[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 21:25

blacknorton schreef:
Gras bevat in de winter vaak weinig structuur. Nu hebben we een zachte winter en groeit het gras eerder, waardoor het weer structuur krijgt.
Wortels bevat ook weinig celstof

De subli Bevat 25% ruwe celstof dat is heel hoog dus goed
De cavalor bevat 11% ruwe celstof dat is wat aan de lage kant voor ruwvoer vervanger.

Dus ik denk dat in combinatie het wel goed zit.

We gaan ook weer goede tijd te gemoed


Bedankt voor de uitleg! fijn dat het lijkt alsof er genoeg ruwe celstof in het voer zit.

Gelukkig gaan we inderdaad weer richting de zomer!

Pandora2 schreef:
Als ze nog voldoende gras kan eten lijkt het mij wel prima.
Hooi lukt niet meer als ik het goed begrepen heb ?


Gras eet ze genoeg gelukkig. Hooi krijgt ze helaas niet meer goed weg. Ze heeft samen met haar maatje 's nachts wel hooi tot beschikking en ik zie er ook af en toe wel mee eten alleen weet ik niet hoeveel ze er precies van weg krijgt.

Mariposa11 schreef:
Nature's best, had je dat al geprobeerd ?


Dat heb ik nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip! Als ik voeradvies vraag bij pavo dan krijg ik nooit echt goed antwoord en anders alleen met 18plus en bietenpulp, fibrenuggets, etc. Of maar bij een ander merk moet kijken voor een ruwvoervervanger. Ondanks dat ik het hele verhaal uitleg. Vandaar dat ik eigenlijk nooit meer echt verder bij Pavo heb gekeken.

Ik ben ook erg blij met jullie tips, dat geeft zoveel nieuwe inzichten. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 01:06

Tessawodan schreef:
ellepel schreef:
maar is jouw dier dan wel goed op gewicht?
dan hoef je naast die wortel en gras toch alleen maar vitamines en eiwitten bij te geven.
of snap ik het nou niet :o


Helaas niet, ze is aan de magere kant. Ze is helaas best wel ingevallen na de koliek afgelopen herfst.


En bijv de havens gastro+ Ik heb me er niet volledig in verdiept, maar ik meen dat die wel vezelrijk is en rekening houdt met maag en darmen.

En een goede merrie brok??

Had je al wat ruwvoer mixen uitgeprobeerd? Onze merrie kan niet heel goed tegen lucerne, maar ze krijgen nu 's ochtends toch een schep hartog digest, omdat ik hoop dat het iets helpt op haar bovenlijn. En de rest kan het wel hebben.

Maar die van Havens of Mijten kan ook bijv.

En een appel muesli?? Ik meen dat Horsefood die heeft. Zou je naar de specificaties moeten kijken, maar volgens mij is die wel lekker van smaak.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:57

superpony schreef:
En bijv de havens gastro+ Ik heb me er niet volledig in verdiept, maar ik meen dat die wel vezelrijk is en rekening houdt met maag en darmen.

En een goede merrie brok??

Had je al wat ruwvoer mixen uitgeprobeerd? Onze merrie kan niet heel goed tegen lucerne, maar ze krijgen nu 's ochtends toch een schep hartog digest, omdat ik hoop dat het iets helpt op haar bovenlijn. En de rest kan het wel hebben.

Maar die van Havens of Mijten kan ook bijv.

En een appel muesli?? Ik meen dat Horsefood die heeft. Zou je naar de specificaties moeten kijken, maar volgens mij is die wel lekker van smaak.


Ik ga dit ook allemaal even bekijken, bedankt!

Ruwvoermixen heb ik nog niet echt geprobeerd, ik denk dat als er teveel gras/luzerne/hooi dat ze het dan ook niet eet.

Helaas lijkt de cavalor haar niet echt te smaken, zit ik weer met zo’n hele zak... Ik ga al jullie tips even goed bekijken en proefzakjes aanvragen.

