Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 221 van de 275 [ 6856 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224 ... 275  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Ik weet niet of iemand er iets aan heeft omdat het bij mij om mijn shetlander van 95cm ging.

Toen de mijne zo zwaar bevangen was dat pijnstilling van 1,5 zakje bute per dag t niet meer deed voor dr heb ik de tip van de dierenarts gekregen om van kniepads voor t werken in de tuin zo te knippen dat de onder dr hoefjes pasten. Daar kon ze een dag op vooruit, en het verschil was echt abnormaal. Zo vlot dat ze daarmee liep. Uit 1 zo'n kniepad kon ik 4 hoefjes knippen, dus kon ik 2 dagen met zo'n kniepad doen.
Eerlijkheidshalve stond ze op break over beslag en de dierenarts vond t nodig om deze eraf te slopen waardoor ze dus een extra klap kreeg.
Laat ik nooit meer gebeuren!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 09:14 



 
Profiel   

Goeie tip! Heb je dat met ducktape vast gemaakt?
Ik had daarvoor piepschuim met ductape(als noodschoenen).
Ook heb ik rubberen tegels van 12cm eva foam als noodzooltjes toen het foam van hoofwear nog niet binnen was. Dat was binnen 24 uur plat bij een paard van 600 kilo:+
Blijft de kniepad wel langer goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 12:44 



 
Profiel   

Ja idd vastzetten met ducktape.
Voor mijn shetlander van 95cm bleef het precies voor een dag goed.
Ik zou t eerlijk gezegd niet durven zeggen met een groter paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 13:26 



 
Profiel   

Vanuit hier ook even een update! Met Anouk lijkt het goed te gaan. We hadden natuurlijk even die stap terug na het bekappen, maar eigenlijk was dat met 2/3 dagen over en stapt/draaft ze nu ook goed op het harde.

Wel moesten we opnieuw verhuizen. Het leek een ideale plek. Met de stal was niets mis, maar helaas geen klik met de mensen (laten we het daar maar op houden…. zucht).. Maaaar… ze staat nu op een Paddock paradise. Naja, ze moet nog worden geïntroduceerd in de kudde. Van de week werd ze nog te veel opgejaagd helaas. Maar ze komen hier dus niet op het gras als je dat niet wilt, anders max een uurtje. Dus dat is super fijn! Nu hebben we ook een bak, waar ik later in mag mennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 14:53 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Ah lekker rustig :D

Kijk maar uit, juist bij gepensioneerden is het druk, veel klussen, visite en kleinkinderen, dus van rust is geen sprake haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:22 



 
Profiel   

@femke: wat fijn dat het goed gaat! Lekker stressvol al die verhuizingen, maar klinkt als een mooie plek waar je staat. Introducties zijn ook niet mijn favoriete dingen :o

@assiebassie: hahah is ook weer zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 15:35 



 
Profiel   

@slmt9: gelukkig lijkt ze het goed op te pakken! Ze heeft hier nog meer ruimte (straks helemaal op de track, haha) en weer sociaal contact. Ze is al wel helemaal dikke mik met een shetje! Maar we doen het verder rustig aan, af en toe wandelen, maar nog niet aan het werk. Even tijd om alles te verwerken..

En introducties in een nieuwe kudde vind ik ook altijd spannend hoor. Anouk is zo klein en iel met dr 1.06m en dr spillebeentjes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 17:16 



 
Profiel   

Groot gelijk hoor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-21 17:43 



 
Profiel   

assebassie schreef
Slmt9 schreef
Ah lekker rustig :D

Kijk maar uit, juist bij gepensioneerden is het druk, veel klussen, visite en kleinkinderen, dus van rust is geen sprake haha.


Haha. Het zijn eerder een soort opzichters met zijn alle. Ik snap wel waarom er hier nooit wordt ingebroken.

Btw de beste tip die ik ooit kreeg zijn toch echt de schoenen. Kost wat maar dat heeft Nicky haar leven gered.
Van de week heb in voor eerst vanaf ons nieuwe huis een ritje gemaakt van 15 min ongeveer.
Nicky vond het spannend, van de groep weg enz. Maar deed verder erg goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 12:51 



 
Profiel   

femke_harley schreef
@slmt9: gelukkig lijkt ze het goed op te pakken! Ze heeft hier nog meer ruimte (straks helemaal op de track, haha) en weer sociaal contact. Ze is al wel helemaal dikke mik met een shetje! Maar we doen het verder rustig aan, af en toe wandelen, maar nog niet aan het werk. Even tijd om alles te verwerken..

En introducties in een nieuwe kudde vind ik ook altijd spannend hoor. Anouk is zo klein en iel met dr 1.06m en dr spillebeentjes..


Ik zet nieuwe pony’s of paarden altijd apart. Echt wel voor een tijdje.
Komt ook wel omdat Nicky geen lieverdje is voor nieuwelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 12:52 



 
Profiel   

Die van mij was blij dat ze de hele dag een vriendje had: normaal zit mijn jongste enkel 's nachts bij haar, hij mag overdag bij een andere op de wei, maar doordat hij hardnekkig rainrot heeft (dweilen met de kraan open met dit weer natuurlijk, en ik wil hem om die reden niet gaan "ophokken"), wou ik hem liever niet op de wei, Belle zit in de piste en longeertent, en gelukkig, tijdens de stortbui hier (32 l/m2 in een halfuur) heeft hij zich droog gehouden. Valt wel op dat Belle veel minder bedelt als hij bij haar is, anders reageert ze bij het minste geluidje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 21:58 



 
Profiel   

Weten jullie wat hier vandaag gebeurd is......
Met gevaar voor eigen leven.....

Is mijn zusje na ongeveer 2 jaar weer op haar eigen pony gestapt.
Ivm de pees een rondje links en een rondje rechts door de bak gestapt en daarna direct naar buiten een rondje rechts rechhts rechts van ca 2.2 km gemaakt.
En trots dat layka op zichzelf was *\o/*
We hadden al een tijdje de oké van de dierenarts en de hoefsmid....
Maarja toch eerst voorzichtig met een beetje meer buiten wandelen en beetje meer longeren maar dan voornamelijk door de hele bak lange lijnen longeren zonder korte bochten.
Haar afgelopen periode flink zien knetteren en gek doen in de weide...
In de tijd dat ik Bonnie aan het poetsen was(kwartier ongeveer) kwam ze 5x vanaf halverwege het weiland naar voor geknetterd om weer in stap naar achter te gaan.

Dus dan toch maar eens proberen....
En m'n zusje is dus opgestapt zonder haar voortijd te longeren of wat dan ook.gewoon zoals altijd, opzadelen rondje door de bak stappen, nasingelen en opstappen....

Echt wat een merrie <3

https://youtube.com/shorts/RcZ7p4bWjr4?feature=share

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 21:00 



 
Profiel   

Aah wat goed hagelslag, genieten na alle ellende. Wanneer kun je meer doen ivm de pees?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 21:59 



 
Profiel   

Nouja gewoon rustig kijken wat kan.
Laatste scan Was vorige jaar vlak voordat ze hoefbevangen werd.
En toen kregen we groen licht om meer te wandelen.
Toen werd ze hoefbevangen.
En naja in april ofzo kregen we groen licht om toch weer meer te gaan doen....

Dus afwachten hoe wie wat waar.
De pees blijft tot dusver netjes rustig dus we zullen het zien.
We gaan mooi rustig af en toe iets doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 22:13 



 
Profiel   

Ja gewoon rustig aan doen, maar ze is wel lekker fit.
Gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 22:18 



 
Profiel   

hoi! Ik heb dit topic doorgebladerd en het valt me op hoeveel ervaring hier is, dus zou graag mijn vraag hier willen stellen.

Onze Shetlander is 4 jaar geleden bevangen geraakt en eerst raakte ze alleen bevangen met grote temperatuurverschillen. Het afgelopen jaar heeft ze meer bevangen gestaan dan goed. Metacam, bute, van alles al geprobeerd.
Zodra de pijnstilleng wordt afgebouwd, loopt ze gelijk weer slecht.

Ze staat op een witzand paddock, krijgt 5 x per dag eten; geweekt suiker arm hooi, een beetje metazoa, souplesse mix en glucose balance.

Ze is op het moment te dik, mijn ze heeft zoveel pijn dat beweging geven ook geen optie is.
Gelukkig heb ik een hele fijn natuurlijk bekappen die veel meedenkt en die adviseert mij nu hoefschoenen.
De dierenarts heeft dit ook als laatste optie gegeven.

We zijn natuurlijk erg verdrietig dat dit de laatste optie is en staan er ook wel reeel in dat er een kans bestaat dat ook hoefschoenen niet de oplossing zijn en dat we haar als nog moeten laten gaan.

Heeft iemand tips voor ons?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 06:58 



 
Profiel   

He, wat sneu. Schoenen kunnen zeker bijdragen aan minder pijn en lopen bevorderen. Waardoor de voet beter kan herstellen. Maar uiteindelijk is het symptoombestrijding als je de oorzaak niet kan vinden.

Zijn er foto’s gemaakt om een kanteling of sincker uit te sluiten?
Is er getest op ppid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 07:01 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
He, wat sneu. Schoenen kunnen zeker bijdragen aan minder pijn en lopen bevorderen. Waardoor de voet beter kan herstellen. Maar uiteindelijk is het symptoombestrijding als je de oorzaak niet kan vinden.

Zijn er foto’s gemaakt om een kanteling of sincker uit te sluiten?
Is er getest op ppid?

Ze is getest op PPID, volgens de dierenarts heeft ze EMS.
Foto’s zijn nooit gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 07:34 



 
Profiel   

assebassie schreef
Ja gewoon rustig aan doen, maar ze is wel lekker fit.
Gefeliciteerd met je verjaardag!!!



Ze is veel te fit _O-
En ze was echt heel heel tevreden met zichzelf na het rijden....


@antje,
Heb je het hooi ooit gewogen hoeveel je daadwerkelijk voert aangezien ze nog te dik is.
En is het hooi getest?
De merrie van mijn zusje heeft baat gehad bij bloedzuigers ipv pijnstilling.

En natuurlijk bekappen zegt niet altijd alles.
Klinkt kort door de bocht maar je moet echt iemand met verstand hebben.
Wij hebben alle 3 weken laten bekappen toen ze net bevangen was.
Zelfs 2x met 2 weken ertussen omdat dat toen fijner was.

Hoefschoenen kunnen ook verlichting geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 07:46 



 
Profiel   

Dan zou ik sowieso beginnen met foto's te nemen.
Ik vind het best raar dat je dierenarts dit niet allang heeft gedaa terwijl dit dus al zo lang speelt.
Hoe weet je hoefsmid wat ze aan t doen is dan zonder foto's?

Zelf ben ik niet echt weg van ijzers, maar als t beter is voor mn beestje gaan ze er direct onder.
Mijn cronisch bevangen shet staat dan ook op ijzers en sindsdien loopt ze als een tierelier.
Geeft dr net dat beetje meer speling waardoor ze kan bewegen en heel veel is afgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 07:47 



 
Profiel   

Is ze altijd al natuurlijk bekapt? Je zou ook nog kunnen overwegen om naar een goed aangeschreven kliniek en smid te gaan. Daar kunnen ze ook meteen foto's maken. Ik ben ook niet perse fan van ijzers, maar toen ik in 2010 als laatste redmiddel naar van nassau ben gegaan heeft die haar toch snel weer goed op de been gekregen. Ze was toen ook te dik. Ik heb haar laten afvallen door een deel van mijn hooi te vervangen door graszaadhooi.

Verder heeft grietje veel baat gehad met haar schoenen toen ze van de ijzers af ging. Soft rides had ze met zooltjes voor bevangenheid. Dure schoenen, maar ze liep er soms 24/7 op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:01 



 
Profiel   

hagelslag schreef
assebassie schreef
Ja gewoon rustig aan doen, maar ze is wel lekker fit.
Gefeliciteerd met je verjaardag!!!



