[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:33

muiszje schreef:
waarom sportbrok? waarom niet speciaal voer? Ik vind 7.5 kilo per dag best veel. Ik voerde dat eerst ook met ene brok en ben nu overgestapt van seniores priores en hoef maar 3 kilo per dag te voeren (plus 1 kg maismeel) en mn pony is dikker dan ooit!

omdat in sportbrok meer vitamines zitten als in basisbrok,en daarnaast krijgen alle paarden hier sportbrok,en eet die ouwe hier gewoon mee...

dat speciale voer voor ouwe paarden is prima,zeker als ze slecht hooi eten,maar dat doet het ouwetje hier helemaal niet,die eet prima zijn hooi,dus voorlopig blijft hij lekker sportbrokjes slobber eten,tegen de tijd dat hij zijn ruwvoer slechter kan eten,ga ik eens kijken wat dat kan vervangen.


overigens 3 kilo seniores priores plus een kilo maismail,maakt ook 4 kilo voor een pony,ik heb het hier over een 1.80m hoge hannoveraan,dus dan is die 7,5 kilo niet zo heel raar...

ik laat inderdaad ook elk jaar naar het gebit kijken van de paarden,en die van die ouwe is super..ze geloven haast niet dat ie al zo oud is zo netjes ziet alles er nog uit Lachen

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:34

Hier ook een Subli Senior voerder... Mijn paardje, bijna 25 heeft een heel slecht gebit en sinds 2 jaar mist hij ook diverse kiezen waardoor hooi eten moeilijk gaat... Ik voerde hem sindsdien Subli Senior.... Hij lustte het niet.... Balen, het zou zo goed voor hem zijn... Ik gemixt met een slobber wat hij wel lustte eerst 1/3 2/3 en zo langzaam opgebouwd... Nu lust hij het inmiddels "puur" en eet de oren van mijn hoofd... Ik gooi het in de week s'avonds na de laatste voerbeurt (laat) en de volgende dag geen ik het aan hem in 4 keer... Ik doe er dan nog wel wat warm water bij, dan krijgt ie niet zo'n koud plons binnen. De ene keer geef ik het op drinkdikte en de andere keer beetje "prakkie" achtig....

Ik voer daarbij een luzerne-mix maar ben ok benieuwd naar de grassmix van Hertog.... Ga ik denk ik ook eens proberen. Peen ed. durf ik hem niet meer te geven terwijl hij dat wel zooo lekker vind... maar hij stikt er half in.... Verder krijgt hij ook gewoon 4 x een halve plak zacht hooi.... en daat peuzelt hij mee.... alles wat ie binnen krijgt is meegenomen toch??

Verder krijgt hij ook altijd een deken op... eerst 0 grams waterdicht en tegen december een dikkere... tegen de zomer weer eerst de dunnevoordat ie zonder komt te staan....

Dikke benen heeft ie van mij ook weleens, na de overschakeling van land (24/7) naar stal/paddock, maar is na een week wel weer minder... hij heeft er dan alleen 's ochtends last van, na binnen staan... daarna is het binnen een half uurtje over!! Hij scharrelt de hele dag in zijn paddock en kan naar zijn bedje als hij wil want die staat open... Merk ook dat hij meer slaapt/suft... echt oud mannetje.... de schat!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:38

Banjer gaat ook naar de tandarts. Laatste keer kreeg ik ook te horen dat hij nog een prima gebit had voor een ouder paardje. Hij had enkel een haak aan 1 kant, dus die is weggevijld.
Over een maand of 3 is hij weer aan de beurt.

Banjer staat ook onder een deken. Vorig jaar nog niet, maar toen merkte ik wel dat hij moeite had om in conditie te blijven in de winter. Nu staat hij buiten onder een 300gr en hij doet het nu goed.

blondegod19
Berichten: 34
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:00

Wat een interessant topic! Mijn jonge held (vindt hij zelf) Haha! wordt dit voorjaar 20,ins'allah. Het is een Haflinger, dus naar verhouding nog niet zo heel oud. Hoop met hem de 30 met gemak te kunnen meemaken...Ik voer hem eigenlijk al jaren voornamelijk hooi of een beetje kuilig hooi (net wat er bij de betreffende stal waar we stonden/staan voor handen is). Hij doet het er prima op, is al een tijd (veel) te dik maar daar kan ik niet veel meer aan doen. Vanwege een chronische knieblessure mogen we alleen nog stapritten, dus ik kan het er niet afrijden, voor zover dat uberhaupt zou kunnen. Ook wandelen we veel. In elk geval doen we elke dag iets aan beweging, wandelen of stappen en hij loopt overdag altijd buiten - zomers in de wei en 'swinters in een paddock.

Wel geef ik hem dagelijks gekookt lijnzaad, met soms wat nagemaakte zemelen erdoor, voor zijn darmen. Hij heeft in het verleden wat last gehad van verstopping (toen at hij stro uit zn stal, staat sindsdien op vlas) en twee keer zandkoliek (door te kaal land).Vandaar dat we de darmen aan de gang proberen te houden. Daarom geef ik hem ook niet heel weinig hooi, wat soms gezegd wordt om m te laten afvallen - ben bang dat de darmen dan 'stil' komen te liggen en weer verstoppingen e.d.

O, en ook kwa voeding - zelf eet hij vooral in de winter heeeel graag bramenblaadjes! Kan er echt een hele tijd van knabbelen, gelukkig groeien ze bij ons achter de stal in het bosje! Ik heb het opgezocht en het schijnt goed te zijn voor de darmwerking, het schijnt dat paarden ook soms zelf gaan eten waar ze behoefte aan hebben. Ik laat hem dit dus lekker doen. Vingers aflikken


Verder is hij prima gezond, loopt af en toe lekker te apen en te bokken, speelt leuk met zn weidemaatje (van bijna 3 ) en lijkt erg tevreden!
Knipoog

blondegod19
Berichten: 34
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:03

O, nog iets; over de vacht - megadik, maar dat komt denk ik door zn ras, is al jaren zo in de winter. Dit jaar voor t eerst zonder deken, ik had voorheen alleen een regendek voor de natte dagen. Hij doet het prima zonder dek. Alleen als het een hele natte dag is geweest zet ik hem soms op stal met een zweetdek, anders is hij de volgende ochtend nog klammig! (pas 2 ker gebeurd deze winter). Hij heeft een buitenstal.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:19

Nou blondegod19, jij hoeft je denk ik nog geen zorgen te maken qua voeding!! Als hij nog lekker zijn hooi eet en goed rond is.... Lekker volhouden zo, zolang het kan!!

blondegod19
Berichten: 34
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:49

Ja, ik hoop dat we nog heeeel lang zo door kunnen gaan. Maak me soms zorgen over het overgewicht, maar kan er zoals gezegd weinig mee. Hij lijkt er zelf ook weinig last van te hebben.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:00

Word denk ik vanzelf minder naarmate hij ouder wordt... Dan zul je zien dat je zelf moet gaan bijvoeren... maar nu lekker op schraal hooi zetten en laten staan.... Als het kan lekker stengelig!!

blondegod19
Berichten: 34
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:57

ja, het liefst geef ik hem oud / stengelig hooi, helaas niet altijd voor handen...Maar hij lijkt het goed te doen op wat hij krijgt, tot nu toe. Op naar de 40! Knipoog

Anoniem

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:48

Ik geef in plaats van basisbrok, veulenbrok. Dat adviseerde de PAVO in mijn geval. Ik wilde eerst merriebrok gaan voeren, maar dat werd niet geadviseerd, verder is mevrouw dol op slobber en haalt ze haar neus op voor Herbasan. De slobber is hier trouwens met 3 euri per zak gestegen!!

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:54

Nordwind staat ook vaak lekker te suffen in de wei en gewoon van het buiten zijn te genieten. Oogjes op half 8, beentjes op rust, een diepe zucht en met z'n kont in de zon. Eigenlijk toch heerlijk zo'n ponypensioen? *LOL*

BaiNar schreef:
Peen ed. durf ik hem niet meer te geven terwijl hij dat wel zooo lekker vind... maar hij stikt er half in....

Raspen misschien?
Ik snij het al jaren in plakjes, en dat werkt hier nog prima! Haha! geen gestik en hij eet het keurig en met veel plezier! En die stukken krijgt hij ook beter weg dan zo'n halve peen.

LoveOlga
Berichten: 94
Geregistreerd: 15-03-07

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:47

Mijn pony van 23 krijgt alles nog makkelijk weg alleen heeft ze toch ingevallen flanken.
Ik vind het er een beetje zielig uitzien, weet iemand wat je eraan kan doen?
Ik rijd haar nog 3-6 keer per week, niet altijd even lang maar ze doet het nog prima.
Ze krijgt ½ kilo brok per dag en heel wat hooi wat ze altijd netjes opeet Haha!
En waarschijnlijk starten we over een paar maanden ook Bloos

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:59

ik zou zowiezo meer brok gaan voeren,en onbeperkt hooi....

laat ze maar lekker eten die oudjes.. Lachen

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:01

Dunne flanken wijst op meer ruw voer.... Mocht je ribben zien moet je meer denken aan brok!! Dus meer hooi of kuil!!

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:07

Ik meld me hier ook even. Mijn 20+ paard krijgt een flinke hoeveelheid kuil ('s ochtends voor het naar buiten gaan, 's middags bij het naar binnen gaan en een flinke pluk voor de nacht). Verder krijgt ie 's ochtends en 's middags een halve schep bietenpulp (maak ik de avond van tevoren klaar) en een hele schep kruidenslobber. 's Avonds als ik kom dan krijgt hij nog een schep Equiral Qi. Aardig wat zou je zeggen, maar hij blijft magertjes. Ik ga er vanmiddag een flinke wormenkuur ingooien, heeft dat geen effect dan laat ik een mest- en wellicht ook een bloedonderzoek doen. Hij kauwt nog prima trouwens en hij is op zich energiek genoeg. Hij is overigens luchtzuiger, dat speelt natuurlijk ook mee.

Mijn vraag voor hier is, is wat ik geef genoeg voor een heer op leeftijd die elke dag buiten staat (sinds een paar weken onder een deken) en waar circa vijf dagen van de week nog wat mee gedaan wordt, longeren, wandelen, rijden. Let wel, dit gaat allemaal rustig aan, geen zware marathonsessies natuurlijk Knipoog Tis meer om 'm in beweging te houden. Ik zit eraan te denken om de Qi te vervangen door de Structuurmix of zelfs Equiral Stud. Van de vorige eigenaar (manege) begreep ik overigens wel dat hij daar in de winter altijd wat magertjes was. Kan best zijn, maar ik zou 'm zo graag een beetje op gewicht willen houden.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:45

als ik eerlijk moet zijn ,zie ik geen voedingswaarde in die bietenpulp,en in de equiral qi niet...

is leuk om bij te voeren,maar dat moet geen hoofdvoer zijn...

ik zou hem zeker 2 kilo biks gaan voeren,en dan liever sportbrok als gewone brok...

maar goed,ik vind gewoon dt paarden,zeker als ze ouder worden,en alles wat trager gaat werken,goed gevoerd moeten worden,dat betekend onbeperkt ruwvoer,en daarnaast krijgen ze hier 3 kilo sportbrok op een dag..

het oude paard 7 kilo sportbrok op een dag..met die brok krijgen ze hun vitamines binnen,en hoeven ze niet hun energie te halen uit wat "gras" ..

maar ik weet dat veel mensen vinden dat ik veel voer,zal allemaal best,maar de paarden staan er hier allemaal stuk voor stuk super bij...

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:56

Bedankt voor je advies Kimmie, maar reguliere bix wordt afgeraden voor luchtzuigers, vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. Dat ie te weinig uit z'n huidige voer haalt, daar had ik al een vermoeden van, maar daar ben jij het dus in ieder geval wel mee eens. Ben erg benieuwd naar meningen van anderen?

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:59

mijn luchtzuiger staat al jaren op 4 kilo biks per dag...

en staat zonder band en zuigt alleen tijdens het eten,meer niet...

overigens kan je bv ook kuilmais voeren,daar worden ze vetter van,of bv de senioren slobber van subli,hoor ik veel goede dingen van Lachen

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:32

Hee JOT... jij ook hier!! Macho beetje schraal.... Verdrietig
Ik zou hem op minimaal 3 kilo Subli overschakelen... (Nard krijg hier nu 4 kilo per dag Knipoog ) en ik denk ook dat ie toch te weinig ruw binnen krijgt... s'ochtend krijgen ze wel een pluk en 's avonds maar overdag buiten is er natuurlijk niks (gras zit echt niks meer in)... misschien zorgen dat ie s'avonds voor de nacht nog een flinke berg heeft... Overigens goed dat je hem nu onder deken hebt gezet... hij verspilt anders veel energie met warm stoken... Zeker met dit vieze, natte weer!! Ik heb nard trouwens ook pas nog een vitamine-spuit gegeven, maar ja, daar komen ze niet van aan ofzo... maar gewoon lekker extra!!
Verder kun je natuurlijk ook nog extra maismeel door de slobber doen... worden ze wel flink dikker van....

Rozzy

Berichten: 1612
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:14

ik zou ook gewone brok of eventueel sportbrok erbij gaan geven, verder kun je 1 van de dingen vervangen door Strucomix Senior; mijn oudje houd ik daar ook goed mee op gewicht terwijl hij hier maar 1 kilo per dag van krijgt. Ook de mijne is een luchtzuiger alleen pakt hij niets vast...

iekie

Berichten: 61
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:23

Ik geef mijn ruin van 23 alleen maar granen voor z'n tanden en slobber s'avond (havens slobber) met speciale vitaminen en natuurlijk elke dag weidegang en genoeg hooi.
Hij doet het echt super op dit voer (krijgt het al 6 jaar). maar dat is natuurlijk per paard verschillend.

Ik gaf mijn oude pony van 36 Van Cooten senior slobber 3x per dag.
hij had ook geen tanden meer. hij was echt lekker rond en had heel veel energie. hij was eerst veelste marger en de DA adviserde dit voer.
Binnen een maand was hij weer lekker rond.
Moesten hem helaas in laten slapen vanwege een tumor.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:26

BaiNar schreef:
maar ben ok benieuwd naar de grassmix van Hertog....

ik voer al een paar maanden de grassmix en hij is echt geweldig!!!
erg smakelijk voer en mijn pony van 30 doet het er erg goed op Pling geef haar naast de grassmix ook nog wel gewoon hooi, maar dat is meer het idee van mij dat er altijd wat te knabbelen moet zijn Haha!
die van mij krijgt trouwens ook nog gewoon wortel! snij het in kleinere stukjes zodat het hapklaar is en dan eet het lekker makkelijk.

kimmie261 schreef:
s kan je bv ook kuilmais voeren,daar worden ze vetter van

en de kans dat ze gruwelijk aan de schijt gaan is ook aanwezig Ach gut

kimmie261 schreef:
maar ik weet dat veel mensen vinden dat ik veel voer,zal allemaal best,maar de paarden staan er hier allemaal stuk voor stuk super bij...

die van mij staan er ook super bij, maar krijgen veel minder krachtvoer. ik vind goed ruwvoer belangrijker als veel krachtvoer.

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:42

Dat grassmix is een soort luzernemix ofzo?? Hoeveel geef je daarvan per dag??

Mijn kan geen peen meer wegkrijgen... hoe lekker hij het ook vind... Ik rasp het weleens voor hem..... Knipoog

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:07

rianneke,als je gelezen had,had je ook gezien dat ik zowiezo ONBEPERKT,dat is dus zoveel als ze maar kunnen eten,ruwvoer het allerbelangrijkste vind..

en kuilmais,geef het al jaren,nog echt geen 1 paard(en gaf het zelfs op de pensionstal die ik runde met tig paarden)van aan de diarree van zien gaan..

daarnaast kan je gewoon proberen,een oud paard verbruikt vaak(is niet altijd dus) meer energie om zijn lichaam warm te houden,en om alle voedingstoffen op te slaan,en die energie geef ik in de vorm van biks,naast dus dat onbeperkte ruwvoer..

BaiNar

Berichten: 1831
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Centraal topic: Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:10

Kuilmais wil ik ook al tijden proberen maar is erg moeilijk te krijgen... zeker in kleinere hoeveelheid!!