[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:05

hmm, zoals ik al heb gezegd robin heeft er totaal geen last van.
Zei vanmiddag nog tegen me eigen: goh wat heeft en houd hij een mooie droge benen Clown

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:32

Ook hier geen last van stalbenen. Hij heeft enkel eens een opgelopen kogel, maar dan heeft hij een wondje, en dat is ook na wat stappen direct weer weg.
Hoefsmid is ook erg te spreken over z'n hoeven en benen (ondanks z'n spat en artose).

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 15:18

de mijne heeft het matig, gewoon wat opgelopen maar niet meer dan dat. ik zou in iedergeval niet met stalbandages aan de gang, gevaarlijk, onhandig en het helpt toch niet. zorgen dat ie gewoon voordat ie op stal gaat lekker gelopen heeft,.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:05

mijn pony heeft gelukkig geen stalbenen! ze heeft nu alleen een dikke pees voor de 2de keer dit jaar Ach gut beest heeft bij mij nog geen pas kreupel gelopen maar die dikke pees nu voor de 2de keer zit me niet helemaal lekker...
misschien toch eens wat bijvoeren voor spieren en pezen enzo Bloos

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:41

muiszje schreef:
de mijne heeft het matig, gewoon wat opgelopen maar niet meer dan dat. ik zou in iedergeval niet met stalbandages aan de gang, gevaarlijk, onhandig en het helpt toch niet. zorgen dat ie gewoon voordat ie op stal gaat lekker gelopen heeft,.


Nee, bandages vind ik ook niks.
Ik zoek eerder naar een voedingssupplement oid als dat al bestaat. Maar ik begin me af te vragen of er zoiets bestaat. Ik zoek al een poos via internet, maar heb nog geen mogelijkheden gevonden.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 11:36

Hallo, hier een vraagje voor degenen die hun oudje subli seniores priores voeren. Op de site staat: 'Daarnaast is het mineralengehalte alsmede de sporenelementen en vitamines in de juiste verhouding op basis totaal voer gedoseerd.'
Ik vraag me af of mijn pony hier voldoende aan heeft of dat het nodig is om vitamines en mineralen toe te voegen. Wat doen jullie?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:06

ik voer het niet maar ik wou toch even wat weten...
wat is het voer advies per dag?

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 12:10


simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:18

Mijn merrie van 23 heeft moeite met eten, maar wel nog prima mooie dunne benen. In de wei doet ze nog uitgestrekte draf en passage Haha! ! De benen zijn soms iets dikker als ze van stal komt, maar na een halfuurtje stappen zijn ze weer prima dun.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:33

die van mij heeft wel wat kortere gangen gekregen sinds ze met pensioen is...
maar ze kan nog steeds bokken als de beste Cool
ze gaat ook nog netjes liggen en flink rollen dus volgens mij is ze er nog wel aardig aan voor der leeftijd Haha!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:54

ik voer net 1 dag seniores priores (nog maar een klein deel in haar normale eten natuurlijk) en ik moet zeggen: wat een vaag spul..
ik vroeg me dat ook af, maar ik bied mijn pony ook nog hooi, wortels en gras dagelijks aan, dus ik voer voorlopig geen extra dingen bij.
er staat ook helemaal niet bij hoeveel water erbij moet oid.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:16

muiszje schreef:
ik voer net 1 dag seniores priores (nog maar een klein deel in haar normale eten natuurlijk) en ik moet zeggen: wat een vaag spul..
ik vroeg me dat ook af, maar ik bied mijn pony ook nog hooi, wortels en gras dagelijks aan, dus ik voer voorlopig geen extra dingen bij.
er staat ook helemaal niet bij hoeveel water erbij moet oid.


Ik voer het ook nog niet zo lang, 1,5 week denk ik. Ik voer nog hooi bij en het gras dat nog in de wei staat, maar ik heb geen goed overzicht op hoeveel hooi hij nog binnen krijgt. Mijn pony is 30 en zijn gebit is niet meer zo best.
Er staat inderdaad niet bij hoeveel water erbij moet. Dit staat wel in de folder:
± 1 kg product per 100 kg gewenst lichaamsgewicht per dag. Dit geweekt in voldoende water, ± 2½ liter, gedurende 6 uur weken.
Dus op 1 kg 2,5 liter water denk ik. Ik heb het zelf gewoon uitgeprobeerd: eerst wat water erbij, laten staan, toen zag ik dat het al het water opnam en heb er nog meer water bij gedaan etc.

Ik twijfel of ik nog vitamines, mineralen en sporenelementen moet toevoegen. Het zit er wel in, maar is het voldoende?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:40

ligt er ook aan hoeveel je er van voert... en wat voor soort hooi die bij krijgt!
mijn ouwetje krijgt de grassmix als grootste deel ruwvoer, maar dat spul is zo goed dat je terug kunt gaan in je krachtvoer. ik voer haar daarbij 1 kg structuurmuesli van hartog en ze krijgt er saavonds altijd een wortel bij maar dat is alles...

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:00

nu mn pony 3 dagen op seniores priores staat moet ik zeggen dat ik nu al verschil merk. Ze had altijd dr buik een beetje opgetrokken van achteren (gewoon absoluut geen gras en hooi buik) en dat begint nu een beetje te komen. Ook begint ze weer een beetje vetjes te kweken rondom flank en bij haar hals, en daar ben ik meer dan blij mee! Ik hoop dat het zo voorspoedig blijft gaan!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:39

wat leuk om te lezen wat jullie oudjes allemaal eten..

hier staat een ouder paard van een vriendin van mij,beestje is nu 25 bijna 26 jaar oud,het is een reus van 1.80m hoog.

in belgie deed hij het echt super op 3 kilo sportbrok en een berg goede kuil,hij zag er toen echt super uit:
http://img502.imageshack.us/img502/9734/83133498mu4.jpg

hij is meeggegaan naar duitsland en daar hadden we nog geen stallen,dus ze moesten 24/7 op de wei staan..

in augustus was de wei zo kaal,dat ik elke dag onbeperkt kuil bij gaan voeren,uiteindelijk zag hij er in oktober zo uit:
http://img529.imageshack.us/img529/6483/f4ng8.jpg

http://img266.imageshack.us/img266/2852/f8rb8.jpg

http://img502.imageshack.us/img502/5172/f11hx6.jpg

gelukkig waren snel daarna de stallen klaar,zodat ik meer krachtvoer en kuil,enz kon bijvoeren,maar ipv dat hij beter werd,ging hij alleen maar achteruit..
hij werd nog magerder,veearts erbij gehaald,tanden waren super,was niets aan hem te zien verder,alleen at hij slecht zijn kuil at,hij maakte al jaren proppen,maar nu leek het alsof hij het niet kon doorslikken.

advies was toen,zoveel biks gaan geven dat hij zich daarop kon redden,en zo ging hij naar de 10 kilo biks per dag,alles geweekt,zodat het slobber werd en hij het kon opdrinken,gewone biks laat ie alleen maar uit zijn mond vallen..


en zo begon hij ook weer kuil te eten,en knapte hij op...
een half jaartje later zag hij er weer zo uit:
http://img266.imageshack.us/img266/4967/10hc2.jpg

op dit moment krijgt hij nog steeds 7,5 kilo biks(sportbrok ,3x per dag ruim 2,5 kilo),aangelengt met water,dus als slobber,en onbeperkt kuil/hooi ,en hij blijft er zo uitzien,zodra ik minder met de biks,valt hij af,verder staat hij onder een 300 grams deken,en krijgt hij zo af en toe kuilmais erbij.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:57

waarom sportbrok? waarom niet speciaal voer? Ik vind 7.5 kilo per dag best veel. Ik voerde dat eerst ook met ene brok en ben nu overgestapt van seniores priores en hoef maar 3 kilo per dag te voeren (plus 1 kg maismeel) en mn pony is dikker dan ooit!

Cassanova
Berichten: 38
Geregistreerd: 08-09-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:19

Weet iemand van jullie of slobber i.pv. brok kan of is het echt iets om mee bij te voeren, mijn paardje is 22.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:22

kennis van me heeft een oude pony met slecht gebit,die krijgt 3x per dag seniores priores van subli bij gevoerd.

dit is een slobber en daarvan geef je 1 kilo per 100 kg lichaamsgewicht.
haar dier doet het daar vreselijk goed op. Haha!
wel goed van te voren laten weken zoals bij elke slobber

hier staat wel info
http://www.subli.nl/A5leaflet_SenioresPriores_new.pdf

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:28

Cassanova schreef:
Weet iemand van jullie of slobber i.pv. brok kan of is het echt iets om mee bij te voeren, mijn paardje is 22.


Ligt eraan welke slobber je voert. Die van mij krijgt subli seniores priores en dat vervangt - als je voldoende geeft - al het voer: krachtvoer en ruwvoer. Je hoeft dan geen brok meer bij te voeren.
Mijn pony is 30 en heeft een slecht gebit. Omdat hij nog wel hooi eet, maar niet voldoende, en moeite heeft met brok, krijgt hij seniorenslobber bijgevoerd. Volgens mij is het het beste om zolang ze nog kunnen kauwen in ieder geval voldoende ruwvoer aan te bieden.

Cassanova
Berichten: 38
Geregistreerd: 08-09-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:38

Oke, bedankt voor de tips! Ik ga even achter dat spul aan

Cassanova
Berichten: 38
Geregistreerd: 08-09-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:38

Gaan jullie paarden wel nog gewoon naar de tandarts?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:28

mijn pony gaat gewoon elk jaar naar de tandarts, laatst volledig onder sedatie tot in de puntjes afgewerkt.. Nee, een goed gebit is echt het begin!

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 00:01

Hier zijn de stalbenen verdwenen, net of ze aan het in de nacht op stal gaan gewend is geraakt. Ze heeft nu hele droge benen.
Ik geef dagelijks een schep slobber en een schep Herbasan, daar gooi ik heet water op en laat het staan zodat het een dikke brij wordt. Dat krijgt ze dagelijks. Verder gras en voordroogkuil, 3 grote bulten per dag. Verder heeft ze nu een deken en een onderdeken op nu het zo vriest.
De DA is vorige week geweest en die heb ik ook maar om wat info gevraagd. Het gebit van Bore is nog goed gelukkig.
Oudjes nemen niet zoveel voedingsstoffen op uit een portie voer als een jonger paard. Ze kunnen er dus eigenlijk minder mee. Vooral in de winter gaat het grootste gedeelte van de voedselopname naar het warmstoken van het paardenlijf. Je ziet dan ook vooral in de winter dat oudere paarden wat in gaan vallen. Ik heb met die reden een deken op gegooid en check ook regelmatig of ze warm aan voelt. Van de week voelde ze onder haar deken vrij koel aan, dus een extra deken erbij op. Zo hoeft ze haar energie om warm te worden niet allemaal uit haar voer te halen. DA bevestigde dit ook. Ze vermagert nog wel iets in de winter, maar lang zo veel niet. Verder krijgt ze olie en appelazijn. Af en toe ook een portie wortels, ik ben matig met brood en andere dingen.
Ik weet dat een hoop mensen anti deken zijn, maar voor een oudje maak ik een uitzondering, als ik haar daar mee help. De aanmaak van wintervacht was sowieso al wat minder aan het worden en ook in de lente heeft ze moeite met het verharen. Nou dan maar dekentje denk ik dan.

Eerder in dit topic heb ik een link gezet naar wat foto´s.

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:09

robin gaat ook regelmatig naar de tandarts, wel zonder verdoving Lachen na lang zoeken hadden we er eindelijk een gevonden en robin bleef zooooo braaf staan, terwijl ze met een electrische vijl in zijn mond zat Clown Hij heeft nog alle tanden en voor zijn leeftijd een heel mooi gebit werd mij verteld.

Voorgaande jaren had robin er wel wat last van dat hij wat in ging vallen in de winter. Dit jaar vind ik het echt heel erg meevallen! hij heeft nu een 340 grams deken op en hij voelt er nog warm genoeg onder. Verder krijgt hij 3 kilo basisbrok per dag en zo'n 4 tot 6 plakken hooi. Overdag staat hij in de wei waar nog wel wat gras op staat en 's avonds krijgt hij van mij nog een kilo strucomix senior bij. Vergeleken met de rest hier vind ik dat robin dan nog best 'weinig' brok krijgt. Zijn die van jullie er ook nog bij aan het werk? robin word 2 keer in de week intensief gereden, 2/3 keer in de week rustig rondhobbelen of naar buiten en 2 rustdaagjes Lachen

dit is een foto van zondag, de winter is bij hem nog niet gaan vreten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WEDWOGHF.jpg

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:26

Cassanova schreef:
Gaan jullie paarden wel nog gewoon naar de tandarts?


Die van mij met enige regelmaat Knipoog , hij is maandag nog geweest om een voortand eruit te halen. Ik geloof
dat hij dit jaar al 5x is geweest, waarvan 2x nu om een tand eruit te halen en 3x om alles na te lopen.
Z'n kiezen zijn gelukkig nog wel goed.
Het zal wel een probleem gaan geven dat ie nog maar 3 ondertanden en 4 boventanden heeft (Die op 2 na, niet meer met elkaar corresponderen).Gelukkig zitten deze wel stevig vast, en hij kan nu naast z'n hooi en slobber, nog gras eten, het probleem zal van het voorjaar zijn, als hij z'n slobber niet meer wilt eten (vindt ie dan ineens niet meer lekker) en z'n hooi ook zal laten staan, hij vindt gras gewoon lekkerder (en ja, ik weet het, heb een raar paard Clown ), hopelijk hebben we tegen die tijd een oplossing gevonden.