[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:46

Zou mooi zijn als je niet teveel tegelijk gaat veranderen en afbouwen.

E.a. afhankelijk van je doel, wel behoud spieren maar niet meer verder gewicht toevoegen, zou ik de eiwitten niet afbouwen.

Zou beginnen met de speedibeet: Qua voedingsstoffen in mijn ogen minst interessant van zijn dieeet? Kijken hoe hij daar op reageert. Ook qua mest. Daarna zou ik de agrob mash afbouwen.

Dan hou je voldoende aanvulling op de eiwitten over in de vorm van de weightlift
En vitamine en mineralen in de vorm van de VS.

Daarna zou ik pas kijken voor alternatief voer voor de eiwitten als je iets anders dan de weightlift wil.

Zo kun je stapsgewijs zien hoe hij erop reageert eventueel weer ophogen/ toevoegen als het een ongewenst effect heeft.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:58

Weightlift is vooral energierijk en niet perse heel eiwitrijk. Vandaar dat soja mijn voorkeur heeft. Ik weet niet over welk artikel het gaat maar dat is mij helemaal niet bekend. Soja wordt juist heel erg goed opgenomen in de dunne darm, dus heeft dan ook vrij weinig invloed op de darmflora in de dikke en blinde darm. Alternatieven zijn naar mijn weten allemaal van een minderwaardige kwaliteit (minder geconcentreerd eiwit, maar ook van minder geschikt aminozuurprofiel).

Speedibeet zou ik er in houden omdat hij gevoelige darmen heeft, het is namelijk een vorm van probiotica. Veel paarden die iets van een vorm van dysbacteriose hebben doen het goed met dagelijks een beetje bietenpulp.

Cynthia82

Berichten: 9315
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:54

Willen jullie eens met mij meedenken?
Voor mijn merrie ben ik op zoek naar ander voer. Het is een fokmerrie van 10 jaar oud. Ze krijgt al jaren Vitalbix. De Breed & Grow vanaf 9 maanden dracht en met veulen aan de voet en anders Daily Complete. Vaak vul ik ook nog aan met de luzerne van Vitalbix.
Ik ben nu op zoek naar iets anders. Ik hoor steeds vaker dat Vitalbix toch niet zo goed is (weinig eiwitten) en ze valt de laatste tijd in. Ze is altijd op gewicht geweest, vaak zelfs te dik, zelfs met veulen aan de voet. Het invallen kan komen door ons vorige hooi wat niet zo goed was, nu hebben we weer beter hooi. Maar ik wil toch overstappen op iets anders.
Haar veulen van 8 maanden krijgt Metazoa (zij is ambassadeur van Metazoa). Dus ik zou mijn merrie ook op Metazoa kunnen zetten, maar ik sta voor alles open. Ik lees best wat over Equilin bijvoorbeeld en zij hebben ook een variant voor drachtige merries. Dus misschien is dat een optie.

Maar brand vooral los! :)

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:09

Ik voer nu 3 weken de zupa maar mijn pony's blijven te ribbig. Hun energie is echter wel top. Maar ik kan bij de oudste mijn vingers tussen zijn ribben leggen en dat hoort natuurlijk niet. Hij heeft wel weer vulling achter zijn schouders en die was ook weg en buik begint ook bij te trekken. Ik voer 300 gram aan mijn oudste droog en 200 gram aan de jongste. Veel meer kan ik er in 1 voerbeurt aan slobber niet in stoppen. Het betreft namelijk mini shetties. Zou het dan beter zijn om op iets met meer vet over te stappen of om iets van lijnzaadolie erdoor te mixen?

Probleem is mijn oudste kan niet tegen teveel luzerne of zetmeel. Lijnzaadolie vinden ze ook niet super lekker. Mijn andere optie zou zijn om SP terug te gaan geven. Maar ook daar kwamen ze in het verleden slecht op bij. Ze krijgen naast de zupa als basis pre active (momenteel luzerne vrij green balance maar ga terug naar pre active) en gold ook van equifyt. Mijn ruwvoer is helaas enorm arm uitgevallen, dus ze eten gezamenlijk tot wel 8-10 kg aan hooi maar als daar dan niks in zit, komen ze er ook niet van aan. Ik ga zo blij zijn als ze in het voorjaar weer op gras komen want dan worden ze weer rond.

Bix
Berichten: 680
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:51

Misschien zijn Myo Proteïne Flakes en/of Coolstance Copra nog opties? Ik geef dit i.c.m. Equifyt Zupa - werkt goed! Gaat ook om een shetlander van +- 90cm.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 18:44

Ik kom hier even binnenvallen. Mijn paard heeft een operatie gehad en heeft nu weer maagklachten helaas (krijgt hier medicijnen voor). Ze is weer behoorlijk ingevallen. Ook voor de operatie bleef ze aan de schrale kant.

Ik geef nu:
250 Gr Vitalbix daily complete
2 voerscheppen fiber mix (meer voor kauwen te stimuleren)
1 kilo multibeet horsefood
150 gram erwteneiwit
4x per dag grote hoeveelheid voordrooghooi

Ik wil de multibeet misschien gaan vervangen voor seniores priores, omdat er in de multibeet luzerne zit die vrij ‘scherp’ voor de maag is. In SP zit ook luzerne alleen ik vraag mij af of dit pellets zijn? En welke hoeveelheid raden jullie aan?

Ook andere suggesties zijn meer dan welkom!

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:27

Mijn vorige paard met maagklachten deed het heel erg goed op Fibrebeet van Pavo

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:45

ik zou kijken naar de senioren slobberbok van masters.
zit net even wat meer voeding in dan de seniores priores.
zijn brokjes die je moet weken en ze worden erg goed gegeten.
de seniores zijn ook deels brokjes,maar met meel en losse haver er in
ik meng het met fibernuggets of wiesencobs van marstall.
voor de maag kan dit prima

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:56

@SharonIndezz: ook fijn spul om te geven. Helaas, is mijn merrie behoorlijk kieskeurig. Ik heb speedibeet en fibrebeet geprobeerd, helaas zonder succes.

@ellepel: deze is denk ik ook interessant voor mijn merrie! Zitten ook mooie ingrediënten in. Als jij de fibrenuggets erdoor mix, welke verhouding houd jij aan?

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:30

Ik heb voor de mijne wegens de olie gehaltes ook de Masters senioren slobber brok besteld. Ik heb in principe genoeg eiwit producten aan de gold+erwteneiwit. Het ontbreekt hem dan ook puur aan vet op de ribben. Dus ik hoop dat hij daarop wel wil aanzetten.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:38

ik doe van beide 1 volle voerschep in een emmer en dan water er op.
kwa gewicht weet ik zo niet hoeveel dat is.

MyPrecious_6
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-03-23

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:48

Oké, dan ga ik dit ook eens proberen. Jullie geven dit als extra denk ik? Of geven jullie dit als volwaardig voer?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:33

ik als volwaardig voer,mijn oude merrie kan geen hooi meer kauwen.

Iccc
Berichten: 1397
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:38

Hoihoi
Meld mij hier weer even

Sinds 2 maanden nu fibrebeet aan het geven en sojaschroot maar ik had iets meer verwacht..

Ze krijgt o/a ruim 1kg droog fibrebeet met luzerne erdoor en 200 gram sojaschroot pkeer.


Daarbij nog een balancer lijnzaad vitamine e en amino complex. En uiteraard onbeperkt ruwvoer overdag buiten en snachts op stal

Ik lees veel over equifit zupa? Wellicht dat proberen ? Ipv fibrebeet?
Of de fibrebeet verhogen maar vind het al behoorlijk prijzig.. dan loop ik nogal leeg erop..
Ander alternatief?


Ze is wel wat aangekomen, maar vind haar kwa bespiering hele bovenlijn nog bloot en mag op der buik net nog wat meer spek krijgen..

Ze is 4 jaar en we zijn nu bezig rustig aan de longe te trainen ze is groot 180+ dus doen wel iets rustig aan maar zou haar graag wel extra willen helpen kwa lijf/spieren

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:54

luzernebrok :j

die van hartog kost 17 euro geloof ik.
geef die momenteel zelf ook,zit net even wat meer in dan de fibrebeet.
heb ze voor je naast elkaar gezet op voervergelijk

https://www.voervergelijk.nl/vergelijke ... fibrebeet/

ik weet zo niet precies wat de aanbevolen hoeveelheid per dag mag zijn voor een jong paard in verband met de calcium fosfor,dus dat moet je dan echt even na gaan rekenen.
mijn ouder merrie krijgt momenteel 2 scheppen per dag naast haar geweekte grasbrok.
is kwa prijs beter en zit net even wat meer in,dus eventueel probeer je dat

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:18

Masters senior slobberbrok scheelt ook best wel met met fibrebeet en zit hoger in eiwit en vet. Ik betaal 17,50 voor 20 kg.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:20

In fibrebeet zit meer energie hoor dan in de luzernebrok. Maar je hebt gewoon een groot paard en een jong dier daar gaat nu eenmaal een hoop voer in :=

Iccc
Berichten: 1397
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:22

Sintara schreef:
In fibrebeet zit meer energie hoor dan in de luzernebrok. Maar je hebt gewoon een groot paard en een jong dier daar gaat nu eenmaal een hoop voer in :=


Ja dat klopt ook .. maar ik wil natuurlijk het allerbeste en sta open voor nieuwe of betere opties

Iccc
Berichten: 1397
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:25

zafan schreef:
Masters senior slobberbrok scheelt ook best wel met met fibrebeet en zit hoger in eiwit en vet. Ik betaal 17,50 voor 20 kg.


Ik zie alleen op de site dat ik 5 kg moet voeren perdag volgens schema.. dat betekent dan 4 dagen met een zak..

Iccc
Berichten: 1397
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:25

ellepel schreef:
luzernebrok :j

die van hartog kost 17 euro geloof ik.
geef die momenteel zelf ook,zit net even wat meer in dan de fibrebeet.
heb ze voor je naast elkaar gezet op voervergelijk

https://www.voervergelijk.nl/vergelijke ... fibrebeet/

ik weet zo niet precies wat de aanbevolen hoeveelheid per dag mag zijn voor een jong paard in verband met de calcium fosfor,dus dat moet je dan echt even na gaan rekenen.
mijn ouder merrie krijgt momenteel 2 scheppen per dag naast haar geweekte grasbrok.
is kwa prijs beter en zit net even wat meer in,dus eventueel probeer je dat


Bedankt ga het even nalezen

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:33

Iccc schreef:
zafan schreef:
Masters senior slobberbrok scheelt ook best wel met met fibrebeet en zit hoger in eiwit en vet. Ik betaal 17,50 voor 20 kg.


Ik zie alleen op de site dat ik 5 kg moet voeren perdag volgens schema.. dat betekent dan 4 dagen met een zak..


Voeradvies fibrebeet is max 1 kg per 100 gr lichaamsgewicht. Komt dus nagenoeg op hetzelfde neer maar je kan gewoon voeren naar behoefte. Ik had die van mij op 4 kg droog per dag maar wel in 2 maanden mooi op gewicht gekomen. Inmiddels van stal veranderd en op onbeperkt goed ruwvoer. Nu krijgt ie alleen nog een kilo als ik er ben zo'n 4 dagen per week.

Iccc
Berichten: 1397
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:57

[/quote]

Ik zie alleen op de site dat ik 5 kg moet voeren perdag volgens schema.. dat betekent dan 4 dagen met een zak..[/quote]

Voeradvies fibrebeet is max 1 kg per 100 gr lichaamsgewicht. Komt dus nagenoeg op hetzelfde neer maar je kan gewoon voeren naar behoefte. Ik had die van mij op 4 kg droog per dag maar wel in 2 maanden mooi op gewicht gekomen. Inmiddels van stal veranderd en op onbeperkt goed ruwvoer. Nu krijgt ie alleen nog een kilo als ik er ben zo'n 4 dagen per week.[/quote]

Ja klopt daarom was ik ook benieuwd of er een voordeliger optie was.. lees ook wel is bietenpulp of rijst(zemelen) ivm verhoudingen maar geen idee hoe dat aanzet of hoe de verhouding dan moet zijn .. dan is dat andere weer meer gemak

Iccc
Berichten: 1397
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:57

Wacht ook op smart op de verse grasjes.. soms nog het aller beste

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:58

Iccc schreef:
zafan schreef:
Masters senior slobberbrok scheelt ook best wel met met fibrebeet en zit hoger in eiwit en vet. Ik betaal 17,50 voor 20 kg.


Ik zie alleen op de site dat ik 5 kg moet voeren perdag volgens schema.. dat betekent dan 4 dagen met een zak..


Dat is het advies voor paarden die er naast geen ruwvoer meer kunnen eten.

Bietenpulp en de soja ophogen. Die van mij is 1.73 m en krijgt als ze op gewicht is een halve voerschep soja. Toen ze heel mager was heb ik haar een tijd een volle schep gegeven. Wel langzaam opgebouwd.

Iccc
Berichten: 1397
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:16

zafan schreef:
Masters senior slobberbrok scheelt ook best wel met met fibrebeet en zit hoger in eiwit en vet. Ik betaal 17,50 voor 20 kg.


Ik zie alleen op de site dat ik 5 kg moet voeren perdag volgens schema.. dat betekent dan 4 dagen met een zak..[/quote]

Dat is het advies voor paarden die er naast geen ruwvoer meer kunnen eten.

Bietenpulp en de soja ophogen. Die van mij is 1.73 m en krijgt als ze op gewicht is een halve voerschep soja. Toen ze heel mager was heb ik haar een tijd een volle schep gegeven. Wel langzaam opgebouwd.[/quote]

Daar heb je wel een punt..
Dat krijgt ze nu nog gewoon onbeperkt.

Je bedoeld alleen bietenpulp of de fiberbeet gewoon ophogen en de soja?
Ik kan wel de soja idd wat verder ophogen. Bedankt.