Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

26jarige eet geen hooi, hoeveel en welke lekkere vervangers?

 
Profiel   

Mijn ruin is 26 en eet vanweg zijn kiezen geen hooi meer.
Maakt ondanks tandbehandelingen veel proppen en de D.A. adviseerd ivm het risico op slokdarmverstopping geen hooi meer aan te bieden.

Hij krijgt nu verdeeld over 4 voerbeurten
2kg subli seniores priores
1kg bietenpulp
1/4 voerschep zemelen
3/4kg pavo 18+
1/2kg pavo slobber
2voerscheppen hartog grasmix
Alles droog gemeten maar geweekt gevoerd.

Hij vindt de grasmix en pulp/18+ mengsel niet echt lekker.. en ik zou hem ook graag iets willen voeren waarhij iets langer over doet op de dagen dat hij de wei niet op kan..
Hij ziet ervooralsnog goed uit maar ik voorkom liever dat hij te dun wordt. Wat zijn echt lekkere ruwviervervangers? En wat vinden jullie van deze hoeveelheden?
Hoor graag jullie tips
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 17:33 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde probleem dus volg mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 17:35 



 
Profiel   

Het klinkt eigenlijk prima wat je doet, hoor. Grasmix zal hij het langst over doen, vermoed ik, maar als hij geen hooi eet is er eigenlijk weinig waar hij lang over zal doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 17:37 



 
Profiel   

Dodson en horrel high fiber nuts, lossen goed op in water en veilig te geven ivm suiker etc. Sowieso d&h assortiment eens bekijken. Via voervoorpaarden.nl makkelijk te bestellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 17:41 



 
Profiel   

Bij ons op stal krijgen de paarden die het hooi niet meer goed kunnen kauwen deze
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 17:43 



 
Profiel   

Ik voer ook de Hartog Senior erbij. Ik heb ook de Digest gevoerd, maar de Senior is een stuk zachter en fijner en wordt hier erg graag gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 19:20 



 
Profiel   

Ons oudje van dertig jaar eet ook geen hooi meer, maar de Hartog senior eet hij goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 19:51 



 
Profiel   

Ik zou er nog grasbrok bijvoeren. Dit kan je eventueel ook nog weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 20:22 



 
Profiel   

Hier krijgen de oma's naast de bietenpulp en 18+ ook nog Agrobs Horse Alpin Senior en vaak ook nog wel beetje Pavo Senior Fibre door het natte hapje heen.

https://www.agrobs.de/nl/horse-alpin-senior-p4911/

En anders zou je mss ook nog Agrobs Pre Alpin Senior kunnen proberen?

https://www.agrobs.de/nl/pre-alpin-senior-p4871/

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 20:38 



 
Profiel   

De fiber nuggets geweekt maar zeker niet nat.. (beetje rul) maar gewoon zo veel mogelijk de wei op..
Als ze echt mager worden heb ik goed resultaat met wat snij maïs bij te voeren ( wel opbouwen ) en met mate.. Let ook op dat je het " vers " houd de broei slaat snel toe

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-23 20:51 



 
Profiel   

Voer je het allemaal los van elkaar?

Ik zou alles gewoon door elkaar mengen en dan voeren. Dus alles gedeelte door 4 en dan bij elkaar in de emmer en water erbij.
Ik zou zelf nog luzernebrok of Pavo fibrenuggets toevoegen. Voor de vezels en eiwitten.

De hoeveelheid is moeilijk te zeggen. Hebben we het over een b pony of een paard van 1.70 hihi.

Behalve dan de 2voerscheppen hartog grasmix.
Als die niet goed gegeten wordt zou ik die vervangen door de Hartog Senior complete care. Maar toen die hier ook niet meer gegeten werd heb ik 2 handen per geweekte emmer mee geweekt zodat hij in iedergeval nog iets binnen kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 13:30 



 
Profiel   

monsera schreef
Voer je het allemaal los van elkaar?

Ik zou alles gewoon door elkaar mengen en dan voeren. Dus alles gedeelte door 4 en dan bij elkaar in de emmer en water erbij.
Ik zou zelf nog luzernebrok of Pavo fibrenuggets toevoegen. Voor de vezels en eiwitten.

De hoeveelheid is moeilijk te zeggen. Hebben we het over een b pony of een paard van 1.70 hihi.

Behalve dan de 2voerscheppen hartog grasmix.
Als die niet goed gegeten wordt zou ik die vervangen door de Hartog Senior complete care. Maar toen die hier ook niet meer gegeten werd heb ik 2 handen per geweekte emmer mee geweekt zodat hij in iedergeval nog iets binnen kreeg.


Hi,

Bedankt voor je reactie. Het is een Merens van 146cm dat was wel handig om te weten;)
Ik voer de pulp, muesli en zemelen doorelkaar. De S.P apart en de grasmix ook apart, soms met wat van het pulpmengsel erdoor.
Dit zodat hij nog een beetje variatie heeft. Ga de Hartog senior zeker proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 12:42 



 
Profiel   

Je kan het eens proberen om alles te mengen.
Nu moet hij iets eten wat hij niet zo lekker vind. Als je dat lekkerder maakt door het te mengen met wat hij wel lekker vind dan zou ik dat veel fijner vinden.

De senior mix zou ik zo lang mogelijk apart bij voeren.
En mss een voerschep per voerbeurt erbij geven. Dan zit je dus op 4 voerscheppen in plaats van 2.

Als ik het zo allemaal een beetje bekijk zit je op ongeveer 1 voerschep per emmer. Als hij het er goed op doet zou ik het eerst zo laten.
Maar mijn E pony krijgt 3 keer per dag een emmer ook 1 voerschep ongeveer per keer maar die eet ook gewoon nog hooi erbij. Het klinkt dus wel vrij weinig.

Hoe lang doet hij er over?
Mijn E Pony nu eet het binnen een half uurtje op.

Mijn andere pony die nu een jaar geleden is overleden. Een c pony kreeg het dubbele per emmer en was daar zo 1,5 tot 2 uurtjes mee bezig. Die at geen hooi meer en was lekker rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 18:19 



 
Profiel   

Ik zou in eerste instantie een goede paardentandarts laten komen voor een second opinion.
Marnix brandes
Albert van de graaf

Opzoek naar ander soort hooi wat wel goed eetbaar is!
Bv Haylage: horse original grass mix

Gras laten eten.
Hartog ruwvoer - luzerne mix, senior mix, compact gras.
Pre alphin - Wiesensobs=grasbrok- weken!
Pre alphin senior= een hele fijne zachte ruwvoer mix
Seniores priores- slobber
Grasbrok hartog - weken!
Bietenpulp - weken!

Ik blijf erbij dat ik het een hele vreemde reactie van een dierenarts vind. Bizar.

Zou direct Marnix Brandes en ook Albert van de graaf bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 18:35 



 
Profiel   

Een 30plusser die ik vroeger had en ook wat tanden miste, kon ook geen hooi meer wegkrijgen maar wel wortels. Die kreeg hij dus als ruwvoer. Wel apart omdat die toch hard zijn zou je zeggen maar dat ging dus wel. Het zal wel individueel verschillen wat ze nog wel en niet kunnen eten. Slobber vond hij ook lekker trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 18:45 



 
Profiel   

Zo raar is dat niet. Wortel kunnen ze pletten. Ga maar eens op een wortel staan en een pluk hooi. Welke is daarna in kleine stukjes. Dit kan een paard ook met zijn kaken zonder zonder tanden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 10:09 



 
Profiel   

Niet zoveel door elkaar voeren, lekker op de seniores priores zetten over 3 voerbeurten verdeeld en hem tussendoor de Hartog Senioren luzerne aanbieden. daarnaast krijgt het de Pink powder senioren van NAF.

Als je zoveel door elkaar geeft weet je nooit exact wat hij aan vitaminen en mineralen binnen krijgt en waar het niet goed gaat als hij in mindere conditie komt.

Mijn 32 jarige doet het zo al tijden goed. We hebben met paardenrusthuis Soest gebeld, zij kunnen goed advies geven mocht je tegen voerproblemen bij oudjes aanlopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 11:26 



 
Profiel   

Mijn bijna 28 jarige d pony eet ook amper nog hooi. Hij krijgt 4 scheppen senior priores (droog gemeten). Hier voor 2 scheppen en 2 scheppen Fibre nuts maar die eet hij niet meer.
Nu loopt hij enkele uren op gras, maar voor de winter moet ik ook iets bedenken qua ruwvoer aanvulling

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:49 



 
Profiel   

JabCies schreef
Ik voer de pulp, muesli en zemelen doorelkaar. De S.P apart en de grasmix ook apart, soms met wat van het pulpmengsel erdoor.


Ik weet niet of je wel eens op een zak SP hebt gekeken wat erin zit, maar het bestaat in feite uit zemelen, pulp en muesli. Maw, wat je apart voert is eigenlijk zelfgemaakte SP.

Voor je portemonnee is het helemaal geen gek idee om de SP de schrappen en je eigen mengsel te geven. En als je dat niet aandurft, ga dan maar gewoon helemaal over op SP.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:55 



 
Profiel   

Mijn oudje (was op het laatst alle kiezen kwijt) heb ik heel lang goed gehouden op een mix van Equifyt Zupa (dit bestelde ik per pallet), hoogwaardige grasbrok (van dezelfde leverancier) en wat seniores priores (omdat ze dat zo lekker vond). Ik gaf haar ook altijd lijnzaadolie.
De laatste jaren voerder ik 5 porties per dag (en hield zelf een tennisarm over aan het emmers sjouwen) en het koste klauwen geld, maar het paard zag er super uit. Zonder dat voer had ik haar jaren eerder moeten laten gaan.
Uiteindelijk verloor ik haar aan koliek (dunne darm over het nierbandje), dat was zo zuur, was echt mijn once in a lifetime horse en had alles voor haar over.

Maar mijn tip is dus: Equifyt. Is qua samenstelling echt op basis van gras en niet op granen. Dus veel en veel gezonder dan de seniores priores, daar zit veel troep in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 18:27 



 
Profiel   

Hartog grasmix vinden de mijne erg smakelijk en de meeste paarden die ik ken eten het graag. Heeft hij behalve last van zijn kiezen geen EOTRH of PPID waarvoor hij medicatie krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 19:15 



 
Profiel   

Heb je een koeienboer in de buurt? De meeste boeren geven hun koeien voer uit de mengwagen. Dït bestaat uit maïs,voordroogkuil en vaak pulp of bierborstel ed. Dit voer is vrij fijn van structuur en kan een oud paard prima weg krijgen en ze vinden het lekker. Dit kun je eens proberen, het is ook veel beter voor je portemonnee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 19:22 



 
Profiel   

pillow schreef
Heb je een koeienboer in de buurt? De meeste boeren geven hun koeien voer uit de mengwagen. Dït bestaat uit maïs,voordroogkuil en vaak pulp of bierborstel ed. Dit voer is vrij fijn van structuur en kan een oud paard prima weg krijgen en ze vinden het lekker. Dit kun je eens proberen, het is ook veel beter voor je portemonnee.

Je kunt het ook in zakken kopen.
Ik haal het hier:
https://www.buitengoeddeblesse.nl/produ ... ierborstel

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-23 19:31 



 
Profiel   

Weet iemand of je de Agrobs pre-alpin senior ook ergens online kan bestellen?
Zonder heel veel verzendkosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-23 10:11 



 
Profiel   

Hier een artikel over voer voor oudere paarden. Maar dit artikel is inmiddels wel een paar jaar oud, dus inmiddels ook nieuwe producten erbij !
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-23 14:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen