[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:28

Hallo allemaal!

Vorige week dinsdag is mijn pony bekapt. De smid gaf toen aan dat hij geen tekenen zag van bevangenheid nu of uit het verleden. Vanaf woensdag liep ze erg gevoelig op haar voorhoeven. Vrijdag is de dierenarts geweest. Die ziet wel enig verband met het bekappen, maar zegt dat ze ook licht hoefbevangen is. Ze heeft Metacam gehad, wat we sinds gisteren hebben gehalveerd. Als ze goed blijft lopen, mag ik na 3 dagen nog minderen en daarna stoppen.

Echter is ze niet te dik (ook niet te mager), bewoog ze 5/6 dagen in de week, kreeg alleen een vitaminebrokje met Gluco Balance, onbeperkt droog hooi uit een slowfeerder en wat uurtjes weidegang, waarbij ik het fructaan in de gaten hou. Ook zijn haar hoeven niet warm en ik voel geen pulsatie in haar koten.

Kan het dan toch zijn dat ze licht hoefbevangen is?

Daarnaast had de dierenarts aangegeven dat ze minimaal 4 weken niets mag doen. Nu staat ze op stal met een uitloopje met zachte ondergrond. Nu controleer ik alleen hoe ze loopt, omdat we afbouwen met de pijnstillers. Maar als zij straks goed loopt zonder pijnstillers, mag ze dan nog niets doen? De dierenarts adviseerde om haar nog 2 weken extra rust te geven na de pijnstillers, omdat de hoef dan weer goed kan hechten.

Ik ben niet heel bekend met hoefbevangenheid. Ik dacht misschien hebben jullie nog advies of tips!

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:21

Slmt9 schreef:
Let wel goed op met welke kruiden je geeft Marjo. Die van mij is er vorig jaar bevangen van geworden omdat ontgiften te snel ging, dat kon het lichaam niet goed verwerken en dus gingen de afvalstoffen naar zn voeten.

Ik ben ook pro kruiden, mijn paard krijgt meermaals per jaar kuren. Maar dat was een harde les.


Ik neem vanalles uit de natuur mee. Nicky is erg kieskeurig en neemt niet alles zomaar.
Ben niet zozeer bezig met ontgiften.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 18:24

femke_harley schreef:
Hallo allemaal!

Vorige week dinsdag is mijn pony bekapt. De smid gaf toen aan dat hij geen tekenen zag van bevangenheid nu of uit het verleden. Vanaf woensdag liep ze erg gevoelig op haar voorhoeven. Vrijdag is de dierenarts geweest. Die ziet wel enig verband met het bekappen, maar zegt dat ze ook licht hoefbevangen is. Ze heeft Metacam gehad, wat we sinds gisteren hebben gehalveerd. Als ze goed blijft lopen, mag ik na 3 dagen nog minderen en daarna stoppen.

Echter is ze niet te dik (ook niet te mager), bewoog ze 5/6 dagen in de week, kreeg alleen een vitaminebrokje met Gluco Balance, onbeperkt droog hooi uit een slowfeerder en wat uurtjes weidegang, waarbij ik het fructaan in de gaten hou. Ook zijn haar hoeven niet warm en ik voel geen pulsatie in haar koten.

Kan het dan toch zijn dat ze licht hoefbevangen is?

Daarnaast had de dierenarts aangegeven dat ze minimaal 4 weken niets mag doen. Nu staat ze op stal met een uitloopje met zachte ondergrond. Nu controleer ik alleen hoe ze loopt, omdat we afbouwen met de pijnstillers. Maar als zij straks goed loopt zonder pijnstillers, mag ze dan nog niets doen? De dierenarts adviseerde om haar nog 2 weken extra rust te geven na de pijnstillers, omdat de hoef dan weer goed kan hechten.

Ik ben niet heel bekend met hoefbevangenheid. Ik dacht misschien hebben jullie nog advies of tips!


Krijgt je paard voordroog?
Zou toch onderzoeken waar de bevangenheid weg komt. Kan zoveel oorzaken hebben. (Als het zo is)
Minder goed lopen na bekappen kan toch ook niet de bedoeling zijn.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:54

Marjo89 schreef:
femke_harley schreef:
Hallo allemaal!

Vorige week dinsdag is mijn pony bekapt. De smid gaf toen aan dat hij geen tekenen zag van bevangenheid nu of uit het verleden. Vanaf woensdag liep ze erg gevoelig op haar voorhoeven. Vrijdag is de dierenarts geweest. Die ziet wel enig verband met het bekappen, maar zegt dat ze ook licht hoefbevangen is. Ze heeft Metacam gehad, wat we sinds gisteren hebben gehalveerd. Als ze goed blijft lopen, mag ik na 3 dagen nog minderen en daarna stoppen.

Echter is ze niet te dik (ook niet te mager), bewoog ze 5/6 dagen in de week, kreeg alleen een vitaminebrokje met Gluco Balance, onbeperkt droog hooi uit een slowfeerder en wat uurtjes weidegang, waarbij ik het fructaan in de gaten hou. Ook zijn haar hoeven niet warm en ik voel geen pulsatie in haar koten.

Kan het dan toch zijn dat ze licht hoefbevangen is?

Daarnaast had de dierenarts aangegeven dat ze minimaal 4 weken niets mag doen. Nu staat ze op stal met een uitloopje met zachte ondergrond. Nu controleer ik alleen hoe ze loopt, omdat we afbouwen met de pijnstillers. Maar als zij straks goed loopt zonder pijnstillers, mag ze dan nog niets doen? De dierenarts adviseerde om haar nog 2 weken extra rust te geven na de pijnstillers, omdat de hoef dan weer goed kan hechten.

Ik ben niet heel bekend met hoefbevangenheid. Ik dacht misschien hebben jullie nog advies of tips!


Krijgt je paard voordroog?
Zou toch onderzoeken waar de bevangenheid weg komt. Kan zoveel oorzaken hebben. (Als het zo is)
Minder goed lopen na bekappen kan toch ook niet de bedoeling zijn.


Nee, ze krijgt echt droog oud hooi.

Ze had wel LV en RA een kneuzing in haar straal. Maar waarschijnlijk is ze ook tekort/verkeerd bekapt. Ik heb haar pas 1,5 maand en dit was de eerste keer bekappen bij een nieuwe smid voor mij.

Slmt9

Berichten: 4788
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:34

Marjo89 schreef:
Slmt9 schreef:
Let wel goed op met welke kruiden je geeft Marjo. Die van mij is er vorig jaar bevangen van geworden omdat ontgiften te snel ging, dat kon het lichaam niet goed verwerken en dus gingen de afvalstoffen naar zn voeten.

Ik ben ook pro kruiden, mijn paard krijgt meermaals per jaar kuren. Maar dat was een harde les.


Ik neem vanalles uit de natuur mee. Nicky is erg kieskeurig en neemt niet alles zomaar.
Ben niet zozeer bezig met ontgiften.


Was ik ook niet. Had t uit laten meten. Een van de eigenschappen was toevallig ontgiften.
Het staat je natuurlijk helemaal vrij om te doen hoe jij het wil, maar ik wou je mijn ervaring/waarschuwing niet onthouden :) wij zijn weer maanden zoet geweest met hb en dat gun je niemand.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 08:19

Dat begrijp ik, mijn pony is ook HB geweest. Zit niet voor niets in dit topic denk ik maar zo.
Maar wel fijn dat je waarschuwt.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:13

Goedenavond!

Ik heb toch nog even een vraag. Zien jullie een verbrede witte lijn? Of iets anders wat op hoefbevangenheid lijkt?

Ze staat nu 6 dagen op Metacam, waarvan 3 dagen 50% en vanaf dag 1 loopt ze op het harde ook weer goed. Op het zachte heeft ze niet slecht gelopen.


Afbeelding

Afbeelding

BarbaraNova

Berichten: 4201
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:07

Marjo89 schreef:
Slmt9 schreef:
Let wel goed op met welke kruiden je geeft Marjo. Die van mij is er vorig jaar bevangen van geworden omdat ontgiften te snel ging, dat kon het lichaam niet goed verwerken en dus gingen de afvalstoffen naar zn voeten.

Ik ben ook pro kruiden, mijn paard krijgt meermaals per jaar kuren. Maar dat was een harde les.


Ik neem vanalles uit de natuur mee. Nicky is erg kieskeurig en neemt niet alles zomaar.
Ben niet zozeer bezig met ontgiften.


Neem aan dat je wel weet wat je ze geeft? Paarden zijn niet altijd kieskeurig hoor en de gevolgen zijn heel heftig als je bomen geeft wat ze niet mogen

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 07:29

femke_harley schreef:
Goedenavond!

Ik heb toch nog even een vraag. Zien jullie een verbrede witte lijn? Of iets anders wat op hoefbevangenheid lijkt?

Ze staat nu 6 dagen op Metacam, waarvan 3 dagen 50% en vanaf dag 1 loopt ze op het harde ook weer goed. Op het zachte heeft ze niet slecht gelopen.


[ [url=m/eKE9zb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oCVyRS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoi Femke, een verbrede witte lijn ontstaat als hethoefbeen kantelt (en is ook niet meteen zichtbaar). Als je er op tijd bij bent kun je het geluk hebben dat het hoefbeen niet kantelt. Uit je berichten krijg ik de indruk dat je er aan twijfelt of de dierenarts wel de juiste diagnose heeft gesteld. Ik kan je alleen maar aanraden toch zijn adviezen op te volgen. (Het rotte is juist dat dierenartsen vaak denken dat het alleen maar een zoolkneuzing is, en dat de juiste behandeling te laat begint.)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:18

BarbaraNova schreef:
Neem aan dat je wel weet wat je ze geeft? Paarden zijn niet altijd kieskeurig hoor en de gevolgen zijn heel heftig als je bomen geeft wat ze niet mogen


Zeker. Heb mij geheel verdiept in welke planten en struiken en bomen wel en niet mogen. Lijkt mij niet meer dan logisch.

BarbaraNova

Berichten: 4201
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:32

Marjo89 schreef:
BarbaraNova schreef:
Neem aan dat je wel weet wat je ze geeft? Paarden zijn niet altijd kieskeurig hoor en de gevolgen zijn heel heftig als je bomen geeft wat ze niet mogen


Zeker. Heb mij geheel verdiept in welke planten en struiken en bomen wel en niet mogen. Lijkt mij niet meer dan logisch.


Helemaal goed hoor, ik vindt kruiden enz ook zeer de moeite waard, pluk dagelijks kleefkruid, paardenbloem en wilg voor Bliksem. Beetje bij beetje gaat het beter, maar mijn geduld wordt zwaar op de proef gesteld...

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:42

nicolanca schreef:
femke_harley schreef:
Goedenavond!

Ik heb toch nog even een vraag. Zien jullie een verbrede witte lijn? Of iets anders wat op hoefbevangenheid lijkt?

Ze staat nu 6 dagen op Metacam, waarvan 3 dagen 50% en vanaf dag 1 loopt ze op het harde ook weer goed. Op het zachte heeft ze niet slecht gelopen.


[ [url=m/eKE9zb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oCVyRS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoi Femke, een verbrede witte lijn ontstaat als hethoefbeen kantelt (en is ook niet meteen zichtbaar). Als je er op tijd bij bent kun je het geluk hebben dat het hoefbeen niet kantelt. Uit je berichten krijg ik de indruk dat je er aan twijfelt of de dierenarts wel de juiste diagnose heeft gesteld. Ik kan je alleen maar aanraden toch zijn adviezen op te volgen. (Het rotte is juist dat dierenartsen vaak denken dat het alleen maar een zoolkneuzing is, en dat de juiste behandeling te laat begint.)



Ik volg de adviezen zeker op! Beter voor “niks” als ze niet bevangen is dan wel. Dus ik ga zeker het advies opvolgen.

Het enige is dat sommige ook aangeven dat ze verkeerd/scheef/tekort bekapt is en ze op haar zool loopt. Door het scheef bekappen, zeggen zij, kan ook een verbrede witte lijn ontstaan.

En vooral omdat het binnen 24 uur na het bekappen is ontstaan, de smid die dag ervoor zei geen tekenen te zien van bevangenheid en ze met 1 dag pijnstillers goed loopt (op het zachte liep ze sowieso goed) heb ik wat twijfels. Maar nogmaals ik behandel haar sowieso als een bevangen pony en volg het advies op. Ik wil eerst een goede smid laten komen en vanaf daar verder kijken.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 19:16

@femke Harley, “droog oud” hooi is niet per se hooi met weinig suikers. Oud betekent alleen maar dat er minder vitamines in zitten, het suiker verdwijnt niet. Vorig jaar was het voorjaar erg droog. Omdat het zo droog was dat het gras niet meer wilde groeien en bijna vanzelf hooi werd hebben veel boeren eind mei gehooid in week 22. Op de website van agrifirm kun je zien dat het gras toen 250 gram suiker per kilogram droge stof bevatte. Dus jouw hooi kan zonder dat je het doorhebt toch een suikerbom zijn.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:20

Charlie is ondertussen alweer 7 weken stabiel en van de medicatie af.
Heeft geen warme voeten meer gehad en beweegt gewoon weer als vanouds. Net alsof er nooit wat aan de hand is geweest.

Ben benieuwd.. morgen komt de hoefsmid en vraag me af of hij wat gaat zien aan de hoeven voor de rest. Bovenkant hoeven zien er ook normaal uit.. alleen de onderkant kan ik niet zien vanwege z'n zooltjes.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:00

Nicky had een dipje vandaag. Haar gelijk bekapt want werd alweer lang.
Vanavond was het alweer wat beter!
En ze heeft last van rotstraal al tijdje. Waar we maar lastig vanaf komen.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:49

Marjo heb je toevallig Silica anti rotstraal al geprobeerd? Ninthe had voor 2 jaar terug hardnekkige rotstraal en op de toenmalige pensionplek kon ik het niet eens schoon en droog houden. Maar er toch vanaf gekomen dankzij de Silica. Misschien heb je er iets aan. :)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 21:55

Kyno schreef:
Marjo heb je toevallig Silica anti rotstraal al geprobeerd? Ninthe had voor 2 jaar terug hardnekkige rotstraal en op de toenmalige pensionplek kon ik het niet eens schoon en droog houden. Maar er toch vanaf gekomen dankzij de Silica. Misschien heb je er iets aan. :)


Dat zegt mij niets. Ik ga het direct opzoeken!

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:01

Bij die van mij lijkt de zool los te komen... hopelijk zit er nieuwe zool onder...

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:25

Stal_Fiore schreef:
Bij die van mij lijkt de zool los te komen... hopelijk zit er nieuwe zool onder...


Oh hoe ziet dat eruit?

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:29

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:34

Oei Fiore, schrik altijd van dit soort foto's maar zolang ze er goed op lopen dan kan het natuurlijk prima meevallen.

Hier 9 maand verder en niets meer te merken. Bij ons is het echt met een sisser afgelopen. Geen kanteling, geen gevolgen lijkt het.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 22:54

Slmt9 schreef:
Marjo89 schreef:
Let wel goed op met welke kruiden je geeft Marjo. Die van mij is er vorig jaar bevangen van geworden omdat ontgiften te snel ging, dat kon het lichaam niet goed verwerken en dus gingen de afvalstoffen naar zn voeten.

Ik ben ook pro kruiden, mijn paard krijgt meermaals per jaar kuren. Maar dat was een harde les.



Was ik ook niet. Had t uit laten meten. Een van de eigenschappen was toevallig ontgiften.
Het staat je natuurlijk helemaal vrij om te doen hoe jij het wil, maar ik wou je mijn ervaring/waarschuwing niet onthouden :) wij zijn weer maanden zoet geweest met hb en dat gun je niemand.


Ik heb een klein vermoeden dat die van mij hierdoor ook weer wat gevoelig loopt. Hij heeft ook al tijden last van zijn darmen en lever en krijgt hier o.a. kruiden voor.
Hoe heb jij dit uit laten meten? Een holistisch dierenarts heeft het voorgeschreven, maar het helpt niets voor zijn darmen en lever, is wel flink afgevallen en loopt helaas dus weer iets gevoelig :(

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 23:46

Stal_Fiore schreef:
[ [url=m/IR9mgx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er naar uit... ik ben erg benieuwd wat daar onder vandaan gaat komen. Loopt ze nog wel een beetje goed?


Marjo89 schreef:
Nicky had een dipje vandaag. Haar gelijk bekapt want werd alweer lang.
Vanavond was het alweer wat beter!
En ze heeft last van rotstraal al tijdje. Waar we maar lastig vanaf komen.


Gebruik je nog hoefschoenen? Ivy kreeg ook een beetje stinkvoeten toen ze nog de hele dag schoenen aan had. Daar gebruikte ik deze voor: https://www.agradi.nl/unique-horn-hoof- ... powder.htm
Werkte erg goed, de zool droogde mooi op en geen stinkvoetjes meer.

Met Ivy gaat het gelukkig nog steeds goed! Ze is veel afgevallen en is echt een beetje mager aan het worden, maar ze loopt als een kieviet. Nu heb ik wel een ander probleempje, ze is veel te druk... Ze is vandaag weer helemaal uit haar plaat gegaan in de paddock en had gelijk een dikke en warme kogel. Schiet lekker op zo... Morgen ga ik even bellen met Utrecht om te vragen wat ze mag doen aan lichaamsbeweging, het paard verveelt zich kapot.

De foto's zeggen wel genoeg denk ik...

Afbeelding

Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4788
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:44

marjor schreef:
Ik heb een klein vermoeden dat die van mij hierdoor ook weer wat gevoelig loopt. Hij heeft ook al tijden last van zijn darmen en lever en krijgt hier o.a. kruiden voor.
Hoe heb jij dit uit laten meten? Een holistisch dierenarts heeft het voorgeschreven, maar het helpt niets voor zijn darmen en lever, is wel flink afgevallen en loopt helaas dus weer iets gevoelig :(


Ik heb t via horse complete laten uitmeten met een biotensor. Ik geloof wel dat de kruiden die se uitmeette goed zijn, maar de manier van aanbieden werkt niet. Het zit allemaal in 1 zak gehusseld, dan geef je 18gr per dag. Maar dan zijn de kruiden niet evenredig verdeelt.
Livercomp van phytonics moet ik bijv ook echt opbouwen, ik kan niet in 1x de aanbevolen dosering geven, daar krijgt hij gelijk last van.

Ik geef nu dus wel livercomp (maar dan koop ik de gedroogde kruiden zelf) en bouw op met 1gr per kruid per week.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:56

Stal_Fiore schreef:
[ [url=m/IR9mgx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat ziet er bizar uit. Wel mooie schone hoef!

@petra. Ik doe alleen de schoenen aan als we naar buiten gaan lopen.