[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:25

BaiNar schreef:
Dat grassmix is een soort luzernemix ofzo?? Hoeveel geef je daarvan per dag??

Mijn kan geen peen meer wegkrijgen... hoe lekker hij het ook vind... Ik rasp het weleens voor hem..... Knipoog

grassmix is geen lucerne maar gewoon gedroogt fijn gras met een beetje haverbrokken erin...
ik geef er iets van 4 kg per dag van en dan nog een zooitje hooi erbij.
advies is om 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag te geven volgens mij... zou ik even op de zak moeten kijken Haha!
mijn ouwetje kan niet meer zonder Ach gut

kimmie261 schreef:
rianneke,als je gelezen had,had je ook gezien dat ik zowiezo ONBEPERKT,dat is dus zoveel als ze maar kunnen eten,ruwvoer het allerbelangrijkste vind..

ik had het over goed ruwvoer Knipoog niet over ruwvoer in het algemeen... als je echt goed ruwvoer voert merk je dat je met minder krachtvoer afkunt... mijn pony kreeg voorheen paardenhooi en 4 kg muesli per dag. en toen ging het niet echt helemaal super... toen ben ik overgestapt op beter hooi en dat gaf een goed effect. nu krijgt ze een deel grass-mix en een deel goed hooi en ik kan het verschil echt heel erg merken. op die grassmix staat ook vermeld dat je waarschijnlijk in krachtvoer kunt reduceren.
maar goed ik ben ook heel erg voor goed ruwvoer en minder krachtvoer omdat er in krachtvoer veel ""rommel" zit Haha!


kimmie261 schreef:
en kuilmais,geef het al jaren,nog echt geen 1 paard(en gaf het zelfs op de pensionstal die ik runde met tig paarden)van aan de diarree van zien gaan..

bij "gewoon gezonde paarden" is er ook veel minder snel wat aan de hand... maar bij de ouwetjes zijn hun darmen vaak gevoeliger en komt zoiets meestal niet ten goede Ach gut maar goed dat zijn mijn persoonlijke ervaringen...

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:31

Rianneke schreef:
BaiNar schreef:
Dat grassmix is een soort luzernemix ofzo?? Hoeveel geef je daarvan per dag??

Mijn kan geen peen meer wegkrijgen... hoe lekker hij het ook vind... Ik rasp het weleens voor hem..... Knipoog

grassmix is geen lucerne maar gewoon gedroogt fijn gras met een beetje haverbrokken erin...
ik geef er iets van 4 kg per dag van en dan nog een zooitje hooi erbij.
advies is om 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht per dag te geven volgens mij... zou ik even op de zak moeten kijken Haha!
mijn ouwetje kan niet meer zonder Ach gut

Zijn dat echt bix-brokken zeg maar, die erdoor zitten??? Bix krijg mijn ouwetje nl. ook niet weg... anders zou ik het graag eens proberen.... Is van Hertog toch?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:28

BaiNar schreef:
Zijn dat echt bix-brokken zeg maar, die erdoor zitten??? Bix krijg mijn ouwetje nl. ook niet weg... anders zou ik het graag eens proberen.... Is van Hertog toch?

het zijn grote bix achtige brokken, maar heb wel het idee dat ze zachter zijn als normale brokken! er zitten er ook niet super veel in hoor! ik denk dat het toch het beste is om te proberen, ondanks de brokken die er in zitten... je kunt die altijd nog weken ofzo als je ze aan het eind van de dag nog in de voerbak ziet liggen?

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:39

Doei! Ook wij hebben een oud paard op stal met 1 oog en nog maar een paar kiezen. Kuil krijgt ze praktisch niet meer weg, ze maakt er proppen van en vorige week wilde ze haar biks ook ineens niet meer. Wortels eet ze trouwens wel, je hoort haar er ook op kauwen.... We hadden senioren slobber van Subli gekocht maar dat vind mevrouw niet lekker, nu wordt er steeds wat gemengd met brok. In eerste instantie heeft ze daar een paar dagen goed van gegeten en plots een dag gewoon niet meer Scheve mond Nu maken we haar mengsel van brok/slobber en muësli nat (4 kg per dag) met warm water en sinds eergisteren krijgt ze er die grasmix van Havens erbij. Ze lijkt het goed op te kunnen eten (ben vandaag nog niet geweest). Zullen blij zijn als we haar door deze winter heen hebben maar of ze de volgende haalt?

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:49

Lontje.... Hoelang geleden heb je Subli Senior geprobeerd??? Mijn paard lustte het vorig jaar winter ook niet... Liep ik altijd te tobben met mengen enzo... maar schijnbaar is er iets veranderd in de samenstelling want dit jaar eet hij het als een dijker, en niet gemengd.... misschien een idee het nog eens te proberen... Tis wel makkelijker denk ik als van alles te mengen....
Hopenlijk gaat het goed met je paardje!!

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:06

We zijn een maand een maand of 2 geleden begonnen met de slobber, ze heeft het ong. 1,5 week gewoon goed gegeten en daarna hoefde ze het ineens niet meer Verward Nu vanavond heb ik gevoerd en ze heeft braaf 1,5 kilo biks gemengd met muesli en warm water gegeten. Ik hoorde dat ze vanmiddag een bak wortels op heeft met 2 scheppen grasmix die ze gelukkig ook goed eet. Go jij! Go jij!
Buiten kauwt ze met de anderen mee op het kuil maar krijgt daarvan niet veel binnen. Binnen staat ze wel altijd tussen het stro te wroeten dus daar krijgt ze ook het e.e.a. aan vezels mee binnen. Al met al wel iets maar niet veel denk ik?

DA wil haar onder narcose hebben en dan mechanisch vijlen maar we durven het niet aan omdat ze dus 25+ is (KWPNx) en ook een gaatje in haar hart heeft dus we hebben zoiets van als ze het zo redt dan liever zo en als de proppen nog erger worden laten bijvijlen zonder narcose.

Het gekke paard 'rent' bij tijd en wijle nog wel dartel door de bak Nagelbijten / Gniffelen met zo nu en dan een bokje, ze lijkt er nog wel plezier in te hebben gelukkig anders houdt het gauw op Lachen

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:12

die van mij trekt op zen tijd ook nog een sprintje en bokt er lustig op los Cool maar ik kan ook goed merken dat ze ouder word, want waar anderen lomp door de modder crossen doet zij het nu in een sukkeldrafje...

lontje -> je kunt haar eventueel ook meer grassmix geven... in principe kun je dat als volledig ruwvoer geven Haha!

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:14

Kunnen ze hem niet gewoon verdoven?? Ipv narcose?? Hebben ze nl. bij de mijne ook gedaan toen er getrokken moest worden!! Dan kan ie eigenlijk nog maar net op zijn benen staan... Ik schrok toen wel een beetje hoor.... Besefte toen echt dat ie oud werd.... (ik heb hem al vanaf zijn 2e)....

Ik geef de mijne ook nog luzerne-mix...... En hooi eet ie beter dan kuil.... uiteraard ook veel proppen maar ja... alles wat ie binnen krijgt is meegenomen!!

Rianneke: ik denk dat grassmix niet voldoende is voor oudere paarden die meer nodig hebben!!

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:15

moet je dat niet rustig opbouwen dan? omdat we daar dinsdagmiddag pas mee begonnen zijn. Ze heeft vanmiddag 2 grote scheppen gehad, vanmorgen ook en vanaaf na het eten nog een schep maar die liet ze liggen en ging kuil soppen Tong uitsteken

Hooi hebben we ook geprobeert maar maakt ze ook meer proppen van dan dat ze wat binnenkrijgt. Het fijne van de grasmix is dat het al korte stukjes zijn en ze niet zoveel hoeft te kauwen.

Van dat verdoven weet ik niet, misschien dat de DA ook in zijn achterhoofd houdt dat er risico's aan zitten en dat hij daarom liever op kliniek behandeld? Denk dat ook verdoven een zeker risico inhoudt?
(denk ik..?)

edit: typo

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:32

ja je moet het wel rustig opbouwen natuurlijk Haha!

BaiNar schreef:
Rianneke: ik denk dat grassmix niet voldoende is voor oudere paarden die meer nodig hebben!!

grassmix is heel goed ruwvoer vergis je daar niet in! natuurlijk moet je bij een ouder paard krachtvoer erbij geven, maar die van mij krijgt nog maar 2 kg muesli per dag voor erbij sinds ze die grassmix heeft Haha!

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:35


Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:02

Lontje schreef:
Zat nog te twijfelen over de Luzerne maar op de zakken staat dat je dat i.p.v. krachtvoer geeft?

lucerne is meer ruwvoer als krachtvoer...
wat geef je haar verder dan nog trouwens?
ik ben zowat een expert in voeding geworden de laatste tijd Bloos

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:12

's ochtends 1 kilo biks en 1 kilo muesli, zo nu en dan een halve seniorenslobber erdoor 2 scheppen grasmix en dan sopt ze kuil mee met de rest (ik voer 's ochtends niet dus helemaal weet ik het niet wanneer wel/niet de slobber)
's middags een bak gesneden wortels (denk biksbak vol?) met 2 scheppen grasmix en wederom kuil met de rest mee
's avonds 1 kilo biks en 1 kilo muësli en sinds vandaag dan 1 schep grasmix waar ze niet naar om keek maar ze ging gelijk kuil mee eten

Haar krachtvoer wordt dus nu altijd aangelengd met warm water

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:58

Die grasmix gaat vannacht vast wel op hoor!! Ik zou inderdaad ook die seniorenslobber van Subli toevoegen en proberen op te bouwen... het is nl. wel super voor je paard... paarden kunnen er zelfs op leven als ze geen hooi of kuil meer weg kunnen krijgen.... veel vezels enzo, dat hebben ze echt nodig...
Die peen... Ik snap niet dat je paardje dat nog weg krijgt... Ik durf het de mijne niet meer te geven.... bang dat ie erin stikt...

Ik heb het geluk dat mijn paardjes sinds kort aan huis staan en ik kan dus nu lekker 4 keer per dag voeren.... Zal mijn ouwetje goed doen want hij kreeg altijd maar 2 keer per dag... Nu kan ik ook lekker beetje warm water toevoegen zodat het niet zo'n kouwe plons is... Ik geef de slobber vrij dun, drinkbaar... dat vind ie het lekkerste... Och... oude zorgenkindjes he!!

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:37

Ja inderdaad oude zorgenkindjes Lovers
Van de wortels stond ik van de week ook raar van te kijken toen ik me realiseerde dat ik ze ze zelfs hoorde vermalen in haar mond Verward Nagelbijten / Gniffelen Ik zal het van de slobber nog eens extra benadrukken op stal dat we het gewoon moeten blijven proberen. Voor vanaaf stond er niks klaar, aangezien het heel lang moet 'trekken' voor je het kan geven...
Met het oog op de vezels heb ik ook de grasmix gehaald dan krijgt ze tenminste nog iets extras binnen.
Geven jullie eigenlijk ook supplementen of dat niet?

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:43

lontje,ik zou zelf nog wat meer biks geven,dat geeft toch energie,toen het oude paard hier zo erg was afgevallen,en zijn kuil bijna niet wegkreeg zonder zowat te stikken erin,zei de veearts,hij moet gaan overleven op biks,dus geef hem maar veel biks..

hij kreeg toen ruim 10 kilo op een dag,nu nog 6,maar dat is omdat ik gewoon echt niet wil dat ie nog terug valt naar een lager gewicht.

zo ziet hij er nu uit:
[ITP] ouwe fernando aan de sjouw..

en zo wil ik het zeker houden..

en die senioren slobber van subli zou ik zeker ook blijven proberen,hoor daar echt goede dingen over..

en zou bv kuilmais gaan met eten??ook dat zet behoorlijk aan,en veel paarden vinden het lekker omdat het zoet is..

ik heb die ouwe vorig jaar 2x een vitamine spuit gegeven,met een maand of 4 ertussen,nu krijgt ie niets meer,hij haalt wel genoeg uit de biks..

wat ook schijnt te werken is "opkikker" van de paarden drogist,en we leggen hier wel van die mineralen blokken in de stallen,die vinden ze heerlijk
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34125

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:51

Lontje schreef:
Ja inderdaad oude zorgenkindjes Lovers
Van de wortels stond ik van de week ook raar van te kijken toen ik me realiseerde dat ik ze ze zelfs hoorde vermalen in haar mond Verward Nagelbijten / Gniffelen Ik zal het van de slobber nog eens extra benadrukken op stal dat we het gewoon moeten blijven proberen. Voor vanaaf stond er niks klaar, aangezien het heel lang moet 'trekken' voor je het kan geven...
Met het oog op de vezels heb ik ook de grasmix gehaald dan krijgt ze tenminste nog iets extras binnen.
Geven jullie eigenlijk ook supplementen of dat niet?

Ja... HEEL belangrijk... minimaal 6 uur van te voren he... ivm pulp!! Anders krijgen ze koliek!!
Misschien een idee om de dag ervoor al portie's klaar te zetten in afsluitbare bakken ofzo?? Deed ik ook altijd op de oude stal... weet je zeker dat ze krijgt en hoeveel!!

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:55

Overigens benik niet zo vóór het voldauwen met biks enzo.... ik ben meer van het ruwvoer... dat hebben ze ECHT nodig voor de darmen... zeker als ze geen kuil en hooi meer kunnen eten... leven op alleen bix duurt helaas niet zo lang...

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:01

Gestoord dat ik daar niet aan gedacht heb, ik heb hier in de schuur nog een hele stapel afsluitbare bakken! Ik zou steeds 's avonds gewoon 3 porties klaar kunnen zetten!

Kimmie 10 kilo Wow! dat is veel Ja maar hij ziet er wel heel erg goed uit!

We hebben trouwens wel een zoutblok staan, tegenwoordig zo'n vierkante witte maar voorheen zo'n rode langwerpige maar met geen van beide doet Ydan veel. Dan zouden we echt supplementen over het eten moeten doen.

Bedankt voor jullie adviezen trouwens Bloos Afgelopen week zaten we echt even met onze handen in het haar omdat ze zelfs haar biks weigerde. Het moet maar snel lente worden dan kan ze het land ook weer op.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:06

Ja joh... hoeven ze alleen maar even door te roeren en in de bak te gooien... even zo'n houten lepel erbij leggen!! Ik zette er wel op ochtend/middag/avond..... het was weleens gebeurt dat iemand dacht dat ie niet gehad had en gaf hem lekker een 2e bak!! Vond ie niet erg Knipoog

Kun je zelf portie's bepalen en wellicht de subli geleidelijk opvoeren.... beetje zonnebloemolie erdoor is ook goed he!! Gewoon Albert Hein Euroshopper!!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:12

lontje: hoe heet het paard ik kwestie? (ik meen haar ergens van te kennen!)

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:35

Ydan heet ze Knipoog waar woon je dan?

Ik heb inmiddels de bakken klaar gezet om mee te nemen naar stal

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:49

Lontje schreef:
Doei! Ook wij hebben een oud paard op stal met 1 oog en nog maar een paar kiezen. Kuil krijgt ze praktisch niet meer weg, ze maakt er proppen van en vorige week wilde ze haar biks ook ineens niet meer. Wortels eet ze trouwens wel, je hoort haar er ook op kauwen.... We hadden senioren slobber van Subli gekocht maar dat vind mevrouw niet lekker, nu wordt er steeds wat gemengd met brok. In eerste instantie heeft ze daar een paar dagen goed van gegeten en plots een dag gewoon niet meer Scheve mond Nu maken we haar mengsel van brok/slobber en muësli nat (4 kg per dag) met warm water en sinds eergisteren krijgt ze er die grasmix van Havens erbij. Ze lijkt het goed op te kunnen eten (ben vandaag nog niet geweest). Zullen blij zijn als we haar door deze winter heen hebben maar of ze de volgende haalt?


Je kunt ook eens proberen om biks of nog beter muesli, te mengen met maismeel (natmaken). Dat wordt niet zo dun als slobber maar smaakt wel erg lekker, is goed te eten voor een paard met een slecht gebit en ze blijven een betje op dikte. (Spreek uit ervering). Mijn oude merrie lust ook geen seniorenspul en van slobber krijgt ze snel diarree, maar dit gaat prima.
En kortstengelig hooi en lucerne ipv kuil.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:50

Lontje schreef:
We zijn een maand een maand of 2 geleden begonnen met de slobber, ze heeft het ong. 1,5 week gewoon goed gegeten en daarna hoefde ze het ineens niet meer Verward Nu vanavond heb ik gevoerd en ze heeft braaf 1,5 kilo biks gemengd met muesli en warm water gegeten. Ik hoorde dat ze vanmiddag een bak wortels op heeft met 2 scheppen grasmix die ze gelukkig ook goed eet. Go jij! Go jij!
Buiten kauwt ze met de anderen mee op het kuil maar krijgt daarvan niet veel binnen. Binnen staat ze wel altijd tussen het stro te wroeten dus daar krijgt ze ook het e.e.a. aan vezels mee binnen. Al met al wel iets maar niet veel denk ik?

DA wil haar onder narcose hebben en dan mechanisch vijlen maar we durven het niet aan omdat ze dus 25+ is (KWPNx) en ook een gaatje in haar hart heeft dus we hebben zoiets van als ze het zo redt dan liever zo en als de proppen nog erger worden laten bijvijlen zonder narcose.

Het gekke paard 'rent' bij tijd en wijle nog wel dartel door de bak Nagelbijten / Gniffelen met zo nu en dan een bokje, ze lijkt er nog wel plezier in te hebben gelukkig anders houdt het gauw op Lachen


Precies mijn 24-jarige merrie!!! Die is in voorjaar/zomer ook een heel ander paard en elke winter is het de vraag of ze er door komt, maar het is een ouwe taaie die nog veel levenslust heeft, en eetlust ook al heeft ze daar moeite mee Haha! !

KingSize
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Leiden

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:35

Mijn oudje wordt over 2 maanden 19. Hij is altijd al liever-lui-dan-moe geweest en ik vind het nu hij ouder wordt moeilijk om in te schatten wanneer zijn sloomheid 'niet willen' en wanneer het 'niet kunnen' is. Hij kan soms op een buitenritje op de heenweg op de handrem staan en op de terugweg als een speer gaan, dus ik heb het idee dat het meestal luiheid is. Hij krijgt behoorlijk veel hooi, zo'n 10 kilo waarschijnlijk (samen met zijn 2 vriendjes krijgen ze 2 balen per dag) en daarnaast nog 1,5 schep biks, 1 schep muesli per dag, met een schepje foeneknofzeewier en een scheutje zonnebloemolie.

Hij is erg stijf, dus ik ben nu op zoek naar een goed voedingssupplement. Helpt glucosamine tegen stijfheid in het algemeen of alleen bij artrose? Weet iemand of Easy action van de paardendrogist effectief is bij stijfheid, ze beweren het wel namelijk? Andere tips?