Nogmaals bedankt allemaal!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:17

Ik wil die zak Cavalor best van je overkopen, maar heb zo'n vermoeden dat je niet bij
mij in de buurt woont :P

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:19

Pandora2 schreef:
Ik wil die zak Cavalor best van je overkopen, maar heb zo'n vermoeden dat je niet bij
mij in de buurt woont :P


Ik heb je even een pb gestuurd! :)

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:20

De havens slobbermash mag je ook droog geven, daar als eens naar gekeken?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:33

Slmt9 schreef:
De havens slobbermash mag je ook droog geven, daar als eens naar gekeken?


Oh dat wist ik niet, dan ga ik hem nog eens opzoeken. Bedankt!

blacknorton

Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:07

Proefzakjes of kleine zakjes is zeker een aanrader!

Cavalor fiber force vind die van mij ook niet meer eetbaar. Die is ook te hard. En veel harde luzerne dus die kan je ook overslaan

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:24

Ik ben zeer tevreden over metazoa Luzerne brokken! Ook erg goed om je paard terug in bespiering te krijgen!
Ik lees ook veel goede dingen over de esparcette brokken van metazoa . Heeft iemand hier goede ervaringen mee??

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:15

Havens slobber vond mijn paard nooit lekker. Andere paarden op stal ook niet. Dus misschien eerst ook een proefzakje van vragen !

Cavalor fiber force bevat idd hele harde lucerne, niet fijn voor paarden die niet zo goed meer kunnen kauwen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:52

Ik heb t net getest, zocht juist iets om poeder door heen te doen. Nou hij vrat de emmer nog net niet op. Terwijl hij enorm kieskeurig is en sinds hij weer onbeperkt ruwvoer krijgt eigenlijk niets extra’s meer wil. Maakte niet uit of t nat of droog was.

Ik wil je ook wel wat toesturen tegen vergoeding vd verzendkosten @tessawodan.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:59

Kunnen jullie mij mogelijk helpen met een extra aanvulling/aanpassing?

Ik heb een tinker van bijna 27. In de zomer staat ze 24/7 op de wei en ziet ze er goed uit. In de winter valt ze iets terug op haar ribben/flank. De bespiering blijft op zich goed gelijk.

Overdag staat ze met 3 andere paarden in de paddock, waar ze voordroog gevoerd krijgen. De exacte hoeveelheid durf ik dus niet te zeggen, maar verwacht dat ze een kilo of 3 a 4 wel weet. We zijn onlangs overgegaan op ander voordroog (droger), omdat ze er slappe mest van kregen.

In de avond/nacht voer ik haar momenteel 5 kg hooi bij. Ik kan kiezen of ook weer voordroog (nu een ander pak) of zelf hooi kopen. Met voordroog durf ik niet die hoeveelheid te voeren, ondanks dat dit droger is. Maar kan ik overdag voordroog voeren en in de avond hooi? Of beter alles hetzelfde (alleen dan minder kilo’s). Als ik zelf hooi koop, zou ze zelfs onbeperkt kunnen krijgen.

Verder krijgt ze verdeelt over 2 porties:
- 500 gram fibre beet (droog gewogen)
- 1/4 kg fibre force van Cavalor
- vital complete van Pavo

Af en toe nog 1/4 kg slobber gemend met wat fibre beet. Meestal na het rijden.

Voor het mooie mag er iets meer bij op de ribben. Kan ik nog een aanassing doen of is dit voldoende? Krijgt ze voldoende ruwe celstof? Of iets bijvoeren met meer eiwitten (subli atleet of van mijten), of doet dit meer voor de bespiering?

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Ze eet het overigens geweekt, omdat ze gevoelig is voor slokdarmverstoppingen. Daarnaast wil ik iets wat laag ik suiker en zetmeel is ivm gevoeligheid hiervoor.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:12

zou meer hooi of voordroog geven, 3 kilo plus 5 is 8 en is niet erg veel.
en de fibrebeet verdubbelen?
zou eerst kijken hoe dat gaat voor je ander voer gaat proberen.
ik ben bij mijn tinkermerrie gestopt met het geven van de mijten bodybuilder.
ik had toch wel het idee dat ze er jeukerig van werd.
al is het ook wel weer de tijd voor tinkerkriebels...

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:42

Dan zou ik er voor moeten kiezen om haar in de avond onbeperkt hooi te geven. Overdag is zij namelijk de eerste die stopt met eten en de twee andere eten wel door. Onbeperkt overdag is helaas niet mogelijk. En ik vind sociale contacten overdag wel belangrijk, anders zou ze alleen staan. Dat is ook geen optie.

Ik vind fibre beet 500 gram al zoveel. Of kan meer geen kwaad, omdat het meer een ruwvoervervanger is? Ze werd vroeger dik van lucht en is een paar jaren geleden op dieet gegaan, omdat ze toen echt te dik was (100kg), dus ben beel voer ook niet gewend haha.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:49

Begin anders eens met alleen meer hooi/voordroog. Van voordroog hebben paarden meer nodig als van hooi, simpelweg omdat er veel meer vocht in zit.
Geen idee hoeveel een tinker weegt ? 500 kg ? Vaak raden ze 2 % ruwvoer aan en dat gaat dan over hooi, voordroog nog meer dus, om aan te komen.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:55

Ze weegt inderdaad rond de 500kg. Dat zou inhouden dat ze 10kg hooi minimaal nodig zou hebben? Dan lijkt het me inderdaad de beste optie om in de nacht onbeperkt hooi te gaan voeren. Wat ik eerder zei is het helaas overdag niet mogelijk of ik moet ze alleen zetten, maar dat vind ik geen optie.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:17

Overdag zou je dan een ruwvoervervanger ( b.v. die fibre beet) kunnen overwegen. Dan kan je ze even apart zetten om extra te laten eten.

Ik weet alleen niet hoeveel 10 kilo hooi in voordroog omgerekend is. Zal wel iets van 11 a 12 kilo zijn ?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:21

blacknorton schreef:
Proefzakjes of kleine zakjes is zeker een aanrader!

Cavalor fiber force vind die van mij ook niet meer eetbaar. Die is ook te hard. En veel harde luzerne dus die kan je ook overslaan


Fijn om te weten!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:21

Wendie1992 schreef:
Ik ben zeer tevreden over metazoa Luzerne brokken! Ook erg goed om je paard terug in bespiering te krijgen!
Ik lees ook veel goede dingen over de esparcette brokken van metazoa . Heeft iemand hier goede ervaringen mee??


Ik ga die ook even bekijken! Bedankt

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:23

Slmt9 schreef:
Ik heb t net getest, zocht juist iets om poeder door heen te doen. Nou hij vrat de emmer nog net niet op. Terwijl hij enorm kieskeurig is en sinds hij weer onbeperkt ruwvoer krijgt eigenlijk niets extra’s meer wil. Maakte niet uit of t nat of droog was.

Ik wil je ook wel wat toesturen tegen vergoeding vd verzendkosten @tessawodan.


Bedankt voor je aanbod! Mocht ik voor Havens gaan stuur ik je zeker een berichtje! :)

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 17:59

Maris schreef:
Overdag zou je dan een ruwvoervervanger ( b.v. die fibre beet) kunnen overwegen. Dan kan je ze even apart zetten om extra te laten eten.

Ik weet alleen niet hoeveel 10 kilo hooi in voordroog omgerekend is. Zal wel iets van 11 a 12 kilo zijn ?


Ja, dat zou iets meer moeten zijn dan. Maar overwegend krijgt ze hooi, dus dat scheelt al.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 11:55

Ik ga esparcette korrels is proberen. Ze zeggen dat t super is voor senioren. Iemand ervaring??

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:32

ik heb er toen naar gekeken omdat ik extra eiwit wilde voeren, maar het is niet bijzonder hoog in eiwit.
de grasbrok ligt vaak hoger en is voor mij goedkoper.
maar het valt prima te proberen denk ik,kan helemaal zijn dat het net even dat extra geeft :j
inmiddels staat mijn ruin snachts binnen met fijn hooi,dat gaat er supermooi in...weinig propjes
krijgt hij 3 x een schep seniores, en heb ik nog fibrebeet besteld wat er ook in gaat.
heb het idee dat hij al wat bij trekt

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 15:24

Is er iemand bekend met Hartog 5* Star Complete care senior?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 16:43

Mooi zacht spul, die van mij vindt 't erg lekker.
't Kost wel wat, dat is wel wat minder...