Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 231 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234 ... 274  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

 
Profiel   

Ik ben erg fan van de Vitalbix nutrimash. Ivy mocht het hebben om haar medicijnen door te doen, en ik geef het nu in grotere hoeveelheid aan mijn jonkie die nog aan moet komen. Heel fijne slobber met weinig suikers.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 15:12 



 
Profiel   

Naath86 schreef
Veel goede verhalen hier lees ik!!

Marjo wat ziet ze er goed uit zeg!

Lotte_Wessel die van jou ziet er ook goed uit. Hoe oud was die ook alweer?

Petra leuk weer een nieuw paardje!

Ik zit ook te twijfelen om Chica straks weer op de wei te doen. Staat ze weer iets meer bij de rest en ze gaat straks toch pas rond de middag naar buiten. Maar ik weet het nog niet zo goed.
Ik vind nog steeds dat Chica weinig energie heeft. Vorige week met haar naar de tandarts geweest, ze heeft wat loszittende kiezen maar hij wilde ze er liever nog niet uithalen. Met eten merk ik er dan weer weinig van. Verder compleet bloedonderzoek laten doen en daar kwam niks geks uit. Op zich opgelucht, maar vind haar toch nog wat lusteloos ogen. Wat geven jullie op dit moment verder nog bij? Wat ook nog makkelijk is weg te werken met haar losse kiezen?


Die van mij is 18, in mei 2022 alweer 19 jaar. Hij werd 30 september 2020 hoefbevangen en week erna positief getest op PPID. Gelijk op 1/2 pil Prascent per dag gezet door dierenartsen, hoefschoenen aan (Easyboot Cloud) maar die maakte de hoeven vrij week en niet genoeg support want hij had een kanteling en verzakking in 1 van de voeten. Ijzers eronder gezet toen met plaatje en een soort van klei, maar niet onder de teen dus door plaatje lag ijzer denk een centimeter/ halve centimeter van teen. Elke 3-4 weken opnieuw gedaan en sinds december met siliconen ipv klei. Inmiddels sinds juni dit jaar alleen ijzers zonder plaatje en naar verwachting eind dit jaar mogelijk weer blote voeten *\o/* hij is ook heel goed te pas!

[ img ]

Beetje zonnebaden <3
[ img ]

Wat vervelend dat de jouwe wat lusteloos is. Misschien zo'n opkikker spuit erin doen? Hier kreeg de mijne die Pavo 18+ mix maar dat wil die op het moment niet dus nu krijgt hij de Pavo slobber met die multivitamine balancer. Verder gewoon veel laag suiker gehalte hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 18:13 



 
Profiel   

Charlie is afgelopen dinsdag van z'n zooltjes afgegaan die hij sinds februari had. Lijkt wel of hij nu nog fijner loopt. De rand is ook bijna uit z'n hoef gegroeid. Het is dat we het weten anders zou je niet eens zeggen dat hij bevangen is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 22:35 



 
Profiel   

fique, ik had precies hetzelfde, zelfs de hoefsmid had de eerste keer echt iets van, huh bevangen, niets aan te zien.
Later wel een rand hoor.

Die van mij gaat zondag naar de kliniek en wordt maandag wederom op IR/EMS getest.
2x eerder getest, direct na de HB, slechte uitslag.
Toen 35 kg afgevallen in een aantal maanden en opnieuw getest, nog slechtere uitslag, suikers sky high.

Maandag zijn we ruim een jaar verder, 70 kg afgevallen. Als de uitslag weer zo slecht is weet ik het niet meer. Ze staat apart, op strikt dieeet, beweegt gedoseerd binnen wat ze kan en is verder top fit.
Wil haar graag in de groep hebben in de winter, en dat staat of valt met de uitslag volgende week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 07:14 



 
Profiel   

Is er iemand hier die gabapentin voor zijn paard moet gebruiken? Ik heb nog twee volle verpakkingen + 2 losse strips over. Iemand die er wat mee kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 11:11 



 
Profiel   

Het nadeel nu qua voeding vind ik het zo lastig. Charlie krijgt 3x pd brok van metazoa en 3x een handje havens digest. 2 schepjes magnesium en een schepje glucobalance. Plus dan z'n hooi. Hij is altijd al een paard geweest die niet snel dik wordt en nu begint hij dus helemaal snel af te vallen. :(
Durf m nu na z'n bevangenheid in februari niet meer te voeren, maar merk dat z'n energie ook wat minder wordt. Het enige wat ik af en toe extra geef als hij wat meer heeft gedaan is een beetje slobber van vitalbix. De nutrimash en daar een klein handje bietenpulp doorheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 11:24 



 
Profiel   

De coolstance copra erbij, is dat wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 12:33 



 
Profiel   

Kan (chronische) hoefbevangenheid wisselende kreupelheid geven qua ernst? Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:37 



 
Profiel   

fique schreef
Het nadeel nu qua voeding vind ik het zo lastig. Charlie krijgt 3x pd brok van metazoa en 3x een handje havens digest. 2 schepjes magnesium en een schepje glucobalance. Plus dan z'n hooi. Hij is altijd al een paard geweest die niet snel dik wordt en nu begint hij dus helemaal snel af te vallen. :(
Durf m nu na z'n bevangenheid in februari niet meer te voeren, maar merk dat z'n energie ook wat minder wordt. Het enige wat ik af en toe extra geef als hij wat meer heeft gedaan is een beetje slobber van vitalbix. De nutrimash en daar een klein handje bietenpulp doorheen


Welke brok van Metazoa is dat fique? En moet dat geweekt worden? En eet je paard het goed? :)

Ik ben nu ook een zak Hartog Digest aan het opvoeren (ik veronderstel dat je Hartog bedoelt ipv Havens :) ) maar ik denk dat je dat vooral moet zien als bezigheidstherapie / iets dat aanzet tot kauwen en dat je daar je paard niet mee kan laten aankomen. Op de website van Hartog staat “De Hartog Digest is geen vervanger van een gevarieerd rantsoen en bevat te weinig voedingstoffen zoals vitaminen en mineralen om een gezonde levenstijl te ondersteunen. Door de Hartog Digest te combineren met een goede kwaliteit ruwvoer en krachtvoer naar behoefte, worden de voedingstoffen uit het totaal rantsoen beter benut.”

Ik probeer mijn paard ook wat te laten aankomen en ben het meest tevreden (wat betreft aankomen) over de speedibeet van Pavo. Ik geef daarnaast – naast hooi en een balancer - ook Optiform van Mijten (normaal, had het nu een keertje vervangen door de Hartog Digest maar ga als de zak leeg is terug naar de Optiform), Green Bites van Greenanimalfeeds en Fiber Wafers van Aveve. Zijn allemaal producten laag in suiker en zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 08:40 



 
Profiel   

Hoi allemaal, ik kom even dit topic binnen vallen. Onze 16 jarige B pony is helaas hoefbevangen geraakt als bijwerking van een corticosteroiden injectie die hij nodig had voor een blessure (peesschede ontsteking). Hij zit nog in de acute fase; hij staat sinds vorige week dinsdag hoefbevangen en krijgt uiteraard pijnstillers. Ook heeft hij nog natte verbanden om alle vier zijn voeten. Morgen komt de dierenarts weer kijken of er vooruitgang in zit; afgelopen donderdag was op zijn achterbenen gelukkig al wat voorzichtige vooruitgang te zien.

Mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen is: wat denken jullie over de vooruitzichten voor de toekomst? Hij is dus hoefbevangen geraakt door medicatie, niet door zijn voedingspatroon of iets dergelijks. Zou hij dan als hij hier doorheen is ook gevoelig worden op voeding? Wat zijn jullie ervaringen met het revalideren na een dergelijke hoefbevangenheid? Is het haalbaar dat hij weer berijdbaar wordt? Ik vraag dit uiteraard ook aan mijn dierenarts, maar die durft daar nog niet echt uitspraken over te doen in dit stadium. Ik begrijp dat dit per paard/pony verschilt, ik probeer me vast een beetje voor te bereiden op wat ons mogelijk nog te wachten staat. Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 10:10 



 
Profiel   

Wij hebben zoiets ook eens gehad na vaccinatie, dat is helemaal goed gekomen. Paard is niet gevoelig gebleven voor HB en aan z'n gang was een minimale lichte stijfheid overgebleven. (nauwelijks te zien als je het niet weet) Gewoon prima te berijden daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 12:16 



 
Profiel   

SuperRocky schreef
Hoi allemaal, ik kom even dit topic binnen vallen. Onze 16 jarige B pony is helaas hoefbevangen geraakt als bijwerking van een corticosteroiden injectie die hij nodig had voor een blessure (peesschede ontsteking). Hij zit nog in de acute fase; hij staat sinds vorige week dinsdag hoefbevangen en krijgt uiteraard pijnstillers. Ook heeft hij nog natte verbanden om alle vier zijn voeten. Morgen komt de dierenarts weer kijken of er vooruitgang in zit; afgelopen donderdag was op zijn achterbenen gelukkig al wat voorzichtige vooruitgang te zien.

Mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen is: wat denken jullie over de vooruitzichten voor de toekomst? Hij is dus hoefbevangen geraakt door medicatie, niet door zijn voedingspatroon of iets dergelijks. Zou hij dan als hij hier doorheen is ook gevoelig worden op voeding? Wat zijn jullie ervaringen met het revalideren na een dergelijke hoefbevangenheid? Is het haalbaar dat hij weer berijdbaar wordt? Ik vraag dit uiteraard ook aan mijn dierenarts, maar die durft daar nog niet echt uitspraken over te doen in dit stadium. Ik begrijp dat dit per paard/pony verschilt, ik probeer me vast een beetje voor te bereiden op wat ons mogelijk nog te wachten staat. Alvast bedankt!


Mijn merrie is begin februari hoefbevangen geraakt door vermoedelijk ook zo’n zelfde injectie. Die had ze een aantal dagen ervoor gekregen. Ze liet na medicatie gelijk een stijgende lijn zien eigenlijk. Liep eind mei weer een M2 proef. Ik zat er na een maand weer op om op te bouwen. Ook staat die van mij gewoon hele dagen op de wei (van de zomer van 8 tot 9 uur savonds en houden we eigenlijk vrij weinig rekening met suikers meer. Wel opgebouwd uiteraard. Wel heb ik haar op de glucobalance staan. Omdat ze al snel dik werd en met het motto baad het niet dan schaadt het niet, zodra het weideseizoen klaar is stop ik hier wel mee.

Bij vragen mag je ze uiteraard stellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 21:56 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties! Dit klinkt eigenlijk best bemoedigend, ik hoop dat onze pony er ook zo doorheen komt. De dierenarts is vanmorgen weer geweest, ze ziet voorzichtige vooruitgang, maar we zijn er nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 09:53 



 
Profiel   

SuperRocky schreef
Bedankt voor jullie reacties! Dit klinkt eigenlijk best bemoedigend, ik hoop dat onze pony er ook zo doorheen komt. De dierenarts is vanmorgen weer geweest, ze ziet voorzichtige vooruitgang, maar we zijn er nog niet.


Vooral niet opgeven hoor!!
Kijk eens naar bloedzuigers, dit heeft mijn pony echt geholpen en schoenen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 07:38 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
SuperRocky schreef
Bedankt voor jullie reacties! Dit klinkt eigenlijk best bemoedigend, ik hoop dat onze pony er ook zo doorheen komt. De dierenarts is vanmorgen weer geweest, ze ziet voorzichtige vooruitgang, maar we zijn er nog niet.


Vooral niet opgeven hoor!!
Kijk eens naar bloedzuigers, dit heeft mijn pony echt geholpen en schoenen aan.


Jaaaaaa bloedzuigers *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 07:41 



 
Profiel   

Gisteren avond lag ik in bed en kwam ik een oude foto tegen van Nicky haar voet. Gelijk heb ik daarna alle opvolgende foto’s in een collage gezet.
Wat heeft ze toch allemaal doorstaan.
[ img ]

Volgend voorjaar gaan wij de track aanpakken, helaas is het nu best wel een modder bende geworden.
En dan wil ik een plekje aanbieden of voor herstel of pensioen ex hb pony. Of wellicht wel beide. De kudde nu is zo rustig en vredig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 07:42 



 
Profiel   

Ik heb nog back on track beenbeschermers en kootbeschermers liggen, iemand hier misschien interesse met de winter in aantocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-21 20:57 



 
Profiel   

Eilandje schreef
fique schreef
Het nadeel nu qua voeding vind ik het zo lastig. Charlie krijgt 3x pd brok van metazoa en 3x een handje havens digest. 2 schepjes magnesium en een schepje glucobalance. Plus dan z'n hooi. Hij is altijd al een paard geweest die niet snel dik wordt en nu begint hij dus helemaal snel af te vallen. :(
Durf m nu na z'n bevangenheid in februari niet meer te voeren, maar merk dat z'n energie ook wat minder wordt. Het enige wat ik af en toe extra geef als hij wat meer heeft gedaan is een beetje slobber van vitalbix. De nutrimash en daar een klein handje bietenpulp doorheen


Welke brok van Metazoa is dat fique? En moet dat geweekt worden? En eet je paard het goed? :)

Ik ben nu ook een zak Hartog Digest aan het opvoeren (ik veronderstel dat je Hartog bedoelt ipv Havens :) ) maar ik denk dat je dat vooral moet zien als bezigheidstherapie / iets dat aanzet tot kauwen en dat je daar je paard niet mee kan laten aankomen. Op de website van Hartog staat “De Hartog Digest is geen vervanger van een gevarieerd rantsoen en bevat te weinig voedingstoffen zoals vitaminen en mineralen om een gezonde levenstijl te ondersteunen. Door de Hartog Digest te combineren met een goede kwaliteit ruwvoer en krachtvoer naar behoefte, worden de voedingstoffen uit het totaal rantsoen beter benut.”

Ik probeer mijn paard ook wat te laten aankomen en ben het meest tevreden (wat betreft aankomen) over de speedibeet van Pavo. Ik geef daarnaast – naast hooi en een balancer - ook Optiform van Mijten (normaal, had het nu een keertje vervangen door de Hartog Digest maar ga als de zak leeg is terug naar de Optiform), Green Bites van Greenanimalfeeds en Fiber Wafers van Aveve. Zijn allemaal producten laag in suiker en zetmeel.


We hebben deze brok voor z'n vitamines en mineralen: 3x 80 gr per dag
[ img ]

En idd de hartog digest 3x een hand per dag. En z'n normale hooi nog.

Schrok vandaag wel heel erg hoe hij aan het afvallen is. Z'n heupbotten gaan helemaal uitsteken :(

[ img ]

Ik geef m al een klein beetje slobber nutrimash en een handje speedibeet, maar zie gewoon aan hem dat hij tekort heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 14:11 



 
Profiel   

Fique, is je hooi geanalyseerd? Zo niet dan zou ik dat laten doen en kijken of je meer hooi kan geven of iets aan moet vullen qua waardes. Want op het oog ziet het er echt uit alsof hij te weinig binnen krijgt.

Afvallen is vaak goed, maar te mager natuurlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 17:21 



 
Profiel   

Oei, ik vind je paard ook erg mager. Ik zou zelf een voedinganalyse van je hooi laten doen en dan 2% lichaamsgewicht gaan geven.
Voor nu zou ik echt behoorlijk hartog grasmix bij gaan geven, daar zit 11% suiker/zetmeel in. Dat heb ik mijn paard ook bijgegeven toen hij aan moest komen na bevangenheid.

Je hebt allerlei producten zoals pulp (gasbuik), coolstance copra, slobbers, sojaschroot. Maar bij mijn paard deed dat weinig.

Ik kreeg zelfs het advies om onbeperkt ruwvoer te geven, mits veilige waarden. Dat is uiteindelijk het enige waar mijn paard van is aangekomen.


Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 01-11-21 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 17:35 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Fique, is je hooi geanalyseerd? Zo niet dan zou ik dat laten doen en kijken of je meer hooi kan geven of iets aan moet vullen qua waardes. Want op het oog ziet het er echt uit alsof hij te weinig binnen krijgt.

Afvallen is vaak goed, maar te mager natuurlijk niet.


Hooi analyseren heeft geen zin, omdat het van meerdere landen afkomt. Dus het hooi is af en toe wel anders.. maar daar wordt ook naar gevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 17:35 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Oei, ik vind je paard ook erg mager. Ik zou zelf een voedinganalyse laten doen en dan 2% lichaamsgewicht gaan geven.
Voor nu zou ik echt behoorlijk hartog grasmix bij gaan geven, daar zit 11% suiker/zetmeel in. Dat heb ik mijn paard ook bijgegeven toen hij aan moest komen na bevangenheid.


11% suiker is wel heel veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 17:36 



 
Profiel   

@fique: ik heb mn post nog aangepast. Waar baseer je op dat 11% veel is? Arm hooi bevat vaak zo’n 10% suiker. Die ene procent vind ik niet zo spannend.

Ik zou ‘t natuurlijk ook niet adviseren voor een hb paard als ‘t niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 17:38 



 
Profiel   

fique schreef
Slmt9 schreef
Oei, ik vind je paard ook erg mager. Ik zou zelf een voedinganalyse laten doen en dan 2% lichaamsgewicht gaan geven.
Voor nu zou ik echt behoorlijk hartog grasmix bij gaan geven, daar zit 11% suiker/zetmeel in. Dat heb ik mijn paard ook bijgegeven toen hij aan moest komen na bevangenheid.


11% suiker is wel heel veel

Dat zit ook in hooi he :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 17:54 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
@fique: ik heb mn post nog aangepast. Waar baseer je op dat 11% veel is? Arm hooi bevat vaak zo’n 10% suiker. Die ene procent vind ik niet zo spannend.

Ik zou ‘t natuurlijk ook niet adviseren voor een hb paard als ‘t niet kan.


Daarom wil ik niet nog extra bovenop m'n hooi gaan bijvoeren wat ook op dat gemiddelde van suikers zit. 7% vind ik echt wel de max.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 18:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 231 van de 274 [ 6840 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234 ... 274  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen