Bokvoeten achteraan? +goede smid west Vlaanderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bokvoeten achteraan? +goede smid west Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 20:47

Steil, maar niet heel extreem.

Gewoon met goede smid verder, dan komt het best in orde.

Het paard heeft sowieso redelijk steile koten ook, en de hoefstand moet daar bij passen.
Dus deze moet je sowieso niet heel vlak willen zetten.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:04

pillow schreef:
Om de 4 weken is wel erg vaak. de mijne wordt iedere 10 weken gedaan en dan zijn ze nog heel netjes.

Om de 10 weken kan misschien bij een goede voet in een goede stand en zonder flares. Een voet zoals die vh paard van ts hebben net iets meer begeleiding nodig. Korte intervallen zorgt dat je minder in een keer hoeft eraf te halen en alles geleidelijker gaat. Eenmaal de voeten weer goed zijn kan je interval ev verlengen, maar ik doe de mijne zelf standaard om de 4 weken. Beter voor het paard, minder werk voor mij.

Evakir
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 22:15

Duhelo schreef:
pillow schreef:
Om de 4 weken is wel erg vaak. de mijne wordt iedere 10 weken gedaan en dan zijn ze nog heel netjes.

Om de 10 weken kan misschien bij een goede voet in een goede stand en zonder flares. Een voet zoals die vh paard van ts hebben net iets meer begeleiding nodig. Korte intervallen zorgt dat je minder in een keer hoeft eraf te halen en alles geleidelijker gaat. Eenmaal de voeten weer goed zijn kan je interval ev verlengen, maar ik doe de mijne zelf standaard om de 4 weken. Beter voor het paard, minder werk voor mij.



Ik vind het geen enkel probleem de hoefsmid wat meer te bellen voor mijn merrie. Ik ga het hem ook zeggen als hij hier is, dat ik liever heb dat hij over twee weken terug komt dan dat hij er te veel in eens af doet, van de hiel dus. Maar als ik voor mijn andere paarden de hoefsmid al na 4 weken bel kan er gewoon nog niks af.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Bokvoeten achteraan? +goede smid west Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:28

Ik denk dat het belangrijkste is dat je een echt goede hoefsmid hebt/zoekt. Mijn hoefsmid gaf zelf aan wanneer hij dacht dat er vaker gecorrigeerd moest worden, dat verwacht ik ook van een goede hoefsmid. In de winter was het vaak om de 10 weken, in het voorjaar en zomer om de 8 weken en als er een probleem was toch wel elke 6 weken en bij sterke correcties nog vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:33

Hevonen schreef:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je een echt goede hoefsmid hebt/zoekt. Mijn hoefsmid gaf zelf aan wanneer hij dacht dat er vaker gecorrigeerd moest worden, dat verwacht ik ook van een goede hoefsmid. In de winter was het vaak om de 10 weken, in het voorjaar en zomer om de 8 weken en als er een probleem was toch wel elke 6 weken en bij sterke correcties nog vaker.


Mijn smid is ook zo. We zitten nu wel op de standaard 6 tot 8 weken. Maar hebben ook wel 4 tot 6 weken gedaan ivm corrigeren etc. Zij hoeven groeien zelfs nu nog flink door, dus 6 weken is ook precies goed

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 19:28

Duhelo schreef:
pillow schreef:
Om de 4 weken is wel erg vaak. de mijne wordt iedere 10 weken gedaan en dan zijn ze nog heel netjes.

Om de 10 weken kan misschien bij een goede voet in een goede stand en zonder flares. Een voet zoals die vh paard van ts hebben net iets meer begeleiding nodig. Korte intervallen zorgt dat je minder in een keer hoeft eraf te halen en alles geleidelijker gaat. Eenmaal de voeten weer goed zijn kan je interval ev verlengen, maar ik doe de mijne zelf standaard om de 4 weken. Beter voor het paard, minder werk voor mij.

Dus jij bekapt zelf, daar wordt het natuurlijk wel anders van. Ik vindt het ook niet helemaal eerlijk om dat advies van 4 weken dan te geven.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:13

pillow schreef:
Duhelo schreef:
Om de 10 weken kan misschien bij een goede voet in een goede stand en zonder flares. Een voet zoals die vh paard van ts hebben net iets meer begeleiding nodig. Korte intervallen zorgt dat je minder in een keer hoeft eraf te halen en alles geleidelijker gaat. Eenmaal de voeten weer goed zijn kan je interval ev verlengen, maar ik doe de mijne zelf standaard om de 4 weken. Beter voor het paard, minder werk voor mij.

Dus jij bekapt zelf, daar wordt het natuurlijk wel anders van. Ik vindt het ook niet helemaal eerlijk om dat advies van 4 weken dan te geven.

Ik bekap deels zelf(mijn 2 met gewone goede voeten). Mijn paard met een sincker wordt wel om de 4 weken door de smid gedaan.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Bokvoeten achteraan? +goede smid west Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 07:09

Mijn pony wordt ook altijd elke 4 weken door mijn smid gedaan omdat dat de minste verandering geeft met zijn moeilijke voeten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokvoeten achteraan? +goede smid west Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 00:24

Ik vind het zeker te stijl, zelfs een gebroken voetas. De hielen zijn te hoog. Dit kan je voorzichtig nog wel beter krijgen.
Afbeelding