Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Rianneke schreef
wat mankeren die beesten allemaal aan hun tandjes?
mijn pony heeft nog nooit last van haar kiezen gehad en heb dan ook werkelijk geen idee of ze er mist of dat ze nog compleet is...
en dat terwijl ze 29 is Pling
vandaag heeft ze nog heerlijk liggen rollen in de wei en ze heeft zelf nog een paar vreugdebokjes gegeven Haha!


Kiezen die losraken en eruit vallen!

Zolang jouw pony goed kan eten is er geen probleem, maar het is eigenlijk wel goed dat je jaarlijks je DA of paardentandarts laat kijken. Bij oudere paarden slijten tanden en kiezen heel onregelmatig en als ze los gaan zitten kan er vuil onder komen en ontstekingen veroorzaken.

En ook met een slecht gebit kunnen onze paarden lol hebben, rollen, rennen en bokken hoor Haha! Knipoog !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-07 09:51 



 
Profiel   

Rianneke schreef
wat mankeren die beesten allemaal aan hun tandjes?
mijn pony heeft nog nooit last van haar kiezen gehad en heb dan ook werkelijk geen idee of ze er mist of dat ze nog compleet is...
en dat terwijl ze 29 is Pling
vandaag heeft ze nog heerlijk liggen rollen in de wei en ze heeft zelf nog een paar vreugdebokjes gegeven Haha!


Mijn paard heeft altijd al een raar gebit gehad,en doordat de tandarts de laatste er zelf uit had getrokken ,kon je heel goed zien dat de wortel erg poreus was, en hij zei dat ik wel kon nagaan, dat de andere tanden waarschijnlijk hetzelfde hadden.
Maar eten als een bootwerker hoor. Vork Hij at toen die tand zo in z'n tandvlees en kaak was gezakt nog steeds van de wilg, waar de Tandarts echt zoiets had van "'mmm, geloof niet dat ie er erg pijn aan heeft Haha! ".
Paard van mijn vriendin is 27 geworden, en had ook al haar tanden nog.
Ik denk dat je het ook wel een beetje met mensen kan vergelijken, ik (33jaar) heb nog nooit 1 gaatje gehad, terwijl andere mensen al bruggen , vullingen e.d hebben. Cool

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-07 11:49 



 
Profiel   

mijn pony van 28 heeft ook niets aan zijn tanden hoor Rianneke, maar heb idd het idee dat pony's anders oud worden dan paarden. Mijn oudje rijd ik nog L2 wedstrijden mee terwijl een 22 jarige merrie bij ons op stal er een stuk slechter aan toe is Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-07 12:38 



 
Profiel   

rohotje schreef
mijn pony van 28 heeft ook niets aan zijn tanden hoor Rianneke, maar heb idd het idee dat pony's anders oud worden dan paarden.

gelukkig! ik dacht al dat mijn pony raar was Bloos

en de DA heft wel eens naar haar tanden gekeken, maar toen heeft hij er verder niks van gezegt (alleen dat eht er goed uit zag dan...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-07 16:48 



 
Profiel   

weten jullie toevallig de prijs van 1 zak seniores priores van Subli?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-07 14:49 



 
Profiel   

muiszje schreef
weten jullie toevallig de prijs van 1 zak seniores priores van Subli?


ca 10 EUR

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-07 16:08 



 
Profiel   

Ik heb nu een paard agen weniores priores gegeven (1x per dag een kleine hoeveelheid, goed lang genoeg geweekt), maar mijn merrie krijgt nu weer dunne mest. En daar was ik net na maanden diarree vanaf.
Komt dat door deze slobber? Hebben meer mensen die ervaring en is dat iets tijdelijks of is dit geen goed voer voor paarden met aanleg voor dunne mest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-07 16:09 



 
Profiel   

@simodi: het zo best kunnen. ik ken het voer verder niet, maar sommige paarden krijgen last van hun darmen bij verandering van voer. Misschien toch beter om bij het 'oude' voer te blijven, of is dat geen optie?
Zit er veel lijnzaad in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-07 20:11 



 

Je moet langzaam overschakelen op ander voer, niet van de een op de andere dag totaal overschakelen.
Probeer eens wat van je oude voer te weken en doe daar ietsiepietsie seniores priores bij en verhoog de hoeveelheid per paar dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-07 20:27 



 
Profiel   

Mindim schreef
Je moet langzaam overschakelen op ander voer, niet van de een op de andere dag totaal overschakelen.
Probeer eens wat van je oude voer te weken en doe daar ietsiepietsie seniores priores bij en verhoog de hoeveelheid per paar dagen.


Misschien heb ik het niet duidelijk opgeschreven Bloos :

ze krijgt haar 'oude' voer nog gewoon (dus biks, hooi en lucerne) en ik was begonnen om daar wat van het nieuwe spul bij te geven (dus een extra portie tussendoor), ter grootte van ongeveer 2 handjes (en dat dan geweekt met ruim water). Ze is dus niet van de ene op de andere dag op dit nieuwe voer overgegaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-07 21:58 



 
Profiel   

de mijne ging net weer goed mesten bij het voeren van seniores priores. maar ik ga weer over op mijten voer voor mijn paarden en wil nooit meer subli. wil de reden niet openbaar maken daarvoor mag je pb-en

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-07 14:41 



 
Profiel   

Voer voor oudere paarden heeft Dodson & Horrell het heet : Sixteen plus mix.
Dit bevat: Hoog vezel- en oliegehalte
Toegevoegde kruiden
Hoge kwaliteit eiwit
Uitgebalanceerde vitamines en mineralen.
Specifiek ontwikkeld ter ondersteuning van soepele spieren en gewrichten, maar ook voor
celvernieuwing en gezonde vertering.

