[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:52

Ik ga morgen naar mijn voerleverancier, ga de grasmix eens proberen en als dat er niet is de senior grasmix. Eens kijken of er verschil inzit.
Zijn er meer met dit probleem lees ik.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:41

blacknorton schreef:
Wat is jullie ervaring met de hartog senior grasmix?

Ik heb het gehaald voor mijn 33 jarige shet hij lijkt iets beter weg te krijgen dan de gewone grasmix. Echter heeft hij wel veel meer jeuk als voorgaande jaren. Ervaart iemand dat ook?

Andere optie is dat z’n vacht echt op is. Is al jaren dik en zal hem dus vaker moeten scheren. Maar tot heden nooit korsten.


Ik neem aan dat je de gewone hartog grasmix bedoelt? Of de nieuwe senior mix van hartog?

Op t eerste gaat mijn paard niet schuren. Paard is super gevoelig op voer dus heb ik heel rustig opgebouwd en max 2 kilo naast overige ruwvoer gegeven.
Hij heeft nu wel wat last vd warmte en de vliegen, maar geen last vh eten.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:02

Slmt9 schreef:
blacknorton schreef:
Wat is jullie ervaring met de hartog senior grasmix?

Ik heb het gehaald voor mijn 33 jarige shet hij lijkt iets beter weg te krijgen dan de gewone grasmix. Echter heeft hij wel veel meer jeuk als voorgaande jaren. Ervaart iemand dat ook?

Andere optie is dat z’n vacht echt op is. Is al jaren dik en zal hem dus vaker moeten scheren. Maar tot heden nooit korsten.




Ik neem aan dat je de gewone hartog grasmix bedoelt? Of de nieuwe senior mix van hartog?

Op t eerste gaat mijn paard niet schuren. Paard is super gevoelig op voer dus heb ik heel rustig opgebouwd en max 2 kilo naast overige ruwvoer gegeven.
Hij heeft nu wel wat last vd warmte en de vliegen, maar geen last vh eten.



Ik bedoel de nieuwe.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:33

Ah, daar kan ik helaas niet aan beginnen omdat die van mij jeuk krijgt van lucerne ;)

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 06:33

Weet iemand of ik de hippalgo body builder samen kan voeren met de omega 3 6 9 mix van subli?

Ik hoop mijn cushing paard dikker te krijgen hiermee en de vitamine e en selenium uit de subli mix wou ik ook anders los gaan bijvoeren.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:54

Die van mij begon weer slechter te eten, dus zijn we overgestapt van seniores priores naar speedibeet. En van grasmix naar grasbrok. Daarnaast krijgt ze nog wat muesli en af en toe slobber en eet ze sinds de extractie van 3 kiezen weer behoorlijk goed haar voordroogkuil.

Dit eet ze met smaak op. Is dit een complete combi zo vinden jullie?

Biene1
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:35

Gisteren heb ik de subli seniores priores gekocht voor mijn kleine welsh pony. Ik geef het dus als volledig ruwvoervervanger incl een vitaminebrokje. Ik heb gister 3 kilo (droog gewogen) klaar gemaakt en rond 19.00 uur gegeven. Nu had hij het voor 23.00 uur alweer op. En moest dus nog de hele nacht. Wat zou ik kunnen doen om hem er langer mee bezig te laten zijn?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:39

Lijkt mij vrijwel onmogelijk, tenzij je kan zorgen voor een gedoseerde afgifte (voerautomaat?). En ook dat soort porties zal de Welsh dan snel opgegeten hebben. Het is en blijft een slobber natuurlijk.

Cerilene - zonder hoeveelheden erbij vind ik het lastig om een oordeel te geven over het rantsoen van je paard.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:19

Biene1 schreef:
Gisteren heb ik de subli seniores priores gekocht voor mijn kleine welsh pony. Ik geef het dus als volledig ruwvoervervanger incl een vitaminebrokje. Ik heb gister 3 kilo (droog gewogen) klaar gemaakt en rond 19.00 uur gegeven. Nu had hij het voor 23.00 uur alweer op. En moest dus nog de hele nacht. Wat zou ik kunnen doen om hem er langer mee bezig te laten zijn?



minder geven en dan om 23:00 nog een portie?
hier geven we 1 voerschep per keer, geweekt is dat ongeveer een halve emmer vol voer.
zou proberen dus die 3 kilo in elk geval meer te spreiden.
niet te nat maken zodat ze het naar binnen slurpen, maar zo stevig dat ze nog wel een kauwbeweging maken, dan maken ze meer speeksel aan en is beter.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:02

Hilli schreef:
Cerilene - zonder hoeveelheden erbij vind ik het lastig om een oordeel te geven over het rantsoen van je paard.

Per dag:
1 schep speedibeet + 3 delen water
1 schep grasmix + 1 deel water (ben bang dat ze anders slokdarmverstopping krijgt)
1/2 schep 18+ muesli
Dit door elkaar met een scheut lijnzaadolie erover.

En daarnaast dus nog voordroogkuil, wat ze goed wegeet.

En 3/4 schep kruidenslobber na rijden (niet elke dag)

Het gaat om een nrps e-pony van 26 jaar.
Ze is niet schrikbarend mager, maar mag best wat voller, vooral in de bovenlijn. Heeft met rijden nog genoeg energie.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:41

Biene1, heb je gelijk 3 kg gegeven ? Dus gelijk in 1 keer iets van 12 liter?
Beter is even langzamer op te bouwen. Is beter voor de darmen, dan kunnen ze wennen aan de sp. Plus zoveel in 1 keer geven is ook niet zo goed. Liever verdelen over de dag. Plus misschien toen iets van grasmix erdoor voor meer vezels. Als je pony dat kan kauwen natuurlijk. Maar nu even beginnen met alleen de sp niet teveel in 1 keer veranderen.
Laatst bijgewerkt door Maris op 23-10-19 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:44

Cerilene, wegvallen in bovenlijn heeft vaak te maken met tekort aan eiwitten. Dus dan werkt pulp of grasbrok waarschijnlijk niet

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:29

voor die bovenlijn kun je kijken maar hippalgo bodybuilder.
ik geef dat net sinds 2 week en ik zie mijn 2 oudjes ronder worden.
ik gaf eerst sojaschroot, maar zag toch niet veel resultaat en mijn ruin was wel erg jeukerig.

of iets van subli atleet, dat vind ik ook een goede voor wat extra eiwit

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:09

ellepel schreef:
voor die bovenlijn kun je kijken maar hippalgo bodybuilder.
ik geef dat net sinds 2 week en ik zie mijn 2 oudjes ronder worden.
ik gaf eerst sojaschroot, maar zag toch niet veel resultaat en mijn ruin was wel erg jeukerig.

of iets van subli atleet, dat vind ik ook een goede voor wat extra eiwit


Hoeveel geef jij van de bodybuilder?
En daarnaast ook nog pulp of iets anders?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:29

wat ik nu geef:
3/4 schep seniores priores.
1/2 schep fibrebeet.
dat laten weken.
en dan meng ik er door
300 gram bodybuilder.
en een halve schep muesli voor de lekkere smaak.

ik gaf eerst hetzelfde aan overig voer maar dan dus de schroot, ook ongeveer 300 gram.

merk dat beide pony’s meer happy zijn, ik zie ze ook weer meer draven.
vind ze alerter, heb vanmiddag even op mijn ruin gestapt en dat ging behoorlijk vlot!
maar nou is het wel zo dat mijn dieren altijd met een nieuwe brok of vitaminekorrel veel energieker zijn de eerste 2 week, daarna zakt dat vaak af..
en ik probeer ze zelf ook meer te laten bewegen.
kennisje van me zei dat dat wel beter was,dan werden de eiwitten beter benut voor de bespiering.

Biene1
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:32

Maris schreef:
Biene1, heb je gelijk 3 kg gegeven ? Dus gelijk in 1 keer iets van 12 liter?
Beter is even langzamer op te bouwen. Is beter voor de darmen, dan kunnen ze wennen aan de sp. Plus zoveel in 1 keer geven is ook niet zo goed. Liever verdelen over de dag. Plus misschien toen iets van grasmix erdoor voor meer vezels. Als je pony dat kan kauwen natuurlijk. Maar nu even beginnen met alleen de sp niet teveel in 1 keer veranderen.


Ja dat heb ik inderdaad de eerste keer gedaan. Niet zo goed over nagedacht van mezelf. Ik wilde graag dat hij genoeg kreeg..
maar na de eerste dag kwam ik er ook achter dat het niet zo goed werkt. En ik geef het hem nu verdeeld over de dag in 3 keer. Met nu ook de pavo grasbrok erdoor voor de vezels.
Hij vind het gelukkig heerlijk. Ik hoop dat hij nu weer lekker aankomt.
Iedereen heel erg bedankt voor jullie adviezen en ik blijf dit topic zeker volgen

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 07:11

Hoi, mag ik hier mijn vraag stellen? Jullie hebben kennis en ervaring in huis die ik momenteel mis.

Ik wil mijn oudje van 26.5 jaar bietenpulp gaan bijvoeren. Ik weet dat de verhouding Ca/P daarvan scheef is en dat ik het moet weken. Maar verder?

Ze krijgt nog voordroog maar eet dit amper. Gras was afgelopen zomer geen probleem maar nu komt de winter eraan natuurlijk.

Verder wil ik haar nog onderhoudskorrel (krachtvoer) blijven geven vermits ze dat nog goed en graag eet, luzerne (zonder melasse) en tarwezemelen. Ook geef ik Marstall Force (vitaminen/mineralen)

Maar help, in welke verhoudingen geef ik dit? Kunnen jullie daarbij helpen?

Oja, het gaat om een BWP merrie van 1.60m. Geen idee wat ze nu exact weegt. De DA vond haar vandaag voor haar leeftijd nog best oké, ik wil haar liever wat dikker, zeker om de winter in te gaan.

Alvast bedankt!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:02

waarom geen seniores priores bij gaan geven dan .
dan hoef je niet om de verhoudingen te denken.
je krachtvoer kun je gewoon geven
hoeveel krachtvoer geef je?

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 08:07

ellepel schreef:
waarom geen seniores priores bij gaan geven dan .
dan hoef je niet om de verhoudingen te denken.
je krachtvoer kun je gewoon geven
hoeveel krachtvoer geef je?


Goh, omdat ik sowieso luzerne voer, ook aan de andere paarden.
Ik geef haar niet veel krachtvoer hoor, 1 kg/dag ongeveer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 09:28

Ligt er ook ana hoeveel lucerne je geeft??

En waarom onderhoudsbrok EN vitamine brokje? Je kan ook teveel vitamine/mineralen voeren en de verhoudingen scheef trekken.

In principe kan je alles natmaken en weken. De onderhoudsbrok kan je ook weken en met de zemelen en lucerne geven.

Lucerne ligt ook behoorlijk aan het merk. Ze eet het goed?? Anders kan je naar die nieuwe senior van Hartog kijken.

Als ze het goed doet op gras, zou ik zelf voor wiesencobs of de nuggets van pavo ( ongeveer zelfde ) kiezen. Dat kan droog en nat gevoerd. Ik geef dat het hele jaar om de vit door te doen, maar va sept speedibeet erbij en voeren we het wat op naar steeds meer, afhankelijk van de donker wordende dagen.

Alleen speedibeet zouden ze niet eten, maar samen met wiesencobs/nuggets eten ze het goed en je voert weinig toegevoegde rommel.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:46

Lukasje, lucerne zit ook scheef in de verhouding calcium : fosfor. Vanaf een kilo of 2 a 3 per dag ( van pulp en lucerne dan nu samen ) moet je iets bij gaan voeren dat meer fosfor bevat, zemelen bijvoorbeeld. Maar ik begrijp dat je die ook al voert.

Sp is wel gemakkelijker omdat je dan idd niet hoeft te denken aan die scheve verhouding. Als je het ruwvoer helemaal moet vervangen, dan moet je echt wel denken aan een kilo of 6 per dag ervan ( en daarna dan nog weken ).
Hier een artikel met wat info over ( nog andere ) ruwvoervervangers : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 10:57

Dankjewel!

Klopt Maris, ik geef al luzerne aan de paarden, een handje, maar de oudere merrie krijgt meer, met daarbij zemelen om de verhouding wat recht te trekken.
Maar nu daar ook nog bietenpulp gaat bijkomen, weet ik niet meer goed hoeveel ik van elk moet voeren?

De vitaminebrok geef ik omdat ik weinig krachtvoer voer en ze uit voordroog en luzerne toch niet alles kunnen halen, toch? (Ik spreek hier dan ook voor de andere paarden)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:06

Pas vanaf een kilo of 3 moet je die scheve verhouding gaan recht trekken. Ik weet niet hoeveel pulp en lucerne je bij elkaar wilt gaan voeren ? Maar nogmaals er zijn meerdere producten die die scheve verhouding niet meer hebben ( en wel met pulp erin ).

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 11:19

ellepel schreef:
voor die bovenlijn kun je kijken maar hippalgo bodybuilder.
ik geef dat net sinds 2 week en ik zie mijn 2 oudjes ronder worden.
ik gaf eerst sojaschroot, maar zag toch niet veel resultaat en mijn ruin was wel erg jeukerig.

of iets van subli atleet, dat vind ik ook een goede voor wat extra eiwit

En wat zou je dan in geval van mijn paard vervangen? De grasbrok er af halen? Of alleen de hoeveelheid van alles wat verminderen en bodybuilder toevoegen? Ik wil liever niet een mix van meer dan 3 dingen, dat wordt zo nodeloos ingewikkeld en ik heb eigenlijk geen ruimte voor meer vertonnen.
Ik heb deze opzet bedacht omdat ze vorig jaar lastig haar kuilgras at, er zijn toen kiezen getrokken en vrijwel meteen daarna is ze het land op gegaan. Nu ze weer op stal staan merk ik pas dat ze haar kuil weer heel behoorlijk eet.
Seniores priores vind ze niet zo lekker, daarom (en vanwege het gemak) overgestapt op speedibeet.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:00

van bodybuilder geef je maar weinig,is een supplement.
ik heef er 200/300 gram van bij, naast het andere voer.
dus weet niet of je wat moet weg laten in jouw geval.