Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard zet achterbeen wijd neer na korte rugblessure

 
Profiel   

Hallo,

Op 21 oktober liep Blue links voor niet helemaal lekker. Hier had ik niet veel zorgen om en het was zaterdag alweer bijna weg, waarschijnlijk verstapt. Alleen op 24 oktober leek ze ineens haar knieën iets op slot te zetten bij het lopen. Het leek op een licht vorm van Patella Fixatie.

De donderdag erop is de osteopaat geweest en die liet weten dat haar rug (lendenen/bekken) heel erg vast zaten en dat het daardoor kwam (signalen die waarschijnlijk te laat aankwamen in de knieën). Hierna hebben we rustig opgebouwd met lange stukken rechtuit lopen en uiteindelijk draven om de knieën sterker te maken (nooit Blue gepusht, ze kon zelf aangeven wat ze aankon en ze wilde graag). Het op slot zetten van haar knieën is in de weken die daarop volgden volledig verdwenen en na een tijd liep ze in alle gangen weer zuiver. Het enige wat gebleven of gekomen is (dat weet ik niet zeker) is dat ze haar rechter achterbeen niet goed meer onder de massa zet. Ze zet hem vrij wijd neer. Dit heeft ze altijd met beide wel iets gedaan, maar dat been is nu erger. De ene dag gaat het beter als de andere dag. Een maand later heeft ze bij de hoefsmid ook dat ze hem liever niet naar voren op de hoefsteun houdt, terwijl ze er nooit echt moeite mee had. Nu is het zo dat aan dit been een geschiedenis zit.

Vorig jaar rond oktober heeft ze na onduidelijke kreupelheid de diagnose 'scheurtje in de meniscus in het rechter achterbeen' gekregen. Je zag dit eigenlijk alleen in draf. Hierop hebben bijna 3 maanden boxrust en daarna rustig opbouwen gevolgd. Uiteindelijk konden we alles weer rond mei en haar meniscus zag er goed uit op de controle.

Donderdag komt de dierenarts toch weer een echo maken ter controle. Hiernaast had ik ook een pijnmeting gedaan voor haar door HorseComplete en daar kwam alleen een aantal halswervels links uit.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het heel graag :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:39 



 
Profiel   

Hoe is ze op de buigproeven op de knieën? Het wijd zetten/buitenom gooien komt mij wel bekend voor van mij eigen paard idd. Die heeft ook knieproblemen, hakende knie etc. Is ze in galop wel zuiver, dat ze niet omspringt van die knie af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:59 



 
Profiel   

kimmie1 schreef
Hoe is ze op de buigproeven op de knieën? Het wijd zetten/buitenom gooien komt mij wel bekend voor van mij eigen paard idd. Die heeft ook knieproblemen, hakende knie etc. Is ze in galop wel zuiver, dat ze niet omspringt van die knie af?


Dank je voor je reactie!
De buigproef hebben we nog niet gedaan, maar ik denk dat ze hier niet zuiver uit zal komen. In galop hebben we niet veel gedaan, maar bij bewegen in een snellere gang dan stap zie ik haar niet dat been ontlasten. Ze steigert en maakt sprongen uit zichzelf.

Hoe is het met jouw paard gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 19:43 



 
Profiel   

Ik kende ook een paard die wijd ging staan, die had ook een rugblessure. Die had artrose in het SI gewricht. Die ging vooral onder het zadel wijd staan zodra hij stilstond. Was ook niet fijn in de aanleuning, dook er vaak doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:17 



 
Profiel   

Staat ze wijd vanuit de heup of vanuit de knie? Zo je verhaal lezend zou ik er nogmaals een goede chiropractor bijhalen evt ondersteuning door massage. Fysiotherapie en osteopathie voegen weinig toe wanneer er iets rechtgezet moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:20 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Staat ze wijd vanuit de heup of vanuit de knie? Zo je verhaal lezend zou ik er nogmaals een goede chiropractor bijhalen evt ondersteuning door massage. Fysiotherapie en osteopathie voegen weinig toe wanneer er iets rechtgezet moet worden.


Ik zou eerst willen weten of het in de rug/si wel goed zit voordat je er iemand aan laat werken. Een goede therapeut zal dat ook wel eerst vragen voordat er aan gesleuteld wordt. Helemaal als dit ontstaan is na het behandelen en dat het heel erg vast zat. Eerst met een dierenarts kijken hoe, wat en waarom en daarna in overleg een therapeut wrbij als dat nodig is.

Wijd gaan kan veel oorzaken hebben, maar met 1 been had ik bijvoorbeeld bij mijn paard dat problemen had in hals en si en die mocht dus absoluut niet recht gezet worden voordat er duidelijk was hoe alles er precies uit zag op scan en foto. Als dat gedaan was bij hals voor die echo en foto had het mis kunnen gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:28 



 
Profiel   

Ik zou hiermee terug gaan naar een goede kliniek.
Met alle respect maar een therapeut kan er niet in kijken.
Een masseur of osteo kan met zachte ( !) technieken spieren best losmaken, maar dat hoeft niet perse iets op te lossen. Het kan ook een gewricht zijn…. Of een andere structuur.
Halswervels komen dus uit een “ meting”?
Maar daar is nooit professioneel naar gekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 12:13 



 
Profiel   

Ik zou naar een goede kliniek gaan om eea na te laten kijken/uit te sluiten. Je kunt aan losse "flodders" ook goed je geld kwijt, maar als bijvoorbeeld uit de scan vd knie niks komt, ben je nog niks wijzer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-22 14:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen