Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 169 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Ik voer grasbrok van Hartog en ook de Fiber Nuggets van Pavo gewoon droog aan mijn niet senior die nog gewoon goed kan kauwen.
De grasbrok van Hartog al zeker 3 jaar, geen enkel probleem, grasbrok zwelt niet serieus op met water, het valt uit elkaar.
Dit itt bietenpulp, dat wordt veel groter in volume, daar is dat risico dus wel aanwezig en dat week ik dus wel altijd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 12:34 



 
Profiel   

Marije_jiplover: thnx dat stelt me een beetje gerust


Chico mist een aantal kiezen, en krijgt met name langstengelig hooi niet meer weg sinds een tijdje. De pakken hooi op stal worden steeds moeilijker wegwerken voor hem.
Nu een baaltje gewoon kort hooi geprobeerd, zelfde probleem.

Voordat het een echt probleem gaat worden ben ik vast aan het zoeken naar een goede ruwvoer vervanger die niet geweekt hoeft te worden en gewoon droog gevoerd kan worden.
Dit om het de stalhouder niet extra moeilijk te maken met voeren....maar die wil best voor mij de grasbrokjes van Hartog gaan bestellen. Is makkelijker voeren voor hen en ik kom niet op extra kosten daardoor. Dan krijgt hij grasbrok en daarnaast hooi voor het idee en het knabbelen...

Ik wil ook niet in de zomer voorgeweekt voer een dag laten staan....
Als het niet anders meer gaat ga ik uiteraard over op geweekt voer

Hij staat nu op 's-morgens op hooi, 3/4 merriebrok en 's- middags ook hetzelfde.
Van mij krijgt hij een voerbak vol daily plus met een schep Pavo 18+ erbij.
Slobber na het rijden van Havens waar zijn glucosamine in zit voor de artrose

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 12:57 



 
Profiel   

ElCamino, en een hartog bak in de stal met compact gras? Dan kan hij hele dag wat pakken....Kan je eventueel ook wat anders in doen.

Zomers is vooruit weken niks. Het bederft zo snel allemaal en wanneer er een geurtje aan komt, eten ze het niet.

Pavo heeft 2 nieuwe producten. Die andere is net als sp maar kan je korter weken. Dat zou voor de stalbaas te doen zijn.

Wiesencobs valt ook erg snel uit elkaar. Wij geven het droog,maar nat is het zo een papje.

En anders kun je aan snijmais ofzo gaan denken voor erbij??

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 13:02 



 
Profiel   

Mijn senior heeft het idd nog een hele tijd erg goed gedaan op de Compact Gras van Hartog.
Ik deed een heel baaltje in 1x in de Hartog voerbox, werkte ideaal.
Maar dat is voor hem nu te stug, ik voer hem nu grasmix bij van Hartog, dat is zachter en krijgt hij nog wel weg.
En daarnaast krijgt hij dan wel geweekt voer, 2x per dag.
Ik zet 't 's avonds klaar voor 's ochtends en dan voert de stalbaas en ik maak het ergens op de dag klaar, of voor ik bv met mijn jongere paard voor een paar uur het bos in verdwijn en voer het dan 's avonds zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 13:46 



 
Profiel   

Idd ipv gelijk met brokjes beginnen, misschien beter om eerst kort gesneden hooi te proberen. Zoa sl compact gras of grasmix of lucerne . Van Mijten voer hebben ze ook nog een mooi kortgesneden product, ik weet even niet uit mijn hoofd hoe dat heet.

Allemaal mogelijke ruwvoervervangers staan hierin genoemd : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html Je kan deze ook onderling mengen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:26 



 
Profiel   

Maris, hij krijgt al Daily Plus Dat gaat super, ik ga je linkje even bekijken
Superpony: er mag niks aan materiaal in de box geplaatst. Wil ik ook niet, vind ik 3x3 te klein voor...
en ik zag de fibre beet en nuggets al...en snijmais is koeienvoer.... sorry... vind ik niks. En at hij bij Pronk ook al niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:15 



 
Profiel   

Daily plus kan inderdaad ook. Kan je daar de hoeveelheid niet van opvoeren ? Kortgesneden ruwvoer is altijd beter voor de darmen als een brokje ..... Of nature's best van pavo ...!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:16 



 
Profiel   

ja dat kan idd ook.... het hóeft nog niet maar ben graag voorbereid wanneer het wl zo ver is en wil graag weten of mijn zeurpiet het wel eet.... Ik kan 1 voerbak vullen en dan een emmer met van die haken eraan.... ik mag niks extra aan de box schroeven, begrijp ik ook wel, anders zitten overal gaten van klanten die zelf iets willen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 16:11 



 
Profiel   

Ik vind snijmais ook geen goed paardenvoer, maar ben wel realistisch. Als een ouder paard echt slecht kan eten, wil je gewoon wel dat er iets in komt. Als een dier 31 is geworden, durf ik toch wel zoiets te proberen zodat hij in ieder geval iets eet.

Maar er zijn nog meer dan genoeg opties. Zo groot is zo een bak echt niet, maar 3x3 is wel klein inderdaad als ze dan willen draaien. Je kan van alles in die bakken doen. Het voordeel is dat er voor langere tijd eten in kan. Als hij echt stopt met hooi eten en alleen nog tijdens voerbeurten wat krijgt, staat ie gewoon lang zonder.

De optiform van Mijten vind ik zelf wel erg fijntjes voor een paard dat slecht kauwt.

Meeste oude paarden die moeilijk eten die ik ken krijgen; sp en hartog grasmix. Maar als volledig vervanger moet je toch aardig wat geven meerdere keren per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:00 



 
Profiel   

Ik ben ook realistisch. Snijmais voer ik dus niet!! En hij eet nog wel maar niet genoeg.

Daily Plus gaat prima tot dusver en ben aan het Oriënteren naar andere dingen.
Hij eet nog zat dingen en ben gewoon zoekende vast.hij eet zijn merriebrok prima...zijn slobber....Pavo 18+ en Daily Plus...

SP eet hij niet en geweekt voer is geen optie. Het is een enorme zeilers met eten..

Verder ben ik deels afhankelijk van wat stal wil en kan doen. Heb hem.nu eenmaal niet mee thuis staan.
Heb een voedings deskundige ingeschakeld voor advies.

Kan altijd nog over op nat voer maa zolang het niet hoeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 21:20 



 
Profiel   

Houd er wel rekening mee dat best veel paarden grasbrok niet lekker vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 22:20 



 
Profiel   

Klopt.
Die van mij krijgen het ook.maar gewoon zo eten ze het niet.
Ik meng met bietenpulp en een voerschep muesli.
Dan gaat het wel op

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 22:53 



 
Profiel   

Maris schreef
Houd er wel rekening mee dat best veel paarden grasbrok niet lekker vinden

Mijn merrie doet bijna een moord voor de grasbrok van Hartog. Nooit over getwijfeld of ze het niet zou eten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 23:23 



 
Profiel   

Ik gaf het slechts als voorbeeld. Als een paard echt niet meer kan of wil eten en mensen zoeken een oplossing grijp je op een gegeven moment wel alles aan.

Pavo heeft nu een soort SP, die korter hoeft te weken.

De 18+ mag ook geweekt worden. Zemelen weken is ook makkelijk weg te werken vaak.

Maar het ging me meer om de tussen tijd. Wat je kan laten geven tijdens de voerbeurten is niet eens zo moeilijk. Maar het knabbelen en de uren ertussen is wel zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 00:18 



 
Profiel   

Dat weet ik, superpony, we kenen elkaar lang genoeg daarvoor.
Maar het is nog niet zover dat hij niet meer kán eten en ben me aan het orienteren.
De fibre-beet van Pavo had ik ook al gevonden maar ik wil zo lang mogelijk wachten met geweekte rommel. Dat is niet te doen, vooral in de zomer is het vies. Voor het avondvoer zou ik het nog mee kunnen nemen maar voor de ochtend de volgende dag vind ik gewoon een vies idee.... de hele nacht zo'n emmer laten staan.... maar wellicht valt het mee. En Seniores Priores vindt hij echt vies.

Pavo 18+ eet hij prima. Krijgt hij ongeweekt en vindt hij heerlijk

De uren ertussen zijn op bijna elke stal een probleem. Ze eten altijd het hooi op en hebben dan niets meer tot volgende voerbeurt. Het fijne van deze stal is juist dat ze zóveel hooi krijgen dat er bij de volgende beurt nog steeds hooi in de box ligt. ( ook bij de andere paarden)

En ik weet dat niet alle paarden alles lusten, daarom ben ik nu alles aan het uitproberen, Chico is een zeurpiet met eten dus ik moet wel vooraf alles gaan testen.... en dan nog besluit hij soms van de een op andere dag dat hij iets niet meer lekker vindt.

Maar mocht hij de grasbrok wél lekker vinden dan kunnen ze gewoon de voerbak tussendoor vullen met grasbrok.

En ja, uiteindelijk lukt niets meer en moeten we wel op slobber en/of seniorenvoer.... dik maken lukt altijd wel met allerlei dingen als zemelen en maismeel maar de ruwe vezels hebben ze nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 09:22 



 
Profiel   

Geweekt voer is 's zomers als je het lang laat staan ook gewoon onhandig, omdat het sneller zurig/viezig wordt en paarden het dan niet meer eten (en vaak dan ook niet meer als het nog wel goed is). Ik loste dat op door het geweekte voer zelf aan te bieden, en voor de andere krachtvoermomenten gewoon droog voer neer te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 09:26 



 
Profiel   

Mijn haf van 31 eet nu al een jaar of 4 geweekt voer en ook 's morgens gaat dat prima.
De nachten hier in Nederland zijn niet zo warm en het is als de stalbaas en 's morgens voert niet zuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 09:49 



 
Profiel   

Valt inderdaad mee hoor.
Mijn merrie en nog een merrie krijgen geweekt voer.
Ik zet het altijd klaar met een deksel op de emmer.. en staat in een schuur dus redelijk koel.

Wat ik juist nadeel vind is winters als het wel eens een keer flink vriest.
dan heb ik bevroren voer en moet je een plek zoeken waar het dus warmer kan staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 09:55 



 
Profiel   

Idd, de vorstperiode is hier ook lastiger.
Gelukkig kan ik dan rekenen op stalgenoten en kan ik de emmer in de zadelkamer zetten, dan krijgt die alleen 1,5 à 2 uur later z'n ontbijt, maar dat is beter dan bietenpulpijs als ontbijt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 10:09 



 
Profiel   

Hili: het krachvoer gaat gewoon goed. Dat eet hij juist prima. Het gaat hier puur om het ruwvoer wat verandert moet worden..

Marije: das fijn om te horen!!! daar was ik juist bang voor.

Ellepel: hier vriest het niet in de gang in de winter, en het voer zet ik in de loods klaar bij de voerkar voor de stalhouder, dan kunnen ze het meenemen met voeren.

Dames, thnx voor het meedenken.... kan me nú al bezorgd maken over hoe ik dat straks moet gaan doen. Ik heb ze niet meer aan huis , zucht... dat was veel makkelijker qua voerbeleid.
Gelukkig een stalhouder die superfijn meedenkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 10:38 



 
Profiel   

Ik wilde net zeggen ! Een stalhouder die grasbrok voor je in wil kopen ..... Wow.

Ik ben benieuwd of je paard het lekker vindt ! Zelf vond ik het super lekker ruiken ( van agrobs ), maar meneer en de 9 andere paarden op stal haalden hun neus er voor op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 10:41 



 
Profiel   

ja daarom koop ik eerst zelf een pak...even testen.

Voerbeleid is prima hier op stal en daar zijn ze best druk mee.
Mensen mogen ook zelf krachtvoer inkopen, dat zetten ze zelf klaar in bakjes in een grote kist. De eigenaar wil geen losse bakjes/emmers en andere oliebol voor de boxen. En het staat ook wel zo netjes.
Maar dat betalen ze dan zelf omdat ze zélf anders willen voeren, niet op medische gronden.

Ruwvoer wordt in principe door stal gedaan en alleen bij uitzondering wordt er bv door mensen zelf hooi gekocht.

In het verleden hadden ze hier een aantal pensioen paarden staan dus ze zijn ermee bekend. Ze voerden destijds ook Senoires Priores uit een grote speciekuip maar dat staat me beetje tegen in de warme dagen.
En wanneer het dus medisch is ( in dit geval geen gebitje meer) of bv allergie dan denken ze volop mee hier op stal.


We halen en brengen ook de opfok met mijn paard naar de weilanden, dus Chico heeft een streepje voor hahaha....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 12:33 



 
Profiel   

Sp gaat in de zomer wel snel ruiken ja. Maar datzelfde van Pavo hoeft maar kort te weken. Dus kan water op, voerronde beginnen en geven bijvoorbeeld.

Volgens mij is het van Hartog een grasmix, geen brok. Heb wel 30+ers dat zien eten.

Van Agrobs heb je ook meerder ruwvoer vervangers. Maar er is lastig aan te komen en je moet een beetje gaan testen.

Maar wel verstandig om dat nu al te introduceren, zodat ie wat kan wennen.

Maar het is ook wel moeilijk voorspellen. Wie weet moet je wel naar geweekt kijken als hij dat aangeeft straks en moet je wat gaan mengen bijv. Het is ook een beetje afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 12:52 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Mijn haf van 31 eet nu al een jaar of 4 geweekt voer en ook 's morgens gaat dat prima.
De nachten hier in Nederland zijn niet zo warm en het is als de stalbaas en 's morgens voert niet zuur.


Begrijp ik het goed als jouw paardje compleet op geweekt voer staat?
Zo ja, zou je jouw voerschema willen delen? Mag ook in pb.
Hier eet ie nog een heel klein deel kort hooi en wat grasmix weg (gras eet ie gelukkig nog goed), maar ben me alvast aan het oriënteren voor het moment dat dat niet meer lukt.. Het gaat namelijk al lastiger en een deel heb ik al vervangen voor priores en grasbrok van Marstall.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 12:56 



 
Profiel   

Hij eet gelukkig nog grasmix ernaast.

Maar hij heeft strenge winters gehad van in totaal 3 kg ongeweekt bietenpulp per dag, met 1,g kg grasbrok, 1,5 voerschep zemelen en 1,5 voerschep pavo 18+, verdeeld over 3 voerbeurten (en dan dus uiteraard per portie geweekt met water.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 13:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 169 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen