[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:20

Sprintjes trekken in een rijhal is niet bewegen. Je kijkt naar de dag en hoeveel een paard dan gedurende dag echt vrij mag bewegen.

Mensen weten heel veel niet. Logisch, want we hebben geen rontgen ogen. Paarden blijven heel lang rondlopen en glanzen voor mensen door krijgen dat er iets niet oke is. En veel vaker wordt er dan eerst gegrepen naar supplementen dan naar de basis gekeken.

Alles wordt ouder, maar hoe fitter je paard, hoe beter. Mensen zijn ook gewend geraakt ooit een paard al vrij jong als oud te bestempelen. Dat was vroeger ook normaal, omdat ze zwaar werkten en een paard dat niet meer zwaar kon werken, afgeschreven werd.
En heel belangrijk, er gaat ontzettend veel mis bij de fok en opfok. Als elk paard een goede start zou krijgen, zou dat enorm veel schelen op den duur. Net als uiteraard het management al die jaren.

Weinig vrije beweging, slecht ruwvoer, te weinig, veel brok/muesli, slechte training en stress maken het leven veel zwaarder en belasten organen. Dat is te voorkomen.

Als je wacht op signalen, ben je te laat. Dat is juist het grootste probleem. Een goede darmflora is het begin van de gezondheid, maar die krijg je niet zomaar weer even op de rit als je paard eindelijk zijn gebreken gaat laten zien. Je moet voorkomen.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:24

superpony schreef:
Sprintjes trekken in een rijhal is niet bewegen. Je kijkt naar de dag en hoeveel een paard dan gedurende dag echt vrij mag bewegen.

Mensen weten heel veel niet. Logisch, want we hebben geen rontgen ogen. Paarden blijven heel lang rondlopen en glanzen voor mensen door krijgen dat er iets niet oke is. En veel vaker wordt er dan eerst gegrepen naar supplementen dan naar de basis gekeken.

Alles wordt ouder, maar hoe fitter je paard, hoe beter. Mensen zijn ook gewend geraakt ooit een paard al vrij jong als oud te bestempelen. Dat was vroeger ook normaal, omdat ze zwaar werkten en een paard dat niet meer zwaar kon werken, afgeschreven werd.
En heel belangrijk, er gaat ontzettend veel mis bij de fok en opfok. Als elk paard een goede start zou krijgen, zou dat enorm veel schelen op den duur. Net als uiteraard het management al die jaren.

Weinig vrije beweging, slecht ruwvoer, te weinig, veel brok/muesli, slechte training en stress maken het leven veel zwaarder en belasten organen. Dat is te voorkomen.

Als je wacht op signalen, ben je te laat. Dat is juist het grootste probleem. Een goede darmflora is het begin van de gezondheid, maar die krijg je niet zomaar weer even op de rit als je paard eindelijk zijn gebreken gaat laten zien. Je moet voorkomen.



Weet niet zo goed van ik hiervan moet vinden. Ik wist niet dat sprintjes trekken in de rijhal geen bewegen is :D Wat is echt vrij bewegen? Bestaat niet, overal staat een hek omheen, toch?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:28

Het is wel bewegen, maar valt in het niet als het paard verder te weinig vrij mag bewegen. Zoals ik schreef, je kijkt naar de gehele dag en wat een paar gedurende de gehele dag vrij kan bewegen. Veel paarden staan in de winter op een postzegel paddock en mogen dan af en toe even rennen in een bak. Dat is leuk voor ze, maar niet voldoende bewegen als in vrije beweging die een paard echt nodig heeft om in basis vorm te zijn en te blijven.
Het is ook een voorbeeld waarom mensen dan een paard snel oud vinden. Paard wordt ouder, komt stijver uit stal en men zoekt naar supplementen. Waar een paard dat voldoende echt vrij mag bewegen zelf alles gesmeerd houdt.
De oplossing zit altijd eerst in de basis en daarna pas aanvullen. Nooit andersom.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:50

superpony schreef:
Het is wel bewegen, maar valt in het niet als het paard verder te weinig vrij mag bewegen. Zoals ik schreef, je kijkt naar de gehele dag en wat een paar gedurende de gehele dag vrij kan bewegen. Veel paarden staan in de winter op een postzegel paddock en mogen dan af en toe even rennen in een bak. Dat is leuk voor ze, maar niet voldoende bewegen als in vrije beweging die een paard echt nodig heeft om in basis vorm te zijn en te blijven.
Het is ook een voorbeeld waarom mensen dan een paard snel oud vinden. Paard wordt ouder, komt stijver uit stal en men zoekt naar supplementen. Waar een paard dat voldoende echt vrij mag bewegen zelf alles gesmeerd houdt.
De oplossing zit altijd eerst in de basis en daarna pas aanvullen. Nooit andersom.


Gelukkig komt die semi-ouwe van mij niet stijf (of stijver) uit de box, krijg altijd complimenten dat hij zo soepel is. En nee, hij is niet hypermobiel. :)
Vroegah op de manege stonden de manegepaarden gewoon dag en nacht in een stand buiten de lessen om. Dat werd toen normaal gevonden. En toch gingen die beesten wonder boven wonder best lang mee.
Best bijzonder eigenlijk, nu ik er over nadenk...

Nyaleti

Berichten: 6139
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:12

Mijn pony begint ook iets wat in te vallen, maar kan ook komen doordat z'n spieren weggaan. Heb hem nu sinds kort op de pavo 18+ (halve schep). Kan iemand mij vertellen of hij hier veel extra energie van krijgt? En moet ik er nog basisbrok bij geven of is de pavo al compleet?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:34

Nicky1963 schreef:
superpony schreef:
Het is wel bewegen, maar valt in het niet als het paard verder te weinig vrij mag bewegen. Zoals ik schreef, je kijkt naar de gehele dag en wat een paar gedurende de gehele dag vrij kan bewegen. Veel paarden staan in de winter op een postzegel paddock en mogen dan af en toe even rennen in een bak. Dat is leuk voor ze, maar niet voldoende bewegen als in vrije beweging die een paard echt nodig heeft om in basis vorm te zijn en te blijven.
Het is ook een voorbeeld waarom mensen dan een paard snel oud vinden. Paard wordt ouder, komt stijver uit stal en men zoekt naar supplementen. Waar een paard dat voldoende echt vrij mag bewegen zelf alles gesmeerd houdt.
De oplossing zit altijd eerst in de basis en daarna pas aanvullen. Nooit andersom.


Gelukkig komt die semi-ouwe van mij niet stijf (of stijver) uit de box, krijg altijd complimenten dat hij zo soepel is. En nee, hij is niet hypermobiel. :)
Vroegah op de manege stonden de manegepaarden gewoon dag en nacht in een stand buiten de lessen om. Dat werd toen normaal gevonden. En toch gingen die beesten wonder boven wonder best lang mee.
Best bijzonder eigenlijk, nu ik er over nadenk...


Dat is mooi.

Ja, ik rij ook al 40 jaar paard. Toch kun je dat echt niet vergelijken. Ten eerste gingen ze toen minder ver met paarden als er wat was. Ze konden ook nog niet alles oplossen en wisten nog niet alles.
Ten tweede werkten paarden vaak veel harder dan nu. Op mijn eerste manege liepen pony's rustig 4 uur per dag in de les.
Maandagziekte kwam vroeger heel veel voor en ook veel paarden werden naar de slager gebracht als ze er niet snel bovenop kwamen. Niet altijd openbaar. Ik ken maneges zat die mooie verhalen vertelden aan de kinderen waar pony's bleven.
De sterksten overleefden en dat is nu niet altijd meer van toepassing.
Buiten de basis behoefte om, deed men nog heel weinig aan supplementeren, muesli's bestonden nog niet of amper. Er waren weinig paarden met veel overgewicht, ir, hb zoals we nu zien.

Maar goed, men kan alles wegwuiven. Pas als men problemen krijgt gaat men zoeken en dingen veranderen. Het is in de paarden wereld nog heel moeilijk om tegen mensen te zeggen dat ze het misschien niet allemaal zo goed doen als ze handenvol uitgeven aan luxe stalling, dure spullen, alle voertjes, poedertjes en therapieen.

Veel bewegen is gewoon een basis behoefte, zowel voor basis conditie, bespiering en darmwerking. Paarden hebben zich aangepast aan minder en veel is te verhullen. Maar je ziet steeds weer dat het op den duur er toch uitkomt. En als men het niet ziet, wordt het voor iets anders aangezien en opgelost met poedertjes.

Je wil niet weten hoeveel paarden ik de afgelopen jaren al heb zien afgemaakt worden, omdat men zogenaamd alles al had geprobeerd, maar het in alles in de basis ontbrak. Vroeger werd dat geaccepteerd ja en was dat zielig. Er waren minder hobby paarden en die het niet redden, waren wat mee dan.
Nu zijn er veel meer hobby paarden en zie je ook veel meer problemen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:02

Als paarden ouder worden gaan de meesten tot allemaal hun voer minder goed verteren en hebben alleen al om die reden meer goede eiwitten nodig. Als je dan hooi voert waarin te weinig eiwitten zitten dan ontstaat er een tekort en terugval in bespiering.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:02

Maris schreef:
Als paarden ouder worden gaan de meesten tot allemaal hun voer minder goed verteren en hebben alleen al om die reden meer goede eiwitten nodig. Als je dan hooi voert waarin te weinig eiwitten zitten dan ontstaat er een tekort en terugval in bespiering.

Klopt...ik heb niet erg goed hooi.Mijn paard van 25 krijgt 200 gram sojahullen door zijn bietenpulp,zemelen,copra en gekookt lijnzaad gemengd

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:27

Precies, daarom geef ik in de winter ook merriebrok !

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:55

Maris schreef:
Als paarden ouder worden gaan de meesten tot allemaal hun voer minder goed verteren en hebben alleen al om die reden meer goede eiwitten nodig. Als je dan hooi voert waarin te weinig eiwitten zitten dan ontstaat er een tekort en terugval in bespiering.


Maar het gaat erom dat mensen eerst slecht voeren en slechte managen en daarna leeftijd gebruiken voor slechte opname.
Uiteraard speelt leeftijd een rol. Maar het leven tot die leeftijd is nog veel belangrijker. We zijn het nu gewend en hebben geaccepteerd wat ''ouder'' is en normaal. Maar een opname probleem komt door ernstige verstoring van maag en darmen door jaren lang slecht voeren en te weinig bewegen.
Vergis je ook niet in supplementen of medicijnen die nog hun sporen achterlaten, maar met gemak gegeven worden.
Het is ook geen probleem dat alleen bij oudere paarden voorkomt.

Als het in de basis is mis gegaan, kun je doen wat je wil, maar rol je van het een in het ander. De darmflora weer optimaal krijgen lukt vaak na zoveel jaren niet meer.

In principe zou een paard pas slechter op ruwvoer gaan als de kiezen op raken of eruit gaan en het paard het voedsel minder goed kan kauwen.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:58


ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:26

Dit zit er in
Bietenpulp
Luzerne
Sojahullen*
Lijnzaad
Rietmelasse
Fenegriek...
Nou ja als je niet zelf wil of kunt mengen dan lijkt me dit best handig. :j
Dit zit in 1 zak.

Ik heb mijn grasbrok, bietenpulp, en soyaschroot in aparte bakken zitten.
En oh ja ook een bak met muesli
Moet je die ruimte op stal er wel voor hebben

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:44

Is dit product van Pavo ook weer een soort sp misschien ?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:11

Het zal voor veel mensen dan makkelijker zijn, omdat het korter mag weken. Ben benieuwd hoe paarden het eten.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:33

Ja ik overweeg om van de week eens een zak te kopen voor mijn oudere paard. Maak nu bietenpulp met 18 plus muesli voor hem, maar dit product klinkt ook erg fijn. Vooral omdat het dus ook nog wat voor de bespiering lijkt te doen.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:44

JustLizz schreef:
Zou dit nieuwe product van Pavo ook iets zijn om de oudjes wat makkelijker in vorm te houden?
https://www.pavo.nl/essentials/producten/pavo-fibrebeet

Of zou het handiger zijn om zelf gewoon bietenpulp met luzernbrok etc te mengen/geven?


Ik zag het product ook voorbij komen maar ben geen Pavo fan. Vind het sowieso een erg commercieel voer ook qua prijs.
Wat zou hier beter aan zijn dan de Subli seniores priores?
En dit kun je enkel tijdelijk gebruiken als ruwvoer vervanger, vraag me af waarom?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:49

Dat tijdelijk staat tussen haakjes he.
Dus je kunt het ook gewoon dagelijks blijven voeren :j

Ik ben tevreden over mijn mengsel van grasbrok,bietenpulp,soyaschroot en muesli.
Pony word ietsje te rond nu,merrie blijft redelijk goed op gewicht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:55

BarbaLala schreef:
JustLizz schreef:
Zou dit nieuwe product van Pavo ook iets zijn om de oudjes wat makkelijker in vorm te houden?
https://www.pavo.nl/essentials/producten/pavo-fibrebeet

Of zou het handiger zijn om zelf gewoon bietenpulp met luzernbrok etc te mengen/geven?


Ik zag het product ook voorbij komen maar ben geen Pavo fan. Vind het sowieso een erg commercieel voer ook qua prijs.
Wat zou hier beter aan zijn dan de Subli seniores priores?
En dit kun je enkel tijdelijk gebruiken als ruwvoer vervanger, vraag me af waarom?


Zover ik lees, hoeft dit niet zo lang te weken, dus zal voor veel mensen makkelijker zijn dan sp. SP is echt niet veel beter qua samenstelling en ook als heilige vervanger verklaard, dus is om het even.

Nyaleti

Berichten: 6139
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:43

Ik kom even snel binnenvallen. Paard staat nu op duivelskruid en heb het idee dat het begint te werken :) ik gok dat er hier meerdere paarden het krijgen, vandaar dat ik het hier vraag. Waar is het het goedkoopste / halen jullie het?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:13

casperzazoe schreef:
Ik kom even snel binnenvallen. Paard staat nu op duivelskruid en heb het idee dat het begint te werken :) ik gok dat er hier meerdere paarden het krijgen, vandaar dat ik het hier vraag. Waar is het het goedkoopste / halen jullie het?


Ik denk dat je duivelsklauw bedoelt ? Misschien kan je dat beter vragen in het artrose topic : [BEH] [INFO] artrose

Nyaleti

Berichten: 6139
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:32

Maris schreef:
casperzazoe schreef:
Ik kom even snel binnenvallen. Paard staat nu op duivelskruid en heb het idee dat het begint te werken :) ik gok dat er hier meerdere paarden het krijgen, vandaar dat ik het hier vraag. Waar is het het goedkoopste / halen jullie het?


Ik denk dat je duivelsklauw bedoelt ? Misschien kan je dat beter vragen in het artrose topic : [BEH] [INFO] artrose


Oeps ja sorry, duivelsklauw. Oh dat topic kende ik nog niet, dankjewel :)

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:31

superpony schreef:
Zover ik lees, hoeft dit niet zo lang te weken, dus zal voor veel mensen makkelijker zijn dan sp. SP is echt niet veel beter qua samenstelling en ook als heilige vervanger verklaard, dus is om het even.


De weektijd is inderdaad een stuk korter, maar de prijs is een stuk hoger; 15,45 per 15 kg tegen 11,29 per 20 kg. Commercieel voeder, as I said :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 01:48

BarbaLala schreef:
superpony schreef:
Zover ik lees, hoeft dit niet zo lang te weken, dus zal voor veel mensen makkelijker zijn dan sp. SP is echt niet veel beter qua samenstelling en ook als heilige vervanger verklaard, dus is om het even.


De weektijd is inderdaad een stuk korter, maar de prijs is een stuk hoger; 15,45 per 15 kg tegen 11,29 per 20 kg. Commercieel voeder, as I said :)


Ja, dat had ik wel gezien, maar het weken van SP is voor veel mensen toch echt een probleem. Dan is het toch het een of het ander.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:01

Iemand al ervaring met de Fibre Nuggets van Pavo ???
( of dan gewoon de grasbrok van Hartog bv)

edit: laat maar, al een topic gevonden.... wil het eigenlijk droog voeren maar dat lijkt me geen strak plan met een paard wat af en toe een slokdarmverstopping heeft...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:32

ElCamino schreef:
Iemand al ervaring met de Fibre Nuggets van Pavo ???
( of dan gewoon de grasbrok van Hartog bv)

edit: laat maar, al een topic gevonden.... wil het eigenlijk droog voeren maar dat lijkt me geen strak plan met een paard wat af en toe een slokdarmverstopping heeft...


Heb er ook naar zitten kijken, maar twijfel nog. Staan op 24/7 hooi en vind ruwvoer bijvoeren niet per se nodig. Zou wel hoger in eiwitten willen voeren, maar mevrouw krijgt daar wel snel dikke benen van.

Denk wel dat ik een zak meepak en probeer binnenkort.