Er is muesli en brok verkrijgbaar en het heeft een hoog gehalte aan ruwe celstof (vezels) en je kunt het ook nat maken.
QLC wat het verouderingsproces vertraagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-07 18:42 



 
Profiel   

Taniya schreef
Voer voor oudere paarden heeft Dodson & Horrell het heet : Sixteen plus mix.

van dat voer heb ik nog nooit gehoord Bloos
maar waarom stoppen ze in heel veel voer zoveel eiwitten?
ik voer mijn ouwetje juist voer met minder eiwitten Ach gut

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-07 19:18 



 
Profiel   

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren vormen de basis van al het leven op aarde: zonder aminozuren is geen leven mogelijk. In die zin is eiwit ook voor het paard onmisbaar.Soms worden problemen met teveel eiwit veroorzaakt door het bijvoeren van teveel kuilgras. Dat wordt dan vaak speciaal geteeld om te verstrekken aan melkkoeien, dus om een zo hoog mogelijk eiwit-gehalte te krijgen (vooral de eerste snede). Voor paarden is dat minder geschikt. Als ruwvoer is hooi in deze beter dan kuilgras

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-07 23:21 



 
Profiel   

Dodson & Horrell komt uit Engeland het paardenland bij uitstek. Dit voer bestaat al 70 jaar.
Dodson& Horrell voer bevat QLC ( Quality Life Care) een uniek mengsel van natuurlijke plantaardige anti-oxidanten die het eigen natuurlijke afweersysteem van het paard ondersteunen en die helpen de effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-07 23:27 



 
Profiel   

Taniya schreef
Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren vormen de basis van al het leven op aarde: zonder aminozuren is geen leven mogelijk. In die zin is eiwit ook voor het paard onmisbaar.Soms worden problemen met teveel eiwit veroorzaakt door het bijvoeren van teveel kuilgras. Dat wordt dan vaak speciaal geteeld om te verstrekken aan melkkoeien, dus om een zo hoog mogelijk eiwit-gehalte te krijgen (vooral de eerste snede). Voor paarden is dat minder geschikt. Als ruwvoer is hooi in deze beter dan kuilgras

ik weet dat eiwitten onmisbaar zijn, maar er zit in gras en hooi ook veel eiwit... dat is niet alleen in kuil zo Ach gut

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-07 12:33 



 
Profiel   

alsof als je paard 16 is al elemaal speciaal voer moet hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-07 14:32 



 
Profiel   

Ik vind dat persoonlijk ook kul. Vaak is het pas nodig als het gebit en de vertering achteruit gaat en meestal is dat bij een paard pas na het 20e jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-07 14:40 



 
Profiel   

hmhm.
Heb even gekeken, maar vind rond de 15 euro echt veel voor een zak van 20 kg.
Bij mij is 10 euro voor 25 KG echt een max.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-07 14:47 



 
Profiel   

muiszje schreef
hmhm.
Heb even gekeken, maar vind rond de 15 euro echt veel voor een zak van 20 kg.
Bij mij is 10 euro voor 25 KG echt een max.

als je paardje het minder gaat doen op "goedkoop" voer probeer je toch alles Haha!

maar ik vind ook dat een paard/pony van 16 nog gewoon normaal eten moet kunnen hebben!
die van mij is bijna 30 en die krijgt pas sinds 3 jaar ofzo muesli en sinds dit jaar dan grass-mix vanwege haar vertering...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-07 19:05 



 
Profiel   

idd, 16 jaar zijn ze meestal nog volop in beweging etc. mijn oudje krijgt ook pas sinds zijn 25e speciaal voer, naja speciaal voer.. hij krijgt gewoon basisbrok en hooi en daarnaast voer ik hem een schep seniorix bij Clown

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-07 14:48 



 
Profiel   

de mijne is nu rond de 35, en heeft tot nu toe altijd gewoon ponybrok met musli gehad (en tussen de middag slobber). Ik moet nu wel erg veel gaan voeren om haar vitaal te houden dus daarom nu de overstap naar omaatjesvoer.

(wbt die 10 euro: voor als je paard normaal functioneerd nog (en dus 16 is!) , ga ik echt niet duur doen!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-07 17:24 



 
Profiel   

hallo
nou ik heb een paardje van 34 jaar die ik al bijna 20 jaar heb
ik geef m pavo basis biks en pro breed van cavelor(dikmakend)
voor de rest krijgt hij groen hooi en veel groente en fruit,maar niets mis met zn gebit hoor alles nog steeds ok.
ik haal zelf het overtollige tandsteen eraf bij m allemaal goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-07 00:19 



 
Profiel   

de overstap naar duurder en ander voer maak je idd pas als je beestje begint af te takelen Ach gut

ik heb deze week een pallet grass-mix gehaald dus mijn pony komt deze winter wel door Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-07 09:48 



 
Profiel   

Banjer doet het nog altijd prima op gewone onderhoudsbrok met daarbij een schep muesli. Ik voer wel muesli zonder haver, want anders wordt hij erg fit Haha!

Nog iets anders: hebben jullie oudjes ook zo'n last van stalbenen? Banjer staat zoveel mogelijk buiten, als het niet te nat is, dag en nacht. Maar met nat weer gaat hij 's nachts op stal en dan staat hij binnen een paar uur met mega-dikke achterbenen. Als hij dan 's ochtends weer naar buiten gaat, is het snel over, maar toch.
Hebben jullie tips om die stalbenen misschien wat te verminderen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-07 19:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen