeperkt, zijn er genoeg voerplekken.
hoe is de kwaliteit van het voer

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:30

Voordroog kan ook heel arm zijn. Zeker als het bermproduct is heb ik varianten gezien waarbij zowel energie als eiwit in de laagste waarde vielen bij de pavo quickscan. En juist dat spul wordt als (goedkoop) voordroog vaak geperst.

Janny18
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:54

Paarden staan aan huis. Zijn moeder aan haflingerxquarter en 2 minishetjes is mijn kuddetje. Het voordroog kregen we van de buren en hij doet 1 week met zo n baal voor 3 paarden dacht ik.
De baal is 250kg en we doen er 10 dagen mee ongeveer dus ze krijgen 25kg per dag wat ruim voldoende zou moeten zijn want de rest staan er lekker dikkerig bij.
Ze krijgen het ook altijd in 2 hooinetten en dat delen ze braaf.
Wat ik ook verwacht van koudbloeden.
De buur had me zelf al gewaarschuwd om het niet doorlopend te geven want dat kan problemen geven. Zeker aangezien mijn merrie zich dan volpropt tot ze ontploft

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:24

Is hij al helemaal door zijn haar heen? Heeft hij een groeispurt?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:58

ik zou toch de 2 jarige eerst meer ruwvoer aanbieden.
hij is nog in de groei, en is uiteraard meer nodig dan 2mini shetjes.

desnoods zet je hem apart?
maar eerst meer ruwvoer, zet dat nog niet aan dan kun je aan bijvoer denken.
maar zou echt eerst meer ruwvoer proberen...

Janny18
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 20:01

YvonneV schreef:
Is hij al helemaal door zijn haar heen? Heeft hij een groeispurt?

Groeispurt denk ik niet dan valt hij inderdaad ook altijd wat af, is wel nog volop aan het ruiven en staat ook nog heel hoog op zijn poten dus moet wel nog wat groeien.