Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 170 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Overigens was hij dit jaar ineens veel te zwaar en tegen bevangenheid aan, dus moeste op dieet en dat valt nog niet mee met een paard dat nagenoeg alleen geweekt voer eet.
Al dat soort producten zijn erop gemaakt om dik te maken.

Heb 'm met de laagst in suiker zijnde pulp en wat zemelen voor volume en een vitaminebrokje en afgewogen porties grasmix ipv min of meer onbeperkt wel af kunnen laten vallen gelukkig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 12:32 



 
Profiel   

maar dan had ie dat geweekte verdeeld over 3 voerbeurten en verder dus geen ruwvoer? Dat ging goed ?
Ik red me best met de voerbeurten met stal in overleg.......maakte me zorgen over idd wat ertussen moet gebeuren.

Maarrr..... kreeg net een appje met filmpje van de stal eigenaresse dat hij hooi stond te eten uit zijn voerbak |o .... misschien heeft meneer bedacht ie niet meer van de grond wil eten hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 13:37 



 
Profiel   

Ik gaf het mengsel verdeeld over een keer of 6 per dag, als mijn stalgenoten er aan dachten tenminste ..... Maar mijn paard at toen ook nog wel hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 14:03 



 
Profiel   

Ach, we gaan het zien.... hopelijk heeft ie gewoon 3 weken pijn in zijn bekkie van de tandarts......
Vanavond gaat het hooinet er weer in omdat hij blijkbaar nu wél uit de voerbak eet..... en kijk wel even hoe dat gaat. Stal houder gaat ook de Daily Plus geven mocht hij geen hooi eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 15:21 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Ach, we gaan het zien.... hopelijk heeft ie gewoon 3 weken pijn in zijn bekkie van de tandarts......
Vanavond gaat het hooinet er weer in omdat hij blijkbaar nu wél uit de voerbak eet..... en kijk wel even hoe dat gaat. Stal houder gaat ook de Daily Plus geven mocht hij geen hooi eten.


Ooh joh is net de tandarts geweest ?! Dat had ik niet begrepen ! Daar kunnen ze idd best een hele tijd slechter van eten. Vaak worden de kiezen dan te glad gemaakt ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 15:26 



 
Profiel   

ElCamino schreef
maar dan had ie dat geweekte verdeeld over 3 voerbeurten en verder dus geen ruwvoer? Dat ging goed ?
Ik red me best met de voerbeurten met stal in overleg.......maakte me zorgen over idd wat ertussen moet gebeuren.

Maarrr..... kreeg net een appje met filmpje van de stal eigenaresse dat hij hooi stond te eten uit zijn voerbak |o .... misschien heeft meneer bedacht ie niet meer van de grond wil eten hahaha

Hij krijgt daarnaast grasmix of compact gras nagenoeg onbeperkt.
En dat eet hij de ene keer beter dan de andere keer, maar hij kan iig altijd ergens op knabbelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 16:54 



 
Profiel   

Thnx voor alle adviezen en tips.

Voorlopig na overleg met 2 dierenartsten ( waarvan 1 ook mijn tandarts en deze praktijk behandelt de dieren op de Paardenkamp in Soest óók allemaal) het volgende besloten:
Dier is 6 maart naar de tandarts geweest en heeft bijna geen kiezen meer, vorig jaar had hij ook 3 weken last na de behandeling bedenken we achteraf ( stom dat ik daar niet eerder aan dacht).

Hij blijft nu op de 3/4 merriebrok 's-morgens en om 17.00 uur staan ivm de eiwitten voor zijn spieren.
Hij blijft het hooi krijgen, om 08.00 uur, 13.00 uur en om 17.00 uur vul ik zijn grote hooinet ( gaat 10 kilo in, en ja ik weeg het!)
Hij krijgt van mij na het rijden slobber met glucosamine.
Als ik in de avond wegga Daily plus met schep Pavo 18+.
Er staat een grote emmer Daily plus klaar wat ze hem om 13.00 uur geven ipv hooi als het hooi van 08.00 uur er nog ligt.
We gaan diverse grasbrokjes testen voor áls het straks nog steeds een dingetje is met het hooi...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 09:44 



 
Profiel   

Ja, de paardentandarts was hier de "missing link " voor mij in het verhaal. IK weet niet of je het al eerder had verteld, maar toen je het gisteren ofzo nog een keer hier in het topic vertelde dacht ik Aha ! In ieder geval super fijn dat je nu misschien/waarschijnlijk de oorzaak weet EN een plan van aanpak hebt. Succes !

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 10:29 



 
Profiel   

sorry voor de miscommunicatie wat tandarts betreft , maar het invallen van chico speelt al iets langer nog, voordat de tandarts kwam al... alleen het viel haar ook direct op dat hij minder rond was dan vorig jaar. Dan ga je toch malen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 11:50 



 
Profiel   

Geen sorry voor nodig hoor !

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 14:30 



 
Profiel   

ElCamino schreef
sorry voor de miscommunicatie wat tandarts betreft , maar het invallen van chico speelt al iets langer nog, voordat de tandarts kwam al... alleen het viel haar ook direct op dat hij minder rond was dan vorig jaar. Dan ga je toch malen....


Ik zei het al tegen je, maar dat doen we. Ik denk dat ze toch ergens wel gaan laten zien dat ze ouder worden. We doen wat we kunnen, maar maken ons ook sneller druk dan die paarden zelf.
En wat ik ook zei; Bij een ouder paard heb je dat getal in je achterhoofd. Bij een jong paard kun je van alles doen, denk je aan verbeteren etc etc. ( niet dat dat altijd helpt, dat weet je met onze 7jr die is ingeslapen )
Maar bij oudere paarden, ben je banger voor de toekomst. Je weet niet hoelang, hoe etc etc. Je wil het goed doen zoals bij elk dier, maar weet dat je beperkt bent als leeftijd gaat tellen.

Het weer is ook niet geweldig voor ze geweest. Na de warmte had Shy (26) ook een dip en had ik meteen zoiets van oh oh, nu wordt ze oud. Tijdens het verharen ziet het er ook niet uit en zie ik te snel spoken.

Ik denk dat je voerschema voor nu prima is en je gewoon wat dingen moet gaan testen en in jouw voerbeurt geven. En stel dat hij echt niet meer goed kauwt, gaat ie misschien zelf in overlevingsstand en toch iets eten wat hij nu nog niks vindt. Ze zijn niet gek.

Liefs voor jullie!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 15:08 



 
Profiel   

Thnx superpony!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 19:56 



 
Profiel   

Pavo stuurt vandaag een testzakje Fibre nuggets op naar me met het advies erbij om het 15 minuten te weken in warm water.
Tevens kreeg ik het advies om uit te kijken met merriebrok icm de pavo 18+ want dat is alletwee volledig krachtvoer met extra eiwit. Dus idd goed voor spieren maar ze geven ook aan dat in merriebrok daarnaast veel zit waar een 31 jarige niet veel meer aan heeft. Hun advies was om dan geheel over te gaan op 2 kilo 18+.

Nou krijg ik voer van stal dus ik hou het op 3/4 merriebrok 2x daags en dan een halve schep 18+.

Verder heb ik een zak grasbrok van Hertog gekocht om te testen, dat kan wel droog gevoerd en eet hij prima. Dus dat is nog een optie om te voeren als hooi niet meer lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-19 15:41 



 
Profiel   

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat merrie brok veel toevoegt, maar veel mensen geven het ook de hengsten in dekseizoen bijv als ze invallen. Je moet ook kijken naar wat ie makkelijk weg krijgt. De pavo 18+ is natuurlijk een muesli en een merriebrok is een brok en dat kan voor een paard heel anders zijn qua kauwen.

Het advies van Pavo is altijd Pavo :) Als het echt alleen om eiwitten gaat, kan je die altijd nog los geven door iets als die fibre nuggets. Coolstanca copra of gewoon wheypoeder zijn alternatieven dan. Dan kan je beter je nuggets meer geven en minder brok/muesli. Beter meer ruwvoer/ruwvoer vervanger dan meer brok/muesli.

Ben wel benieuwd naar de nuggets, nu al 2x voor geweest, maar is er niet......

Die fibre van pavo gaan we niet doen. Dan kan ik zelf met speedibeet wel wat mooiers samenstellen. Dat doen we sws al vanaf najaar altijd; wiesencobs, speedibeet en vitamine korrel met eventueel zemelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-19 15:54 



 
Profiel   

Het gaat me alleen om de eiwit in de merriebrok meer niet. Dat scheelt wel degelijk, en ik hoef geen eigen voer te kopen wanneer stal dit kan voeren zolang hij het er goed op doet.
en nogmaals : ik wil niks geweekt voeren als het nog niet hoeft! is erg lastig te doen op stal en vindt het zelf smerig.
En ik hoef geen krachtvoer vervanger dat gaat nog prima, alleen straks misschien ruwvoervervanger. Als hooi niet meer lukt, en dan heb ik liever daily plus of lucerne dan geweekte troep. Of dan die grasbrok...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-19 15:59 



 
Profiel   

Ja, maar als zij kilo's 18+ gaan adviseren is het en en.....dan zit je straks op heel veel kilo's hardvoer. Je wil juist ruwvoer vervangen en dat dat de basis blijft.

Wij weken ook nog niks als dat niet hoeft. Tenzij dus vanaf najaar de speedibeet en wiesencobs, maar dat is omdat die van ons zonder dekens 24/7 buiten lopen en ik ze echt dan wil helpen naar de kou toen.

Wat nodig is heb je niet altijd in de hand. Als het nodig is, dan maar smerig. Ik vind het niet vies. Maar zolang het niet hoeft, dan niet.

Speedibeet moet geweekt, maar geef het vooral omdat het ene hele goede aanvuller is. Los eten ze dat niet, dus meng het met iets. Ik wil geen kilo's muesli of brok en kies dan voor wiesencobs. Het ziet er vast smerig uit, maar gaat me echt om de functie.
Wil ik extra eiwitte haal ik die liever los ergens uit dan uit een brok of muesli waar ook dingen in zitten die ik niet kan of wil voeren vanwege eentje met ir/hb gevoelig.

Maar je blijft vooral kijken. De 2 die iets extra's mogen, sluiten we 2x daags op voor een hapje en de andere 2 niet, want die hebben het niet nodig. Je kijkt en doet wat je kan en wat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-19 16:29 



 
Profiel   

Ik geef dus soya schroot als losse eiwit bron :j
Merrie eet de hele dag hooi,maar haalt daar blijkbaar net te weinig uit...wat ook wel kan als ze 26 zijn natuurlijk
dus krijgt dan schep grasbrok,halve schep bietenpulp...
dat week ik en krijgt ze ongeveer 300 gram soyaschroot bij en een schep basismusli er door omdat ze het anders niet lekker vind.
Moet wel zeggen dat sinds ik haar consequent onder deken hou ze wel enorm opgeknapt is :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-19 18:59 



 
Profiel   

Die van ons is 26 en staat juist 24/7 buiten zonder deken en doet het super. Beter dan toen ze 20 was en op stal stond eigenlijk. Dit is pas haar 2e winter zonder deken.
Maar ik begin dus vroeg met bijvoeren en begin met een beetje. Ze had in Februari wel wat moeite met de warmte, maar zweette niet heel erg veel. Houdt zich dan netjes in.

Ik vind soya dan weer geen beste keus, maar het zit overal in en ben wel zo realistisch dat het bij echte oudere paarden feitelijk ook niet meer heel veel uitmaakt. Klinkt rot en ben stapel met die van ons, maar ze zijn al oud geworden met in het verleden ook wel een en ander en ik hoef niet per se nog 10jaar erbij te rekken. Liever kort en goed dan lang en niet zo goed meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 00:00 



 
Profiel   

Ik zeg toch dat ik het advies NIET opvolg van ze....
En ik weet donders goed dat het om ruwvoer gaat, ik heb alleen bij verschillende partijen iets gevraagd en deel het hier. Het is aan de mensen wat ze ermee doen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 08:58 



 
Profiel   

Nogmaals :het is niet dit IK het smerig vindt om te maken of aan te raken maar geweekt in een speciekuip in een warme zomer klaarstaan vindt ik wél smerig voor Chico. Het wordt er niet beter op met 25 graden en vliegen wanneer het klaargezet door mij de avond ervoor en moet worden en neergezet voor het personeel vind ik geen fijn idee.

Nogmaals : het gaat om ruwvoervervanger niet om krachtvoer, dat heb ik ook al eerder gemeld hier en het wordt voor nu opgelost met oa Daily Plus, kort gehakseld gaat wel. Ik ben mezelf aan het orienteren..... omdat ik juist op tijd wil zijn mocht er iets misgaan straks en hij echt geen hooi meer kan eten.

De grasbrok gaat ok, howft niet geweekt
Fibre nuggets gaan ook goed, heb ik gisteren van de dierenarts gekregen nog voor ik het van Pavo kreeg. Eet hij ook netjes op. Dus opties genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 09:52 



 
Profiel   

Ja, maar gaat om het algemeen. Hoe men eiwitten extra bij voert en wat de keuzes zijn als vervanging of toevoeging.

In de zomer vind ik weken ook niks. Mijn jonge paard stond een tijd op sp en die liet het gelukkig staan. Ik zette 's avonds klaar voor volgende ochtend, maar dat stonk echt dan al in de zomer. Was dan wel later dat ik het rook, dan dat hij het had gekregen, maar blij dat hij het liet liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:09 



 
Profiel   

das waar, ik dacht dat je specifiek op mijn bericht reageerde.... excuus

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:50 



 
Profiel   

Vandaag gesprek gehad met een man van Vente paardenvoer. Dat is de leverancier van stal. We hebben een goed gesprek gehad en gaan kijken samen met de stalhouder naar een oplossing. Deze leverancier levert dus ook de merriebrok die Chico al krijgt. Maar ze hebben óók Hippoluz een soort lucerne voor paarden die geen hooi mee eten. En ook hebben ze "acid buf" voor de maag omdat er minder vezels binnen komen. Erg interessand allemaal en ga me even inlezen op de site van Vente.

Wat ben ik blij met stalhouders die zo ontzettend meedenken!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:56 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Vandaag gesprek gehad met een man van Vente paardenvoer. Dat is de leverancier van stal. We hebben een goed gesprek gehad en gaan kijken samen met de stalhouder naar een oplossing. Deze leverancier levert dus ook de merriebrok die Chico al krijgt. Maar ze hebben óók Hippoluz een soort lucerne voor paarden die geen hooi mee eten. En ook hebben ze "acid buf" voor de maag omdat er minder vezels binnen komen. Erg interessand allemaal en ga me even inlezen op de site van Vente.

Wat ben ik blij met stalhouders die zo ontzettend meedenken!!!!


Maar ik dacht eigenlijk dat je "behandelplan" al klaar was ? Ben je nu toch weer andere producten aan het overwegen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:57 



 
Profiel   

In dit soort fases blijf je eerst zoeken/alles bekijken voordat je definitief een nieuwe aanpak kiest - nou ja, ik wel. Ik kan me voorstellen dat een meedenkende stalhouder/voerboer die aan huis komt ook een rol speelt, qua verkrijgbaarheid. Scheelt veel sjouwen ook.

Hier toch net weer wat kilo's kwijt bij de merrie dus maar eens even denken hoe we dat handig oplossen tot aan het weiseizoen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 20:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 170 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen