[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:33

Ze wordt altijd netjes ontwormd. Dus dat kan eigenlijk het probleem niet zijn.

Ze heeft vandaag een beetje SP gekregen en ze vond het in ieder geval heel lekker :D

Hoe oud is de jouwe?

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:47

die word 28 en heb er nog een staan die 27 word :j
zijn ze jong dan zit je van niet teveel voeren omdat ze te dik zijn en nu gaat het andersom _O-

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:30

Ik ben er inmiddels wel achter dat ze niet van slobber houdt en ook niet echt van grasmixen. Ik wil nu wel proberen om een beetje hartog senioren grasmix door de subli senioren muesli te mengen.

Maar ik dacht misschien hebben andere nog ideeën wat ik naast subli omnia zou kunnen voeren of is alleen subli omnia iedere dag voldoende? Naast wortels en gras.

Het nadeel van de subli omnia is dat er ook erg grote brokken in zitten en die krijgt ze helaas met moeite weg. Vandaar dat ik toch nog wat erbij zoek. :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:35

Volgens Subli kan je omnia ook weken..... En mag je er een groot paard tot 9 kg per dag van voeren. Het zit ook wel fijn hoog in ruwe celstof zag ik.
http://www.subli.nl/omnia/

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:13

Tessawodan schreef:
Ik ben er inmiddels wel achter dat ze niet van slobber houdt en ook niet echt van grasmixen. Ik wil nu wel proberen om een beetje hartog senioren grasmix door de subli senioren muesli te mengen.

Maar ik dacht misschien hebben andere nog ideeën wat ik naast subli omnia zou kunnen voeren of is alleen subli omnia iedere dag voldoende? Naast wortels en gras.

Het nadeel van de subli omnia is dat er ook erg grote brokken in zitten en die krijgt ze helaas met moeite weg. Vandaar dat ik toch nog wat erbij zoek. :)


D’Hooghe red fiber vind ik zelf ook een fijne musli hoog in ruwe celstof.
Of Vente senior müslii
Eventueel grasbrok zou ook kunnen maar ik ben nog geen zacht geperste brok in de Nederlandse winkels tegen gekomen. Had proef monster van dengie wat erg fijn was.
Grasbrok van pavo geweekt zou kunnen maar als ze niet van slobber houd schiet dat niet op.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:54

ik heb grasmix van Hartog gehaald maar mijn ruin vind dat dus niet lekker.
ik bied het wel aan, hij staat nu snachts binnen zodat hij rustig kan eten en ik meer zicht heb op wat er in gaat

heb gelukkig wel een partij fijn hooi kunnen kopen .

wat ik dan verder geef is seniores priores, gemengd met fibrebeet.
dat 2x en hij krijgt 1x seniores met zijn eigen muesli er bij in geweekt.

dat betreft kun je alles weken, elke muesli en elke brok.
maakt niet uit.
voor grasbrok kun je ook kijken of je een grasdrogerij in de buurt hebt,die verkopen vaak ook wel.
of even op marktplaats kijken.
en maak de slobber niet te dun!
ze moeten er nog wel op kauwen zeg maar

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:24

Mijn merrie is nu dan officieel 27 en ze is niet te mager gelukkig, maar eet goed. Wel eten ze hier samen en ik denk dat dat wel enorm scheelt. Er laat er geen een zijn eten staan.

Maar wij voeren 's winters anders dan zomers.

Alles is te weken en voor de smaak kan je altijd iets mee laten weken. Alleen harde granen zoals mais wordt niet echt zachter en haver vind ik ook niet lekker weken, maar in principe is het klein genoeg om mee weg te slurpen.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:55

Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk opgeschreven, maar ze wilt juist ongeweekt voer, geweekt weigert ze te eten na 3 happen. :) Dus de subli omnia krijgt ze al ongeweekt en dat gaat goed, maar ik zou er graag nog wat bijvoeren als afwisseling, omdat ik anders bang ben dat ze op en geven moment de subli omnia ook niet meer wilt eten.

Grasbrokken geweekt lust ze niet, ook niet met een muesli er door helaas. Grasmix van hartog eet ze ook niet, alleen als ik een handje door 1 kilo muesli meng, maar dan proef je het ook niet meer haha.

Ik heb voor nu een zak cavalor strucomix senior erbij gehaald. Suiker en zetmeel had ik graag iets lager gezien, maar daar in tegen zijn het wel weer hele kleine brokjes en dat is weer een voordeel.

Bedankt weer voor alle tips, ik heb er heel veel aan!

@blacknorton ik ga die muesli’s ook nog even bekijken en ook of ze hier in de buurt te krijgen zijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:01

Dodson&Horrell eten ze ook heel graag. Zijn wat kleinere, niet te harde brokjes.
En by far het beste voer wat ik ooit gegeven heb. Alleen zo jammer dat het hier haast niet te krijgen is.
Is niet goedkoop ook, maar dan heb je ook wat :Y)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:12

Tessawodan schreef:
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk opgeschreven, maar ze wilt juist ongeweekt voer, geweekt weigert ze te eten na 3 happen. :) Dus de subli omnia krijgt ze al ongeweekt en dat gaat goed, maar ik zou er graag nog wat bijvoeren als afwisseling, omdat ik anders bang ben dat ze op en geven moment de subli omnia ook niet meer wilt eten.

Grasbrokken geweekt lust ze niet, ook niet met een muesli er door helaas. Grasmix van hartog eet ze ook niet, alleen als ik een handje door 1 kilo muesli meng, maar dan proef je het ook niet meer haha.

Ik heb voor nu een zak cavalor strucomix senior erbij gehaald. Suiker en zetmeel had ik graag iets lager gezien, maar daar in tegen zijn het wel weer hele kleine brokjes en dat is weer een voordeel.

Bedankt weer voor alle tips, ik heb er heel veel aan!

@blacknorton ik ga die muesli’s ook nog even bekijken en ook of ze hier in de buurt te krijgen zijn.


Als ik heel eerlijk ben, zou ik me daar niet meer te druk om maken. Ik heb voer verkocht en me jaren verdiept. We voeren zo goed mogelijk, maar onze oudjes 20+ zijn oud en als het moment daar komt dat ze wel slechter gaan eten, voer ik puur op wat ze eten en ga ik voor die laatste jaren me niet meer te druk maken om suikers en zetmeel. Je weet niet of ze nog ouder worden zonder enzo, maar als je ze gezond en fit wil houden, moet je maar wat door de vingers zien en voeren naar behoefte en wat kan.

Aan de andere kant; als ze hun neus optillen voor eten. Dan of ze kunnen het echt niet weg krijgen of ze hebben gewoon niet zoveel behoefte. Je wil ze niet mager zien en ook niet ouder zien worden, maar deels kom je daar niet geheel onderuit als eten een probleem wordt.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:22

Pandora2 schreef:
Dodson&Horrell eten ze ook heel graag. Zijn wat kleinere, niet te harde brokjes.
En by far het beste voer wat ik ooit gegeven heb. Alleen zo jammer dat het hier haast niet te krijgen is.
Is niet goedkoop ook, maar dan heb je ook wat :Y)


Daar heb ik ook wel is naar gekeken, maar het is inderdaad zo lastig te krijgen...

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:30

superpony schreef:
Tessawodan schreef:
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk opgeschreven, maar ze wilt juist ongeweekt voer, geweekt weigert ze te eten na 3 happen. :) Dus de subli omnia krijgt ze al ongeweekt en dat gaat goed, maar ik zou er graag nog wat bijvoeren als afwisseling, omdat ik anders bang ben dat ze op en geven moment de subli omnia ook niet meer wilt eten.

Grasbrokken geweekt lust ze niet, ook niet met een muesli er door helaas. Grasmix van hartog eet ze ook niet, alleen als ik een handje door 1 kilo muesli meng, maar dan proef je het ook niet meer haha.

Ik heb voor nu een zak cavalor strucomix senior erbij gehaald. Suiker en zetmeel had ik graag iets lager gezien, maar daar in tegen zijn het wel weer hele kleine brokjes en dat is weer een voordeel.

Bedankt weer voor alle tips, ik heb er heel veel aan!

@blacknorton ik ga die muesli’s ook nog even bekijken en ook of ze hier in de buurt te krijgen zijn.


Als ik heel eerlijk ben, zou ik me daar niet meer te druk om maken. Ik heb voer verkocht en me jaren verdiept. We voeren zo goed mogelijk, maar onze oudjes 20+ zijn oud en als het moment daar komt dat ze wel slechter gaan eten, voer ik puur op wat ze eten en ga ik voor die laatste jaren me niet meer te druk maken om suikers en zetmeel. Je weet niet of ze nog ouder worden zonder enzo, maar als je ze gezond en fit wil houden, moet je maar wat door de vingers zien en voeren naar behoefte en wat kan.

Aan de andere kant; als ze hun neus optillen voor eten. Dan of ze kunnen het echt niet weg krijgen of ze hebben gewoon niet zoveel behoefte. Je wil ze niet mager zien en ook niet ouder zien worden, maar deels kom je daar niet geheel onderuit als eten een probleem wordt.


Dat ben ik helemaal met je eens, daarom heb ik dit ook maar gehaald. Het allerbelangrijkste blijft dat ze haar eten lekker vind en het goed eet. Ze lijkt alleen een hekel te hebben aan geweekt voer sinds de afgelopen twee winters, want alles wat droog gegeten mag worden eet ze bijna allemaal.

Ze eet de subli ook prima, alleen de grote brokken laat ze liggen en voor de rest eet ze gras en wortels ook prima. Ik heb mij er ook min of meer bij neergelegd als ze haar muesli een keer niet wil eten dan maar een keertje niet. Ze heeft er toch de hele dag beschikking tot. Ze doet het ook nog goed en is haar gedrag nog altijd hetzelfde, dus zolang alles goed gaat en ze zich nog goed voelt mag ze nog heel wat jaartjes hier rondlopen.

Anoniem

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:34

Pavo 18 plus is ook veel brokjes,
Wellicht is dat ook nog makkelijk weg te krijgen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:47

maar is jouw dier dan wel goed op gewicht?
dan hoef je naast die wortel en gras toch alleen maar vitamines en eiwitten bij te geven.
of snap ik het nou niet :o

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:54

Anoniem schreef:
Pavo 18 plus is ook veel brokjes,
Wellicht is dat ook nog makkelijk weg te krijgen.


Die luste ze een paar maanden geleden ook ineens niet, even goed bedankt voor de tip!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:55

ellepel schreef:
maar is jouw dier dan wel goed op gewicht?
dan hoef je naast die wortel en gras toch alleen maar vitamines en eiwitten bij te geven.
of snap ik het nou niet :o


Helaas niet, ze is aan de magere kant. Ze is helaas best wel ingevallen na de koliek afgelopen herfst.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:57

sjee wat moeilijk want meeste ruwvoervervangers zijn wel slobber.
pavo care4life dan..zoiets?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:59

ellepel schreef:
sjee wat moeilijk want meeste ruwvoervervangers zijn wel slobber.
pavo care4life dan..zoiets?


Ja het is helaas zo ontzettend lastig, ze heeft bijvoorbeeld 3 winters wel senioren priores heel goed gegeten, maar helaas wilt ze die sinds de vorige winter niet meer en ook deze winter weer opnieuw geprobeerd maar helaas.

Care4life heb ik nooit aan gedacht, dus bedankt voor de tip!! :) :)

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:02

Ik zorg toch wel dat er ruwe celstof in het voer blijft zitten. Dat hebben darmen nu een maal nodig.
Alleen zetmeel en suikers gaat over algemeen niet goed.
Dus vanaf 20+ alleen laten eten wat ze wil vind ik niet wenselijk. Is toch afhankelijk hoe de gezondheid verder is

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:07

blacknorton schreef:
Ik zorg toch wel dat er ruwe celstof in het voer blijft zitten. Dat hebben darmen nu een maal nodig.
Alleen zetmeel en suikers gaat over algemeen niet goed.
Dus vanaf 20+ alleen laten eten wat ze wil vind ik niet wenselijk. Is toch afhankelijk hoe de gezondheid verder is


Voor de rest is ze gelukkig gezond!

Krijgt ze genoeg ruwe celstof binnen met: gras, wortels (1kilo per dag), subli omnia en cavalor senioren strucomix. ( alles droog gevoerd (geen idee of dat uit maakt) weet je dat toevallig? Of iemand anders?

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:14

Mijn oudje doet t heel goed op halve schep maïs lijnzaad brok. Daar is ze echt goed op gewicht door gekomen. Beter dan op seniores ed en makkelijk te voeren. Brokjes zijn ook niet heel hard of groot.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:30

Nature's best, had je dat al geprobeerd ?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:31

Tessawodan schreef:
Krijgt ze genoeg ruwe celstof binnen met: gras, wortels (1kilo per dag), subli omnia en cavalor senioren strucomix. ( alles droog gevoerd (geen idee of dat uit maakt) weet je dat toevallig? Of iemand anders?


Als ze nog voldoende gras kan eten lijkt het mij wel prima.
Hooi lukt niet meer als ik het goed begrepen heb ?

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:55

Gras bevat in de winter vaak weinig structuur. Nu hebben we een zachte winter en groeit het gras eerder, waardoor het weer structuur krijgt.
Wortels bevat ook weinig celstof

De subli Bevat 25% ruwe celstof dat is heel hoog dus goed
De cavalor bevat 11% ruwe celstof dat is wat aan de lage kant voor ruwvoer vervanger.

Dus ik denk dat in combinatie het wel goed zit.

We gaan ook weer goede tijd te gemoed

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:12

Mariposa11 schreef:
Mijn oudje doet t heel goed op halve schep maïs lijnzaad brok. Daar is ze echt goed op gewicht door gekomen. Beter dan op seniores ed en makkelijk te voeren. Brokjes zijn ook niet heel hard of groot.


Bedankt voor de tip! Ik ga er eens naar kijken!