Ze is veel te fit _O-
En ze was echt heel heel tevreden met zichzelf na het rijden....


@antje,
Heb je het hooi ooit gewogen hoeveel je daadwerkelijk voert aangezien ze nog te dik is.
En is het hooi getest?
De merrie van mijn zusje heeft baat gehad bij bloedzuigers ipv pijnstilling.

En natuurlijk bekappen zegt niet altijd alles.
Klinkt kort door de bocht maar je moet echt iemand met verstand hebben.
Wij hebben alle 3 weken laten bekappen toen ze net bevangen was.
Zelfs 2x met 2 weken ertussen omdat dat toen fijner was.

Hoefschoenen kunnen ook verlichting geven

Hooi is getest ja. Gewogen niet. Ze krijgt nu wel minder dan toen ze volop in beweging was.
Wat zijn bloedzuigers?

Toen ze voor het eerst acuut bevangen was kwam de bekappen vaker, nu eens in de 4 weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:07 



 
Profiel   

Rambogirl schreef
Dan zou ik sowieso beginnen met foto's te nemen.
Ik vind het best raar dat je dierenarts dit niet allang heeft gedaa terwijl dit dus al zo lang speelt.
Hoe weet je hoefsmid wat ze aan t doen is dan zonder foto's?

Zelf ben ik niet echt weg van ijzers, maar als t beter is voor mn beestje gaan ze er direct onder.
Mijn cronisch bevangen shet staat dan ook op ijzers en sindsdien loopt ze als een tierelier.
Geeft dr net dat beetje meer speling waardoor ze kan bewegen en heel veel is afgevallen.

Ja gek eigenlijk, foto’s is nooit over gesproken.
Shettie heeft 1 misvormd hoefde, dat corrigeert ze sowieso elke keer als ze komt.
Doen die hoefnagels niet gruwelijk zeer bij een bevangen Shetlander?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:10 



 
Profiel   

Schoenen of ijzers kan heel veel helpen. Als schoenen een optie is, zou ik daar zeker in investeren.
Maar ijzers zou ik niet uitsluiten als laatste redmiddels, mochten schoenen toch niet werken.
Kan zijn dat je daarmee van smid moet wisselen maar so be it denk ik dan.

Is je hooi gemeten qua waardes? En weeg je het af?
Weken is mooi, maar dan als nog onbeperkt geeft ook problemen. Als ze nu op rantsoen nog te dik is, dan gaat er toch teveel in.

Die van mij heeft ook EMS, haflinger van 470 kg bij bevangenheid, in een half jaar 60 kg afgevallen en blijft nu al maanden op hetzelfde gewicht.
Krijgt 5 kg hooi met een gehalte van 11% suiker en 2 kg graszaadhooi daar bij. Einde dag een pluk stro.
Dat is het (naast wat kruiden/suplementen en een vitaminebrokje).

Als ze niet afvallen, zou ik kritischer naar je voeding kijken.
Bewegen helpt zeker en een combinatie zou ideaal zijn. Maar dat heb je niet als ze pijn hebben.

Sluit me aan bij Rambogirl, vreemd dat er nooit foto's zijn gemaakt. Zou ik zeker laten doen om te kijken hoe ernstig de situatie is in de hoef zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:14 



 
Profiel   

Als je het op de kliniek laat doen dan kunnen ze haar hoef verdoven. Hebben ze bij grietje ook gedaan. Daarna heeft ze een week flink last gehad maar vanaf toen ging ze eigenlijk gelijk weer rennen en gek doen en ben ik met de buut gaan afbouwen. Terwijl het voor de ijzers steeds op en neer ging met goede dagen en hele slechte en dat ik over inslapen dacht. In die tijd ook allerlei poedertjes en supplementen geprobeerd. Maar uiteindelijk ging het bij haar om uit de pijn cirkel komen en afvallen. Ze heeft ook maar een keer ijzers gehad, daarna ging het zo goed dat de smid het zonder aan durfde. Als ze dan eens gevoelig liep door haar dunne zolen deed ik de schoenen aan en liep ze weer als een trein.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 08:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 221 van de 275 [ 6856 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224 ... 275  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen