[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:24

Ik vraag jullie toch nog maar een keer om hulp.
Wie heeft de gouden tip voor mijn oude shetlandpony

Even kort ze is pasgeleden naar de tandarts geweest, verder heeft ze afgelopen herfst en de herfst daarvoor koliek gehad. De laatste keer zat ze op het randje omdat ze echt niks meer wilde eten. Ze heeft toen een paar dagen om gras en wat wortels geleefd. Uiteindelijk is ze opgeknapt.

Voersoorten die ik heb geprobeerd:

- hooi: krijgt ze niet meer weg, af en toe zie ik wel dat ze het probeert
- voordroog: zelfde verhaal als hooi
- hartog grasmix: wilt ze niet eten / lust ze niet.
- hartog senioren grasmix: eet ze ook niet.
- subli senioren priores: eet ze niet meer (heeft ze wel echt een tijd goed gegeten (2/3 jaar).
- masters seniorenbrok/slobber: heeft ze een week goed gegeten, daarna niet meer.
- pavo slobbermash: als tussendoortje voor haar supplementen of gewoon voor de lekker erbij, dit was het eerste wat ze na de koliek weer met beetje wilde eten. Helaas nu niet meer.
- pavo fibre nuggets: eet ze niet meer, dit heeft ze wel een tijd goed gegeten in combinatie met pavo 18plus als slobber gemengd.
- pavo 18plus: eet ze ook niet meer
- subli omenia: heeft ze ongeveer 3 weken droog gegeten als muesli vond ze wel erg lekker. Als slobber hoefde ze het niet.

Ik weet echt niet meer wat ik nog meer kan proberen.

Jullie tips hoor ik dan ook graag!

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:30

Wellicht is er nog een gouden tip, ik kan het zo niet bedenken. Ik weet niet hoe de conditie van je pony is, maar als je pony niet meer wil eten terwijl je zoveel aangeboden hebt, misschien is het dan het beste om je daarbij neer te leggen?
Dit bedoel ik niet verkeerd en is misschien niet wat je wil horen, maar dat is mijn gevoel erbij.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:36

ik snap die gedachtengang hoor, maar ik denk wel, dat als het om je eigen paard gaat het allemaal wat moeilijker ligt.

heb je al eens gekeken of dikker of dunner maken van de slobber helpt.
die van mij eten bijvoorbeeld echt geen slobber soep.
die moeten het zo dik hebben dat ze er op kunnen “kauwen”
en mengen van lekkere zaken door de slobber, die subli omnia er doorheen mengen.

is ze wel eens behandeld voor maagzweer?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:40

Een voer van Bonpard ( Anneke Hallebeek ) proberen ?
Ik denk dat de Bonpard Senior ruw- en krachtvoer in 1 is.
Kost wel wat en enkel via de DA te verkrijgen.

Het wordt wel een moeilijke zaak natuurlijk, als je pony niks meer wil.
Als ze geen of nauwelijks nog ruwvoer kunnen eten, gaan de darmen soort van verkleven.
Dus wellicht voelt het beestje zich ook echt niet lekker.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:53

Slmt9 schreef:
Wellicht is er nog een gouden tip, ik kan het zo niet bedenken. Ik weet niet hoe de conditie van je pony is, maar als je pony niet meer wil eten terwijl je zoveel aangeboden hebt, misschien is het dan het beste om je daarbij neer te leggen?
Dit bedoel ik niet verkeerd en is misschien niet wat je wil horen, maar dat is mijn gevoel erbij.


Ze is wel wat aan de dunne kant, maar verder wel gewoon hoe ze altijd wel is geweest. Ze is gewoon echt oud. Ik ben het helemaal met je eens hoor, ik heb mezelf ook voorgenomen dat dit de laatste winter is als het zo door gaat. Ze eet gelukkig wel wat en ze heeft ze overdag beschikking tot gras en ‘s nachts ook hooi. Gras eet ze wel, maar daar zitten nu totaal geen voedingsstoffen in.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:55

ellepel schreef:
ik snap die gedachtengang hoor, maar ik denk wel, dat als het om je eigen paard gaat het allemaal wat moeilijker ligt.

heb je al eens gekeken of dikker of dunner maken van de slobber helpt.
die van mij eten bijvoorbeeld echt geen slobber soep.
die moeten het zo dik hebben dat ze er op kunnen “kauwen”
en mengen van lekkere zaken door de slobber, die subli omnia er doorheen mengen.

is ze wel eens behandeld voor maagzweer?


Voor een maagzweer is ze nog nooit behandeld.

Daar heb ik inderdaad ook in gevarieerd, ze houdt ook het meeste van dikke slobber, met dunne slobber gooit ze er bak ook om.

De subli omnia mengen met de masters slobber heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik nog even proberen! Dankjewel.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:59

Pandora2 schreef:
Een voer van Bonpard ( Anneke Hallebeek ) proberen ?
Ik denk dat de Bonpard Senior ruw- en krachtvoer in 1 is.
Kost wel wat en enkel via de DA te verkrijgen.

Het wordt wel een moeilijke zaak natuurlijk, als je pony niks meer wil.
Als ze geen of nauwelijks nog ruwvoer kunnen eten, gaan de darmen soort van verkleven.
Dus wellicht voelt het beestje zich ook echt niet lekker.


Klopt ik vind het ook erg lastig en ben ook van mening dat het dan op en gegeven moment ook op houdt. Hoe moeilijk dat dan ook is...

Bonpard ga ik even naar kijken en eventueel even voor informeren bij de dierenarts. Bedankt!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:32

ik noem maagzweer omdat vooral bij het eten van veel dunne slobber een paard minder speeksel aanmaakt en dan zou de maag dus wat kunnen irriteren en ze daarom het voer minder graag willen hebben.
je zou kunnen kijken of een maagbeschermer dan helpen kan.
ja en verder mengen,mengen met van alles door elkaar aan voer wat ze maar lekker vinden.

het zijn net oude mensjes, die lusten wel een taartje bij de koffie maar een bord warm eten gaat vaak wat moeizamer :P

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 11:59

Er zijn nog wel wat opties, maar inderdaad de vraag blijft waarom ze zoveel niet wil eten.

Lucerne heb je ook in brokvorm. Maar moet je dus weer weken en het ijkt wel of ze geweekt voer niet lekker vindt ?!

Seniores priores, masters, bonpard het zit allemaal in dezelfde hoek. Je heb ook nog senior mash feed van Hippostar en All in soup van Aveve. Of gewone pulp waar je dan zemelen b.v. doorheen mengt.
Je kan dit voer allemaal lekkerder maken door er een krachtvoer doorheen te mengen.

Heb je ook al grasbrok geprobeerd ? Ik vond het altijd mega lekker ruiken, maar mijn paard haalde zijn neus ervoor op ( net als alle andere paarden op stal ). Maar er schijnen paarden te zijn die het mega lekker vinden.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 12:59

Vorig jaar wilde mijn 29-jarige pony ook steeds minder eten. Net als jij van alles geprobeerd. Op het laatst at hij alleen nog een beetje brood en wortelen. Hij bleek kanker te hebben en is niet veel later ingeslapen.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:45

ellepel schreef:
ik noem maagzweer omdat vooral bij het eten van veel dunne slobber een paard minder speeksel aanmaakt en dan zou de maag dus wat kunnen irriteren en ze daarom het voer minder graag willen hebben.
je zou kunnen kijken of een maagbeschermer dan helpen kan.
ja en verder mengen,mengen met van alles door elkaar aan voer wat ze maar lekker vinden.

het zijn net oude mensjes, die lusten wel een taartje bij de koffie maar een bord warm eten gaat vaak wat moeizamer :P


Ah op dit manier!

Dat is wel een goede vergelijking haha. Bedankt voor je tips!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:48

Maris schreef:
Er zijn nog wel wat opties, maar inderdaad de vraag blijft waarom ze zoveel niet wil eten.

Lucerne heb je ook in brokvorm. Maar moet je dus weer weken en het ijkt wel of ze geweekt voer niet lekker vindt ?!

Seniores priores, masters, bonpard het zit allemaal in dezelfde hoek. Je heb ook nog senior mash feed van Hippostar en All in soup van Aveve. Of gewone pulp waar je dan zemelen b.v. doorheen mengt.
Je kan dit voer allemaal lekkerder maken door er een krachtvoer doorheen te mengen.

Heb je ook al grasbrok geprobeerd ? Ik vond het altijd mega lekker ruiken, maar mijn paard haalde zijn neus ervoor op ( net als alle andere paarden op stal ). Maar er schijnen paarden te zijn die het mega lekker vinden.


Het lijkt inderdaad af en toe alsof ze gewoon nat voer niet lekker vind. Ik heb nog nooit grasbrok geprobeerd zonder te weken. Ik durf die van pavo zonder te weken ook niet zo goed aan, omdat het enorm uitzet.

Bedankt voor het mee denken!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:49

blue_sky schreef:
Vorig jaar wilde mijn 29-jarige pony ook steeds minder eten. Net als jij van alles geprobeerd. Op het laatst at hij alleen nog een beetje brood en wortelen. Hij bleek kanker te hebben en is niet veel later ingeslapen.


Ah wat heftig! Hoe zijn jullie er achtergekomen dat hij kanker had?

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:43

Ik heb me hier eerder gemeld met zo’n beetje hetzelfde probleem. Een oudje wat niet veel meer at, seniores priores wel nog, maar voor de rest rampzalig.
DA onderzoek wijst uit dat haar tanden niet super zijn, maar voldoende zou moeten zijn om te kunnen eten. Heftige reactie wel op de kaaksper, wat ons doet vermoeden dat ze artrose in het kaakgewricht heeft.
(Een kliniek bezoek wil ik de nerveuze oma niet meer aandoen dus dat is natuurlijk een beetje gissen).
Pijnstilling en een kuur voor maagzweren deed eigenlijk niets. Tot ik bij toeval uit wanhoop maar overgebleven testvoer bijelkaar mikte. Hartog grasmix, luzerne mix mengen met bietenpulp, en voila, mevrouw heeft er nooit beter uitgezien.
Helaas wel 4 keer per dag voeren + 2x seniores priores, maar vooruit.
Ze knoeit er wel mee en het gaat ook niet geheel op, maar het is ook bezigheidstherapie.
Snel hopen op het voorjaar en hopen dat we er nog een zomer aan kunnen plakken.

Dus hier was het ook proberen, proberen, mengen en uiteindelijk het juiste recept vinden. Het zal kwa mineralen etc wellicht wat scheef zijn, maar dat is dan maar zo. Als ze maar eet.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:19

Tessawodan schreef:
blue_sky schreef:
Vorig jaar wilde mijn 29-jarige pony ook steeds minder eten. Net als jij van alles geprobeerd. Op het laatst at hij alleen nog een beetje brood en wortelen. Hij bleek kanker te hebben en is niet veel later ingeslapen.


Ah wat heftig! Hoe zijn jullie er achtergekomen dat hij kanker had?


Omdat hij echt niets meer at en steeds verder achteruit ging heb ik hem naar de kliniek in Someren gebracht. Daar hebben ze de (vermoedelijke) diagnose gesteld. Al het andere kon zonder grote onderzoeken worden uitgesloten. Hij reageerde ook niet meer op ondersteunende therapie met infusen. Het beeld in combinatie met zijn leeftijd zei de DA toen genoeg. Twee dagen later hebben we hem laten inslapen.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:10

Rochiril schreef:
Ik heb me hier eerder gemeld met zo’n beetje hetzelfde probleem. Een oudje wat niet veel meer at, seniores priores wel nog, maar voor de rest rampzalig.
DA onderzoek wijst uit dat haar tanden niet super zijn, maar voldoende zou moeten zijn om te kunnen eten. Heftige reactie wel op de kaaksper, wat ons doet vermoeden dat ze artrose in het kaakgewricht heeft.
(Een kliniek bezoek wil ik de nerveuze oma niet meer aandoen dus dat is natuurlijk een beetje gissen).
Pijnstilling en een kuur voor maagzweren deed eigenlijk niets. Tot ik bij toeval uit wanhoop maar overgebleven testvoer bijelkaar mikte. Hartog grasmix, luzerne mix mengen met bietenpulp, en voila, mevrouw heeft er nooit beter uitgezien.
Helaas wel 4 keer per dag voeren + 2x seniores priores, maar vooruit.
Ze knoeit er wel mee en het gaat ook niet geheel op, maar het is ook bezigheidstherapie.
Snel hopen op het voorjaar en hopen dat we er nog een zomer aan kunnen plakken.

Dus hier was het ook proberen, proberen, mengen en uiteindelijk het juiste recept vinden. Het zal kwa mineralen etc wellicht wat scheef zijn, maar dat is dan maar zo. Als ze maar eet.


Jouw situatie lijkt inderdaad erg op de mijne! Naar de kliniek gaan we met haar ook niet meer doen, dat zou veel teveel stress op leveren.

Ik probeer ook maar van alles. Het lijkt er wel het meeste op dat ze gewoon niet zo van nat voer houdt. Ze heeft gisteravond wel weer redelijk masters slobber gemixt met subli omnia gegeten. Vanmorgen wilde ze dat na 3 happen niet meer. Ze heeft daarna wel wat droge subli omnia gegeten. Verder heeft ze de hele dag toegang tot gras, wat ze wel graag eet.

@blue_sky
De kliniek is niet echt een optie, dat zal voor haar helaas teveel stress op leveren. Maar mocht het echt slecht gaan dat laten we uiteraard de dierenarts komen. Bedankt!

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:47

Blijft lastig.
Ik heb er ook een oude Shetlander. Hij wil ook niet heel de dag slobbber/pap eten. Daarom geeft ik hem zijn pavo 18 plus droog, nu gemengd met merriebrok van subli. Dit is zijn lunch. (In ochtend en avond krijgt hij mix van zemelen, bieten pulp, master seniorbrok, gras brok van pavo)
Daarnaast biedt ik hem ook hooi, kuil, grasmix aan in verschillende bakken zodat hij wat te doen heeft en meer speeksel aan maakt. De ene keer vind ik veel proppen de andere keer is het op of blijft het staan. Biedt ik het niet aan dan is hij beledigd. Hij gooit de proppen makkelijk uit z’n mond. Hij staat alleen in een box

Zodra het voorjaar is en gras begint te groeien laat hij ook veel staan want hij wil gras

Hij heeft nog 2 kleine platte kauwvlakken.

Ik varieer best wel wat
Zo vind ik de volgende producten ook fijn
Red fiber d’hooghe
Agrocobs (maar vind ik slecht verkrijgbaar)
Vitalbix mash
Hovelor senior
Vente senior muslie (nieuwe)

Succes

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 08:51

blacknorton schreef:
Blijft lastig.
Ik heb er ook een oude Shetlander. Hij wil ook niet heel de dag slobbber/pap eten. Daarom geeft ik hem zijn pavo 18 plus droog, nu gemengd met merriebrok van subli. Dit is zijn lunch. (In ochtend en avond krijgt hij mix van zemelen, bieten pulp, master seniorbrok, gras brok van pavo)
Daarnaast biedt ik hem ook hooi, kuil, grasmix aan in verschillende bakken zodat hij wat te doen heeft en meer speeksel aan maakt. De ene keer vind ik veel proppen de andere keer is het op of blijft het staan. Biedt ik het niet aan dan is hij beledigd. Hij gooit de proppen makkelijk uit z’n mond. Hij staat alleen in een box

Zodra het voorjaar is en gras begint te groeien laat hij ook veel staan want hij wil gras

Hij heeft nog 2 kleine platte kauwvlakken.

Ik varieer best wel wat
Zo vind ik de volgende producten ook fijn
Red fiber d’hooghe
Agrocobs (maar vind ik slecht verkrijgbaar)
Vitalbix mash
Hovelor senior
Vente senior muslie (nieuwe)

Succes


Bedankt voor de voertips! Hier heb ik ook zeker wat aan! Merriebrok is ook nog een idee, zijn dan kleine brokjes?

Op dit moment eet ze de subli omnia droog best wel goed! Het nadeel alleen daarvan vind ik dat er ook grote brokken doorheen zitten en daar heeft ze dan wel wat moeite mee, maar ach ze eet het daar ben ik al heel blij mee! Ik ga vanavond weer eens de slobber van masters proberen, kijken of ze daar ook weer een beetje trek in heeft.

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:47

Ja de merrie brok van subli is 5 mm brokjes. Ook niet hard.

Gras brok en luzerne brok van hartog is zelfde dikte maar veel harder.

Succes

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:50

Hai!

Even een vraagje over mijn 24 jarige merrie.
Het viel me afgelopen zomer op de wei op dat ze niet meer zo dik werd als alle andere jaren. Ze heeft 6 maanden 24/7 op het gras gestaan en bleef slank.
Nu in de winter staat ze een uur van huis. Ik ben gisteren bij haar geweest (na 2 maanden) en ze is best magertjes. De mensen bij wie ze staat zorgen heel goed voor haar. Ze staat samen met haar dochter en een andere merrie, maar Daisy wordt iedere dag een tijdje alleen in een stal gezet met extra hooi.
Nu wil ik haar graag bijvoeren en ik denk aan Seniores Priores van Subli. Denken jullie dat dat een goede keus is, of hebben jullie een betere tip?

Als jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik het wel :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:57

Waar is ze mager ? Op ribben, dan is sp een goede keuze ( of 1 van de andere vergelijkbare producten ). Als ze mager is op de bovenlijn is dat vaak wegval van bespiering, dat komt vaak door eiwittekort en dat zit erg weinig in sp.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:34

denk ik ook goed om te weten hoe het gebit is van je merrie.
en hoeveel hooi eet ze op de plek waar ze nu staat, mooi zou zijn als je echt weet hoeveel kilo ze eet.
krijgt ze naast hooi ook nog iets van krachtvoer?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:56

blacknorton schreef:
Ja de merrie brok van subli is 5 mm brokjes. Ook niet hard.

Gras brok en luzerne brok van hartog is zelfde dikte maar veel harder.

Succes


Dankjewel!
Oh fijn! Dat is voor mevrouw dan makkelijker te eten, aangezien ze niet zo van slobber houdt :roll:

Naar de gras en luzerne brok ga ik ook nog eens kijken.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:51

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet exact hoeveel hooi ze krijgt, ik zal het eens vragen.
Naast hooi krijgt ze ook nog een beetje muesli, maar niet zo veel.

Haar tanden zijn 1,5 jaar geleden nog gedaan door de tandarts. Dat is wel weer tijd nu, maar ze wordt bijna jaarlijks gecheckt/behandeld.

Haar ribben voel ik niet echt, denk dat het dan vooral slechte bespiering en ze is ingevallen in haar flank waardoor haar heup ook wat uitsteekt.

Ik heb wel een foto van gisteren (en een miljoen vergelijkingsfoto’s met andere jaren als jullie dat interessant vinden), maar ze was nogal verregend, dus ze is niet op haar knapst :')
Ze sturen me ook nog foto’s als ze er weer toonbaar uitziet van de week ;)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:02

meer hooi is in elk geval al beter...liefst onbeperkt aanbieden
zou ook even goed ontwormen en inderdaad die seniores priores bij geven...
ben ook wat aan het puzzelen wat ik ga doen.

vanmiddag nog de tandarts bij mijn oude ruin gehad want hij blijft echt veel proppen maken.
helaas een flink aantal kiezen die op zijn, dus moet er slobber en/of ruwvoervervanger in.
hij krijgt nu in elk geval al seniores priores met fibrebeet er bij.
ik kijk nog maar grasbrok en de subli omnia lijkt me ook wel wat.